یکشنبه 17 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رنج مضاعف زندانيان سياسی زن در رجايی شهر، کلمه

کلمه_ميترا عظيمی :زنان سياسی در زندان رجايی‌شهر کرج در شرايط دشواری به سر می‌برند. اين زندان که به عنوان تبعيدگاه زندانيان سياسی مورد استفاده قرار می‌گيرد از کمترين امکانات بهداشتی و رفاهی محروم بوده و زندانيان در آن به سختی روزگار خود را می‌گذرانند.

در حالی که چندی پيش، زندانيان سياسی مرد به بند ۴، که از جمله بدترين بندهای اين زندان است انتقال يافته و تمامی تماس‌های تلفنی آنان با دنيای خارج قطع شده ، خبرهای رسيده حاکی از شرايط دشوارتر زنان سياسی در اين زندان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زندانيان سياسی زن در بندی نگهداری می‌شوند که حدود ۱۷۰ زندانی دارد. در اين بند با وجود شمار بالای زندانيان، تنها دو سرويس بهداشتی و حمام برای استفاده زندانيان وجود دارد که تنها يک نفر می‌تواند با آب گرم، حمام کند چرا که در ساير اوقات، آب سرد بوده و زندانيان ناچار به استحمام با آب سرد هستند. کمبود امکانات بهداشتی، موجب بيماری زندانيان را فراهم کرده است. با اين وجود رسيدگی‌های پزشکی در اين زندان بسيار کم بوده و زندانيان در صورت ابتلا به بيماری، به جای رسيدگی پزشکی و انتقال به بهداری به قرنطينه منتقل می‌شوند.

عدم تفکيک جرايم يکی ديگر از مشکلات زنان سياسی در زندان رجايی‌شهر است. اين زندانيان به همراه زندانيان با جرايم مختلف در يک بند نگهداری می‌شوند. اين در حالی است که طبق رده بندی سازمان زندان‌ها، زندان رجايی‌شهر از جمله زندان‌هايی است که محل نگهداری مجرمان با جرايم خطرناک است.

تبعيد زندانيان سياسی به اين زندان در جهت اعمال فشارهای بيشتر بر آنها و خانواده‌هايشان صورت گرفته است. بسياری از زندانيان در مقايسه وضعيت زندان اوين و رجايی‌شهر می‌گويند:” حاضريم بدون تلفن و ملاقات باشيم اما به زندان اوين منتقل شويم.”
زندانيان می‌گويند که زندگی در زندان رجايی‌شهر، به شدت سخت و طاقت‌فرساست.

همچنين منابع‌آگاه، شرايط بند زنان را اسفبارتر توصيف می‌کنند. هم اکنون بيش از ده زندانی سياسی زن در اين زندان دوران تبعيد و حبس خود را می گذرانند. شبنم مددزاده( ۵ سال)، فريبا کمال آبادی و مهوش ثابت( ۱۰ سال)، مريم اکبری مفرد(۱۵ سال)، معصومه ياوری(۷ سال)، فاطمه ضيايی( ۲ سال)، بناساز(۵ سال)از جمله زندانيان سياسی زن هستند که در اين زندان به سر می برند. شمار ديگری از فعالان سياسی – اجتماعی نيز که از سوی دادگاه انقلاب به حبس و تبعيد به زندان رجايی شهر محکوم شده اند، هم اکنون در انتظار اجرای احکام خود به سر می برند.

با وجود بالارفتن شمار زندانيان سياسی زن، مسئولان زندان و دستگاه قضايی هيچ‌گونه تسهيلاتی را برای آنان فراهم نکرده‌اند. از نظر مسئولان، زندانيان در زندان رجايی‌شهر و ساير تبعيدگاه‌ها، محکوم به تحمل رنجی مضاعف هستند، رنجی که از طريق سخت‌تر شدن شرايط زندگی برآنها وارد می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016