یکشنبه 10 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مبارک نخست وزیر جدید و معاون رییس جمهوری را برگزید، رادیو بین المللی فرانسه

نوشتۀ ناصر اعتمادی

در پنجمین روز متوالی از ناآرامی های مصر، حکومت این کشور استعفا داد و حسنی مبارک احمد شفیق وزیر پیشین هوانوردی و فرماندۀ سابق نیروی هوایی مصر را به مقام نخست وزیری و عمر سلیمان رییس سازمان اطلاعات مصر را به سمت معاون رییس جمهوری برگزید. محمد البرادعی اقدام رییس جمهوری مصر را توهین به شعور مردم این کشور توصیف کرد و بار دیگر خواستار برکناری حسنی مبارک شد و آمادگی خود را برای هدایت حکومت انتقالی اعلام نمود.

حسنی مبارک رییس جمهوری مصر، رییس سازمان اطلاعات این کشور، عمر سلیمان، را به سمت معاون رییس جمهوری و احمد شفیق وزیر پیشین هوانوردی و فرماندۀ سابق نیروی هوایی مصر را به مقام نخست وزیری انتخاب کرد. عمر سلیمان معروف به درستکاری است و نقش مهمی در برقراری گفتگو و آشتی میان سازمان حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین ایفا کرده است. با این دو شخصیت کلیدی حکومت جدید حسنی مبارک رابطۀ مستقیمی با نظامیان و نیروهای اطلاعاتی مصر دارند. در واکنش، محمد البرادعی، برندۀ جایزۀ نوبل صلح، امروز خواستار برکناری حسنی مبارک شد و بار دیگر آمادگی خود را برای هدایت حکومت انتقالی اعلام نمود. محمد البرادعی ترمیم کابینه از سوی حسنی مبارک را مصداق توهین به شعور مردم مصر توصیف کرد و گفت که به تلاش هایش برای برکناری حسنی مبارک ادامه خواهد داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی اضافه کرد: در مصر این توافق عمومی وجود دارد که رژیم حسنی مبارک، یک رژیم دیکتاتوری است که در عرصه های سیاسی و اقتصادی شکست خورده است و جامعۀ مصر برای رسیدن به آزادی و دموکراسی محتاج یک حکومت انتقالی است.

برغم هشدار ارتش مصر ، هزاران نفر از مردم معترض این کشور بار دیگر بی اعتنا به مقررات منع عبور و مرور به خیابان های کشور سرازیر شدند. ارتش مصر امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود با کسانی که مقررات منع عبور و مرور را زیر پا می گذارند، به شدت مقابله خواهد کرد. در درگیری های امروز قاهره سه نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

فیلیپ کروآلی سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا با ابراز نگرانی از اوضاع مصر مردم و حکومت این کشور را به خویشتنداری و پرهیزی از به کارگیری خشونت فراخواند. سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا گفته است که مردم مصر وضعیت موجود را نمی پذیرند و خواستار اجرای سریع اصلاحات اساسی در این کشور هستند.

همزمان نخست وزیر فرانسه، فرانسوا فییون، در واکنش به رویدادهای جاری مصر گفت که هیچکس جز مردم مصر نمی تواند در مورد سرنوشت این کشور تصمیم بگیرد. نخست وزیر فرانسه همچنین خواستار توقف خشونت ها در مصر شد و گفت : کشته شدن افراد پذیرفتنی نیست.

در این حال، تلویزیون دولتی مصر امروز اعلام کرد که به دستور حسنی مبارک حکومت این کشور استعفاء داد. دیشب در چهارمین روز متوالی از تظاهرات و ناآرامی های سیاسی، حسنی مبارک اعلام کرد که به منظور انجام اصلاحات اساسی خواستار استعفای حکومت و تشکیل کابینۀ جدید شده است.

سازمان اخوان المسلمین نیز با انتشار بیانیه ای خواستار تشکیل حکومت انتقالی بدون حضور حزب در قدرت، حزب ملی دموکرات، به رهبری حسنی مبارک و نیز برگزاری انتخابات سالم پارلمانی شد.

در این حال، پادشاه عربستان در یک تماس تلفنی با حسنی مبارک همبستگی خود را با او اعلام کرد و در عین حال تظاهرکنندگان و معترضان مصری را عده ای "نفوذی" توصیف نمود که قصدشان، به ادعای پادشاه عربستان، خدشه وارد آوردن به امنیت و ثبات مصر به بهانۀ "آزادی بیان" است. سازمان وحدت آفریقا نیز نگرانی خود را از بحران جاری مصر ابراز نمود و گفت که تحولات این کشور و دیگری کشورهای عربی منطقه را از نزدیک دنبال می کند.

امروز بورس عربستان که مهمترین بازار سهام جهان عرب به شمار می رود در نتیجۀ بحران سیاسی مصر 6.4 درصد از ارزش خود را از دست داد. همزمان بازار سهام مصر امروز بسته ماند و در روزهای گذشته بیش از 16 درصد از ارزش خود را از دست داد.

در سخنان تلویزیونی دیشب خود، رییس جمهوری مصر تاکید کرد که به موجب اصلاحات سیاسی مورد نظر وی انجام تظاهرات و تجمعات اعتراضی آزاد خواهند بود، مشروط به اینکه برگزاری تظاهرات به ایجاد آشوب منجر نشود.
اندکی پیشتر رییس جمهوری آمریکا باراک اوباما طی سخنانی که از طریق شبکه های تلویزیونی پخش شد از تظاهرات و اعتراض های صلح آمیز مردم مصر برای انجام اصلاحات اساسی پشتیبانی کرد و همزمان از حکومت حسنی مبارک خواست که برای پاسخگویی به خواسته های به حق مردم مصر در اسرع وقت انجام اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در دستور کار قرار دهد.

برغم اعلام حکومت نظامی، تظاهرات اعتراضی تا سحرگاه امروز شنبه در شهرهای قاهره، سوئز و اسکندریه ادامه یافت. ستاد امنیت ملی مصر در شهر مرزی رفح از سوی تظاهرکنندگان مورد حمله قرار گرفت که در نتیجۀ آن سه تن از افراد پلیس کشته شدند. بر اساس آخرین گزارش ها دست کم سی و هشت تن از تظاهرکنندگان تاکنون در نتیجۀ خشونت ها در مصر کشته و هزار و صد تن دیگر زخمی شده اند.

امروز رییس شورای آثار باستانی مصر خبر داد که غارتگران با بهره برداری از بحران جاری مصر به زور وارد موزۀ قاهره که مملو از گنجینه های مصر باستان است شده اند و در تلاش برای دزدیدن اشیاء گرانبها دو به دو مومیایی صدمه زده اند.

بحران سیاسی مصر به افزایش بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی منجر شده است. کانال سوئز محل عبور نفت کشورهای خلیج فارس به اروپا است و مصر نیز روزانه قریب هفتصد هزار بشکه نفت تولید می کند و بیست و یکیمن کشور تولید کنندۀ نفت در جهان است. نگرانی از سرایت شورش های مصر به دیگر کشورهای عربی نفت خیر منطقه، نظیر لیبی، الجزایر و عربستان نوسانات بهای نفت را در بیست و چهار ساعت اخیر باعث شده است. دیروز نفت برنت در بازار نیویورک به قیمت 100 دلار در بشکه به فروش رفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016