پنجشنبه 28 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تهديد عبدالفتاح سلطانی به صدور حکم ۲۰ سال حبس، موج جديد ورود شعارنويسان بازداشتی به زندان اوين، خبرهای حقوق بشری

بازجوی عبدالفتاح سلطانی، اين وکيل زندانی را به صدور حکم ۲۰ سال حبس تهديد کرده است، جرس

مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی، خبر داد که بازجوی اين وکيل زندانی عضو کانون مدافعان حقوق بشر، او را به صدور حکم ۲۰ سال حبس تهديد کرده است.

وی در گفت‌وگو با جرس اظهار داشت: پدرم اخيرا در يکی از تماس‌های تلفنی‌اش که منظم نيست و هميشه بسيار بسيار کوتاه است، گفت که بازجو او را تهديد کرده که در دادگاه برايش حکم ۲۰ سال بازداشت صادر خواهند کرد.

او با انتقاد شديد از تصميم‌گيری توسط بازجو و تهديد متهمان، آن را “سنت جديد در امر قضا” توصيف کرد و گفت: معلوم نيست چطور بازجو چنين حرفی را می‌زند. در حالی که بازجو از لحاظ قانونی نبايد کسی را تهديد به حبس کند و يا از الان سال‌های حبس او را تعيين کند. بازجو تنها وظيفه‌ی تکميل تحقيقات پرونده را دارد تا پرونده در يک دادگاه عادلانه با رعايت موازين بررسی شود و پدرم بتواند از خودش دفاع کند و در نهايت حکمی توسط شخص قاضی پرونده صادر شود نه بازجو.

دختر عبدالفتاح سلطانی همچنين از ملاقات ۱۰ دقيقه‌ای خانواده‌ برای اولين بار پس از بازداشت پدرش خبر داد و گفت: هفته‌ی گذشته، پس از پی‌گيری‌های مکرر مادرم، به خانواده‌ی ما اجازه داده شد تا بعد از ۲۹ روز برای ۱۰ دقيقه‌ با پدرم ملاقات حضوری داشته باشند. اين اولين ملاقات خانواده با پدرم بود که البته در حضور داديار و بازپرس پرونده انجام شد.

مائده سلطانی وضعيت روحی پدرش را “خوب” توصيف کرد و ادامه داد: از لحاظ جسمی پدر خيلی لاغر و شکسته شده، اما گويا بالاخره توانسته تا قرص‌هايی که می‌خواسته از بهداری زندان تهيه کند.

فرزند اين فعال حقوق بشر که اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوين در اتاق‌های ۴ نفره بازداشت است، با تاکيد بر اين که اکنون آخرين دفاع از پدرش اخذ شده ادامه داد: پس از اخذ آخرين دفاع طبق قانون تحقيقات روی پرونده تکميل شده و پرونده بايد به دادگستری ارجاع شود. بنابراين طبق قانون پدرم بايد با قرار کفيل يا وجه التزام آزاد شود تا زمان دادگاه. در واقع بازداشت پدرم پس از اخذ آخرين دفاع غيرقانونی است و از اين پس حتی يک ساعت بازداشت او قانونی نيست، چه برسد به اين که به ۲۰ سال حبس هم تهديدش کنند.

وی همچنين به اتهام‌هايی که در پرونده‌ی پدرش مطرح شده اشاره کرد و گفت: اتهام‌هايی که به پدرم زده شده عبارتند از اتهام مشارکت در تاسيس کانون مدافعان حقوق بشر، تبليغ عليه نظام، اجتماع و تبانی به قصد اقدام عليه امنيت و تحصيل مال نامشروع از طريق گرفتن جايزه‌ی گوتنبرگ. سه اتهام اول در واقع مربوط به کانون است و برای همه‌ی اعضا از جمله آقايان محمدعلی دادخواه، و محمد شريف و خانم محمدی نيز مطرح می‌شود. اتهام آخر که خيلی هم برای ما عجيب و غريب است مربوط به جايزه‌ای حقوق بشر است که پدرم دريافت کرد و گويا از نظر آقايان جايزه حقوق بشر مال نامشروع به حساب می‌آيد.

