چهارشنبه 6 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دختر زهرا بهرامی، زندانی محکوم به اعدام: اعترافات تحت فشار بوده؛ مرا تهديد به بازداشت کرده اند، کمپين بين المللی حقوق بشر

دختر زهرا بهرامی شهروند ايرانی-هلندی که هم اکنون با حکم اعدام به جرم حمل مواد مخدر در زندان به سر می برد در گفت وگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران تصريح کرد که چنين اتهامی صحت نداردو اعترافات گرفته شده از وی تحت فشار بوده است. به نظر او مقامات دولت ايران می خواهند با حکم اعدام به مادرش توجه دولت هلند به ايران را تحت تاثير قرارربدهند. او همچنين گفت که اتهام زهرا بهرامی سياسی است و چندين بارتهديد به دستگيری شده است.

سخنگوی قوه قضاييه در اظهارنظر اخيرش درباره زهرا بهرامی ، شهروند ايرانی- هلندی گفت:« پرونده او مربوط به حمل مواد مخدر و در دست رسيدگی است. » وی کشورهای غربی را متهم کرد که به بهانه حمايت از حقوق بشر پرونده زهرا بهرامی را مطرح کرده اند. اين درحالی است که بعد از انتخابات نيز يکی از وکلای برجسته حقوق بشر نيز هنگام دستگيری متهم به نگهداری مواد مخدر در دفتر کارش شده بود که بعد از مقاومت وکيل ياد شده مقامات مجبور شدند بدون ارائه توضيحی اتهامات ياد شده را کنار بگذارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از قوه قضاييه ايران می خواهد از تهديدهانسبت به فرزند خانم بهرامی پايان دهد و اجازه بدهند وکيل وی به صورت آزادانه به پرونده وی دسترسی داشته باشد و با موکل خود ملاقات کند. مقامات قوه قضاييه همچنين بايد شرايطی فراهم کنند که زهرا بهرامی در شرايطی طبيعی به دفاع از خود بپردازد. با توجه به سابقه دستگاه های امنيتی برای پاپوش درست کردن برای متهمان سياسی از طريق وارد کردن مواد مخدر به پرونده آنها، کمپين بين المللی حقوق بشردرايران از قوه قضاييه می خواهد در برابر اتهام سازی های بی مهابای نيروهای امنيتی و نفوذ آنها بر پرونده های سياسی از حقوق شهروندان دفاع کند و حقوق انسانی وشهروندی آنها را فدای ملاحظات سياسی نکند.

بنفشه نايب پور، دختر زهرا بهرامی، زندانی که به جرم داشتن مواد مخدر در منزلش محکوم به اعدام در دادگاه بدوی شده است به کمپين بين المللی حقوق بشر گفت: «آقای جعفر دولت آبادی دادستانی وعده های زيادی به ما دادند که شما مصاحبه نکنيد ما حتما کمک می کنيم اما نه تنها جوابی نگرفتيم بلکه آخرش حکم سنگين اعدام را به مادرم دادند. می دانم اگر باز هم به دادستانی برويم هيچ جوابی نمی گيريم.من چند بار رفتم اما هيچ جوابی نگرفتيم. حالا منتظر اقدامات کشور هلند و سازمان های حقوق بشری هستيم تا ببينيم چه می شود.»

دختر زهرا بهرامی محکوم به اعدام درباره اينکه آيا مادرش از شکنجه های زندان گفته است، گفت: « هميشه مادرم می گويد اعترافاتی که از او گرفتند و در مصاحبه تلويزيونی شرکت کرده است همه تحت فشار بوده و مجبور به اين کار شده است چون بهش وعده و وعيد کمک داده بودند که متاسفانه هيچ کمکی هم نشد.»

دختر زهرا بهرامی در خصوص اينکه آيا مادرش در سفرهايش به ايران مواد مخدر می آورده است، گفت: «من که دخترش هستم هيچکدام از اين اتهام ها را قبول ندارم و مادرم نيز دردادگاه گفت که در بازجويی ها چون تحت فشار بوده مجبور به گفتن اين حرف ها شده است. مادر من اهل اين صحبت ها نيست، حتی سيگار هم نمی کشد چه برسد به اينکه مواد مخدر داشته باشد. اصلا کسی که در تجمعات انتخابات شرکت می کند وجان خودش را به خطر می اندازد چطور ممکن است که هم زمان برعليه کشورش چنينی اقدامی انجام دهد.»
بنفشه نايب پور گفت: «ضد و نقيض در پرونده مادرم زياد است و هيچکدام از اتهاماتش با هم سنخيت ندارند. اول مادرم به جرم سياسی دستگير شد پس بايد به اين جرم سياسی اش رسيدگی می شد اما به طور کل اين اتهامش را فراموش کردند. من همه جا می گويم اينها هدفشان اين بوده که افکار عمومی، فعالان و سازمان های حقوق بشری فکرشان منحرف شود. ما اصلا اين اتهام را قبول نداريم بنابراين هيچ نظری هم نداريم.مامان من زن تنهاست وهيچ کس را در جهان ندارد.»

