پنجشنبه 30 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيا موج جديدی از ترور مخالفين در خارج کشور به راه می افتد؟ شهرزادنيوز

شهرزاد نيوز: اخيرا يکی از کارشناسان امور سياسی ايران، مخالفين دولت ايران در خارج کشور را تهديد کرده و به آنها گفته است که با ارتشی نامرئی در جستجوی آنها خواهند بود تا شکارشان کنند. اين مطلب را مرتضی پارسی مود در گفتگو با يکی از سايت های طرفدار دولت گفته است. او همچنين از شهروندان خواسته است تا به عنوان سرباز ارتش نامرئی به جستجوی مخالفين بپردازند.اين خبر پيشتر در شهرزاد نيوز منتشر شد.

مرتضی پارسی مود علاوه برتوصيه های سياسی خود در زمينه روابط با کشورهای خارجی، در پايان هر مقاله به ظهور امام دوازدهم شيعيان برای پايان دادن به جنگ و مصيبت در جهان اشاره می کند.

تهديدات عليه مخالفين در خارج کشور نگرانی هايی در ميان ايرانيان به وجود اورده است. ترور مخالفين دولتی امر جديدی نيست و طی ۳۰ سال گذشته بيشتر از ۶۰ مورد ترور در خارج از ايران صورت گرفته و به مرگ مخالفين منجر شده است: ترور شاهپور بختيار، نخست وزير پيشين دوران محمدرضا پهلوی در فرانسه ، ترور فريدون فرخزاد خواننده و شومن ، ترور رهبران کرد در اتريش و آلمان هنوز از يادها نرفته است. ايرانيانی که اوايل دهه ۸۰ ايران را ترک کرده و به عنوان پناهنده سياسی عمدتا وارد اروپا شدند، هنوز به ياد دارند که چگونه گلوی شاهپور بختيار با چاقوی نان بری درآشپزخانه منزل مسکونی اش در پاريس بريده شد.

انتشار خبرتهديد مخالفين ايران از سوی يکی از کارشناسان سياسی ايران از سوی شهرزاد نيوز تنها ظرف چند ساعت در بيش از ۱۲۰ وب سايت خبری و سياسی فارسی زبان منعکس شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در شبکه های اجتماعی چون فيس بوک، يکی از ايرانيان مقيم برلين – جايی که سال ۱۹۹۵ رهبران يک حزب کرد ايرانی در رستوران ميکونوس کشته شدند، نوشته است: " اين گفته ها را بايد جدی گرفت. اپوزيسيون ايران بايد مراقب باشد."

دادگاهی در آلمان پس از سال ها بررسی و تحقيق سرانجام مقامات ارشد دولتی ايران را در اين ترور مقصر دانست و تروريستی به نام کاظم دارابی را به حبس ابد محکوم کرد اما بعد از ۱۵ سال اين فرد به ايران بازگردانده شد. در ايران مقامات دولتی از اين تروريست به عنوان يک "قهرمان" استقبال کردند. کاظم دارابی هم اکنون مشغول نوشتن خاطرات اش در زندان آلمان است.

ايرانيان مقيم آمريکا که کمی دورتر از ايران اند، مرزهای ايالات متحده را برای مخالفين ايرانی امن تر می دانند. يکی از مهاجرين ايرانی مقيم ايالات متحده که بيش از ۲۰ سال است در فعاليت های اجتماعی و فرهنگی در پايتخت آمريکا مشارکت دارد، در گفتگو با شهرزاد نيوز می گويد "ايرانيان مقيم اروپا بايد بيشتر مراقب باشند. زيرا در ايالات متحده موارد امنيتی شديد است و امکان فعاليت های تروريستی عليه مخالفين دولت ايران تقريبا صفر است."

يکی از فعالين سياسی مقيم فرانسه که ۲۵ سال است به عنوان پناهنده سياسی در پاريس زندگی می کند، در پاسخ به اين سوال که آيا تهديدات پارسی مود را بايد جدی گرفت يانه، می گويد: "بايد محتاط بود اما ايران در حال حاضر در موقعيتی نيست که بتواند دست به ترور بزند. زيرا از نظر داخلی درگير تنش های زيادی است. در عرصه بين المللی بعد از ۱۱ سپتامبر تدابير امنيتی گسترش يافته و متحدين ايران چون سوريه در موقعيت متزلزلی قرار دارند و (فعلا) قادر نيستند همچون گذشته اردوگاه تمرينی تروريستی برای ايران در خارج کشور باشند."

طی دو سال گذشته وزارت امور خارجه ايران و شخص احمدی نژاد به کرات بر اهميت تاثير گذاری بر ايرانيان خارج کشور تاکيد کرده ند. احمدی نژاد در سفرهای خود به خارج برای بخشی از ايرانيانی که روابط نزديکی با سفارت های ايران در کشور محل زندگی خود برقرار می کنند، ميهمانی تشکيل می دهد و اداره ای را در وزارت امور خارجه مسئول جذب ايرانيان خارج کشور کرده است. پخس فيلم های مربوط به اين ميهمانی ها در تلويزيون سراسری ايران و پخش تصاوير شرکت کنندگان در اين ميهمانی ها به سرعت در شبکه های اجتماعی از سوی ايرانيان بازتکثير می شود.

مرکز پژوهش های مجلس ايران نيز اخيرا با انتشار نتايج يک تحقيق گفته است که ايران در خارج کشور بايد به ترويج ديپلماسی فرهنگی اقدام کند و با دائر کردن کلاس های فارسی ايرانيان و خارجی هايی را که به زبان فارسی علاقمندند جذب کنند. در اين سند همچنين تاکيد شده که نبايد از اسم سفارتخانه های ايران استفاده کرد زيرا ممکن است موجب دوری مخاطبين شود. پيشنهاد شده با اسامی نهادهای جديدی اين "ديپلماسی فرهنگی" به مورد اجرا درآيد.

اخيرا در آلمان و نروژ گزارش هايی از فعاليت های جمهوری اسلامی در اين کشورها منتشر شده است. در بريتانيا نهادهای امنيتی به حداقل يک تن (نام اين يک تن در اختيار شهرزاد نيوز است اما از نشر آن خوددرای می کند) از چهره های سرشناس ايرانی هشدار داده تا مراقب خود باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016