دوشنبه 11 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان ‌تهران: پرونده ‌پزشك ‌كهريزك مفتوح ‎‌است، ايلنا

دادستان تهران در خصوص ادعاي برخي سايت‌ها مبني بر اينكه زهرا بهرامي كه روز گذشته به اتهام مواد مخدر اعدام شد، در روز عاشوراي سال گذشته بازداشت شده بود، اظهار كرد: دستگيري ايشان در روز عاشورا مغايرتي با اتهام داشتن مواد مخدر ندارد. البته ايشان اتهامات ديگري هم داشت اما به دليل اينكه در بازرسي از منزل وي كوكائين يافت شد، قاضي پرونده براي اين متهم حكم اعدام صادر كرد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، عباس جعفري دولت‌آبادي در حاشيه مراسم معارفه سرپرست دادسراي مبارزه با جرائم اقتصادي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در ميان محكومان به اعدام كه اخيرا حكمشان اجرا شد ، افرادي كه مبادرت به خريد و فروش شيشه يا توليد آن مي‌كردند، وجود داشته است، گفت: احكامي كه در هفته‌هاي اخير اجرا شده قبلا قطعي شده بود، اما طبق سياست‌هاي قوه قضائيه بايد پس از قطعي شدن حكم براي اجرا ، يك سري هماهنگي‌هايي انجام مي‌شد و انجام نشده بود ، اما بعد از هماهنگي‌‌ها احكام صادره اجرا شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دادستان تهران ادامه داد: اين افراد از قبل دستگير شده و اكثراً در مورد متهماني بوده كه همراه خود هروئين داشته‌اند. البته ممكن است موردي هم در مورد شيشه بوده باشد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه در برخي سايت‌ها آمده كه در چند هيات مذهبي قرص اكس‌تازي ميان عزاداران پخش شده بود، آيا از اين موضوع خبر داشته و اقدامي انجام داده‌ايد،گفت: از اين موضوع اطلاعي ندارم و اگر اشخاصي از اين موضوع مطلع هستند مي‌توانند اطلاعات خود را به دادستاني ارائه دهند.

دادستان تهران در خصوص ادعاي برخي از خانواده‌هايي كه افراد آنها به خاطر مواد مخدر اعدام شده‌اند، مبني بر عدم تحويل اجساد اين افراد، گفت: بايد در اين رابطه موردي سوال كرد و نمي‌توان مصداقي حرف زد. اگر افرادي اجساد را دريافت نكرده‌اند مي‌توانند به دادسرا مراجعه و اين مطلب را مطرح كنند.

جعفري دولت‌آبادي در رابطه با آخرين وضعيت پرونده استاد علي محمدي هم گفت: در اين راستا كارهاي خوبي انجام شده و متهماني هم دستگير شده‌اند. البته نمي‌توانيم تعداد متهمان را اعلام كنيم چرا كه اعلام تعداد افراد دشمنان را حساس‌تر مي‌كند، تا سر نخ‌هاي ما را بسوزانند.

دادستان تهران در خصوص تخلفات دو مامور حاضر در حادثه سعادت‌آباد،گفت: براي اينكه مشخص شود اين افراد مرتكب تخلف شده‌اند يا خير، بايد به اتهامات آنها طبق قانون جرائم نيروهاي مسلح رسيدگي شود بر هيمن اساس با صدور قرار عدم صلاحيت پرونده آنها به دادسراي نظامي ارسال شده است و حداقل براي دو نفر پرونده تشكيل شده است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در رابطه با مرگ شير و پلنگي كه در باغ‌وحش مرده‌اند دادستاني وارد عمل شده است، گفت: تا اين لحظه درباره اين موضوع ورود نكرده‌ايم و اجازه دهيد نسبت به حقوق حيوانات ورود نكنيم.

دادستان تهران در خصوص ادعاي برخي سايت‌ها مبني بر اينكه زهرا بهرامي كه روز گذشته به اتهام مواد مخدر اعدام شد، در روز عاشوراي سال گذشته بازداشت شده بود، اظهار كرد: دستگير ايشان در روز عاشورا مغايرتي با اتهام داشتن مواد مخدر ندارد. البته ايشان اتهامات ديگري هم داشت اما به دليل اينكه در بازرسي از منزل وي كوكائين يافت شد، قاضي پرونده براي اين متهم حكم اعدام صادر كرد.

دادستان تهران درباره بازداشت فرزند يكي از معترضان به نتايج انتخابات ،گفت: اساسا اين فرد بازداشت نشده بود و احضار قضائي بوده است. ما در مورد مسائل و جرائم امنيتي از افراد توضيح مي‌خواهيم و اين فرد نيز بر اين اساس به دادسرا احضار شد، اما در برخي از سايت‌ها به عنوان بازداشت مطرح شده است.

وي درباره وضعيت مرگ پزشك بازداشتگاه كهريزك اظهار كرد: اين پرونده همچنان در دادسراي جنايي مفتوح بوده، اما منجر به نتيجه نشده است. بازپرس پرونده هم نيز براي تكميل آن تلاش‌هاي زيادي كرده است.

دادستان تهران در خصوص بازداشت دو فردي كه قصد انجام ترور نيز داشتند،گفت: اين افراد قبل از اينكه بتوانند اقدام تروريستي انجام دهند دستگير شده‌اند.

