پنجشنبه 17 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قذافی خروج خود از ليبی را تکذيب کرد، دويچه وله

معمر قذافی در پيامی تلفنی که از شبکه تلويزيونی "الرأی" سوريه پخش شد، اخبار مبنی بر فرارش از ليبی را تکذيب کرد و آن را "دروغ ‌و جنگ روانی" خواند. به گفته‌ی مسئولان اين شبکه، تماس تلفنی از درون خاک ليبی صورت گرفته است.

رهبر برکنار شده‌ی ليبی در اين پيام خطاب به کسانی که آنها را "ليبيايی‌‌های عزيز" خوانده، اظهار داشته که "ليبی سرزمين آنهاست" و خواسته تا از آن در برابر "خائنان، سگ‌ها و کسانی که در ليبی هستند و تلاش می‌کنند تا کنترل آن را به دست بگيرند" محافظت کنند.

به گفته‌ی معمر قذافی، اين "نخستين باری" نبوده که کاروانی از اين کشور وارد نيجر شده و ورود و خروج کاروان‌هايی به نيجر که حامل کالا يا انسان هستند، امری عادی محسوب می‌شود. وی همچنين اضافه کرده که نيروهايش همچنان در برابر "ناتو و شورشيان" مبارزه خواهند کرد و آماده "تشديد مقاومت عليه موش‌ها (شورشيان) در طرابلس" هستند تا به گفته‌ی وی، به کار اين "مزدوران" خاتمه دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ديکتاتور پيشين ليبی با اشاره به حضور ناتو در ليبی، از مبارزه عليه ناتو خبر داده و اظهار داشت است که ناتو از نظر مردم ليبی "مطرود" است. مسئولان شبکه تلويزيونی "الرأی" گفته‌اند که تماس تلفنی معمر قذافی با اين شبکه از درون خاک ليبی صورت گرفته بوده است.

قذافی کجاست؟

در همين حال دولت نيجر نيز ورود قذافی به خاک اين کشور را تکذيب کرده و اظهار داشته است که کاروان هواداران قذافی که هم‌اينک در نيجر به سر می‌برند، می‌توانند "آزادانه" برای ماندن در خاک اين کشور يا ترک آن تصميم بگيرند.

محمد بازوم، وزير امور خارجه نيجر، در همين حال اضافه کرده که اين کشور امکانات و توانايی‌های لازم برای بستن مرزهايش با ليبی را ندارد. به گفته وی، تا کنون قذافی از مرز رد نشده و از نيجر نيز درخواست صدور مجوز ورود به خاک اين کشور را نکرده است. وزير امور خارجه نيجر در عين حال اظهار اميدواری کرده است که قذافی وارد اين کشور نشود.

ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه (۸ سپتامبر / ۱۶ شهريور) اعلام کرده بود که ايالات متحده از کشورهای منطقه، نظير چاد، موريتانی، نيجر، مالی و بورکينا فاسو، خواسته است تا برای جلوگيری از فرار احتمالی قذافی به غرب آفريقا کنترل بيشتری را بر مرزهای خود اعمال و در صورت ورود اعضای رژيم قذافی به خاک کشورهايشان آنها را بازداشت کنند.

به گفته‌ی محمد بازوم، وزير امور خارجه نيجر، اين کشور هنوز تصميم قاطعی مبنی بر دادن اجازه اقامت به معمر قذافی يا ارجاع وی به دادگاه بين‌المللی لاهه را نگرفته است.

از زمان به دست‌گيری کنترل طرابلس توسط مخالفان، هيچ ردی از محل اختفای قذافی يافت نشده است. مقام‌های پنتاگون می‌‌گويند، تا کنون هيچ نشانه‌ای مبنی بر ترک ليبی توسط قذافی به دست نياورده‌اند. معمر قذافی به همراه پسرش سيف‌الاسلام قذافی به دليل جنايت عليه بشريت از سوی دادگاه بين‌المللی لاهه تحت تعقيب قرار گرفته‌اند. ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، گفته است که هر کشوری که اين افراد در خاکش پناه بگيرند، موظف به استرداد آنها برای برگزاری دادگاهی عليه جنايت‌هايشان است.

سخنگوی معمر قذافی بارها بر اين امر تأکيد کرده است که رهبر برکنار شده‌ی ليبی همچنان در خاک اين کشور به سر می‌برد. در همين حال خبرها حاکی از آن است که شورای انتقالی ليبی نيز کاروانی را جهت جلوگيری از فرار قذافی و همراهانش به نيجر، روانه‌ی اين کشور کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016