شنبه 25 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زين‌العابدين بن علي به عربستان سعودی فرار كرده است، ایلنا

رئیس‌جمهوری سابق تونس پس از ۲۳ سال زمامداری، به همراه خانواده‌اش به عربستان سعودی گریخت.

به گزارش ايلنا به نقل از بي‌بي‌سي، «زین العابدین بن علی» که ۷۴ سال سن دارد، پس از آن‌که اعتراض مردم به وضع اقتصادی به تظاهرات گسترده ضددولتی تبدیل شد، از کشور گریخت.

«محمد الغنوشی»، نخست‌وزیر تونس به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت زمام امور را به دست گرفته و در این کشور وضع فوق‌العاده اعلام شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


غنوشی در سخنراني تلویزیونی خود اعلام کرد كه شنبه ـامروزـ با رهبران سیاسی دیدار می‌کند تا مقدمات تشکیل دولت جدید را فراهم کند.
ده‌ها تن از مردم تونس در هفته‌های اخیر در حمله نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان ضددولتی کشته شده‌اند.

تظاهرات گسترده در تونس در ابتدا به‌دليل اعتراض به بیکاری گسترده، فساد دولتی و افزایش قیمت مواد خوراکی برپا شد و در نهایت حکومت بن علی را هدف گرفت.

بنا بر اين گزارش، سقوط بن علی برای مردمی که در تونس زندگی می‌کنند، «باورنکردنی» است.

«باراک اوباما»، رئیس‌جمهوري آمریکا از حکومت تونس خواسته است به موازین حقوق بشر احترام گذارد و انتخابات آزاد و عادلانه‌ای در آینده نزدیک برگزار کند.

باراک اوباما در بیانیه‌ای خشونت پلیس تونس را محکوم و از «شجاعت» مردم این کشور تمجید کرد.

اوباما گفت که آمریکا و جامعه جهانی شاهد مبارزه مردم تونس برای کسب حقوق جهان‌شمول هستند و تصاویر ملتی که خواهان شنیده شدن صدایش است را از یاد نخواهند برد.

وی خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌های درگیر، پرهیز از خشونت و برگزاری انتخاباتی شد که به گفته وي نمایانگر «اراده ملی» تونس باشد.

بن علی پس از کناره‌گیری از قدرت به همراه خانواده‌اش سوار بر هواپیما شد و کشور را به مقصد نامعلومی ترک کرد. پس از مدتی دولت عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای از ورود بن علی به این کشور خبر داد.

بر اساس این بیانیه، دولت عربستان سعودی به دليل «حمایت از امنیت و ثبات کشور برادر، تونس»، زین العابدین بن علی و خانواده وي را پذیرفته است.
هم‌زمان رسانه‌های فرانسه اعلام کردند كه «نیکلا سارکوزی»، رئيس‌جمهوري اين كشور از صدور مجوز فرود هواپیمای بن علی خودداری کرده است.

محمد الغنوشی در سخنرانی تلویزیونی خود گفت كه نخستین اولویتش برقراری نظم و امنیت است اما هنوز معلوم نیست که تظاهرکنندگان با کناره‌گیري بن علی از قدرت راضی شوند یا به اعتراض‌های خود ادامه دهند.

خودروهای ارتش و نیروهای نظامی با تیربارهایی که رویشان نصب شده است، در اطراف ساختمان‌های دولتی مستقر شده‌اند تا از آنها محافظت کنند.

نیروی پلیس در روزهای گذشته برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کرده و در مواردی، تیر هوایی شلیک کرده است.

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند كه ناآرامی‌های هفته‌های اخیر بیش از ۶۰ کشته بر جای گذاشته است.

اعتراض های گسترده مردمی در تونس پس از آن شروع شد که جواني بیکار در اعتراض به ممانعت پلیس از فروش سبزیجات توسط وي در کنار خیابان، خود را به آتش کشید.

زین العابدین بن علی، دومین رئیس‌جمهوری تونس از زمان استقلال این کشور از فرانسه در سال ۱۹۵۶ميلادي بود.

وي آخرین بار در سال ۲۰۰۹ ميلادي با بيش از ۸۹ درصد آرا برای دوره پنج ساله به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016