دوشنبه 24 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستور توقیف روزنامه ایران - طرح جذب 15 میلیون آرای مخالف احمدی نژاد، کلید خورد؟

خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" به نقل از یک منبع مطلع، از صدور دستور توقیف روزنامه ایران خبر داد.

یک منبع مطلع در تماس با "انتخاب" مدعی شد: پس از آنکه دادستان تهران دستور قضايي برخورد با روزنامه ايران به خاطر يك ويژه نامه موهن را صادر كرد، دستور توقیف روزنامه دولت صادر شده است.

این منبع مطلع با بیان این که "به زودی خبر توقیف موقت روزنامه ایران اعلام می شود"، به خبرنگار "انتخاب" گفته که "برخی فشارها برای عدم اعلام توقیف این روزنامه و رایزنی جهت رد دستور قضایی" وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی، احتمال بازداشت برخی مدیران روزنامه ی ایران را رد نکرده و گفته است: در صورت به نتیجه نرسیدن فشارها و رایزنی های دولتی، روزنامه ایران در روز دوشنبه منتشر نخواهد شد.

اعلام جرم دادستان تهران

دادستان تهران به عنوان مدعی العموم علیه سرپرست روزنامه ایران به اتهام جریحه دار نمودن عفت و اخلاق عمومی اعلام جرم کرد.

در اعلام جرم دادستان تهران آمده است: روزنامه ایران در ضمیمه مردادماه سال 1390 با عنوان « خاتون یک » به درج مطالبی راجع به حجاب و اعتقادات زن مسلمان ایرانی پرداخته و با حمله به چادر و طرح حجاب و عفاف، با ترویج اباحه گری در حوزه پوشش اسلامی، مطالبی را درج کرده که جریحه دار کننده ی عفت و اخلاق عمومی است.

مراتب جهت رسیدگی به دادسرای فرهنگ و رسانه اعلام شده است.

اين دستور پس از آن صادر شد كه روزنامه ايران در ويژه نامه اي به نام خاتون كه به صورت كامل به بحث و بررسي مسائل فرهنگي و اجتماعي زنان و دختران اختصاص دارد در مورد "چادر" و "رنگ مشکی"، مواردی منتشر کرده که "موهن" . "توهین آمیز" خوانده شده است.

انتشار ویژه نامه ای رایگان با کاغذگلاسه و تیراژی وسیع، با چه هدفی؟

روزنامه ايران در اين ويژه نامه كه به صورت تمام رنگي و با كاغذ گلاسه منتشر و رايگان توزيع شده است ضمن بيان انتقادات تند عليه طرح امنيت اخلاقي، «چادر مشكي» را پديده اي نامتناسب با فرهنگ زنان و دختران ايراني معرفي كرد كه از سوي ناصرالدين شاه قاجار به زنان ايران تحميل شده است.

مهدي كلهر مشاور معزول رئيس جمهور در مورد زمان ورود چادر مشكي به ايران مي گويد: «از سفرهاي اروپايي ناصرالدين شاه، شب كه به مجلس عياشي در اروپا مي رفت مي ديد آنجا لباس مردها مشكي است، كلاه سيلندري مردها مشكي است و زنها هم با لباس مشكي مي آيند. اين به نظرش آمد كه يك نوع سنگيني و وقار دارد وگرنه در اسلام به صراحت داريم كه رنگ تيره مكروه است. اين رنگ مشكي متكبرانه را ناصرالدين شاه آورد. خدا لعنتش كند. همين جور آتش به قبرش ببارد. خيلي مرد ملعوني است.»

وي در ادامه اظهارات خود چادر مشكي را بدترين پوشش در زمينه فلسفه حجاب ناميده و قانون حجاب و عفاف را با «ياساي چنگيز» فرمانده خونخوار مغول مقايسه كرده است.

ويژه نامه روزنامه ايران با بازخواني روند موضع گيري هاي رئيس جمهور در برخورد با بدحجابي دليل آشوب هاي اخیر را گشت ارشاد و مبارزه با بدحجابي معرفي مي كند و مسئول اصلي آن را نيز دلسوزاني مي داند كه براي رعايت از حريم حجاب به ميدان آمده اند.

ويژه نامه خاتون در ادامه اقدام به معرفي زنان برتر محجبه مي كند اما زماني كه در اين فهرست نگاهي مي اندازيم نام افرادي نظير مهناز افشار، آزاده اردكاني، هديه تهراني، ترانه عليدوستي و... را مي بينيم!

طرح جذب 15 میلیون آرای مخالف احمدی نژاد، کلید خورد؟!

این در حالی است که برخی شنیده ها حکایت از برنامه ریزی "جریان انخرافی" در این مورد دارد و حتی این جریان، توقیف روزنامه ایران را نیز پیش بینی کرده است.

بنا به شنیده های خبرنگار سیاسی "انتخاب"، جریان انحرافی که به منابع سنگین مالی دسترسی دارد و می تواند روزنامه ای با کاغد گلاسه و با تیراژ فراوان آنهم به صورت رایگان در میان مردم توزیع کند، همچنان درصدد است با طرح مسائلی که اساساً دردی از جامعه روا نمی کند، فضا را علیه نظام اسلامی مسموم کرده تا از این طریق، به خیال خود "15 میلیون مخالف احمدی نژاد را جذب کند!"

پیش از این، رییس دفتر رییس جمهور، گفته بود: احمدی‏نژاد نگران 15 میلیون رای آن طرف است.

به گزارش "انتخاب"؛ گردانندگان روزنامه ايران و درصدر آن علي اكبر جوانفكر با انتشار اين نشريه تلاش كرده اند دولت و شخص رئيس جمهور را مخالف آن معرفي كنند تا در كنار آن بتوانند به اهداف خود دستیابی پیدا کنند.

سابقه توقیف روزنامه ایران

کاریکاتور جنجالی روزنامهٔ ایران در هفته نامه «ایران جمعه» ویژه نامه روزهای جمعه روزنامهٔ ایران ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۵ در صفحهٔ کودک و نوجوان به صورت کمیک استریپی با عنوان «چه کنیم که سوسک‌ها سوسکمان نکنند» منتشر شد.

در این کمیک استریپ به زبان طنز در بارهٔ چگونگی مقابله با سوسک‌ها در قالب دو شخصیت سوسک و یک پسر نوجوان پرداخته شده بود.

در تمامی کاریکاتورها سوسک به زبان فارسی سخن می‌گوید؛ اما در یکی از بخش‌ها در پاسخ به پسر نوجوان از کلمه ترکی «نمنه» (چی یا چه می‌گویی؟) استفاده می‌کند.

در متنی که در کنار کاریکاتور و تحت عنوان «گفتمان» آمده نوشته شده: «... مشکل اینجاست که سوسک زبان آدم حالیش نمی‌شه. دستور زبان سوسکی هم آن قدر سخته که هشتاد درصد خود سوسکهام بلد نیستن و ترجیح می‌دن به زبانهای دیگه حرف بزنن. وقتی سوسکا زبون خودشونو نمی‌فهمن شما چه جوری می‌خواین بفهمین؟! ...»

این کاریکاتور سبب تظاهرات‌های گسترده در تبریز و مناطق ترک‌نشین ایران، دستگیری سردبیر ایران جمعه مهرداد قاسمفر و مانا نیستانی و توقیف روزنامهٔ ایران شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016