دوشنبه 18 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز به کار کمپين بين‌المللی لغو مجازات مرگ در ايران، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر- «کمپين بين المللی لغو مجازات مرگ در ايران»، امروز ۱۶ بهمن ماه ۱۳۸۹ با صدور اطلاعيه ای، به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

کمپين بين المللی لغو مجازات مرگ که به همت جمعی از مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران شروع به کار کرده است با تاکيد بر غيرسياسی بودن، هدف خود را بر لغو کليه اشکال مرگ، اعم از سياسی و غيرسياسی متمرکز ساخته است. آخرين مطالب اين کمپين در وبگاه رسمی به آدرس http://stopexecution.info قابل دسترس خواهد بود. اطلاعيه آغاز به کار «کمپين بين المللی لغو مجازات مرگ در ايران» در پی می آيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حق بنيادين حيات، متقدم ترين حق انسانها است

سالها تلاش برای لغو مرگ در ايران، نه تنها کورسوی اميدی در تغيير رويه نهادهای قضايی امنيتی ايجاد نکرده، بلکه ماشين اعدام، مهارگسيخته‌تر از پيش قربانی می گيرد. در ساليان اخير ايران به تناسب جمعيت، در رتبه‌ی اول بزرگترين مجری حکم اعدام در دنيا ايستاده است و يکی از معدودترين کشورهايی است که نوجوانان را اعدام می کند.

سيستم قضايی جمهوری اسلامی ايران ثابت کرده که غير مستقل و فاقد معيارهای دادرسی عادلانه است و به طور آشکار در تناقض با اصول بنيادين حقوق بشر و حتی قوانين داخلی جمهوری اسلامی عمل می کند. شکايات قربانيان سيستم قضايی، برای دادخواهی، به‌هيچ نتيجه‌ای نمی‌رسد و در بسياری از موارد حتی پروسه دادرسی به علت اعمال نفوذ نيروهای امنيتی حاکميت، ناتمام باقی مانده و حکم اعدام به اجرا در می آيد. وکلای دادگستری، مدافعين حقوق زندانيان و فعالين حقوق بشر نيز از تهديد نهادهای امنيتی و قضايی مصون نمانده‌ و خانواده‌های قربانيان نيز به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند.

هيچ آمار رسمی از تعداد احکام صادره‌ی اعدام و اجرای آن وجود ندارد و حکومت هرگز به صورت شفاف در اين زمينه اطلاع رسانی نکرده است. بر اساس آماری که از اخبار رسانه‌ها استخراج ميشود در سال ۲۰۰۹ دست کم ۴۰۰ نفر اعدام شده اند. با اين همه، صدور و اجرای حکم اعدام به طور مستمر و مکرر از سوی دستگاه قضايی صورت می گيرد و اين روند در ۳۲ سال گذشته بی‌وقفه ادامه داشته و جامعه ايران را متأثر کرده است.

اصرار و اراده‌ی دستگاه قضايی در صدور و اجرای احکام اعدام در يک سال گذشته و افزايش تعداد قربانيان اين روند در يک ماه اخير نيز نگرانی‌های جدی را در ميان فعالان و خانواده‌های محکومين به اعدام ايجاد کرده است. تنها از ۲۹ آذر تا ۷ بهمن ۸۹، ۱۱۷ نفر در ايران به چوبه دار سپرده شده و بسياری ديگر، در نوبت اجرای حکم هستند. در عين حال گزارش های رسانه های حقوق بشری نيز حاکی از اعدام‌های گسترده و پنهانی در شهرهای ديگر به خصوص زندان‌های وکيل آباد مشهد، بيرجند، کارون و سپيدار و اهواز و عمدتاً‌ استانهای مرزی است که هنوز از سوی منابع رسمی دستگاه قضايی و يا رسانه‌های دولتی تاييد نشده‌اند.

اعدام پنج زندانی سياسی در ارديبهشت سال جاری که به‌صورت ناگهانی، در بی‌خبری مطلق خانواده و بدون ابلاغ اجرای حکم به وکلای مدافع انجام گرفت، افکار عمومی ايران و جهان را تحت تاثير قرار داد و شوک عظيمی به جامعه مدنی وارد کرد و موج همدردی با قربانيان و اعتراض عليه احکام ياد شده را موجب گرديد. اعدامهای سريع و تلافی جويانه درکردستان و بلوچستان و اجرای گسترده احکام اعدام در يک ماهه اخير، ادامه همان روند است که گمان می رود سر باز ايستادن ندارد.

حجم فزاينده‌ی اعدام‌ها که روند رو به تزايد و آشکار نقض حق حيات است، جمعی از روزنامه‌نگاران و حاميان حقوق بشر را گرد هم آورد تا کمپينی بين المللی با هدف «لغو مجازات مرگ در ايران» را شکل دهند.

«کمپين بين المللی لغو مجازات مرگ در ايران»، با تاکيد بر اين که دفاع از حق حيات و مخالفت با کليه اشکال نقض آن، در جامع ترين رويکرد خود و بنا بر ارزشی جهان شمول و غيرقابل سلب صورت می پذيرد؛ شأن و منزلت انسانی را کانونی ترين فضيلت در پاسداشت حقوق بشر می داند و از آنجا که کرامت انسانی و مهم تر از آن کرامت جامعه بشری با حق بنيادين حيات وی در ارتباط تنگاتنگ است، خود را ملزم به دفاع از حق حيات انسان، فارغ از افعال و عقايد وی دانسته و بر حفظ آن تاکيد می ورزد. اعدام يک اقدام بازگشت ناپذير بوده و حق زنده بودن انسانی را برای هميشه سلب خواهد کرد.

«کمپين بين المللی لغو مجازات مرگ در ايران»، تلاش خواهد کرد تا با بهره گرفتن از ابزارهای رسانه‌ای و ارتباطی و با تاکيد بر شيوه‌های صلح آميز و مدنی و بر اساس اصول بنيادين حقوق بشر، جامعه مدنی و افکار عمومی ايران و جهان را نسبت به سرنوشت محکومين به اعدام، آگاه نموده و در نشر و نقل خبر، با اتکا به امنيت، صحت، دقت و سرعت اطلاع رسانی، در راستای حساس سازی و بر عليه مجازات اعدام فعاليت کند.

«کمپين بين المللی لغو مجازات مرگ در ايران»، از جامعه جهانی و حاميان حقوق بشر درخواست می‌کند که در مقابل اعدام‌های گسترده به اشکال مختلف اعم از اعدام های سياسی، اعدام های تحت عنوان قاچاق مواد مخدر، اعدام نوجوانان و مجازات های غيرانسانی همچون سنگسار، سکوت نکنند.

«کمپين بين المللی لغو مجازات مرگ در ايران»، حرکتی است مستقل و به هيچ حزب و سازمان سياسی وابستگی ندارد. فعاليت اين کمپين بر لغو کليه اشکال اعدام اعم از سياسی و غيرسياسی متمرکز خواهد بود.

ما به هرگونه اعدام «نه» ميگوييم و برای لغو کامل آن در ايران تلاش می کنيم و بر همين اساس از هم گرايی و تلاش تمامی نهادها وحاميان حقوق بشر استقبال کرده و به منظور ظرفيت سازی برای لغو مجازات اعدام در ايران، گروه ها، شبکه های اجتماعی و فعالان مدنی را به همکاری دعوت می کنيم.

۱۶ بهمن ماه ۱۳۸۹

با ما تماس بگيريد

info(@)stopexecution.info


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016