شنبه 25 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدير مسوول روزنامه ابتكار: سوت پايان عمر سياسي جريان اصلاح‌طلب به صدا درآمده است، ايسنا

مدير مسوول روزنامه ابتكار گفت: در حال حاضر مي‌توان جريان اصولگرا را به دو قطب حاميان دولت و اصولگرايان سنتي تقسيم بندي كرد.

محمدعلي وكيلي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در مورد گرايش‌هاي سياسي موجود در جامعه با بيان اين‌كه «از قديم‌الايام جامعه سياسي ما جامعه‌ دوقطبي با عنوان چپ و راست يا اصلاح‌طلب و اصولگرا بوده است و مردم به اين مقوله عادت كرده‌اند» اظهار كرد: بعد از انتخابات 88 و حوادث و اتفاقاتي كه رخ داد، گويا برخي از موضع‌گيري‌ها بنا دارد كه از يال چپ در صحنه سياسي كشور اثري نباشد و اين موضوع براي جامعه‌اي كه به دو قطبي بودن عادت داشته كمي غيرقابل هضم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي معتقد است: البته تلاش‌هايي صورت مي‌گيرد كه شبيه سازي‌هايي انجام شود و فضاي دو قطبي ولو به صورت تصنعي حفظ شود، اما اين‌كه جامعه اين آرامش جديد و اين فضاي دو قطبي تصنعي را قبول كند يا نه بايد منتظر گذشت زمان بود.

وي افزود: اما من فكر مي‌كنم ظاهرا سوت پايان عمر سياسي جريان اصلاح طلب در ساحت سياست ايران به صدا درآمده و اردوگاه اصولگرايان خود پتانسيل دارند كه فضاي دو قطبي بلكه يك عرصه چند قطبي را ترسيم كنند و ما از اين به بعد شاهد چالش‌هاي زير خاكستر جريان اصولگرا خواهيم بود و هر كدام از اين چالش‌ها سرخواهند برآورد.

مدير مسوول روزنامه ابتكار هم‌چنين ابراز عقيده كرد: در حال حاضر در جريان اصولگرا شاهد يك قطب سنتي اصولگرايان با محوريت جامعتين هستيم و قطب ديگر اردوگاه حاميان دولت است كه اين اردوگاه خود به دو شاخه تقسيم مي‌شوند. در واقع ما در آينده شاهد رقابت قطب مشايي، حاميان دولت و قطب اصولگرايان سنتي خواهيم بود و بايد ديد قطب ديگر اصولگرايان در كدام يك حذف مي‌شوند و آيا خودشان پتانسيل اين را دارند كه قطب سوم را تشكيل دهند يا نه؟

وي درباره گرايش جامعه به هر يك از گروه‌ها نيز گفت: پيش‌بيني اين امر كمي سخت است. جامعه در طول 30 سال گذشته به چپ و راست و اصلاح‌طلب و اصولگرا عادت كرده بود و اكنون اين موضوع كمي تغيير كرده و بايد منتظر گذشت زمان بود و ديد كه مردم چه انتخابي مي‌كنند.

وكيلي اظهار كرد: اگر در انتخابات آينده كشور بدون جريان اصلاح‌طلب، مردم مشاركت حداكثري داشته باشند مي‌توان گفت كه گرايش جامعه به سمت اصولگرايان است اما اگر بدون حضور اصلاح‌طلبان، شاهد مشاركت حداقلي مردم در انتخابات باشيم بايد نتايج ديگري گرفت و اين‌كه در لايه‌هاي دروني جامعه گرايش به سمت اصلاح‌طلبان است و در واقع اين امر بستگي به ميزان مشاركت مردم در انتخابات پيش رو دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016