یکشنبه 22 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراضات سراسری به بازداشت خانگی سران مخالفان حکومت ایران در بسیاری شهرهای مهم جهان، دانشجونیوز

به گزارش فرشید آذرنیوش از دانشجونیوز در پی فراخوان جمعی از فعالان سابق دانشجویی و همچنین دعوت اعضای «کمپین حمایت سبز»-متشکل از دانشجویان و فعالین سیاسی و کوشندگان حقوق بشر خارج کشور- برای حضور در تجمعات سراسری ایرانیان خارج کشور در اعتراض به بازداشت سران جنبش سبز، شنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) صد ها تن از ایرانیان مقیم کشورهای خارجی و همچنین جمعی از فعالان سیاسی و حقوق بشر ایرانی و خارجی، با تجمعات اعتراضی در میادین اصلی شهرهای مهم جهان، ضمن اعلام همبستگی با فراخون این فعالان سابق دانشجویی و همچنین دعوت کمپین «حمایت سبز»، نسبت به حصر و بازداشت غیرقانونی سران مخالفان حکومت ایران، آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و خانم ها زهرا رهنورد و فاطمه کروبی، اعتراض نموده اند.

به گزارش دانشجونیوز، شرکت کنندگان در تجمعات با در دست داشتن تصاویر رهبران سبز، و همچنین پلاکاردهای حاوی پیام آزادی آنان، از مراجع جهانی مسئول خواسته اند که ضمن فرستادن گزارشگر ویژه خویش به ایران، مقدمات آزادی ۴ تن از رهبران جنبش سبز و همچنین صدها تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان های مخوف جمهوری اسلامی ایران را فراهم آورند.

بنابراین گزارش ها، بیش از 30 شهر مهم جهان، روز شنبه ۱۲ مارس میزبان اعتراضات سراسری ایرانیان خارج کشور بوده اند.

این گزارش ها می افزاید، در برخی از شهرهای اروپایی، برگزارکنندگان اقدام به تهیه طوماری برای جمع آوری امضا نموده اند که علاوه بر مشارکت گسترده ایرانیان خارج کشور با استقبال بسیاری از شهروندان غیر ایرانی نیز مواجه شده است.

برخی از شهرهای برگزار کننده تجمع در اعتراض به حصر و بازداشت خانگی ۴ تن از سران مخالفان حکومت ایران، این گزارش ها در حال تکمیل شدن است

دورتموند-آلمان

دهها از ایرانیان و همچنین کنشگران حقوق بشر مقیم شهر دورتموند آلمان، به دعوت کانون حقوق بشر ایران آزاد، با در دست داشتن تصاویر ۴ تن از رهبران جنبش سبز، در یکی از خیابان های اصلی شهر، تجمع کرده و ضمن اعلام همبستگی با دعوت دانشجویان سراسر کشور و همچنین کمپین حمایت سبز، مبنی بر اعتراض سراسری به بازداشت این رهبران، نقض سیستماتیک حقوق بشر توسط دولتمردان جمهوری اسلامی را محکوم کرده و از مراجع جهانی مسئول خواسته اند تا بر اساس منشورهای حقوقی و اخلاقی موجود، به اقدامات ضد بشری مقامات جمهوری جمهوری اسلامی رسیدگی نمایند.

این تجمع از ساعت ۱۵الی ۱۷ به وقت اروپای مرکزی برگزار شد.

در پایان تجمع کنندگان با امضای طوماری از دبیر کل سازمان ملل متحد خواستند که در جهت پایان دادن هر چه سریعتر به حصر و بازداشت سران مخالفان حکومت ایران تلاش نماید.

گوتنبرگ – سوئد

شنبه ۲۱ اسفند (۱۲ مارس) دهها تن ازدانشجویان و هواداران جنبش سبز ایران و همچنین فعالان سیاسی و حقوق بشر، به دعوت کمپین حمایت سبز در گوتنبرگ سوئد برای اعتراض به بازداشت سران جنبش سبز گردهم آمدند.

این مراسم از ساعت ۱٣ در محل برونس پارکن، میدان مرکزی شهر برگزار شد که با استقبال قابل توجه بسیاری از چهره های دانشگاهی، فعالان سیاسی، و فعالان حقوق بشر مواجه شد.