جعفري‌ دولت‌آبادي در پاسخ به اين پرسش كه چه زماني قرار است دادسراي فرهنگ و رسانه كار خود را آغاز كند،گفت: اميدواريم در دهه فجر اين دادسرا فعاليت خود را آغاز كند و علت تاخير آغاز به كار اين دادسرا نيز به خاطر ساخت و ساز و فراهم كردن فضا بوده است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه در دوره آيت‌الله شاهرودي قرار بود دادسرائي ويژه ميراث فرهنگي ايجاد شود آيا قوه قضائيه تصميم به عملي كردن اين امر را دارد، اظهار كرد: اگر بخواهيم به ميل دستگاه‌هاي اجرايي عمل كنيم بايد صدها شعبه و دادگاه راه‌اندازي كنيم كه اين امر از عهده ما خارج است. اما در برخي موارد مانند جرائم پزشكي، جرائم رايانه‌اي و مربوط به املاك ، دادسراهاي تخصصي داريم.

جعفري‌ دولت‌آبادي در خصوص نامه اخير فخر‌السادات محتشمي‌پور همسر مصطفي تاج‌زاده يكي از محكومان حوادث بعد از انتخابات مبني بر اينكه حقوق زندانيان رعايت نمي‌شود، گفت: ايشان نامه زياد مي‌نويسند اما ما همچنان معتقد به رعايت و توجه به حقوق زندانيان هستيم. توجه داشته باشيد كه اگر اين حرف‌ها مستند نباشد، قابليت پيگرد قضايي ندارد.

دادستان تهران در خصوص بيانيه اخير مير حسين موسوي در رابطه با موج گسترده اعتراضات در كشور عربي، گفت: پيش از اين ما مواضع خود را اعلام كرده بوديم.

وي در خصوص وضعيت پرونده مهران فرجي نيز گفت: اين متهم خبرنگار بوده و در حال تحقيقات مقدماتي است و به محض اينكه تحقيقات تكميل شود آزاد خواهد شد، همانطور كه خانم حاتمي پيش از اين آزاد شد.

جعفري‌ دولت‌آبادي درباره حادثه ايران ‌خودرو كه منجر به كشته شدن چند تن از كارگران اين شركت شده است، گفت: اين حادثه در چهارشنبه گذشته رخ داده و در سلامت راننده خودرو نيز ترديد وجود دارد به همين دليل به پزشكي قانوني معرفي شده است. در اين حادثه 4 نفر كشته و 10 نفر زخمي شده‌اند، البته برخي از افراد نيز به خاطر برخي مسائل به دادسرا احضار اما آزاد شدند و در حال حاضر نيز هيچ مشكلي وجود ندارد.

وي ادامه داد: اين پرونده در دادسراي فرودگاه تشكيل و براي راننده كاميون نيز قرار 300 ميليون توماني صادر شده است.

جعفري دولت‌آبادي در خصوص پرونده دفتر فارسي‌ ‌وان كه پيش از اين در تهران پلمپ شده بود،گفت: آن زمان كه استوديو زيرزميني كشف شد به دفتر فارسي وان تعبير شد و در حال حاضر اين پرونده در حال تكميل تحقيقات است. تحقيقات نشان مي‌دهد كه از اينگونه دفاتر در سطح تهران بسيار وجود داشته و دادسراي ارشاد نيز مكلف شده به اين مسئله رسيدگي كند.

وي از شناسايي يكي ديگر از اين دفاتر در هفته گذشته در تهران خبر داد و اظهار كرد: متاسفانه برخي از جريان‌هاي ضد فرهنگي در خارج از كشور به دنبال گسترش استوديو در داخل تهران هستند، اما پليس و قوه قضائيه اقدامات لازم و مناسب را در اين زمينه انجام داده است.

خبرنگاري از وضعيت پرونده گروه ضاله سوال پرسيد كه وي پاسخ داد: اگر منظور شما سايت‌هاي مستهجن باشد بايد بگويم كه در اين ارتباط در دو شعبه مختلف براي دو نفر حكم اعدام صادر شده است و پرونده براي تاييد به ديوان عالي كشور ارسال شده است.

دادستان تهران ادامه داد: پرونده‌اي هم در مورد ضد اديان بود و 7 نفر متهم دارد نيز به دادگاه انقلاب معرفي شده‌اند.

جعفري‌ دولت‌آبادي به خبر يكي از سايت‌هاي خبري مبني بر اينكه از سلطان شكر چه خبر؟ اشاره كرد و گفت: ما اين پرونده را براي رفع نقص از دادگاه گرفتيم و اميدوارم هر چه زودتر نقص آن برطرف شود و نتيجه آن به مردم اعلام شود.

دادستان تهران در پايان در خصوص اظهارات دولت هلند مبني بر اينكه بعد از اعدام زهرا بهرامي تبعه ايراني ـ هلندي ارتباطات خود با ايران را به حالت تعليق در خواهد آورد گفت: ما قاضي بوده و به كارهاي ديپلماتيك كاري نداريم ، اما دولت‌ هلند بايد بداند كه دولت‌ها حق ندارند در مسائل حقوقي كشورها دخالت كنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016