جمعه 19 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خانواده و وکلای شيرکو معارفی: شايعه اعدام شيرکو در ۱۱ ارديبهشت دروغ محض است، با زندگی او بازی نکنيد، روز

فرشته قاضی
f.ghazi(at)roozonline.com

خانواده و وکلای شيرکو معارفی در مصاحبه با "روز" شايعات مطرح شده پيرامون اعدام اين فعال کرد را تکذيب و اعلام کردند که شايعه اعدام اين جوان کرد در ۱۱ ارديبهشت دروغ محض است.

خانواده آقای معارفی در تماس "روز" با تکذيب شايعات مطرح شده طی روزهای گذشته گفتند: اين خبرهايی که رسانه ها زده اند، دروغ محض است.چرا اينکار را می کنند؟ ميدانيد وقتی ما اين خبرها را می بينيم هر لحظه و هر روز برايمان مرگ است؟ ميدانيد چقدر زندگی ما را به نابودی می کشانيد؟ چرا پسر مردم را بدبخت می کنيد؟ چرا با زندگی ما بازی ميکنيد؟

رقيه ابن عباس، مادر شيرکو معارفی که به شدت از رسانه ها و کسانی که اين مدت اقدام به شايعه پراکنی کرده اند ناراحت بود گفت: چرا دست از سر ما بر نميداريد؟ اين غلط هايی که می نويسيد ميدانيد يعنی چی؟ ميدانيد بازی با زندگی يک انسان است؟ خواهش ميکنم، التماس ميکنم با زندگی ما بازی نکنيد با زندگی شيرکو بازی نکنيد...



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانواده آقای معارفی که هفته گذشته او را ملاقات کرده اند ضمن عالی توصيف کردن روحيه اين فعال سياسی کرد می گويند منتظر جواب ديوان عالی کشور هستند.

به مادر شيرکو معارفی می گويم طی روزهای گذشته برخی افراد عنوان کرده اند که خانواده شيرکو کمک خواسته اند و... او با رد اين ادعاها می گويد: دروغ می گويند، ما با هيچ کسی صحبتی نکرده ايم هرچه نوشته اند دروغ محض است و تا اين لحظه همه اين شايعات دروغ بوده. بگذاريد ما در آرامش روند قضايی پرونده را پی گيری کنيم. نه جرات داريم تلويزيونی ببينيم نه خبری گوش کنيم مدام دروغ می گويند و تن ما را می لرزانند.

احمد سعيد شيخی، وکيل شيرکو معارفی هم در مصاحبه با "روز" ضمن دادن توضيحاتی درباره روند پرونده موکلش می گويد پرونده همچنان در شعبه ۲۷ ديوان عالی کشور است و تمام اخبار و شايعات مطرح شده در چند هفته گذشته تا همين لحظه که با شما سخن می گويم کذب محض است.

شيرکو معارفی از فعالان سياسی و مدنی کرد سال ۸۷ در شهرستان سقز دستگير و به اعدام محکوم شد. اين فعال سياسی، اهل بانه است و ۳۱ سال سن دارد. اتهامات او "اقدام عليه امنيت ملی و محاربه با خدا" اعلام شده است.

پرونده در شعبه ۲۷ ديوان عالی کشور
طی هفته های گذشته و در تعطيلات نوروزی، برخی شايعات از اعدام قريب الوقوع شيرکو معارفی حکايت ميکرد. شايعاتی که به سطح برخی رسانه ها هم کشيده شد. اما وکيل اين فعال کرد که روز گذشته نيز برای پی گيری پرونده موکلش به دادگستری استان کردستان مراجعه کرده بود به "روز" می گويد: تمام اين شايعات کذب محض است و تا همين لحظه که با شما صحبت ميکنم پرونده در ديوان عالی کشور است و ديوان عالی کشور هنوز نظری درباره اين پرونده نداده. در پی گيری هايی که اين چند روز داشته ام نيز گفتند که هنوز پرونده در ديوان عالی کشور بررسی نشده.

احمد سعيد شيخی توضيح ميدهد: ما پس از قطعی شدن حکم اعدام آقای معارفی، درخواست اعمال ماده ۱۸ را داديم. پرونده به دفتر بازرسی ويژه قوه قضائيه رفت و مستشاران قوه قضائيه اعلام نظر و حکم اعدام را نقض کردند. پس از آن بود که با تاييد نظر مستشاران از سوی رئيس قوه قضائيه، گفتند بايد اعاده دادرسی شود.

وی می افزايد: پرونده را به شعبه هم عرض در استان فرستادند و پرونده به شعبه ۹ دادگاه استان رفت اما اين شعبه از خود سلب صلاحيت کرد و پرونده به ديوان عالی کشور رفت. اکنون هم در شعبه ۲۷ ديوان عالی کشور است که اين شعبه در قم مستقر است و اين شعبه بايد بررسی کند ودرباره نظر مستشاران و رئيس قوه قضائيه اعلام نظر کند.

آقای شيخی سپس با اشاره به اينکه ممکن است طی روزهای آتی ديوان عالی کشور نظر خود را درباره پرونده شيرکو معارفی بدهد می گويد: ما همچنان منتظريم؛ نميدانم چرا برخی به اين راحتی دست به شايعه پراکنی می زنند. تعطيلات نوروزی همه جا تعطيل بود و وقتی اين شايعات را منتشر کردند خانواده آقای معارفی و ما واقعا نگران بوديم جايی هم نبود پی گيری کنيم اما بعد که پی گيری کرديم ديديم کل قضيه از ابتدا شايعه بوده و تا همين لحظه پرونده در ديوان عالی است.

خليل بهراميان، ديگر وکيل شيرکو معارفی نيزکه پس از قطعی شدن حکم، وکالت آقای معارفی را پذيرفته سخنان آقای شيخی را تاييد ميکند.

او به "روز" می گويد: حکم اعدام در دادگاه بدوی صادر و در دادگاه تجديد نظر تاييد شده اما پرونده در ديوان عالی کشور و در مرحله اعاده دادرسی است و توضيحاتی که آقای شيخی دادند کاملا دقيق است.

پيش از اين يکبار در آبان ۸۸ اجرای حکم اعدام شيرکو معارفی به تعويق افتاده بود.

آقای بهراميان پيشتر درباره اتهام محاربه موکلش به "روز" گفته بود که موکلش عضو کومله نبوده و فقط هوادار اين حزب بوده وبنا به شهادت‌نامه‌ای که اهالی روستا امضا کرده‌اند، وقتی پاسدارها برای دستگيری شيرکو آمده بودند، وی اسلحه‌اش را تحويل داده و خود را تسليم کرده و بر اين اساس، اتهام محاربه در اين پرونده صدق نمی‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016