پنجشنبه 3 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس ديوان محاسبات کشور: هيچ نهادی درآمد کل کشور را نمی‌داند، مهر

رئيس ديوان محاسبات کشور با بيان اينکه متاسفانه هيچ نهادی درآمد کل کشور را نمی‌داند، گفت: بايد ديد چگونه می شود عدالت را توسط حسابرسی محقق و همچنين چگونه می توان قدرت را کنترل کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به زيباکنار، عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم اختتاميه سومين مجمع ساليانه مديران ديوان محاسبات کشور که روز پنجشنبه برگزار شد ابراز اميدواری کرد همه مديران ديوان محاسبات با پايبندی به بيانيه های پايانی کارگروههای تخصصی برگزار شده در اين همايش آن را ميثاقی جمعی تلقی کنند و امور کاری را در سال ۹۱ بر اساس آن اجرايی نمايند.

وی افزود: هر قدر دستگاهها و نهادها بار اضافی و مسئوليت از ما مطالبه کنند شانه های پهن دوستان ما در ديوان محاسبات پذيرای اين مسئوليت ها هستند، هيچ توقعی نداريم و با ظرفيت هايی که داريم می توانيم کارها را انجام دهيم.

رئيس ديوان محاسبات کشور به نقش حسابرسی و فلسفه آن در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: هم اکنون حسابرسی وارد حوزه های جديد سياسی، اجتماعی فرهنگی و ايدئولوژيکی شده است و حسابرسی صرفا فن کشف تخلفات و نارسايی های مالی نيست، بلکه وظايف و محدوديت هايی برای آن تعريف شده که می تواند بر رضايتمندی عمومی جامعه نقش آفرين باشد.

رحمانی فضلی گفت: بحث اين است که حسابرسی چقدر می تواند در تحقق عدالت موثر باشد. ما بايد تلاش کنيم دامنه کار و اثرات کار خود را افزايش دهيم و فقط در بند مسائل کمی و جاری نباشيم. بايد ديد چگونه می شود عدالت را توسط حسابرسی محقق و همچنين چگونه قدرت را کنترل کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی به هدف ديوان محاسبات مبنی بر ايفای نقش در توسعه ملی کشور اشاره کرد و گفت: منظور از توسعه همان مفهوم خاص توسعه يعنی رشد مستمر در طول زمان در ابعاد مختلف سياسی اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی است. علت انتخاب اين هدف هم به سياست های کلان نظام بر می گردد و آن اثبات هويت و موجوديت اسلام به عنوان يکی از آلترناتيوها و مدعيان حکومت در عرصه بين المللی است.

وی ادامه داد: اگر ما چنين ادعايی داريم بايد ببينيم نقش ما در زمينه سازی برای آن چيست؟ ما در عرصه روابط بين الملل در رقابت هايی قرار گرفته ايم که به صورت منطقی و معقول در عرصه تفکرات و ايدئولوژی های حاکم بر اين رقابت جاری و ساری است.

رئيس ديوان محاسبات کشور در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی بحث حمله به افغانستان مطرح می شود بيش از ۳۰ فيلسوف ليبرال بيانيه صادر می کنند و حمله به افغانستان را توجيه ايدئولوژيکی می کنند . همچنين در بيان علت حمله به عراق از حفظ و صيانت از منافع خود صحبت می کنند. آنها بر اساس روابط حاکم و صحنه بين الملل به خود حق می دهند که نقش آفرينی کنند و اگر ما به عنوان مدعيان برقراری عدالت در دنيا صحبت می کنيم از نظر ايدئولوژيکی به خود حق می دهيم زيرا معتقديم منشاء حکومت در دنيا امانتی از سوی خداست.

