پنجشنبه 14 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستگيری روزنامه‌نگاران و گروگان‌گيری خانواده‌های آنها ادامه دارد، بيانيه گزارشگران بدون مرز

در تاريخ ١٣ مهر، مهدی افشارنيک روزنامه‌نگار روزنامه اعتماد، علی اکرمی همکار بسياری از روزنامه‌های تهران و محمد حيدری روزنامه‌نگار پر سابقه از سوی نيروهای امنيتی رژيم در منازل خود بازداشت و پس از بازرسی و ضبط وسايل شخصی آنها به مکان نامعلومی منتقل شدند.

موج تازه دستگيری روزنامه‌نگاران و روشنفکران در ايران ادامه دارد. در تاريخ ١٣ مهر، مهدی افشارنيک روزنامه‌نگار روزنامه اعتماد، علی اکرمی همکار بسياری از روزنامه‌های تهران از سوی نيروهای امنيتی رژيم در منازل خود بازداشت و پس از بازرسی و ضبط وسايل شخصی آنها به مکان نامعلومی منتقل شدند. محمد حيدری روزنامه‌نگار پر سابقه نيز در محل کار خود بازداشت شده است. علت و محل بازداشت اين روزنامه‌نگاران اعلام نشده است. همزمان با اين دستگير‌ها احضار و بازجويی بسياری از روزنامه‌نگاران در سراسر ايران ادامه‌ی دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمهوری اسلامی گرفتار فساد و بحران گسترده در درون حاکميت، از همه‌ی ابزارها برای به سکوت وادار کردن روزنامه‌نگاران منتقد استفاده می‌کند. از سانسور و کنترل مقالات روزنامه‌ها و محتوای وب تا بازداشت روزنامه‌نگاران و به گروگان گرفتن خانواده‌های آنها در ايران.

بنا به گفته‌ی پيتر هاروکس، مدير سرويس جهانی بی بی سی در پی پخش مستندی از بی بی سی فارسی در باره زندگی ايت اله خامنه‌ای " ماموران دولت ايران (در ماه های اخير) به بازداشت، بازجويی و ارعاب خويشاوندان کارکنان ايرانی بی بی سی دست زده‌اند (..) گذرنامه‌هايی توقيف و خانه هايی تفتيش شده و افرادی هدف ارعاب و تهديد قرار گرفته‌اند و از خويشان کارکنان ما خواسته شده است که از کارکنان بی بی سی بخواهند از حضور در برنامه‌های تلويزيون بی بی سی فارسی خودداری کنند، به ايران بازگردند و يا به طور مخفيانه، اطلاعاتی را در مورد بی بی سی در اختيار ماموران دولت ايران قرار دهند. "

اين نخستين بار نيست که رژيم ايران خانواده‌های روزنامه‌نگاران تبعيدی را برای تحميل خواست‌های خود بر رسانه‌های خارج از کشور به گروگان می‌گيرد. تنها از سال ١٣٨٤ تا امروز گزارش‌گران بدون مرز بيش از پنجاه مورد تهديد، بازداشت و ارعاب خانواده‌های روزنامه‌نگاران تبعيدی را بازشماری کرده است. بيش از دويست روزنامه‌نگار و وب‌نگار پس سرکوب اعتراضات به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به رياست جمهوری اسلامی ايران در انتخاباتی مخدوش، مجبور به ترک ايران شده‌اند، اين موج خروج همچنان ادامه دارد، بسياری از روزنامه‌نگاران تبعيدی هم‌اکنون با رسانه‌های مستقل در خارج از کشور همکار می‌کنند، برخی از آنها و خانواده‌های‌شان از سوی نهادهای امنيتی رژيم تحت فشار و تهديد قرار گرفته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016