چهارشنبه 3 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلطانيه: ايمنی هسته‌ای نبايد سياسی شود، ايسنا

نماينده دائم کشورمان در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و نزد ساير سازمان‌های بين‌المللی در سخنانی در نشست فوق‌العاده شورای حکام با عنوان بررسی "موضوع حوادث هسته‌يی ژاپن" که روز دوشنبه هفته جاری (۲۱ مارس ۲۰۱۱) برگزار شد با اشاره به حادثه هسته‌يی ژاپن و تاثيرات فرامرزی آن تاکيد کرد: "ايمنی هسته‌يی نبايد سياسی شود و تبادل اطلاعات در تکنولوژی ايمنی هسته‌يی بايد بدون هيچ‌گونه مانعی صورت گيرد و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی کاملا مسوول تحقق اين اهداف به طور فوری و موثر است."

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) متن سخنان علی‌اصغر سلطانيه در نشست فوق‌العاده شورای حکام درباره "موضوع حوادث هسته‌يی ژاپن" به شرح زير است:

"آقای رييس،

در ابتدا به نمايندگی از دولتم مايلم تسليت صميمانه به ملت بزرگ ژاپن، به مناسبت فاجعه بی‌سابقه طبيعی که منجر به فقدان هزاران انسان و بروز حادثه هسته‌يی شد، ابراز کنم. مردم ژاپن به دليل يادآوری خاطرات خود از بمباران سلاح‌های هسته‌يی با پيامدهای دراز مدت روحی و راديواکتيوی آن شايسته همدردی ويژه هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای رييس،

در حالی که صنايع هسته‌يی اثرات مثبت عظيمی در توسعه اجتماعی و اقتصادی دارند، اما به عنوان يک واقعيت شبيه هر صنعت ديگری است و در آن امکان بروز حوادث و سوانح وجود دارد. در طول تاريخ نيم قرن صنايع هسته‌يی و به طور خاص بهره‌برداری از رآکتورهای تحقيقاتی و نيروگاه‌های برق، سه حادثه مهم رخ داده است، TMI در سال ۱۹۷۹ در ايالات متحده آمريکا، چرنوبيل در اتحاد جماهير شوروی در سال ۱۹۸۶ و در آخرين آن در Fukushima ژاپن است. ما بايد اطلاعات واقعی را به گونه‌ای که نه مبالغه شود و موجب وحشت عمومی غيرضروری شود و نه اين‌که با ناديده گرفتن همه ابعاد موضوع مانع از آموختن درس‌های آينده شود، منعکس کنيم.

با توجه به اين واقعيت که بيش از ۳۰۰ رآکتور تحقيقاتی و بيش از ۴۰۰ نيروگاه هسته‌يی در جهان در حال فعاليت هستند، فعاليت‌های حرفه‌ای اپراتورها را نبايد دست کم گرفت، چراکه در آن افزايش تبادل اطلاعات در زمينه تکنولوژی ايمنی بدون تبعيض به شدت توصيه شده است.

آقای رييس،

با توجه به کنوانسيون هشدار زود هنگام سوانح هسته‌يی از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها نهاد صاحب صلاحيت بين‌المللی فنی انتظار می‌رود اطلاعات معتبر را بدست آورده و به سرعت به تمام کشورهای عضو از طريق اين حادثه و مرکز امور اضطراری منتقل کند. به آژانس بين‌المللی انرژی اين امر واگذار شده که به منظور ارائه تجزيه و تحليل جامع و مدل‌سازی از جمله هواشناسی انتشار فرامرزی مواد راديوآکتيو با تمام سازمان‌های بين‌المللی مرتبط هماهنگی کند.

در عين تشکر از ارائه اطلاعات توسط دولت ژاپن و دبيرخانه آژانس برای برای توجيه فنی روزانه، بايد يادآور شوم در برخی موارد، با توجه به اين‌که اطلاعات مورد نياز از ژاپن دريافت نشده بود، ما پاسخ و اطلاعات کافی را از دپارتمان ايمنی نگرفتيم. وضعيت اضطراری در چند روز اول قابل درک است اما بعد از آن بر اساس کنوانسيون جزئيات دقيق بايد ارائه شود.

آقای رييس،

اين موضوع تعجب آور بود که نه آژانس تيم ايمنی به ژاپن فرستاد، که احتمالا به علت عدم علاقه دولت ژاپن بوده است، و نه تيم تخصصی تازه تاسيس شده FACT در ارائه مشاوره به موقع به ژاپنی‌ها به منظور جلوگيری از تشديد حادثه مانند انفجار، آسيب سوخت و انتشار راديو اکتيو، فعال بوده است.

هيات نمايندگی من از آژانس درخواست می‌کند در اسرع وقت سمپوزيومی درخصوص حوادث هسته‌ای ژاپن به منظور فراهم نمودن فرصت برای همه کارشناسان کشورهای عضو، بويژه کشورهای درگير در صنايع هسته‌ای و برای آموختن دروس لازم برگزار نمايد.

آقای رييس،

در پايان اعلام می‌کنم حادثه تاسف‌بار هسته‌يی ژاپن و تاثيرات فرامرزی جهانی آن يک پيام روشن قوی دارد و آن اين است که ايمنی هسته‌يی نبايد سياسی شود و تبادل اطلاعات در تکنولوژی ايمنی هسته‌يی بايد بدون هيچ‌گونه مانعی صورت گيرد و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی کاملا مسوول تحقق اين اهداف به طور فوری و موثر است.

با تشکر از توجه شما"


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016