در این برنامه که بر اساس اعلام برگزار کنندگان، کمپین اعتراضی سکوت بود، شرکت کنندگان ماسک های زهرا رهنورد، فاطمه کروبی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را در مقابل صورت خود نگاه داشتند و بروشورهایی به زبان های انگلیسی، سوئدی و فارسی در بین علاقمندان و رهگذران توزیع شد.

رادیو های محلی فارسی در شهر گوتنبرگ،در روزهای گذشته چندین نوبت علاوه بر انتشار فراخوان و اطلاعیه ی کمپین حمایت سبز, گفتگوها و بحث هایی درباره این مراسم پخش کردند.

در این مراسم کمیته ی حمایت از جنبش مردمی ایران در گوتنبرگ و تشکل راه سبز امید گوتنبرگ نیز به حمایت از کمپین ۱۲ مارس شرکت کردند.

لیسبون-پرتقال

در شهر لیسبون پرتقال هم چند ده تن از ایرانیان سبز با در دست داشتن تصاویر رهبران جنبش و همچنین پلاکاردهای اعتراضی، به بازداشت خانگی و همچینن عدم تامین جانی این رهبران اعتراض نموده اند.

از ظهر روز شنبه ۱۲ مارس برخی میادین مرکزی شهر لیسبون میزبان تجمعات اعتراضی شهروندان پرتقالی نیز بوده است.

بر اساس گزارشات ارسالی، تجمعات ایرانیان سبز مورد استقبال گسترده هزاران نفر از معترضان غیر ایرانی نیز قرار گرفت.

ایرانیان مقیم پرتقال نیز همگام با سایر معترضان با در در دست داشتن پلاکاردهایی که حاوی پیام آزادی رهبران سبز بوده، ضمن اعتراض به وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته اند که که در جهت آزادی آقایان موسوی و کروبی و خانم ها رهنورد و کروبی نهایت تلاش خویش را انجام دهند.

این تجمع از ساعت ۱۳.۳۰ به وقت محلی شروع شده که تا دو ساعت نیز به طول انجامیده است.

لندن-انگلستان

امروز ۱۲ مارس همگام با ۳۰ شهر دیگر در سراسر دنیا، لندن نیز ضمن همبستگی با فراخوان دانشجویان و اعضای کمپین حمایت سبز در حمایت از رهبران جنبش سبز در ایران سبز شد.

این تجمع از ساعت ۱۲-۱۴ با حضور دهها تن از ایرانیان مقیم انگلستان و جمعی از فعالین حقوق بشر در میدان ترفلگار که مناطق توریستی و با اهمیت محسوب می‌ شود، برگزار شد.

تجمع کنندگان لندن با در دست داشتن ماسک‌ها و پوستر‌های رهبران جنبش و بانوانشان ، خواستار آزادی فوری و بدون شرط این رهبران و دیگر زندانیان سیاسی شدند.

این حرکت هماهنگ با شهرهای دیگر، توجه بسیاری از عابرین و توریستهای این منطقه را به خود جلب کرد. سؤالها و گفتگوهایی که در رابطه با هدف این کمپین با مردم انجام شد، قدم دیگری به سوی‌ آگاه سازی سایرین به اوضاع حاکم در ایران محسوب می شد.

&feature=player_embedded

ژنو- سویس

اولین روز تجمع و تحصن جمعی از فعالان دانشجویی و همچنین برخی از کانون های حقوق بشر ایرانی ، در میدان ملل شهر ژنو سوئیس، مقابل مقر دائمی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در اعتراض به بازداشت رهبران جنبش سبز و نقض گسترده حقوق بشر در ایران امروز، شنبه ٢١ اسفندماه برگزار شد.

در این تجمع که با حضور تعداد قابل توجهی از فعالان سابق دانشجویی و همچنین کنشگران سیاسی نیز همراه بوده است، شرکت کنندگان با در دست داشتن پوسترها و همچنین پلاکاردهایی حاوی نسبت به وضیعت اسفبار حقوق بشر در ایران هشدار داده و خواستار پایان دادن سریع به آن شده اند.

گفتنی است دانشجویان حاضر در تجمع امروز قرار است نامه ای در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران، به آقای بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، که هم اکنون در ژنو به سر می برد، تسلیم کنند.

