شنبه 20 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عفو بین‌الملل خواستار تحقیق در مورد خشونت‌های مرگبار در اردوگاه اشرف شد

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات فوری در مورد حملات روز گذشته نطامیان عراقی به محل اسکان اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در شمال بغداد شد. این دومین مورد از حملات نیروهای عراقی طی سه سال گذشته به اردوگاه اشرف می‌باشد که منجر به کشته شدن تعدادی از ساکنین آن گردیده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته گفت که «مقامات عراقی می‌بایستی تحقیقاتی فوری را در مورد گزارش‌هایی که حاکی از کشته و زخمی شدن تعدادی از ساکنان تبعیدی ایرانی اردوگاه اشرف در شمال بغداد در جریان حمله صورت گرفته توسط نیروهای عراقی به گوش می‌رسد را آغاز کنند.»

مالکوم اسمارت، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین‌الملل، روز گذشته در این باره گفت: «بنا بر گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم، نیروهای عراقی صبح امروز با خشونت زیادی به اردوگاه اشرف وارد شدند که با مقاومت ساکنین آن مواجه گردیدند.»

آقای اسمارت گفت: «این آخرین مورد از اقدامات خشونت باری است که دولت عراق در مخالفت با تداوم حضور آن‌ها در این کشور انجام می‌دهد.»
اردوگاه اشرف در استان دیاله عراق و 60 کیلومتری شمال بغداد واقع گردیده که محل اسکان 3400 تن از ایرانیان تبعیدی و پناهنده، از جمله اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران می‌باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مقامات سازمان مجاهدین خلق ایران به سازمان عفو بین‌الملل گفتند که «با توجه به محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت عراق، مرکز درمانی این اردوگاه تجهیزات و داروهای مناسبی برای رسیدگی به کسانی که به گزارش این سازمان در درگیری‌های روز گذشته زخمی شده‌اند را در اختیار ندارد.»

مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین‌الملل گفت: «در صورتی که این مسأله صحت داشته باشد بسیار نگران کننده است.»

به گفته عفو بین‌الملل «مقامات عراقی چه بخواهند و چه نخواهند مسئول تأمین امنیت و رفاه ساکنان اردوگاه اشرف می‌باشند و این شامل دسترسی فوری و مناسب به خدمات درمانی در مواقع لزوم می‌باشد.»

اگرچه ویدئوهای منتشره توسط سازمان مجاهدین خلق ایران در یوتیوب حاکی از شلیک مداوم نظامیان عراقی به جمعیت حاضر در اردوگاه است، اما یکی از سخنگویان دولت عراق گفت که سربازان عراقی به سوی ساکنان این اردوگاه آتش نگشوده اند و تنها برای اجرای یک تصمیم دادگستری عراق مبنی بر بازگرداندن زمین‌های همجوار اردوگاه به صاحبان اصلی آن به محل اعزام شده بودند. به گفته این مقام مسئول، ساکنان اردوگاه اشرف طی آنچه که وی شورش نامید به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کرده‌اند.

این سازمان به عفو بین‌الملل گفت که «از اواسط سال 2009 که ایالات متحده کنترل اردوگاه اشرف را به نیروهای امنیتی عراقی واگذار کرده، حضور مداوم نظامیان دسترسی به خدمات درمانی در داخل و خارج اردوگاه را دشوار کرده است.»

به گفته این سازمان «یک کمیته امنیتی عراقی بر ورود تجهیزات پزشکی به اردوگاه نظارت کرده و تصمیم می‌گیرند که چه کسانی برای درمان ویژه به خارج اردوگاه اعزام گردند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016