گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
23 تیر» مصباح يزدی: هنوز هم به احمدی نژاد اعتقاد دارم و از وی حمايت می کنم، مهر18 تیر» مصباحيزدی: در بهترين شکل آکادميک میتوان ولايت فقيه را مطرح کرد و حتی به تمام محافل علمی دنيا ارائه داد، ايسنا 23 خرداد» مصباحيزدی: اگر ولیفقيه محفوظ بماند، آبرو، دين و دنيای مردم محفوظ است، ايسنا 19 خرداد» مصباح يزدی: نه آن روز که حمايت کرديم و نه امروز، تحت تأثير هوچیگریها نيستيم، رجانيوز 17 خرداد» مصباح يزدی: بايد ميان خودیها و غيرخودیها تفاوت قائل شد، شيطان خوب ياد داده است، که آرام آرام کار کنند، ايسنا
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! آيتالله مصباح يزدی: کسی که انحرافی را پايهريزی میکند تا قيامت در گناه آن شريک است، فارسبه گزارش فارس از قم، آيتالله محمدتقی مصباحيزدی چهارشنبه شب در آخرين جلسه از سلسله درسهای اخلاقی در دفتر مقام معظم رهبری به تبيين شرايط صدر اسلام و رفتار مردم آن زمان پرداخت. وی ادامه داد: نخستين راهکار پيامبران در رسالتشان بشارت دادن و بيان آثار خوب دنيوی و اخروی پيروی از دين حق است، اما برای مومنينی که به خدا و روز قيامت ايمان دارند اما غافلند بيان عذابهای اخروی میتواند موثر باشد. استاد اخلاق حوزه افزود: آخرين روش پيامبران در مواجهه با افراد ضعيفالايمان، ترساندن آنها از عواقب دنيوی کارشان است زيرا اين افراد از بلاهايی که در اين دنيا ممکن است گريبانگيرشان شود بيشتر در هراسند. مصباحيزدی اظهار داشت: شواهد تاريخی نشان میدهد اکثر مردم آن زمان بسيار زودباور بوده و به علت بصيرت نداشتن اطلاع درستی از کاری که انجام میدادهاند، نداشتهاند. وی تاکيد کرد: حتی قضيه کربلا را همانند يکی از جنگهای قبيلهای صدر اسلام ميان دو طايفه میدانستند و بيشتر به دنبال منفعت شخصی خود بودند هر چند تا حدی به اشتباه خود آگاه بودند. استاد اخلاق حوزه با بيان اينکه مردم عادی نيز در اين انحرافات مقصرند، افزود: در روز قيامت عالم را به خاطر عمل نکردن به علم خويش و جاهل را به دليل ياد نگرفتن مسائل صحيح بازخواست میکنند. وی اظهار داشت: هم دلايل عقلی و هم دلايل نقلی بر تحقيق و يادگيری درست مسائل تاکيد دارند. وی ادامه داد: حضرت عذر اين افراد را نپذيرفت و به ايشان فرمود چگونه است که بيعت با علی در روز غدير را به راحتی از خود برداشتيد اما از شکستن بيعت با خليفه هراسانيد. مصباحيزدی با تاکيد بر اينکه انحرافات اجتماعی ريشه در قضيه سقيفه دارد، افزود: اشتباهات فردی تک تک افراد نيز متاثر از اين جريان است زيرا فرصت بيان حقايق و معارف اسلام از اهل بيت (ع) گرفته شد. مصباحيزدی در ادامه با اشاره به فرازهايی از زيارت «ائمة المومنين» خاطرنشان کرد: در اين زيارت به مسائل مختلفی اشاره شده که شامل قضايای تاريخ صدر اسلام و جناياتی است که بر اهل بيت و ساير مسلمين روا داشته شده است. وی با بيان اين پرسش که آيا مردم آن زمان طبق اصول دموکراسی رفتار کردهاند، عنوان داشت: عدهای معتقدند که پيامبر در روز غدير تنها به توصيه در مورد