اسن-آلمان

جمعی از ایرانیان مقیم شهر اسن آلمان نیز با برگزاری میتینگ تبلیغاتی برای جنبش سبز ایران، در یکی از خیابان های اصلی شهر تجمع کرده و ضمن اعلام همبستگی با مبارزات مسالمت آمیز مردم ایران، اقدامات ضد بشری جمهوری اسلامی نسبت به بازداشتها و برخوردهای غیرقانونی با فعالان سیاسی را محکوم کرده و خواستار رفع بازداشت و حصر خانگی ۴ تن از سران سبز شده اند.

بوداپست-مجارستان

بیش از دهها تن از دانشجویان و همچنین فعالان حقوق زن مقیم شهر بوداپست مجارستان، با حضور در یکی از مناطق مهم شهر، به تجمع پرداختند.

شرکت کنندگان در این تجمع با در دست داشتن تصاویر رهبران جنبش اعتراضی ایران، خواستار آزادی سریع و بی قید و شرط این رهبران شده اند.

شهر بوداپست مجارستان پیش از این هم میزبان بسیاری از تجمعات سبز اعتراضی بوده که با استقبال و همراهی شهروندان و دانشجویان غیر ایرانی ساکن این شهر همراه شده است.

وین-اتریش

شهر وین پایتخت اتریش نیز همصدا با دیگر شهر های جهان بار دیگر میزبان صدای آزادیخواهی مردم و معترضان ایرانی بود.

در پی فراخوان سراسری ۱۲ مارس توست دانشجویان و همچنین اعضای کمپین حمایت سبز، جمعی از ایرانیان ساکن اتریش از بعد از ظهر روز شنبه در آلبرتیناپلاتز یکی از میادین مرکزی شهر حضور به هم رسانیدند و مانند سایر شهرها با در دست داشتن تصاویری از سران سبز و همسرانشان خواستار آزادی این رهبران شدند.

بر اساس گزارش ها، در این مراسم افراد و هنرمندان سرشناس ایرانی حضور داشتند که بار دیگر پیوند خود را با جنبش آزادیخواهی ایران اعلام نمودند. همچنین در طی این مراسم با پخش اطلاعیه هایی عابران و حضار غیر ایرنی از وضعیت کنونی زندانیان سیاسی و سران جنبش سبز مطلع شدند.

لازم به ذکر است این حرکت اعتراضی به دعوت نسل آزادیخواه ایران در اتریش و در جهت همکاری با کمپین سبز انجام شد.

&feature=player_embedded

کلن-آلمان

جمعی از ایرانیان مقیم شهر کلن آلمان نیز، در همبستگی با موج اعتراضات سراسری به بازداشت غیر قانونی سران مخالفان حکومت ایران،

با حضور در مقبل یکی از معروفترین کلیساهای این شهر تجمع کرده و ضمن محکوم کردن نقض فزاینده حقوق بشر در ایران، از مجامع بین المللی خواسته اند که هرچه سریعتر اقدامی در جهت آزاد کردن رهبران سبز جنبش اعتراضی انجام دهند.

این تجمع که با حضور بیش از دهها تن از فعالان مدنی و حقوق بشر مقیم شهر کلن و همچنین برخی ایالت های اطراف بوده است.

شرکت کنندگان در این تجمع با در دست دست داشتن پوسترهای سبز رهبران مخالفان حکومت ایران و همچنین باقی زندانیان سیاسی ایران، ضمن آگاه سازی شهروندان آلمانی از بازداشت های خودسرانه مقامات جمهوری اسلامی خصوصا بازداشت خانگی ۴ تن از رهبران، از دبیر کل سازمان ملل متحد خواستند تا به اقدامات غیر انسانی جمهوری اسلامی ایران رسیدگی نماید.

در این برنامه همچنین طوماری نیز که حاوی درخواست هایی از مراجع جهانی حقوق بشر بوده است، به امضا رسید.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آمستردام – هلند

بیش از دهها تن از کنشگران حقوق بشر ایرانی مقیم شهر آمستردام نیز با حضور در کنار مجسمه "سبز" اسپینوزا به تجمع اعتراضی پرداختند.

