شنبه 23 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تظاهرات اسلام‌گرايان تونس عليه نمايش فيلم "پرسپوليس" به خشونت کشيده شد، راديو زمانه

هزاران نفر از اسلام‌گرايان تونس در اعتراض به نمايش انيميشن "پرسپوليس"، ساخته مرجان ساتراپی، فيلم‌ساز ايرانی از يک شبکه تلويزيونی اين کشور به خيابان‌ها آمدند.

به گزارش تارنمای روزنامه فيگارو، چاپ فرانسه، اين گروه از مردم روز گذشته، جمعه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهرماه) به نمايش تصوير خدا با ريش و موی سپيد در صحنه‌ای از فيلم "پرسپوليس" اعتراض کردند و در پی آن خانه مدير شبکه تلويزيونی مورد حمله قرار گرفت.

بنا به اين گزارش از آن‌جا که در اسلام نمايش تصوير خدا غيرقابل قبول است اسلام‌گرايان سفلی در تظاهرات خود شبکه خصوصی تلويزيونی "نسمه" را که فيلم مرجان ساتراپی را پخش کرده بود محکوم کردند.

با فراخوان مسلمانان سفلی، بيش از ۱۰ هزار نفر دست به راهپيمايی زدند که بزرگ‌ترين گردهمايی اسلام‌گرايان در پايتخت تونس تاکنون به‌شمار می‌رود.

اين تظاهرات ابتدا آرام برگزار گرديد اما در ادامه از سوی پليس گاز اشک‌آور شليک شد و تظاهرات به صحنه درگيری پليس ضد شورش با نزديک به ۱۰۰ جوان معترض تبديل گشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنين شامگاه روز گذشته يک گروه صد نفری از معترضان در برابر محل سکونت نبيل قروی، مدير شبکه تلويزيونی "نسمه" گرد آمده و خواهان تعطيل شدن اين شبکه تلويزيونی شدند.

به گزارش خبرنگاران اين شبکه نزديک به ۲۰ مرد توانستند وارد خانه قروی شوند که در آن همسر و فرزندان اين مدير شبکه تلويزيونی به‌سر می‌بردند اما خود وی در خانه نبود.

مديريت شبکه تلويزيونی "نسمه" نيز گفته است افراد حمله‌کننده به خانه نبيل قروی کوکتل مولوتوف پرتاب کرده‌اند.

"پرسپوليس" شامگاه جمعه ۱۵ مهرماه جاری (۷ اکتبر) از شبکه "نسمه" پخش شد.

پخش فيلم "پرسپوليس" در روزهای اخير اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت. افزون بر نامه‌های اعتراضی به اين شبکه، چند روز پيش چندين خودرو نيز در برابر خانه نبيل قروی به آتش کشيده شدند که گفته می‌شود به همسايگان او تعلق داشتند.

نبيل قروی حتی چند روز پيش، از نمايش فيلم "پرسپوليس" پوزش خواست و گفت فکر نمی‌کرده که پخش آن حساسيت‌برانگيز باشد اما اعتراضات ادامه يافت.

روز يکشنبه گذشته نيز حدود ۳۰۰ نفر به دفتر شبکه "نسمه" حمله کرده بودند.

هشام مؤدب، سخنگوی وزارت کشور تونس در مورد حمله روز گذشته به خانه نبيل قروی گفت: "حمله‌کنندگان صد نفر می‌شدند که به در خروجی فشار آورده و شيشه‌ها را شکسته‌اند." وی افزود پنج نفر از آنان دستگير شدند.

شبکه تلويزيونی "نسمه" بلافاصله اسلام‌گرايان را عامل اين حمله دانست. صوفيان بن حميده، يکی از خبرنگاران اين شبکه گفت: "برخی امامان جمعه در خطبه‌های خود مهاجمان را تحريک کرده‌اند تا به جنايت عليه کارکنان اين شبکه دست بزنند."

وی افزود: "برخی از امامان همچون فعالان سياسی عمل می‌کنند و اين موضوع ديگری است که بايد به آن توجه کرد."

اين خشونت‌ها يک هفته پيش از نخستين انتخابات تونس از زمان سقوط حکومت زين‌الدين بن علی در ماه ژانويه گذشته، نگرانی‌هايی را برانگيخته است.

در روز ۲۳ اکتبر جاری (يکم آبان‌ماه) در يک همه‌پرسی مردم تونس مجلس مؤسسان را انتخاب خواهند کرد. اما افزايش تنش‌ها ميان جبهه اسلام‌گرايان و لائيک‌ها، اين انتخابات را تحت شعاع خود قرار داده است.

"پرسپوليس" نخستين فيلم سينمايی مرجان ساتراپی، طراح و فيلم‌ساز ايرانی ساکن فرانسه است که به همراه ونسان پارونو آن را در سال ۲۰۰۷ و بر اساس داستان مصور "پرسپوليس" اثر خودش ساخته است.

اين فيلم جايزه هیأت داوران جشنواره بين‌المللی فيلم کن در سال ۲۰۰۷ ميلادی را به خود اختصاص داد و در ديگر کشورهای جهان نيز درخشيد.

مقامات فرهنگی حکومت ايران نيز بارها مخالفت خود را با فيلم "پرسپوليس" که رويدادهای پس از انقلاب ايران را از نگاه دختر قهرمان داستان نشان می‌دهد، اعلام کرده‌‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016