یکشنبه 3 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدي‌نژاد با الجزيره: تشكيل دولت در بخشي از خاك فلسطين به معناي چشم‌پوشي از سرزمين فلسطين نيست، ایسنا

محمد احمدی نژاد در واكنش به طرح درخواست تشكيل دولت فلسطين در مجمع عمومي سازمان ملل گفت: دولت فلسطيني در بخشي از خاك فلسطين به معناي چشم‌پوشي از سرزمين فلسطين نيست.

به گزارش ایسنا، محمود احمدي‌نژاد در حاشيه سفر به مقر سازمان ملل متحد در مصاحبه با شبكه تلويزيوني الجزيره در پاسخ به سوالي درباره تشكيل دولت مستقل فلسطيني اظهار كرد: ملت فلسطين قبل و حين جنگ جهاني دوم نيز وجود داشت، بنابراين تشكيل ارگاني به نام دولت فلسطيني موضوع عجيبي است.
حق ملت فلسطين است كه دولت خود را داشته باشند و اعمال حاكميت كنند منتها ساختارهاي جهاني و برخي قدرت‌ها اين حق را از آنها سلب كرده‌اند.

وی تصريح كرد: ملت فلسطين مانند رودخانه‌اي جاري در طول تاريخ وجود داشته و پس از اين نيز وجود خواهد داشت و سازمان ملل اگر آن را به رسميت نشناسد در حقيقت از وظايف ذاتي خود فاصله گرفته است.

احمدي‌نژاد افزود: حتي اگر برخي رهبران فعلي فلسطين حق ملت فلسطين را استيفا نكنند در آينده رهبراني خواهند آمد و حق آنان را استيفا خواهند كرد. ملت فلسطين را نمي‌توان از تاريخ پاك كرد و 65 سال تلاش قدرت‌هاي استعمارگر براي اين منظور بي‌نتيجه بوده است.

وی در ادامه گفت: ملت فلسطين وجود داشته اما عده‌اي حق آن را تضييع كردند و اكنون به دنبال بازگرداندن آن حق هستند. آنچه جمهوري اسلامي ايران براي ملت فلسطين قايل است بيشتر از آن چيزي است كه مي‌خواهند به اين ملت بدهند.

احمدي‌نژاد افزود: تشكيل دولت فلسطين پس از ده‌ها سال مبارزه گامي در جهت نزديك شدن به حقوق كامل اين ملت است.

او در پاسخ به سوالي درباره علت طرح موضوع تشكيل دولت فلسطين اظهار كرد: بالاخره آمريكا و متحدانش هم به اين نتيجه رسيده‌اند كه رژيم صهيونيستي قادر به ادامه دادن نيست و به آخر خط رسيده است. آنها مجبور هستند دولت فلسطين را به رسميت بشناسند.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: برخي دولت‌ها به عنوان تاكتيك تاريخي موضوع تشكيل دولت فلسطيني را مطرح كردند تا فرصتي براي نجات رژيم صهيونيستي فراهم كنند. آنها قصد دارند تشكيل دولت فلسطيني را در مسير مذاكرات طولاني‌، تفرقه‌انگيز و خسته‌كننده قرار دهند اما بدون ترديد اين تاكتيك هم نمي‌تواند رژيم صهيونيستي را نجات دهد. منطقه خاورميانه وصله نامناسب رژيم صهيونيستي را در خود هضم نخواهد كرد و آن را پس مي‌زند.

وی همچنین گفت: سلطه‌گران تشكيل دولت فلسطيني را به عنوان حس سياسي دنبال مي‌كنند. آنها مجبور هستند كه دولت فلسطيني را به رسميت بشناسند اما قصد دارند حداكثر امتياز را از اين موضوع بگيرند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره مواضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص گروه‌هاي مختلف فلسطيني گفت: ايران از آرمان ملت فلسطين حمايت مي‌كند و هميشه گروه‌هاي فلسطيني را به وحدت دعوت كرده است چرا كه معتقديم يك آرمان بزرگ بر پايه وحدت قابل تحقق است. ايران با همه گروه‌هاي فلسطيني رابطه مطلوبي دارد. دولت محمود عباس در ايران سفارت دارد و ساير گروه‌ها نيز نمايندگي دارند.

وی افزود: جمهوري اسلامي ايران فراتر از احزاب و گروه‌هاي سياسي، به آرمان فلسطين اهميت مي‌دهد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين‌كه برخي معتقدند ايران از ابزارهاي بسيار پرقدرتي در منطقه برخوردار است، اظهار كرد: ادبيات غربي‌ها، ادبيات قدرت و سلطه است و با ادبيات ملت ايران كه برادري، احترام و محترم شمردن حق حاكميت ملت‌ها است، فاصله دارد. جمهوري اسلامي ايران از تماميت ارضي كشورهاي منطقه حمايت مي‌كند و اين تفاوت اساسي ادبيات ملت ايران با ادبيات سلطه‌طلبانه دنياي استكباري است.

