دوشنبه 9 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مزاحمت و تعرض به زنان و کودکان در معابر عمومی حبس و ‌٧٤ ضربه شلاق دارد، ايسنا

رييس دادگستری شهرستان ساوه گفت: همانطور که بعضی از رفتارها، تماميت جسمانی ديگری را به خطر می‌اندازد، برخی از رفتارها نيز موجب خطر بر ضد شخصيت معنوی افراد ديگر می‌شود.

رضا شاکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه مرکزی، با اشاره به موضوع تعرض و مزاحمت برای اطفال و زنان در معابر و اماکن عمومی افزود: نمونه‌ای از اين رفتارها مزاحمت و تعرض به افراد به خصوص تعرض و مزاحمت برای اطفال و بانوان است که قانونگذار به لحاظ ويژگی جسمی و روحی و روانی آنان و به جهت فراهم کردن موجبات سلامت تأمين جانی و اخلاقی و تربيتی برای افراد مزاحم و تعرض مجازات تعيين کرده است.

وی افزود: ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی اشعار داشته هر کس در اماکن عمومی يا معابر، متعرض يا مزاحم اطفال يا زنان شود يا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حيثيت به آنان توهين کند به حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

وی با اشاره به اينکه تعرض به معنای دست درازی کردن و احتمالاً مزاحمت جسمانی مراد است، تصريح کرد: مزاحمت به معنای به زحمت و رنج انداختن است و کسی که با رفتار و کردار خود اطفال و زنان را به زحمت انداخته و يا اياب و ذهاب آنان را محدود سازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی بيان کرد: توهين شامل حرکات، گفتار، رفتار و اعمالی است که موجب تخفيف و تحقير طرف شود و ملاک تشخيص اينکه چه الفاظ و اعمالی و حرکاتی توهين تلقی می‌شود، عرف است و احراز آن با دادگاه است. مزاحمت و تعرض ممکن است در اماکن عمومی مثل مهمانخانه، هتل، کافه، رستوران، مسافرخانه، پانسيون، قهوه خانه، مساجد، ورزشگاه و ... باشد. در داخل اماکن يا معابر ممکن است اماکن ديگری وجود داشته باشد مانند باجة تلفن عمومی، تاکسی، اتوبوس و ... که اين مکان‌ها نيز مشمول موضوع هستند. ممکن است چنانچه مردی در معابر عمومی زنی را بدون به کار بردن لفظ يا الفاظی و يا حرکاتی تعقيب کند و مسلم شود که قصد مزاحمت دارد و هدف وی از تعقيب مزاحمت است و عرفاً هم عنوان مزاحمت بر آن صادق باشد، اين عمل قبيح جرم است و در اين مورد فرقی نمی‌کند که مرد لفظی به کار برده باشد يا خير.

وی ادامه داد: لازم به يادآوری است که اصولاً فريادها و جارو جنجال‌های توهين آميز نسبت به افراد مشمول جرم توهين نسبت به افراد است. لکن سر و صداهای غير متعارف که به ويژه شب هنگام در آرامش افراد اخلال ايجاد می‌کنند موضوع جرايم بر ضد آرامش افراد است.

شاکرمی با بيان اينکه جوانان به خصوص دانشجويان و دانش‌آموزان ضرورت دارد توجه داشته باشند، افزود: مزاحمت يا تعقيب اطفال و يا زنان و يا به کار بردن الفاظ و يا حرکات که موجب تحقير و تخفيف آنان باشد جرم است و در صورت اعلام شکايت شاکی و يا دستگيری توسط مرجع نيروی انتظامی، دادگستری با متعرضان و مزاحمان و اهانت کنندگان به اطفال و زنان برخورد قاطع و بدون اغماضی خواهند کرد.

وی درخصوص رعايت حجاب شرعی توسط بانوان نيز گفت: در تبصره ذيل ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی آمده است زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه و يا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰هزار ريال جريمه نقدی محکوم خواهند شد.

اين مسوول قضايی با بيان اينکه حجاب شرعی بانوان، پوشانيدن تمام بدن به غير از صورت و کفّين است، خاطر نشان کرد: عدم رعايت حجاب شرعی از ناحيه بانوان سبب می‌شود جوانان مغلوب اين صحنه ها شده و زمام پارسا يی و تقوا را از دست بدهند، نهاد خانواده و گرمی آن به سردی گرايد و هزاران مفسده ديگر رخ دهد.

وی بيان کرد: حجاب جزء ضروريات دين مبين اسلام است و به آن تأکيد فراوان شده است. فلذا ضرورت دارد زنان مسلمان و عفيف و مقيد به اصول اسلامی بدن و موی خود را از مرد نامحرم بپوشاند و اين موضوع را به دختران خود آموزش بدهند و مواردی که ضرورت دارد دختران آنان در مسيرخانه تا مدرسه بدانند بدانها آموزش داده شود و نکات لازم را يادآوری کنند و نظارت کافی بر فرزندان خود داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016