پنجشنبه 17 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دفاع رهبر جمهوری اسلامی از "ولايت مطلقه فقيه": ولايت مطلقه فقيه يعنی انعطاف پذيری دستگاه ولايت، مهر

حضرت آيت الله خامنه‌ای در تشريح تفاوت برداشت‌ها از مفهوم انعطاف پذيری در بحث ولايت فقيه تأکيد کردند: نبايد بخاطر فشارهای سياسی ـ تبليغاتی دشمنان قسم خورده اسلام و ايران، در هيچ مسئله‌ای، از اصول و مبانی کوتاه آمد و در چارچوب‌های غربی حرکت کرد چرا که اين مسئله تجديد نظر و انحراف است نه انعطاف.


به گزارش خبرگزاری مهر، حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در ديدار رئيس و اعضای مجلس خبرگان، با اشاره به اقدام تاريخی و بی سابقه امام خمينی رضوان الله تعالی عليه در تشکيل نظام سياسی مبتنی بر فقه اسلامی، به تبيين چالش ظاهری ميان "حفظ هويت و اصول نظام" با "تحقق نيافتن برخی اهداف مادی و معنوی" پرداختند و ضمن تشريح معنای صحيح ولايت مطلقه فقيه و تأکيد بر لزوم تصحيح و تکميل مستمر مسير حرکت نظام افزودند: حوادث بسيار عظيمی در منطقه در حال رخ دادن است که بايد با تبيين دقيق و صحيح مفهوم مردمسالاری دينی برای ملتهای مسلمان، خلاء موجود را در زمينه جهت گيری آينده اين حوادث، پُر کرد.

ايشان، با اشاره به سابقه بسيار ديرين فقه سياسی در فقه شيعه خاطر نشان کردند: با وجود اين سابقه عريق و ريشه دار، "نظام سازی بر اساس فقه اسلامی" تا قبل از امام راحل عظيم الشأن سابقه نداشته است و آن بزرگوار، اول کسی است که در مقام نظر و عمل، يک نظام سياسی را بر مبنای مردمسالاری دينی و ولايت فقيه، مطرح و ايجاد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت الله خامنه ای پس از بيان اهميت بی بديل و تاريخ ساز اقدام امام خمينی در نظام سازی سياسی، افزودند: تحقق اهداف کلان مادی و معنوی اين نظام، بطور طبيعی به زمان طولانی نياز دارد و به همين علت، در کوتاه مدت و ميان مدت ممکن است اين تصور در ذهن برخی پيش آيد که حفظ و پايبندی به اصول و مبانی نظام، مانع از دسترسی به پيشرفت و محقق شدن اهداف شده است.

رهبر انقلاب اسلامی در تبيين نگاه صحيح به اين چالش بزرگ، به صبر پُر عظمت امام در تحمل فشارها و دشواريها اشاره کردند و افزودند: امام، هيچگاه چه در مسائل داخلی و چه در مسائل خارجی از مبانی و اصول، کوتاه نيامد و ضمن پيگيری اهداف، همواره به هويت نظام، کاملاً وفادار بود.

حضرت آيت الله خامنه ای، پيگيری توأمان هر دو طرف اين چالش، يعنی حفظ هويت نظام و دستيابی به پيشرفتهای مادی و معنوی را راه حل مسئله دانستند و خاطر نشان کردند: بايد اين واقعيت را يک اصل مهم و قطعی دانست که حفظ اصول نظام و پيشرفت و تعالی کشور، هم جهت و سازگارند و نبايد بخاطر برخی مشکلات به قناعت حداقلی اکتفا کرد و از اصول کوتاه آمد.