او در پاسخ به سوالي درباره تفاوت شيعه و سني و ارزيابي خود از شكل گيري قطب قدرت شيعيان در خاورميانه گفت: تقسيم‌بندي شيعه و سني را از اساس قبول ندارم و آن را ساخته و پرداخته استعمارگران و سلطه‌طلبان به منظور ايجاد تفرقه و جدايي بين مسلمانان مي‌دانم. بدون ترديد پيامبر اسلام (ص) يك دين بيشتر نياورده است. كتاب آسماني، خدا و قبله همه مسلمانان مشترك است و حتي بالاتر از اين معتقديم كه دين اسلام به عنوان دين كامل متعلق به همه بشريت است و مخاطب پيامبر اسلام (ص) مسلمانان نيستند بلكه همه بشريت هستند.

احمدي‌نژاد افزود: يگانه‌پرستي، آزادي، عدالت و كرامت انسان‌ها از جمله تعليمات پيامبر اسلام (ص) است و اين متعلق به همه بشريت است. جمهوري اسلامي ايران در عراق با گروه‌هاي سني روابط دوستانه‌اي دارد و اكثريت فلسطين اهل تسنن هستند اما مورد حمايت ايران قرار دارند.

وی در ادامه گفت: تقسيم‌بندي‌هايي مانند شيعه و سني و عرب و فارس بيشتر ساخته دولت‌هاي غربي است تا تفرقه ايجاد كرده و حاكم شوند چرا كه اگر تركيه، ايران، عراق، عربستان، مصر و كشورهاي حوزه خليج فارس در كنار هم باشند هيچ قدرت اقتصادي، سياسي و فرهنگي در دنيا نمي‌تواند با كشورهاي اين منطقه برابري كند و كسي نمي‌تواند آسيبي به اين قدرت وارد كند اما بدون شك اگر كشورها با تقسيم‌بندي‌هاي كاذب از يكديگر جدا شوند، دشمنان به راحتي مي‌توانند اهداف استعماري خود را دنبال كنند.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: البته در منطقه نيز عده‌اي هستند كه بعضاً‌ حرف‌هايي مي‌زنند و توجه ندارند كه اين حرف‌ها به نفع دشمنان اسلام و بشريت است.

وی تصريح كرد: اگر ملت‌هاي جهان با هم باشند، دولت‌هاي غربي نمي‌توانند اين مقدار جنگ و اشغالگري در منطقه ايجاد كنند. آنها ابتدا ملت‌ها را از هم جدا مي‌كنند و سپس در مسير پيگيري اهداف خود گام برمي‌دارند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره تحولات برخي كشورهاي منطقه گفت: بهترين راه حل و فصل برخي مشكلات موجود در كشورها را تفاهم دولت‌ها و ملت‌ها روي حقوق اساسي يعني آزادي، عدالت و حق انتخاب آزاد مي‌دانيم و اين موضع روشن ملت ايران براي همه ملت‌ها است ضمن اينكه هميشه بيگانگان را از دخالت در امور كشورها و ملت‌ها منع كرده‌ايم.

او در پاسخ به سوالي درباره وضعيت ليبي و حضور ناتو در اين كشور تصريح كرد: دخالت ناتو اگر چه ممكن است در كوتاه مدت آثاري داشته باشد اما ماندگاري آنها بلاي خانمان سوز است. تجربه تاريخي نشان داده كه ناتو به دنبال منافع ملت‌ها نيست و براي آنها منابع و ثروت ملت‌ها و كشورها اهميت دارد. امروز شوراي انتقالي در ليبي روي كار آمده اما با اين وجود كشورهاي غربي منابع مالي ملت ليبي را آزاد نمي‌كنند و بايد پرسيد چرا؟ فرانسه و انگليس به چه حقي درباره پول يك ملت تصميم مي‌گيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره وضعيت سوريه و تظاهرات در اين كشور گفت: معتقديم هر كس كه دوستدار مردم سوريه است بايد كمك كند كه مسايل موجود در اين كشور با گفتگو و تفاهم حل و فصل شود. بايد اجازه بدهيم سوري‌ها خودشان تصميم بگيرند. ما صرفاً مي‌توانيم اصول آزادي، عدالت، احترام به تماميت ارضي و روش تفاهم و گفتگو را پيشنهاد بدهيم و در نهايت مردم و دولت سوريه بايد درباره سرنوشت خود تصميم بگيرند.