رحمانی فضلی گفت: اگر ما ادعای رقابت و بسترسازی داريم بايد تلاش کنيم در چارچوب رقابت های پذيرفته شده دنيا رقابت کنيم. بنابراين يکی از چارچوب های پذيرفته شده مباحث رقابتی و توسعه ای است. غربی ها هيچ گاه ما را در عرصه های ايدئولوژيکی به رقابت دعوت نکرده اند چون آنها درک فلسفه ما را ندارند و همواره از ما برای رقابت اقتصادی و مباحث توسعه ای دعوت می کنند و ما چه بخواهيم و چه نخواهيم افکار عمومی جهان در اين عرصه رقابت را بيشتر قبول دارند زيرا مسائل اقتصادی مباحث اصلی زندگی آنان است.

وی خاطرنشان کرد: تحولات امروز دنيا و اتفاقاتی که در دنيا شاهد هستيم حول محور توسعه شکل می گيرد. تمام غرب عليه ايران يکپارچه و متحد است و از همه روش هايی که توانسته اند استفاده کرده اند و قدرت شرق نيز در همه موارد به دنبال آنها حرکت کرده است. ما جنگ، تحريم، فشار اقتصادی و فعاليت های ديپلماتيک را تجربه کرده ايم و اينها همه عناصری بوده که همواره عليه ما اعمال شده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: اگر شما افتخار می کنيد و در سخنرانی ها تاکيد می کنيد که بيداری اسلامی و تحولات منطقه ناشی از الگوگيری از انقلاب اسلامی است و ما منشاء آن تحولات هستيم، بايد برای رويارويی صحنه بين الملل عليه خود نيز آمادگی داشته باشيم زيرا آنها نمی نشينند تا صحنه بين الملل را به ضرر آنها به هم بزنيم. وقتی ادعا می کنيم بايد پای هزينه هم بايستيم.

رئيس ديوان محاسبات کشور افزود: ما می توانيم با اثبات خود و برنامه ريزی مناسب در اين شرايط امتيازات خاص خود را کسب کنيم. ۳۳ سال است که جلو رفته ايم در حالی که می توانستيم محکم تر و قوی تر از اين باشيم. می توانستيم با هزينه کرد منابع در مجاری درست خيلی خيلی موثرتر از الان باشيم.

وی خاطرنشان کرد: تحولاتی که امروز در حوزه های اجتماعی و اقتصادی غرب اتفاق افتاده است نشان دهنده اين است که سد آهنين ليبراليسم در حال ترک خوردن است . نمی خواهم بحث فروپاشی غرب را مانند ديگر تحليلگران بگويم و يا اينکه مانند آنها از مستحکم بودن آن و اينکه هيچ انرژی نمی تواند آنها را در هم شکند بگويم، آنچه در غرب اتفاق افتاده يک واقعيت است. انحصار ثروت در دنيا شکسته و غرب نمی تواند آن را تحمل کند و هم اکنون بازارهای جهانی خود را از دست داده است.

رحمانی فضلی به رشد ۱۱ درصدی چين و ۹ درصدی کره اشاره کرد و گفت: اين ارقام برای آنها مفهوم ديگری دارد. سخنان اخير کلينتون وزيرخارجه امريکا در همين راستاست که می گويد استراتژی ما اين است که در مباحث اقتصادی سرمايه گذاری بيشتری کنيم و سياست های جديد ما در حوزه اقتصاد است.

رئيس ديوان محاسبات کشور افزود: بنابراين در راس مسائل اقتصادی انرژی و نفت قرار دارد و نفت در خاورميانه است. بنابراين استراتژی جديد آنها متوجه خاورميانه است.

وی تصريح کرد: مگر ما بحث عدالت و رفاه نسبی را برای مردم مطرح نکرده ايم؟ چگونه بايد به آن پاسخ دهيم؟ آيا توسعه به عنوان هدف کلان و ملی قابل قبول است؟ ما ناگزيريم به سمت قدرت اقتصادی و توسعه ملی برويم. سياست های طراحی شده در ديوان محاسبات در اين راستاست که با سياست ها کاری کنيم که هدف محقق شود. قانونگذار از نظر ما حکيم است و قانون مجلس برای ما تقدس دارد و محور کار ماست. بنابراين تعريف خود را مبتنی بر عملکرد مجلس در حوزه قانونگذاری می دانيم و وظيفه ديوان اين است که با کمک به تحقق حداکثری قانون، به توسعه ملی کمک کند.