ايشان، حفظ هويت نظام و پيگيری همزمان روند تحقق اهداف مادی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، سياسی و اجتماعی را کاری مهم، پيچيده و سخت برشمردند و خاطر نشان کردند: پيشرفتهای امروز کشور که در سايه حفظ اصول بدست آمده با وضع ايران در اول انقلاب قابل مقايسه نيست و اين حقيقت نيز نشان ميدهد که پيشرفت و تعالی جامعه، با حفظ اصول و هويت نظام امکان پذير است، ضمن اين که نصرت الهی نيز تنها در پرتو وفاداری به مبانی اسلام ، شامل حال ملت و کشور خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی در دومين نکته از سخنانشان در جمع اعضای مجلس خبرگان، به تبيين لزوم تصحيح و تکميل مستمر مسير حرکت نظام پرداختند.

ايشان، نظام سازی را امری جاری و نه دفعی و يکباره خواندند و افزودند: اصلاح و تکميل مسير حرکت، جزو متمم نظام سازی است و بايد با رصد و بررسی مداوم، اشتباهات را تصحيح، نواقص را رفع و نظام سازی را تکميل کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای، در ادامه همين بحث، موضوع ولايت مطلقه فقيه را ناظر به بحث نظام سازی و اصلاح حرکت نظام دانستند و افزودند: بُعد مهمی از مفهوم اطلاق که ابتدا در قانون اساسی نبود و امام به ولايت فقيه منضم و اضافه کردند به همين مسئله باز می گردد.

رهبر انقلاب افزودند: ولايت مطلقه فقيه يعنی انعطاف پذيری دستگاه ولايت. و معنای اين مسئله اين است که مجموعه دستگاههای تصميم ساز و تصميم گير که رهبری در رأس آنها قرار دارد بطور دائم با انتخاب آنچه درست تر و کامل تر است، خود را بطور مدام متحول کنند و با تکميل نظام سازی، کشور را به پيش ببرند.

ايشان با اشاره به تناقض ذاتی فهم دشمنان از مفهوم ولايت مطلقه فقيه افزودند: آنها می گويند ولايت مطلقه يعنی کشور بر اساس ميل فقيه عادل حرکت کند در حاليکه فقيهی که عادل است نمی تواند به ميل خود عمل کند.

رهبر انقلاب در تعبير ديگری افزودند: مطلقه يعنی در دستِ کليددار اصلی نظام، حالت انعطافی وجود دارد که می تواند هر جا لازم شود مسير را تصحيح و تکميل کند.

ايشان در تشريح تفاوت برداشتها از مفهوم انعطاف پذيری در بحث ولايت فقيه افزودند: برداشت خطرناکی که بايد از آن بر حذر بود اشتباه گرفتن انعطاف با انحراف و کوتاه آمدن در مقابل فشارهای بيرونی است.

حضرت آيت الله خامنه ای در همين زمينه تأکيد کردند: نبايد بخاطر فشارهای سياسی ـ تبليغاتی دشمنان قسم خورده اسلام و ايران، در هيچ مسئله ای، از اصول و مبانی کوتاه آمد و در چارچوب های غربی حرکت کرد چرا که اين مسئله تجديد نظر و انحراف است نه انعطاف.

رهبر انقلاب اسلامی در تبيين برداشت صحيح از انعطاف پذيری، پاسخ بروز به مسائل تازه در عرصه های مختلف اقتصادی، سياسی، اجتماعی و ديگر زمينه ها اشاره کردند: بعنوان مثال در بحث بانکداری اسلامی و يا موارد ديگر، مسائل تازه ای بروز ميکند که فقه مکلف است آنها را حل کند.

حضرت آيت الله خامنه ای با انتقاد از برآورده نشدن انتظار ايشان در ايجاد کرسی های آزاد فقهی در حوزه علميه قم افزودند: بايد در حوزه، "درسهای خارج استدلالیِ قوی"، مخصوص فقه حکومتی، وجود داشته باشد تا درباره مسائل و چالشهای نو به نو بحث فقهی شود و سپس نتايج اين مباحث در اختيار نخبگان و روشنفکران دانشگاهی و غير دانشگاهی قرار گيرد تا آنها را به فرآورده هايی قابل استفاده برای افکار عمومی تبديل کنند.