تجمع کنندگان با در دست داشتن دهها تصویر و پوستر سبز رهبران جنبش مخالفان حکومت ایران، ضمن اعلام حمایت چندین باره از این رهبران، به حصرو بازداشت آنان اعتراض نموده و آزادی سریع و بی قید شرط آنان را خوستار شده اند.

لینشوپینگ – سوئد

شهر لینشوپینگ سوئد هم مطابق اعلام قبلی، و همچنین در راستای همبستگی با کمپین حمایت سبز، شنبه ۱۲ مارس، میزبان تجمعات بیش از دهها تن از معترضان سبز بود .

برخی از دانشجویان و همچنین فعالان حقوق بشر و ایرانیان مقیم شهر لینشوپینگ حضور اعتراضی در یکی از مناطق مرکزی این شهر ضمن محکوم کردن بازداشت سران مخالفان دولت ایران و همچنین آزار و اذیت آنان، خواستار رسیدگی هر چه سریعتر مقامات مسئول و فرستادن گزارشگر رسمی از طرف سازمان ملل متحد به ایران شده اند.

در این تجمع، معترضان با در دست داشتن پارچه های سبز و همچین تصاویر میر حسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی

اعتراض خویش را همگام با سایر شهرهای سوئد و جهان به نمایش گذشتند.

هامبورگ-آلمان

معترضان ایرانی مقیم شهر هامبورگ آلمان نیز ضمن همبستگی با دعوت های سراسری به تجمع در اعتراض به بازداشت غیرقانونی ۴ تن از رهبران جنبش سبز مردم ایران و همچنین وضیعت وخیم حقوق بشر در ایران به جمع معترضین پیوستند.

این تجمع که در روز شنبه ۱۲ مارس با فراخوان گروه سبز ۲۲ خرداد فراهم شده بود، بیش از دهها تن از کوشندگان حقوق بشر و فعالان مدنی با حضور در این تجمعات، اعتراض خویش به روند ضد بشری موجود در ایران اعلام کردند.

معترضان با حضور در یکی از مراکز اصلی شهر هامبورگ با در دست داشتن نمادهای سبز و همچنین تصاویرو ماسک های ۴ تن از رهبران سبز، توجه عابرین پیاده و شهروندان خارجی را جلب کرده بودند.

لوند-سوئد

جمعی از ایرانیان و کوشندگان حقوق بشر مقیم شهر لوند سوئد نیز با حضور در یکی از مراکز مهم این شهر به تجمع اعتراضی پرداختند.

این تجمع کنندگان نیز با حمل نماد های سبز و همچنین در دست داشتن دهها عدد از تصاویر و پوسترهای سبز رهبران جنبش اعتراضی مردم ایران، به ربایش آنان توسط نیروهای حکومتی ایران و همچنین سرنوشت نامعلوم این رهبران اعتراض نموده اند.

این معترضان نیز همگام با معترضان ایرانی سراسر جهان خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط رهبران سبز ایران شده اند.

ملبورن-استرالیا

جمع متعددی از دانشجویان ایرانی و همچنین فعالین حقوق بشر مقیم این شهر نیز در همبستگی با اعتراضات سبز سراسر جهان، یکی از مناطق مهم این شهر نیز به همت دانشجویان و فعالین حقوق زن، سبز شد

تجمع کنندگان با در دست داشتن نمادهای سبز و همچنین پوسترهای رهبران جنبش سبز ایران بازداشت و نامعلوم بودن سرنوشت این رهبران را محکوم کردند.

شهر ملبورن استرالیا که پیش از این نیز میزبان تجمعات پراکنده ی ایرانیان و فعالین مدنی و حقوق بشر بوده است، اینبار نیز با تجمع در یکی از مناطق مهم این شهر، اعتراض خویش را به مراجع قضایی مسئول مبنی بر بازداشت غیرقانونی رهبران جنبش آزادی خواهانه مردم ایران، نشان دادند.

کوالالامپور-مالزی

درپی آمادگی ایرانیان سبز مالزی در برگزاری تجمعات اعتراضی گسترده به بازداشت رهبران جنبش سبز و همسرانشان، روز شنبه

مارس، این شهر اسیایی میزبان تجمعات بیش ازدهها تن از فعالین دانشجویی و کنشگران سبز ایرانی و خارجی بوده است.

