چهارشنبه 4 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ملاقات حضوری ۱۲ زندانی سياسی زن به مناسبت روز مادر، کلمه

همسر بهاره هدايت از ملاقات غير منتظره ی حضوری که ظاهرا عيدی مسئولان زندان اوين به ۱۲ نفر از بانوان محبوس در بند متادون بوده است خبر داد.

امين احمديان همسر اين فعال سياسی به خبرنگار کلمه می گويد ملاقات نيم ساعت بيشتر نبود و در فضای محدودی همه کنار هم بوديم، اما روحيه ی بچه ها خيلی خوب بود و همه اميدوار بودند که بتوانند به زودی از حق مرخصی هم استفاده کنند.

بهاره هدايت سخنگوی دفتر تحکيم وحدت که در دی ماه سال ۸۸ بازداشت شده بود امروز بعد از ۱۳ ماه توانست با مادر و پدر خود ديدار داشته باشد.

بهاره هدايت که به گواه همه ی فعالان و حقوقدان ها سنگين ترين حکم فعالين دانشجويی را در تاريخ انقلاب دريافت کرده است در تابستان سال گذشته به نه سال و نيم حبس تعزيری محکوم شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين فعال دانشجويی به تازگی مجددا به دليل ارسال پيام تبريک روز دانشجو از داخل زندان به ۶ ماه حبس ديگر نيز در دادگاه بدوی محکوم شده است.

وی هم اکنون در بند قرنطينه متادون زندان اوين به همراه تعدادی از زندانيان زن سياسی ديگر نگهداری می شود.

امين احمديان با اظهار اميدواری از روند رو به بهبود يک ماهه ی اخير در اين بند می گويد: ما اميدواريم مشکلات بقيه خصوصا زندانيانی که در قرچک ورامين هستند حل شود و وضعيت بهتری داشته باشند. منطقا بايد به آنجا برسيم که هر زندانی چه سياسی چه غير سياسی بتواند از حقوق اوليه ش برخوردار شود.

متن کامل مصاحبه کلمه با همسر اين زندانی سياسی به شرح زير است:

آقای احمديان، امروز سه شنبه نوبت ملاقات بانوان محبوس در بند متادون بود. توانستيد با ايشان ديدار داشته باشيد و بی واسطه و مشکل روز زن را تبريک بگوييد؟
بله خوشبختانه چند هفته ای هست که مشکل ملاقات های ما حل شده و ما ميتوانيم بهار رو سه شنبه ها ملاقات کنيم. اتفاقا امروز به صورت غير منتظره به بهاره و ۱۱ نفر ديگه از زندانيای سياسی زن ملاقات حضوری داده بودند به مناسبت روز مادر و زن و ما عيديمان رو هم گرفتيم.

به چه کسانی ملاقات دادند؟
بهاره هدايت، نسرين ستوده، هنگامه شهيدی، ليلا توسلی، نازنين حسن نيا، مهديه گلرو، مريم درويش، فاطمه خرمجو، پروين جوادزاده، مريم کاملی منفرد و سوسن تبيانيان زندانيان سياسی ای بودند که امروز موفق شدند با خانواده های خود ملاقات حضوری داشته باشند.

از آخرين ملاقات حضوری شما چقدر می گذرد؟
ملاقات قبلی ما که با اجازه دادستانی بود ۱۳ ارديبهشت سال گذشته انجام شد. يعنی مادر بهار در اين مدت نتواسته بود دخترش را حضوری ببيند. البته من چند بار در دادگاه ها و در دفتر معاون دادستانی بهار رو ديده بودم اما مادر و خانواده اش حدود ۴۰۰ روز بود که يکديگر را نديده بودند. به همين دليل ملاقات خوبی بود و همه انرژی گرفتند از اين ديدار.

خانم هدايت و باقی زندانيان بند متادون الان در چه وضعيتی هستند؟
بچه های اين بند چند ماه بود که منتظر بودند به قرچک منتقل شوند، اما بعد از آنکه اخبار وضعيت آنجا منتشر شد و خانواده ها رسانه ها اعتراض کردند، مسئولين به آن جا سرکشی کرده و اوضاع به هم ريخته ی زندان را ديده بودند و مشاهده کرده بودند انواع نابسامانی ها را.
به همين دليل فعلا ۹ نفر از زندانيان سياسی امنيتی آنجا را به اوين منتقل کردند و با اضافه شدن اين تعداد الان ۳۴ نفر در بند قرنطينه متادون اوين نگهداری می شوند.
وضعيت متادون در اين ۸ ماهی که بهاره و بقيه آنجا بودند اصلا خوب نبوده اما از يک ماه گذشته و خصوصا بعد از عيد و از زمانی که غير سياسی ها را جا به جا کردند اوضاع خيلی بهتر شده.

دقيقا چه تغييراتی کرده؟ منظور شما از بهتر شده چيست؟
يکی از مشکلات خانم ها در اين بند نبودن هوا خوری مناسب بوده است. چند وقت اخير اين محدوديت برای آن ها کمتر شده و يک هواخوری کوچک به آنها تعلق گرفته.
از طرفی مدت ها بود که نميتوانستيم هيچ نوع کتابی به اين بند بفرستيم اما الان وضعيت کتاب گرفتن اگرچه با مميزی ها اما کمی بهتر شده و ما بالاخره توانستيم کتاب زبان ها را به آنها برسانيم.
در مجموع نسبت به زندان قرچک ورامين خيلی وضع بهتری پيدا کردند.
تلويزيون هم دارند و گاها روزنامه هم دريافت می کنند.
ما اميدواريم مشکلات بقيه خصوصا زندانيانی که در قرچک هستند حل شود و وضعيت بهتری داشته باشند. منطقا بايد به آنجا برسيم که هر زندانی چه سياسی چه غير سياسی بتواند از حقوق اوليه ش برخوردار شود.

با اين حساب در حال حاضر مشکل خاصی در بند متادون وجود ندارد؟
البته آنجا زندان است و ما نبايد اين واقعيت را فراموش کنيم که بعضی از عزيزانمان به ناحق آنجا هستند. اما روی هم رفته وضعيت بهتری نسبت به قبل پيدا کردند و همين جای اميدواری دارد که شرايط بهتر هم شود.
يکی از مشکلات آنجا فضای کوچکی ست که دارد. خصوصا که الان تعداد ديگری هم به آنجا منتقل شدند و جا برای همه نيست. عده ای کف خواب هستند و کمی آزار دهنده است.
بهار امروز گفت که اين مشکل را به مسئولان زندان منتقل کردند و آن ها هم قول دادند که اين مشکل را حل کنند.
مشکل تلفن هم همچنان بر قرار است و کماکان قطع است.

روحيه ی خانم هدايت چطور بود؟
خب ملاقات نيم ساعت بيشتر نبود و در فضای محدودی همه کنار هم بوديم، اما به نظرم روحيه ی بچه ها خيلی خوب بود و همه اميدوار بودند که بتوانند به زودی از حق مرخصی هم استفاده کنند.

درباره ی احکام جديد بهاره هدايت و مهديه گلرو خبری جديدی نيست؟
خبر جديدی که نيست ما اميدواريم اين حکم های جديد در دادگاه تجديد نظر تاييد نشود و اين مشکل هم حل شود.

برای مرخصی درخواست داده ايد؟
ما درخواست مرخصی داديم گفتند که پيگيری خواهد شد گرچه هنوز خبری نيست اما ما اميدواريم برای تابستان بالاخره بعد از ۱۷ ماه به اين عزيزان مرخصی که از ساده ترين حقوقشان است داده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016