شنبه 22 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بی‌قانونی پلیس جنبه عمومی دارد و به حیثیت نظام لطمه وارد می‌کند، فرارو

فرارو- در پي عمليات كماندويي اخير نيروي انتظامي براي جمع آوري ديش ها و گيرنده هاي غير قانوني ماهواره اي در تهران، یک وکیل دادگستری اظهار عقيده كرده است كه "بی‌قانونی مردم جنبه فردی دارد اما بی‌قانونی پلیس جنبه عمومی دارد و به حیثیت نظام لطمه وارد می‌کند."

طبق آمار 60 الی 65 درصد مردم ایران، به طور غير قانوني، از شبكه هاي تلوزيوني ماهواره اي استفاده می‌کنند. این درحالی است که طبق قانونی كه در سال 1370 در مجلس تصويب شده، استفاده از آن منع شده است.

از آن تاريخ تا كنون، نیروی انتظامی هر سال، با شدت و ضعف متفاوت، با ورود به برخي بام‌ها دیش‌های ماهواره اي را جمع آوری كرده است.

اما اكنون، در يك اقدام تعجب آور، این کار با استفاده از کماندوها صورت گرفته است؛ همچنين، در برخي موارد، پلیس وارد خانه‌های مردم شده و ریسیورها را نیز با خود برده است.

نعمت احمدی در گفتگو با فرارو با بیان اینکه این اقدامات باید از نظر حقوقی با دستور یک قاضی انجام شود، گفت: «به این صورت اقدام برای جمع آوری ماهواره در شان نیروی انتظامی نیست و نظر مردم نسبت نیروی انتظامی را تغییر می‌دهد.»

وی با بیان اینکه این اقدامات باعث می‌شود که نیروی انتظامی در نظر مردم خشن جلوه کند، گفت: «نیروی انتظامی به جای اینکه بیاید جلوی خیلی از تخلفات مشهود و خشونت‌بار اخیر را بگیرد، با ماهواره مقابله می‌کند.»

احمدی گفت: «با عکس‌هایی که امروز از برخورد نیروی انتظامی با ماهواره در سطح جهان منتشر شد چه حرمتی که از نیروی انتظامی ما خواهد رفت؟!»

این وکیل دادگستری اشاره کرد که رویکرد مردم به ماهواره نشان دهنده انفعال صدا و سیما در زمینه تولید برنامه است.

وی در پاسخ به اینکه در فرایند این برخورد ضربتی چه حقوقی از مردم زایل می‌شود و چگونه مردم می‌توانند این مساله را پیگیری نمایند، گفت: «شما فرض کنید بچه‌ای نشسته و همان برنامه کودک ماهواره را می‌بیند، در یک آن می‌بیند که یک فرد با لباس مشکی از پنجره وارد می‌شود، خوب این تا آخر عمر او را متاثر خواهد کرد.»

وی ادامه داد: « نتیجه این برخورد را هم دیده‌اند. در ساختمان‌های بزرگ دو یا سه روز مردم صبر می کنند اما در ساختمان‌های کوچک دو یا سه ساعت بعد، مردم ماهواره را نصب می‌کنند.»

وی با بیان اینکه مرجع رسیدگی به تظلم خواهی مردم، دادگستری می‌باشد، گفت: «مردم با این استناد که نیروی انتظامی حکم قانونی نداشته است می‌توانند از طریق این نهاد شکایت خود را پیگیری کنند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این وکیل افزود: «اما مردم ما راه حل پیدا می‌کنند، پیگیری حقوقی نمی‌کنند بلکه قانون را دور می‌زنند. همان طور که آمارها می‌گویند 60 تا 65 درصد مردم از ماهواره استفاده می‌کنند و با استفاده از تکنولوژی روز، مردم از ماهواره استفاده خواهند کرد و نیروی انتظامی با این شیوه تنها به حرمت خود لطمه خواهد زد.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این شیوه جمع آوري ديش و ريسيور، سبب زير پا گذارده شدن قانون از سوي مردم و پليس نخواهد شد؟ ، اظهار داشت: « هم مردم و هم پلیس بی‌قانونی کرده‌اند. اما بی‌قانونی مردم جنبه فردی دارد اما بی‌قانونی پلیس جنبه عمومی دارد و به حیثیت نظام لطمه وارد می‌کند.»

احمدی افزود: این قوانین کارشناسی شده در مورد ویدئو هم قبلا وجود داشته اما جواب نداده است، ماهواره هم از همین دست است و ما اکنون شاهدیم که روستاییان و عشایر با استفاده از صفحه‌های خورشیدي و ژنراتور‌های برقی از ماهواره استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تا چند وقت دیگر، با گسترش تکنولوژی، امکان ممانعت استفاده از ماهواره وجود نخواهد داشت توصیه کرد به جای برخوردهای ناشايستي از این دست، فکری اساسی در این زمینه شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016