وی با تاكيد بر اينكه غربي‌ها از اينكه ملت سوريه در مقابل رژيم صهيونيستي مقاومت مي‌كنند، خيلي ناراحت هستند، اظهار كرد: در منطقه خاورميانه دولت‌هايي وجود دارد كه در عمر خود حتي يك انتخابات هم برگزار نكردند اما دولت‌هاي غربي كه ادعاي آزادي و دمكراسي مي‌كنند، كوچكترين اعتراضي به اين دولت‌ها نكردند از اين‌رو اصولاً به نيت غربي‌ها بخاطر رفتارها و عملكرد دوگانه آنها بدبين هستيم.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: دولت‌هاي غربي همواره در طول تاريخ از ديكتاتورها حمايت كردند و امروز چطور مي‌توان باور كرد كه آنان يكدفعه طرفدار ملت‌ها و آزادي شده باشند. چطور مي‌توان پذيرفت كه غربي‌ها يك شبه ضد كساني شدند كه حامي و پشتيبان آنان بودند. بدون شك اين موضوع جز فريبكاري براي سوء استفاده از حركت‌هاي شكل‌گرفته در منطقه نيست.

او در پاسخ به سوالي درباره رابطه ايران و آمريكا اظهار كرد: مسايل دو كشور مقداري پيچيده است، دولت‌هاي متعدد غربي همواره به دنبال سلطه بودند، البته بارها اعلام كردند كه قصد دارند كه رفتار خود را تغيير دهند اما در عمل هيچ اتفاقي نيفتاده است.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره برنامه هسته‌اي ايران از سوال مجري شبكه الجزيره كه از واژه قدرت هسته‌اي استفاده كرد، انتقاد و تصريح كرد: ايران دولتي داراي بمب هسته‌اي نيست و هيچ گاه هم به دنبال آن نبوده و نيست. ما از دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي براي پيشرفت استفاده مي‌كنيم و اين را طبق قوانين بين‌المللي حق همه ملت‌ها مي‌دانيم منتها دولت آمريكا و متحدانش كه از اساس با موجوديت ملت ايران مخالف هستند و صرفاً به دنبال نجات رژيم صهيونيستي مي‌باشند هرگاه ملتي در مسير پيشرفت گام برمي‌دارد بلافاصله از به خطر افتادن امنيت رژيم صهيونيستي سخن مي‌گويند تا بدين‌وسيله از پيشرفت آن ملت جلوگيري كنند.

وی تصريح كرد: دولت‌هاي غربي قصد دارند كشورهاي منطقه خاورميانه فقط از سوخت فسيلي استفاده كنند تا هر چه زودتر اين منبع انرژي تمام شود و روزي را تصور كنيد كه نفت اين منطقه تمام شده باشد. در آن زمان غربي‌ها قطره قطره انرژي را به بهاي استقلال ملت‌ها به فروش خواهند رساند. اينكه مدام ما را به مصرف بيشتر انرژي فسيلي تشويق مي‌كنند و در خصوص استفاده از انرژي‌هاي نو مانع‌تراشي مي‌كنند بخاطر همين موضوع است.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره احتمال حمله رژيم صهيونيستي به ايران تاكيد كرد: ملت ايران از تهديدات نظامي هيچگونه نگراني ندارد. البته رژيم صهيونيستي و اربابانش علاقه زيادي دارند كه به ايران حمله كرده و به ايران ضربه بزنند و نقشه‌هايي هم در اين خصوص طراحي كردند اما از پاسخ ملت ايران وحشت دارند.

او در پاسخ به سوالي در خصوص احتمال وجود نگراني در برخي كشورهاي منطقه از برنامه هسته‌اي ايران اظهار كرد:‌ اين آمادگي در ايران وجود دارد كه متخصصين هسته‌اي حوزه خليج فارس از نيروگاه‌هاي هسته‌اي كشورمان بازديد كرده و با متخصصين ايراني گفتگو كنند. ايران تنها كشوري است كه جزئيات فعاليت‌هاي هسته‌اي آن در رسانه‌ها برخلاف قانون از سوي آژانس بين‌المللي هسته‌اي منتشر شده است و به واسطه اين افشاگري غيرقانوني تعدادي از دانشمندان هسته‌اي كشورمان توسط ايادي صهيونيستي به شهادت رسيدند.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران كاملاً شفاف و زير نظر دوربين‌هاي آژانس بين‌المللي هسته‌اي قرار دارد به طوري كه حتي غني‌سازي در حد يكصدم گرم ثبت و ضبط مي‌شود اما متاسفيم از اينكه آژانس چشم خود را بر روي چندين هزار بمب اتمي آمريكا و رژيم صهيونيستي بسته است در حالي كه وظيفه اين مجمع بين‌المللي اين بوده است كه سلاح‌هاي هسته‌اي را از بين ببرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016