***

موج جديد ورود شعار نويسان بازداشتی به زندان اوين، کلمه

موج جديدی از شعارنويس های حامی جنبش سبز در هفته های اخير به اتهام شعارنويسی در نقاط مختلف شهر تهران بازداشت و به زندان اوين منتقل شده اند.

براساس خبرهای رسيده به کلمه از زندان اوين، افراد بازداشت شده در رده های مختلف سنی از جوان دانشجو تا پيرمرد بوده و دارای شغل های متفاوت از جمله بنا، کارمند، دانشجو و… هستند.

اغلب اين افراد به اتهام نوشتن شعار عليه [...] بازداشت شده اند. بازداشت شده های اخير گفته اند که شعارهايی را نيز در حمايت از جنبش سبز و رهبران آن از جمله ميرحسين موسوی و مهدی کروبی نوشته اند.

کلمه درصدد است خبرهای تکميلی همراه با آمار اينگونه افراد زندانی در زندان اوين تهيه کند.

***

فواد شمس از زندان آزاد شد، هرانا

خبرگزاری هرانا - فواد شمس، دانشجوی دانشکدهٔ جغرافيای دانشگاه تهران، عصر چهارشتبه بيست و هفتم مهرماه، با پايان دوران محکوميتش از بند ۳۵۰ زندان اوين آزاد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، فواد شمس در حالی عصر روز گذشته به طور ناگهانی آزاد شده است که مسئولان زندان زمان آزادی وی را روز جمعه بيست و نهم مهرماه اعلام کرده بودند.

اين روزنامه نگار و فعال دانشجويی چپ صبح روز دوشنبه، دهم مردادماه، پس از مراجعه به زندان اوين، به منظور گذراندن هشتاد چهار روزی که از حکمش باقی مانده بود، بازداشت شد.

وی در طی اين مدت در بند ۳۵۰ زندان اوين محبوس بود.

فواد شمس که چند روز قبل از مراسم ۱۶ آذر سال ۱۳۸۸ توسط ماموران امنيتی دستگير شده بود، از سوی قاضی پير عباسی رئيس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام "تبليغ عليه نظام" به تحمل ۶ ماه حبس تعزيری و ۶ ماه حبس تعليقی محکوم شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی پور سليمان، فعال صنفی به يکسال حبس محکوم شد، کلمه

علی پور سليمان، معلم فعال صنفی، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران به يک سال حبس محکوم شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، اين عضو شورای مرکزی سازمان معلمان براساس رای صادره از سوی قاضی مقيسه، رييس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به يک سال حبس تعزيری محکوم شده است.

اتهام اين فعال صنفی، فعاليت تبليغی عليه نظام عنوان شده است.

علی پورسليمان در يازدهم خرداد ماه امسال پس از دستگيری و ضرب و شتم شديد که منجر به آسيب ديدگی جدی وی شد، در ابتدا به بند دوالف و سپس به بند ۳۵۰ اوين منتقل شد. وی هم اکنون در بند ۳۵۰ اوين به سر می برد.

***

بازداشت حسن فائزی، فعال سياسی در استان اصفهان، کلمه

حسن فائزی، فعال سياسی در استان اصفهان و از اعضای سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران، بازداشت شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، اين فعال سياسی که از اعضای شاخه تهران سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران است، بيش از يک هفته قبل در منزل شخصی‌اش توسط ماموران امنيتی استان اصفهان دستگير شده است.

خانواده‌ی اين فعال مدنی گفته‌اند با اينکه بيش از يک هفته از بازداشت وی می‌گذرد، اما خانواده هنوز هيچ خبری از او ندارند و مراجعه به نهادهای قضايی و امنيتی برای کسب خبر هم تاکنون هيچ نتيجه‌ای در پی نداشته است.

