دوشنبه 6 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مخالفان قذافی تا ۵۰ کیلومتری پایتخت لیبی پیشروی کردند، بی بی سی

مخالفان دولت لیبی در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب غرب طرابلس، پایتخت این کشور، با نیروهای نظامی وفادار به سرهنگ قذافی، رهبر لیبی، درگیر شده‌اند.

یکی از سخنگویان مخالفان دولت لیبی گفته است که روز یکشنبه، ۲۶ ژوئن، درگیری سنگینی در حومه شهر بئرالغنم، در جنوب غرب طرابلس، رخ داده است.
مطالب مرتبط

مخالفان سرهنگ قذافی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که به دنبال پیشروی به سمت طرابلس هستند.

در خبری دیگر در مورد لیبی، دادگاه بین‌المللی کیفری درباره احتمال صدور حکم بازداشت سرهنگ قذافی تصمیم‌گیری می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتظار می‌رود هیأتی متشکل از سه قاضی دادگاه، روز دوشنبه، ۲۷ ژوئن، در این باره تصمیم بگیرد.

دادستان کل دادگاه بین‌المللی کیفری همچنین خواهان صدور حکم بازداشت سیف‌الاسلام، یکی از پسران سرهنگ قذافی، و عبدالله سنوسی، وزیر اطلاعات این کشور شده است.

آنها متهم شده‌اند که در مقابله با مخالفان دولت لیبی، مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند.

همچنین رهبران کشورهای آفریقایی گفته‌اند که سرهنگ قذافی پذیرفته است تا در جریان مذاکراتی که برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی برگزار می‌شوند، وارد نشود.

همچنین هیأتی از نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه آفریقا بعد از مذاکرات خود در روز یکشنبه، ۲۶ ژوئن در آفریقای جنوبی، طی اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کردند که "از اقدام سرهنگ قذافی در پذیرش این که در روند مذاکرات حضور نداشته نباشد" استقبال می‌کنند. در این اطلاعیه جزئیات بیشتری مطرح نشده است.

عملیات نظامی نیروهای ناتو در لیبی هم وارد یکصدمین روز شده است و خبرگزاری رسمی لیبی در گزارشی، از حمله‌های هوایی جدید ناتو خبر داده است که بخش‌هایی از طرابلس را هدف قرار داده‌اند.

تحکیم دستاوردها

مخالفان دولت لیبی، کنترل شرق و نیز بخش‌های کوچکی در غرب این کشور، از جمله منطقه کوهستانی الجبل‌الغربی را در اختیار دارند.

جمعه القماطی، یکی از سخنگویان شورای ملی انتقال لیبی که با حضور مخالفان دولت تشکیل شده است، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که بئرالغنم –که محل جدیدترین درگیری‌های دو طرف بوده است- تقریبا در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر زاویه قرار دارد.

زاویه در فاصله کمی از طرابلس است و یکی از ورودی‌های غربی این شهر به شمار می‌رود.

پیکارجویان مخالف دولت لیبی شهر زاویه را در ماه مارس در اختیار داشتند، ولی با حمله نیروهای ارتش، این کنترل را از دست دادند. آنها سعی کردند در ماه ژوئن هم کنترل شهر را در دست بگیرند.

مارک دویل، خبرنگار بی‌بی‌سی که در روستای بئرعیاض در نزدیکی بئرالغنم حضور دارد، می‌گوید که درگیری‌های روز یکشنبه زمانی شروع شد که نیروهای دولتی سعی کردند با دور زدن مخالفان و حمله به آنها، ارتباطشان را با بقیه قطع کنند.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، با تداوم درگیری‌ها، صدای آتش توپخانه و رگبار سلاح‌های خودکار و نیز هر از گاه، غرش هواپیماهای جت نیروهای ناتو به گوش می‌رسید.

یکی از نیروهای امدادگر لیبی گفته است که در جریان این درگیری‌ها، دو نفر از مخالفان دولت کشته شده‌اند.

در عین حال، مخالفان دولت لیبی گفته‌اند که نیروهای دولتی به مراتب تلفات بیشتری داشته‌اند. هرچند تاکنون تایید این مطالب به طور مستقل ممکن نبوده است.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، نیروهای مخالف دولت از اوایل ماه ژوئن، از ارتفاعات جبل‌الغربی وارد دامنه‌های این منطقه کوهستانی شده‌اند که واکنش نیروهای نظامی وفادار به سرهنگ قذافی را به دنبال داشت.

مخالفان دولت لیبی با خودروهای زرهی که از ارتش سرهنگ قذافی غنیمت گرفته‌اند، آموزش می‌بینند

با این حال، خبرنگار بی‌بی‌سی اضافه می‌کند که با آنکه این منطقه به خط مقدم درگیری‌ها تبدیل شده است، به نظر می‌رسد مخالفان دولت در حال تحکیم موقعیت خود در این بخش کوهستانی لیبی هستند.

وزیر دفاع مخالفان دولت لیبی به بی‌بی‌سی گفته است که به دلیل محدودیت تسلیحات، امکانات آنها روی پیشروی به سمت طرابلس متمرکز شده‌اند.

او اضافه کرده است که در عین حال، در آینده نزدیک ممکن است از سمت شرق طرابلس در نزدیکی مرسی البریقه هم حرکت‌هایی به سمت طرابلس صورت گیرد.

مخالفان دولت لیبی به نقل از افرادی که از دولت لیبی جدا شده‌اند، به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته‌اند که "تعداد حامیان آقای قذافی در حال کم شدن است، نزدیکانش او را ترک می‌کنند و حلقه افرادی که اطرافش را گرفته‌اند، هر روز کوچکتر می‌شود."

پیشنهاد برگزاری انتخابات

روز یکشنبه، ۲۶ ژوئن، گزارش شد که دولت لیبی دوباره پیشنهاد کرده است تا برای تصمیم‌گیری در باره ماندن سرهنگ قذافی بر سر قدرت، رأی‌گیری شود.

خبرگزاری‌ها، به نقل از موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی، گزارش داده‌اند که دولت لیبی پیشنهادی را حاوی آغاز دوره‌ای از مذاکرات و برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ابراهیم گفته است: "اگر مردم لیبی تصمیم بگیرند که سرهنگ قذافی باید برود، او از قدرت کنار خواهد رفت و اگر بگویند که او بماند، سرهنگ قذافی خواهد ماند."

ولی او اضافه کرده است که آقای قذافی به تبعید نخواهد رفت.

معمر قذافی از سال ۱۹۶۹ میلادی و به دنبال یک کودتای نظامی در لیبی بر سر کار بوده است.

فکر برگزاری انتخابات، اولین بار در اوایل ماه ژوئن و از طرف سیف‌الاسلام، یکی از پسران سرهنگ قذافی مطرح شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016