تجمع کنندگان که به دعوت تشکیلات راه سبز امید مالزی موسوم به "رسام" در یکی از مراکز مهم این شهر گرد هم آمده بودند در حرکتی کاملا نمادین، کنسولگری ایران در این شهر را سبز کردند.

معترضان ایرانی مقیم کوالالامپور مالزی با چسباندن تصاویر رهبران سبز بر در و دیوار کنسولگری ایران اعتراض خویش را به بازداشت غیر قانونی این رهبران نشان دادند.

فعالین حاضر در این تجمعات تمامی اقدامات غیر انسانی دولت ایران را در نقض مصرح و آشکار شهروندان خویش را محکوم کرده اند.

گفتنی است که این تجمعات علی رغم عدم صدور مجوز از سوی مسئولین امنیتی مالزی و زیر فشار و تهدید نیروهای دیپلماتیک جمهوری اسلامی برگزار شده است.

شهر کوالالامپور از مراکز تجمعات گسترده ایرانیان سبز بعد از انتخابات مخدوش ریاست جمهوری دور دهم ایران بوده است، که اینبار نیز با حضور قابل توجه حامیان جنبش سبز مقیم مالزی همراه بوده است.

کارلسکرونا-سوئد

به دعوت فعالین سیاسی و حقوق بشر سوئد، جمع کثیری از ایرانیان مقیم این شهر ، ضمن همبستگی با فراخوان های منتشر شده در اعتراض به بازداشت ۴ تن از سران مخالفان حکومت ایران، با حضور در مراکز مهم شهر به تجمع اعتراضی پرداختند.

این معترضان با در دست داشتن نمادها و پارچه های سبز و همچنین تصاویر رهبران سبز بازداشت شده ایران، نسبت به وضعیت نامعلوم این سران اظهار نگرانی کرده و از مجامع بین المللی خواسته اند که برای کمک به آزادی آنان و سایر زندانیان سیاسی نهایت تلاش خویش را انجام دهند.

تروندهایم-نروژ

با وجود هوای بسیار سرد و طوفانی شهر ترونهایم نروژ، دهها تن از دانشجویان ایرانی و کوشندگان حقوق بشر با حضور در مراکزاین شهر همگام با سایر شهرهای مهم جهان، به بازداشت رهبران مخالفان حکومت ایران اعتراض نمودند.

معترضان ایرانی این شهر نیز با در دست داشتن نمادهای سبز و همچنین پوسترها و تصاویر ۴ تن از رهبران جنبش اعتراضی مردم ایران، ضمن محکوم کردن اقدامات ضد بشری جمهوری اسلامی در حذف مخالفان و همچنین سرکوب سیستماتیک دگراندیشان، محکوم کرده و از دبیر کل سازمان ملل خواسته اند که با ارسال گزارشگر ویژه به ایران نقض حقوق بشر در ایران را متوقف کرده و موجبات آزادی ۴ تن از رهبران جنبش سبز به همراه سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی ایران را فراهم آورد.

برلین- آلمان

شهر برلین آلمان میزبان یکی از با شکوه ترین تجمعات اعتراضی ایرانیان و دانشجویان و فعالان حقوق بشر روز شنبه ۱۲ مارس بوده است.

تجمع کنندگان با در دست داشتن پارچه های بزرگ سبز و هچنین عکس ها ی رهبران بازداشت شده جنبش سبز در ایران و نمادهای متنوع سبز ضمن حمایت و همبستگی کامل با جنبش مردمی سبز ایران و همچنین کمپین حمایت سبز در خارج از کشور، از تمام سازمان های حقوق بشر و اتحادیه های جهانی مسئول خواسته اند که با ارسال گزارشگر ویژه به ایران، طبق منشورهای حقوقی و اخلاقی، به نقض حقوق بشر در ایران پایان دهند.

محوری ترین مطالبه تجمع کنندگان روز شنبه ۱۲ مارس شهر پایتخت آلمان، آزادی بی قید شرط سران مخالفان حکومت ایران، آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم ها زهرا رهنورد و فاطمه کروبی و همچنین سایر زندانیان سیاسی ایران بوده است.

این تجمعات از ظهر روز شنبه در یکی از مهمترین مراکز پایتخت آلمان برگزار شود که با استقبال بی نظیر شهروندانی آلمانی نیز روبرو شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016