با اين همه خانواده‌ی اين فعال سياسی تاکيد می‌کنند وقتی بعد از چند روز مسافرت به خانه بازگشته‌اند، متوجه شده‌اند که خانه مورد تفتيش قرار گرفته و وسايل شخصی حسن فائزی نيز ضبط شده است.

***

شاهرخ زمانی فعال کارگری، با توديع وثيقه دويست ميليون تومانی آزاد شد، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر- شاهرخ زمانی عضو «شورای نمايندگان کميته پی‏گيری ايجاد تشکل‏های کارگری» و عضو سنديکای نقاشان با توديع وثيقه از زندان آزاد شد.

شاهرخ زمانی شاهرخ زمانی۴۷ ساله و نقاش ساختمان، از هفدهم خرداد ماه توسط نيروهای امنيتی در تبريز بازداشت و پس از ۳۲ روز حبس در زندان اطلاعات به زندان عمومی شهر تبريز منتقل شده بود. وی امروز، بيست و هفتم مهرماه، با توديع وثيقه دويست ميليون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد.

گفتنی است، شاهرخ زمانی به همراه چهارفعال کارگری ديگر، از سوی شعبه يکم دادگاه انقلاب تبريز محاکمه شده و حکم يازده سال حبس تعزيری دريافت کرده است.

اتهامات شاهرخ در کيفرخواست صادره «مشارکت در تشکيل گروه غيرقانونی مخالف نظام به نام جنبش دموکراتيک کارگری به قصد برهم زدن امنيت کشور از طريق اعتصابات کارگری و قيام مسلحانه»، «مشارکت در اجتماع و تبانی برای فعاليت‌های غيرقانونی» و «مشارکت در فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران به نفع گروه غيرقانونی جنبش دموکراتيک کارگری و گروه‌های غير قانونی سازمان مجاهدين خلق و چريک‌های فدايی خلق از طريق چاپ و توزيع نشريه» عنوان شده است.

شاهرخ زمانی، کليه اتهامات عنوان شده عليه خود را در دادگاه رد و بر صنفی بودن کليه فعاليت‌های خود تاکيده کرده است. او در دوران حبس خود در اعتراض به وضعيت نابسامان خود در دوران بازداشت و عدم دسترسی به حقوق اوليه‌اش دست به اعتصاب غذا زد و بيش از ۳۶ روز را در اعتصاب غذای‌تر به سر برد. حکم حبس سنگين تعزيری شاهرخ زمانی، با واکنش‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای مواجه شده است.

***

صدور حکم ۶ سال زندان برای يک شهروند کرد، موکريان

آژانس خبری موکريان ـ يک شهروند اهل سردشت از توابع استان آذربايجان غربی توسط دادگاه انقلاب اسلامی تهران به زندان محکوم شد.

به گزارش سرويس حقوق بشرآژانس خبری موکريان، اين شهروند که سوران علی پور نام دارد و حدود ده ماه است در زندان به سر می برد، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام همکاری با جريانات مذهبی به شش سال حبس تعزيری محکوم شده است.

گفتنی است نامبرده هم اکنون در زندان رجايی شهر کرج دوران محکوميت خود را سپری می کند.

***

صدور احکام سنگین برای فعالان سیاسی در ایران، خانه حقوق بشر ایران

طی روز جاری، برای سه تن از فعالان سیاسی در ایران احکام سنگین زندان و شلاق صادر شده است.

قاضی پیر عباس روز گذشته حکم شش سال حبس آرش نجبایی را به اتهام های “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت با تشکیل و راه اندازی گروه مطالعه تاریخ” و “تبلیغ علیه نظام” ابلاغ کرد.
به گزارش میزان خبر، آرش نجبایی یکم اسفند سال گذشته پس از احضار به دفتر پیگیری‌های وزارت اطلاعات بازداشت شد و حدود دو ماه را در زندان اوین گذراند.

آرش نجبایی ۲۸ ساله ساکن تهران، فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه آزاد قزوین و کار‌شناسی ارشد مدیریت آی تی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران است.