دختر زهرا بهرامی با اظهار اينکه مسولان کشوری می خواهند ذهن مردم از انتخابات منحرف شود، گفت: « مادرم تبع کشور هلند است احتمالا می خواستند با اين اتهام دست دولت هلند کوتاه شود. قبلا هم اين اتهام ها را بی خودی به ديگران زده اند. چندی پيش به وکيلی سرشناس اتهام زدند که در دفترش مواد مخدر پيدا کرده اند اما چون ايشان سرشناس بودند زياد نتوانستند قضيه را کش بدهند اما مادر من زن تنها و بی کس است، زورشان تنها به او رسيده است. می دانند که کسی را ندارد تا به او کمک کند.»
بنفشه نايب پور درباره وضعيت روحی مادرش در آخرين ملاقات گفت: «سه شنبه هفته گذشته او را ديدم که خوب نبود يعنی هيچ وقت او را تا اين حد افسرده نديده بودم. همه ما با اعلام حکم جا خورديم . من برادری ۲۲ ساله در هلند را دارم که به غير از مادرم کسی را ندارد. زندگی همه ما را به هم ريختند. با بی رحمی تمام اين حکم را صادر کردند. مسلما مادرم از اين حکم ناعادلانه ناراحت است.»

دختر زهرا بهرامی با اشاره به اينکه درجريان پيگيری کارهای مادرش چندين بار تهديد به بازداشت شده است،گفت:« خودم چندبار تهديد شدم و می خواستند بازداشتم کنند اما توجه نکردم با اين حال هيچکداممان کاری نتوانستيم برايش انجام دهيم و عاقبت اين حکم صادر شد. »

بنفشه نايب پور درباره اينکه آيا مادرش با رسانه های بيگانه ارتباط داشته است ، گفت:« مادرم قبول دارد که در تجمع ها شرکت می کرد و با راديو و تلويزيون خارجی هم ارتباط داشته است ولی فقط در همين حد بود. در تجمع روز عاشورا شناسايی شده بود و چند روز بعد هم در خيابان دستگيرشد. ما اين اتهام را قبول داريم اما اتهام مواد مخدر را که در پرونده اش گذاشتند و روی آن پافشاری می کنند اصلا قبول نداريم. همچنين ارتباط با انجمن پادشاهی ايران را هم اصلا قبول نداريم، تحت هيچ شرايطی. خود اين انجمن هم بيانيه داده که اين خانم يعنی مادرم وابستگی به اين انجمن نداشته است. مادرم فقط در تجمعات اعتراض آميز شرکت می کرده و گاهی هم با راديو و تلويزيون خارجی تماس می گرفته و از وضعيت تجمع ها گزارش می داده است. همين ، فقط در همين حد بوده است.»

دختر زهرا بهرامی درباره اعتراف مادرش به اينکه او سالها پيش به انجمن پادشاهی ايران کمک مالی می کرده است،گفت: «آخر مگر می شود اينقدر راحت عضو اين انجمن شد آن هم آدمی مثل مادر من. شايد فقط در حد تماس با تلويزيونشان و نظر دادن بوده است اما رابطه ی ديگری هرگز نبوده است.»

او درباره علت سفرهای مداوم مادرش به ايران هم گفت: « مادرم زياد به ايران می آمد چون من در ايران زندگی می کنم و دلش برايم تنگ می شد. علاوه بر اين دايی ام چند وقت پيش فوت کرد و مادرم به بچه های او هم کمک مالی و رسيدگی می کرد. پس از انتخابات هم که چند بار رفت و آمد هم برای ديدن من بود و هم برای شرکت در تجمعات. همين. »

دختر اين زندانی محکوم به اعدام درخصوص درخواستش از مسولان نظام و سازمان های حقوق بشری گفت: «به مسولان که نمی دانم چه بگويم، هرچی الان ما می کشيم از همين مسولان است.من هيچ درخواستی نمی توانم داشته باشم، قبلا درخواست هايم کرده ام ، هم با آقای دادستان و هم با آقای صلواتی ، قاضی دادگاه حرف زدم و خواهش کردم که کمکمان کنند که نکردند. ولی از سازمان های حقوق بشری خواهش می کنم هرکمکی از دستشان برمی آيد بکنند. من ديگر نمی دانم چه کنم.»

زهرا بهرامی ، ۴۵ ساله و فارغ التحصيل رشته موسيقی در سال های اخير ساکن لندن بوده است و پس از انتخابات و در جريان تجمع روز عاشورای ۸۸ بازداشت شد وپس از آن به جرم کشف ۴۰۰ گرم ترياک و ۴۰۰ گرم کوکايين در منزلش بازداشت شد و هم اکنون به جرم نگهدای اين ميزان مواد مخدر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده است. طبق قانون نگهداری بيش از ۲۰ کيلو ترياک و بيش از صد گرم هروئين حکم اعدام دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016