جمعه 28 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علائم اولیه تنها گذاشتن سوریه از جانب ایران! ناصر مستشار

آیا جمهوری اسلامی پس از سی و دوسال بهره گیری از سوریه ،رهبران آن کشور رادر بحرانی که آنها گرفتار آمده اند ـ تنها خواهد گذاشت؟سوریه در تمام سی ودوسال گذشته بعنوان یک کشور فقیر و بدون ذخائر نفتی ـ همواره از کمک های مالی بلاعوض رژیم ایران اسلامی ، که بالغ بر سیزده میلیارد دلارمی شود برخوردار شده است!اختلاف احزاب بعث عراق و سوریه که مصادف با انقلاب اسلامی و آغاز جنگ ایران وعراق گردید ،توانست بهترین زمینه های نزدیکی رژیم های ایران و سوریه را مهیا سازد. حافظ اسد اتوریته طلبی صدام را مانع وحدت دو کشور سوریه و عراق تلقی کرد و منافع ملی سوریه را مقدم بر وحدت ایدولوژیک آن دوکشور ارزیابی نمود وپان عربیسم صدام را برنتافت.خاندان اسد که از فرقه علوی هست ودرعین اینکه با مذهب شیعه ملازمت چندانی ندارد، اما اولین زمینه های مشترک با رژیم اسلامی ایران را فراهم ساخت!

حدود ۷۴٪ جمعیت سوریه را مسلمانان سنی، ۱۳٪ علوی، شیعه دوازده‌امامی و اسماعیلی، ۱۰٪ مسیحی و ۳٪ دروزی تشکیل می‌دهند. اعراب حدود ۹۰٪ جمعیت سوریه شامل یک میلیون آوارهٔ عراقی و پانصد هزار فلسطینی و کردها ۹٪ جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. ارمنی‌ها، ترک‌ها، چرکس‌ها و یهودیان اقلیت‌های دیگر ساکن این کشورند. بیشتر افسران عالی‌رتبهٔ نظامی و امنیتی سوریه از هم‌کیشان خانوادهٔ اسد یعنی علویان، که از نظر عامهٔ مسلمانان مرتد محسوب می‌شوند، هستند اما سنی‌ها در کمیتهٔ مرکزی حزب بعث، حزب حاکم و تنها حزب قانونی کشور اکثریت دارند. این کشور از سال ۱۹۶۳ تحت قانون شرایط اضطراری اداره می‌شود که بسیاری آزادی‌های سیاسی و مدنی را به حالت تعلیق درآورده است.

ترک زود هنگام سفیر جمهوری اسلامی از سوریه ـ خود از اولین نشانه های اولیه ای هست که از تنها ماندن متحد سران سوریه حکایت می نماید!

رژیم اسلامی ایران که تاکنون از کشور سوریه به شکل ابزاری علیه عراق و اسرائیل بهره برده است ،اینک بدین سیاست دست یافته است که نباید تمام تخم مرغ هایش را نباید در سبد بحرانی سوریه بگذارد و غرق شدن کشتی نظام سوریه را به رژیم تهران سرایت دهد!

به نوشته "کلمه"، به نقل از منابع دیپلماتیک که نام آنها برده نشد، احمد موسوی، سفیر ایران در دمشق اعلام کرده که قصد دارد به ایران باز گردد و این موضوع با واکنش شدید مقامات سوریه روبرو شده است.

"کلمه" نوشت که آقای موسوی حتی دیدار خداحافظی خود را با مقامات سوریه برگزار کرده ولی سران دمشق از او خواسته اند دستکم تا پایان ماه رمضان در آن کشور بماند.

یک دیپلمات ایرانی نیز به "کلمه" گفته است که همه دیپلمات های ایرانی حاضر در سوریه، خانواده های خود را به ایران بازگردانده اند و یا آنها را به مرز با لبنان فرستاده اند و خانه های خود را نیز خالی کرده اند تا در صورت سقوط بشار اسد، فوراً دمشق را ترک کنند."

ترکیه از جنوب با سوریه هم مرز هست وبه همان اندازه ای ایران در همجواری با عراق که خود را در سرنوشت آن کشور سهیم می داند، ترکیه نیز در مورد سوریه این چنین می اندیشد!

رجب اردوغان در هفته های گذشته رسما از موضوعات داخلی سوریه بعنوان مسائل حاد سیاسی ومنافع ملی ترکیه یاد کرد و آنرا در استراژی کلان داخلی وخارجی ترکیه گنجاند!

ترکیه بعنوان عضو پیمان ناتو ومتحد غرب و هیجدهمین کشور مقتدر اقتصادی جهان ـ اینک در سرنوشت کشور همسایه خود یعنی کشور سوریه نقش بسزائی به خود اختصاص داده است!

بدین خاطر باید التیمام های سران ترکیه به سران سوریه را جدی گرفت ، چرا که ترکیه در هم پیمانی با غرب به مسئولیت های تاریخی خود بخوبی واقف هست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگر غرب و پیمان ناتوـ تصمیم نهائی را آنطور که در مورد معمر قذافی در لیبی اتخاذ نمودند در مورد سران سوریه برگزیند ،آنگاه ترکیه به میدان اصلی نبرد تبدیل خواهد شد.

غرب از همجواری ترکیه با سوریه برای حل و فصل سیاسی ویا نظامی بسیار خوشبین هست.این در حالیست که غرب وناتو تاکنون در عملیات نظامی علیه رهبران لیبی از موقعیت هیچ همسایه ای در کنار کشور لیبی برخوردار نشده است!

"ترکیه امروز (سه شنبه) آخرین اولتیماتوم را به بشار اسد داد و آقای احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه آن کشور دوباره از وی خواست حمله نظامی به مردم خود را متوقف کند و تأکید نمود این آخرین هشدار ترکیه به سوریه است.

وزیر خارجه ترکیه تهدید کرد که اگر رژیم سوریه به سرکوب مردم آن کشور ادامه بدهد، ترکیه به اقداماتی بی سابقه دست خواهد زد. "

سران جمهوری اسلامی با کر کری خواندن های بی شمار در حمایت از سران سوریه در نهایت تسلیم شکست و سرنگونی خاندان اسد خواهند شد وهیچ اقدامی علیه منافع غرب انجام نخواهند داد و فروپاشی نظام سیاسی سوریه را با آینده رژیم تهران گره نخواهند زد!حفظ نظام با هر حیله و نیرنگی که ابزار سرکوب نیز از اجزاء اصلی حاکمان ایران هست ،از واجبات اصلی رژیم ولایت فقیه است و بقیه مناسبات در درجه دوم از اهمیت برخوردار هستند!

همانطوریکه همگان شاهد بودیم، رژیم اسلامی قبل از اقدام نظامی علیه معمر قذافی نیز به تهدید جهان آزاد پرداخت و عاقبت به سکوت خفت بار روی آورد!

"محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران روز سه شنبه 15.03.2011 در مورد ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی و هر گونه اقدام نظامی دیگر، به قدرتهای غربی هشدار داد".

پس از این کشورهای آزاد دنیا دیگر تهدید های توخالی سران جمهوری اسلامی را جدی نمی گیرند و در برابر فشارهای مصنوعی رهبران نظامی و سیاسی رژیم کرنش نخواهند کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016