پنجشنبه 8 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی غیر رسمی بهای نان، کلمه

تنها چند روز پس از افزایش ۲۵ درصدی یارانه نان، قیمت نان نیز به صورت رسمی‌۲۵ درصد افزایش پیدا کرد.البته در بخش نان‌های پخت شده با آرد غیردولتی این افزایش به ۴۰ درصد نیز رسیده است.

به گزارش روزنامه شرق از برخی نقاط تهران گزارش رسیده که بعد از افزایش یارانه نان از ۴۰ هزار ریال به ۵۰ هزار ریال، قیمت انواع نان بین ۲۵ تا ۱۰۰ تومان افزایش داشته است. اما جدا از این جانشین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌های استان تهران نیز دیروز به صورت رسمی قیمت‌های جدیدی را اعلام کرد که بر اساس آن انواع نان ۲۵ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

بر این اساس از امروز قیمت هر قرص نان «سنگک» با وزن چانه ۷۰۰ گرم، ۵۰۰ تومان، نان «بربری» با وزن چانه ۶۰۰ گرم ۳۷۵ تومان، نان «تافتون» با وزن چانه ۳۰۰ گرم نیز ۲۵۰ تومان و نان لواش با وزن چانه ۱۷۰ گرم ۱۲۵ تومان خواهد بود.

این قیمت‌ها در حالی است که پیش از این و در دی‌ماه قیمت هر قرص نان سنگک ۴۰۰ تومان، نان بربری ۳۰۰ تومان، نان تافتون سنتی و خراسانی ۲۰۰ تومان و نان لواش و تافتون گردان ۱۰۰ تومان اعلام شده بود.

افزایش قمیت نان عصر دیروز در شرایطی به صورت رسمی ‌۲۵درصد افزایش پیدا کرد که پیش از این نیز بانک مرکزی گزارشی از افزایش ۲۵ درصدی اقلام خوراکی در فروردین‌ماه امسال ارایه کرده بود. در این رابطه علی کارمند بانک صادرات به صورت تلفنی به شرق گفت: «من روزانه یک نان سنگک مصرف می‌کنم و دیروز این نان را بدون هیچ تفاوتی در کیفیت ۶۰۰ تومان خریداری کرده‌ام».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او می‌گوید: «در این شرایط فکر می‌کنم روزهای بسیار سختی را در پیش داشته باشیم، چرا که تاکنون برای برابری دخل و خرج از مصرف گوشت، میوه و خامه و مرغ خود کم می‌کردیم اما واقعا امکان کاهش از مصرف روزانه نان دیگر غیرممکن است.»

این کارمند صاحب دو فرزند ادامه می‌دهد: «پیش از این هم اعلام می‌شد که با افزایش قیمت‌ها کیفیت نیز افزایش می‌یابد که متاسفانه هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

معصومه مادر یک دختر شش ساله هم می‌گوید: «امروز قیمت نان واقعا شوکه‌ام کرد.» او می‌افزاید: «من هر یک روز در میان نان می‌خرم و وقتی امروز مجبور شدم برای خرید نان ۷۰۰ تومان پرداخت کنم اولین فکرم این بود که تمام ۱۰۰۰ تومان افزایش یارانه نان را من باید در یک روز هزینه کنم.

او می‌گوید: «خودتان ببینید که من کل یارانه نان را فقط در خرید هفت وعده نان مصرف می‌کنم و این درحالی است که در ‌ماه من دست‌کم ۱۵ وعده نان خریداری می‌کنم و با توجه به افزایش سایر اقلام فکر کنید که چه هزینه‌ای بر دوش خانوار من افزوده شده است.»

نگرانی‌ها از افزایش قیمت نان در حالی است که طبق گفته‌های یک مقام دولتی به ایسنا ممکن است که روند این افزایش ادامه نیز داشته باشد.

وزیر بازرگانی با ارایه توضیحاتی درباره تغییر قیمت نان با بیان اینکه در چرخه گندم، ‌آرد و نان دولت یارانه پرداخت می‌کند، در مورد اینکه آیا این یارانه هم امسال برداشته می‌شود، عنوان کرده است: «به موقع آن را اعلام می‌کنیم.»

مهدی غضنفری در پاسخ به این سوال که آیا پس از اجرای تغییرات قیمت جدید نان بار دیگر تغییرات این قیمت ناشی از آزادسازی یارانه‌های این بخش وجود دارد یا نه؟ گفته است: «‌کار قیمت‌گذاری نان و برخی از موضوعات روزمره کار استانداری‌ها و میادین تره‌بار است. بنابراین از آنها باید پرسید چه برنامه‌ای دارند اما در حوزه تجارت گندم و شفاف‌سازی فضای کسب و کار ما طرح‌های زیادی در وزارت بازرگانی داریم که می‌تواند کمک کند به اینکه بخش خصوصی حضور گسترده‌تری در خرید گندم و ذخیره‌سازی داشته باشد.»

وی ادامه داده است: «‌به این جهت هر گونه دو نرخی که می‌تواند مانع این کار شود را برداشتیم و گام‌های دیگری نیز بر می‌داریم تا بخش خصوصی از امسال کار خرید و ذخیره‌سازی را شروع کند و دولت هم مازاد آن را برای ذخایر استراتژیک و صادرات بخرد.»

غضنفری در پاسخ به سوال دیگر اینکه آیا در حال حاضر با توجه به قیمت‌های جدید آرد، گندم یارانه‌ای دیگر در چرخه نان مانده است یا نه؟ افزود: «یک هزینه تبعی کوچکی وجود دارد که دولت گندم را با قیمت ۳۶۰ تومان می‌خرد و با همان قیمت ۳۶۰ تومان می‌فروشد که هزینه عملیاتی آن برای خرید و ذخیره‌ گندم هزینه‌های مالی محسوب می‌شوند که همچنان توسط دولت پرداخت می‌شود.»

وی در پاسخ به سوال دیگر اینکه این یارانه راآیا دولت در سال جاری بر می‌دارد یا نه؟ اظهار کرده است: «آن را هم به موقع‌اش می‌گوییم.» البته دبیر هدفمند‌سازی یارانه‌های استان تهران اعلام کرده است که قیمت نان در سال ۹۰ دیگر افزایش نخواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016