حضرت آيت الله خامنه ای در ادامه سخنانشان درباره آثاری که نظام سازی امام خمينی می تواند در بر داشته باشد به حوادث عظيم ماههای اخير در مصر، تونس، ليبی و يمن اشاره کردند و افزودند: ديکتاتورهای متکی به آمريکا و غرب يکی پس از ديگری سرنگون می شوند و آينده ملتها در معرض احتمالات گوناگونی است که بايد اين احتمالات را به طور دقيق تحت نظر داشت.

رهبر انقلاب، در اختيار گرفتن زمام امور تحولات جاری منطقه را بدست نخبگان دينی، يکی از احتمالات مطرح دانستند اما افزودند: بازگشت عوامل نظام های ديکتاتوری سابق با ظاهری متفاوت و نيز خطر بسيار بزرگ استقرار نظام های وابسته به غرب تحت پوشش دموکراسی و آزادی در اين کشورها، از ديگر مسيرهای محتمل است.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند در اين اوضاع و احوال پيچيده، طرح موضوع مردمسالاری دينی می تواند به کمک ملتهای منطقه بشتابد و بعنوان هديه و يادگار امام خمينی نيازهای آنان را بر طرف سازد و با روشن کردن آينده ملت های منطقه، نگذارد دشمنان از خلاءهای موجود استفاده کنند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنين در بخش ديگری از سخنانشان، ماه مبارک رمضان امسال را برای مردم ايران و نظام اسلامی پر برکت تر و با صفاتر از گذشته خواندند و افزودند: حضور با طراوت و شوق آفرين انبوه جوانان، نوجوانان و ديگر قشرهای ملت مومن ايران در جلسات تلاوت قرآن و مراسم ذکر و دعا و نيايش، حضور سياسی آگاهانه و معتقدانه در مراسم روز جهانی قدس و حالت خشوع و تضرع ملت در عيد سعيد فطر، همه و همه نشانه های رحمت و لطف الهی است و اين باران فضل الهی جز با اخلاص و ايمان و اعتقاد عميق ملت به مبانی اسلام، با هيچ انگيزه ديگری، قابل تحقق نيست.

حضرت آيت الله خامنه ای، با استناد به آيات قرآنی نصرت مومنين را تجلی نصرت الهی به نظام اسلامی خواندند و افزودند: ايمان ملت و ياری آنان، زمينه کارهای بزرگ را برای نظام اسلامی فراهم می کند.

ايشان، با اشاره به انواع وسايلی که دشمنان با اتکاء به آنها انحراف اخلاقی جوانان را دنبال می کنند افزودند: با همه اين اقدامات، مردم به توفيق الهی، از ايمان راسخ برخوردارند و وجود جوانان با ظواهر متفاوت در مراسم معنوی، نشان ميدهد که نسل جوان دل در گرو محبت الهی دارد و همين جهت، شيرينی نصرت مومنين و نصرت پروردگار را به همراه آورده و خواهد آورد.

در ابتدای اين ديدار آيت الله مهدوی کنی رئيس مجلس خبرگان رهبری گفت: در دو روز برگزاری اجلاس، سخنرانان، مطالب خوبی در خصوص موضوعات فرهنگی، سياسی، اقتصادی و اجتماعی بيان کردند که از دلسوزی آنان برای انقلاب و کشور نشأت می گيرد.

آيت الله هاشمی شاهرودی عضو هیأت رئيسه مجلس خبرگان هم در گزارشی از دو روز نشست خبرگان ملت گفت: خبرگان منتخب ملت در بيانيه پايانی نشست بر حفظ وحدت و حضور حداکثری در انتخابات و نيز رصد توطئه های دشمن و جريان فتنه، و پرهيز از طرح مسائل تنش زا در کشور تأکيد کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016