در همین حال مسعود صادقی به حکم قاضی مقیسه به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
وی به حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام‌های «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت با تشکیل و راه اندازی گروه مطالعه تاریخ»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» به شش سال حبس و به «اتهام توهین به رییس دولت دهم» به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.
مسعود صادقی بعد از تظاهرات ۲۵ بهمن سال گذشته بازداشت شد و حدود دو ماه را در زندان گذراند.

هم‌چنین به گزارش آژانس خبر موکریان یک شهروند اهل سردشت از توابع استان آذربایجان غربی توسط دادگاه انقلاب اسلامی تهران به زندان محکوم شد. این شهروند که سوران علی پور نام دارد و حدود ده ماه است در زندان به سر می برد، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام همکاری با جریانات مذهبی به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

گفتنی است نامبرده هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج دوران محکومیت خود را سپری می کند.

***

وضعيت وخيم جسمی امير اسلامی وکيل دراويش گنابادی، هرانا

خبرگزاری هرانا - امير اسلامی وکيل دراويش گنابادی که در زندان به سر می برد ٬ در هفته ی گذشته به دليل وضعيت وخيم جسمی به بهداری اوين منتقل شد .

به گزارش سايت مجذوبان نور ٬ امير اسلامی وکيل دراويش گنابادی که در تاريخ ۱۳ شهريور ماه به دعوت فرمانداری شهرستان کوار به همراه آقايان افشين کرم پور و غلامرضا شيرزادی به آنجا رفته و توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده بود در هفته ی گذشته پس از تحمل ۴۰ روز حبس در سلول انفرادی به دليل وخامت وضعيت جسمانی اش به بهداری زندان اوين منتقل شد.

امير اسلامی به همرا ديگر وکلای دراويش و اعضای سايت مجذوبان نور آقايان فرشيد يداللهی ٬ اميد بهروزی ٬ افشين کرم پور ٬ حميد رضا مرادی و رضا انتصاری در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر می برد و تا کنون با گذشت بيش از ۴۰ روز از بازداشت اين دراويش هيچ ملاقات و ديداری با خانواده و وکلای خويش نداشته و خانواده های اين زندانی ها از وضعيت جسمی و روحی ايشان ابراز نگرانی کرده اند .

لازم به ذکر است در بين دراويش زندانی در اوين علاوه بر امير اسلامی ٬ حميد رضا مرادی نيز مبتلا به بيماری شديد قلبی می باشد که با توجه به عدم رعايت حقوق زندانيان و رسيدگی های پزشکی در بند امنيتی زندان اوين سلامتی ايشان در خطر است.

***

اعدام يک مرد در شيراز به اتهام قتل، هرانا

خبرگزاری هرانا - دادگستری استان فارس اعلام کرد يک مرد شيرازی به اتهام قتل اعدام شد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان فارس، معاون دادستان شيراز اظهار داشت: «کورش الف» قاتل ۳۵ ساله، يکم آذر ماه ۸۹ «فرزانه ف» را به قتل رساند و اقدام به سرقت طلا‌ها و مثله کردن مقتوله بعد از قتل وی کرد.
مصطفی بحرينی افزود: ضرب و جرح شديد دو کودک مقتوله به‌نام‌های «آريا الف» شش ساله و «آرسه الف» ۹ ماهه از ديگر جرايم ارتکابی اين قاتل است.

وی ادامه داد: قاتل و مقتوله، خويشاوند سببی بودند و قاتل با سوءاستفاده از همين اعتماد در آذرماه سال گذشته در ساعت ۳۰، ۱۱ صبح به منزل مقتوله مراجعه کرد و با تبری که از قبل در کيف جاسازی کرده بوده از غفلت مقتوله سوءاستفاده و از پشت سر چندين ضربه بر سر وی وارد کرد و او را کشته و پس از قطع دست مقتول از ناحيه مچ، طلاهای وی را به سرقت برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016