شايستگی حضرت علی پرداخت نه اينکه او را به عنوان جانشين خود منصوب کند. رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی خاطرنشان کرد: بيعت با خليفه وقت بيعتی بود که شومی آن تمام اسلام را دربر گرفت و به تعبير اين زيارت جناياتی چون تبعيد و شکنجه ياران علی چون سلمان، ابوذر و عمار نتيجه اين بيعت است تا جايی که با اشاره به داستان يوم الحرة، تسلط زنازادگان بر جان، مال و ناموس مردم را از آثار اين بيعت معرفی میکند. وی با بيان دنباله زيارت که عنوان میکند ای کاش پيامبر بود و میديد که با اهل بيت او چه میکنند، اظهار داشت: عاملی که آنها را وادار به چنين کارهايی میکرد حسادت نسبت به ائمه به خاطر ايمانشان بود. وی اظهار داشت: طرد سلمان و ابوذر و ساير ياران علی که به اجماع مردم برترين امت پس از اهل بيت بودند، تسلط زنازادگان بر نواميس مردم، بدعتهای بعدی، خراب کردن کعبه، هجوم به مدينه و هتک حرمت دختران و زنان مسلمين، شهادت حضرت علی، مسموميت امام حسن و شهادت امام حسين (ع) در کربلا و شهادت ساير ائمه، همگی به دليل همان بيعت شوم است. مصباحيزدی در ادامه با اشاره به مسائل سياسی و اجتماعی حاضر تاکيد کرد: اگر در مسائل فردی دچار خطايی شويم جبران آن آسان است اما اگر گناهی موجب فساد اجتماعی شود آن گاه جبرانناپذير خواهد بود. وی گفت: اگر کسانی جريانی را به راه بيندازند که موجب انحراف در جامعه شود هيچگاه راه برگشتی برای جبران خطای خود نخواهند داشت. استاد اخلاق حوزه افزود: جنايات معاويه و بنی اميه در شهادت ياران خاص علی (ع) و ساير اعمال وحشيانه خلفای بعدی به هيچ وجه قابل جبران نيست. رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی محروم ساختن امت ميلياردی مسلمان از هدايت ائمه (ع) را در ادامه انحرافی دانست که در صدر اسلام بنيان گذاشته شد و عنوان داشت: بنابراين نبايد در مسائل اجتماعی از نقش خود غافل شويم و موظف به سنجيدن آثار خوب و بد هرگونه عمل خود هستيم. وی ادامه داد: امام خمينی به تنهايی جريانی را به راه انداخت که بخش عظيمی از مسائل اسلامی که در طول قرنها به فراموشی سپرده شده بود مجددا احيا شد. مصباحيزدی با بيان اين که نيم قرن قبل سياستزدگی تهمتی بود که به علما زده میشد، اظهار داشت: امام خمينی اين رويه را تغيير داد و سياست را امری لازم برشمرد تا جايی که حفظ نظام را از اوجب واجبات و از نماز نيز مهمتر عنوان کرد. وی حرکتهای اجتماعی اخير در کشورهای اسلامی را نتيجه بيداری امام خمينی دانست و افزود: امام در ثواب تمام اين انقلابات تا روز قيامت شريک است. استاد اخلاق حوزه تاکيد کرد: عکس اين قضيه نيز ممکن است و کسی که انحرافی را پايهريزی میکند تا قيامت در گناه آن شريک خواهد بود. مصباحيزدی خواستار توجه افراد به نقش خود در جامعه شد و اظهار داشت: اگر سنت حسنهای را پايهگذاری کنيم تا قرنها از ثواب آن بهرهمند میشويم اما به واسطه دنياطلبی ما ممکن است گروهی تا قيامت به گمراهی کشانده شوند يا از مواهب اخروی بازمانند که گناه آن نيز به پای ما نوشته میشود. Copyright: gooya.com 2016
|