رحمانی فضلی با اشاره به تدابير بکار گرفته شده در ديوان محاسبات برای کاهش تخلفات قانونی گفت: بررسی های ما نشان داد در طی ساليان دراز از جمع تخلفات کاسته نشده است اين در حالی است که هر قانونی که اجرا نمی شود، بخشی از توسعه ملی ما راکد می ماند. بنابراين بررسی کرديم و سياست پيشگيرانه را برای اينکه اقدامات منجر به کاهش تخلفات شود در پيش گرفتيم.

رئيس ديوان محاسبات کشور ادامه داد: سياست ديگر ما ورود به حوزه های جديد حسابرسی است. حسابرسی عملکرد به عنوان سنجش ميزان اثربخشی کارآمدی و نهايتا بهره وری مد نظر قرار گرفت. ما معتقديم يک حسابرس بايد به فنون محاسبه تحليلی مجهز باشد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود به اهميت ايجاد انضباط مالی اشاره کرد و گفت: ما در اين زمينه اشکال ساختاری نهادينه شده و فرهنگی داريم از زمان مشروطيت در قوانين مختلف و با مديريت ها و نظارت ها خواسته اند انضباط مالی را از بين ببرند و ما هنوز نتوانسته ايم در اين حوزه به نقطه مطلوب برسيم.

رحمانی فضلی تاکيد کرد: بايد سه سئوال پاسخ دهيم. درآمد کل کشور چقدر است؟ مجموعه هزينه های کشور چقدر است و نتيجه اين درآمدها چيست؟

رئيس ديوان محاسبات کشور افزود : متاسفانه هيچ نهادی در کشور درآمد کل را نمی داند. وقتی درآمدها را نمی دانيم مجموع هزينه ها را هم نمی دانيم اما اگر در ديوان بتوانيم اين سياست را عملياتی کنيم که مجموعه درآمدها در يکجا متمرکز شود به هدف می رسيم. طرح سنا همين هدف را دنبال می کند.

رحمانی فضلی با اشاره به تعامل مثبت ديوان با دستگاههای اجرايی گفت: هيچ دستگاه اجرايی در سطح ملی و منطقه ای نداريم که به نظرات ديوان بی توجه باشد و با ديوان محاسبات همکاری نکند. اين همکاری هم از موضع اعمال اختيارات نيست بلکه از موضع همکاری و مشورت است که ديوان در سياست پيشگيرانه آن را پيگيری می کند.

رئيس ديوان محاسبات کشور خاطرنشان کرد: مجموعه فعاليت های ديوان در شرايط کنونی به گونه ای است که هر چند با نقطه مطلوب فاصله داريم اما در مسير نقطه مطلوب قرار گرفته ايم. من می دانم آسيبی که کشور با آن گرفتار است عدم توزيع مناسبات امکانات و منابع است. ۲۰ سال است که مجلس تاکيد کرده دولت طرح آمايش سرزمين را ارائه دهد زيرا عدم تهيه آن موجب عدم توازن می شود.

وی تاکيد کرد: ديوان محاسبات و کارکنان آن عزم خود را جزم کرده اند که در مسير تعيين شده برای رسيدن به نقطه مطلوب فعاليت کنند. در اين مسير مجلس بايد به ما کمک کند . ما مدعی هستيم تمامی مدارک و اسناد ما محکم و متقن است و بر اساس آماری است که دستگاههای اجرايی به ما می دهند. ما عدد و رقم توليد نمی کنيم.

رحمانی فضلی از مجلس شورای اسلامی خواست در بررسی موضوعات مختلف در کميسيونهای تخصصی در کنار مديران اجرايی از کارشناسان ديوان محاسبات برای حضور در جلسات دعوت شود.

رئيس ديوان محاسبات کشور گفت: علت اين است که خيلی از مديران اجرايی به قوانين آشنايی ندارند البته مجلس در اين زمينه تاکنون کوتاهی نکرده است.

وی تاکيد کرد: می توانم صدها مثال از ناکارآمدی از حوزه اقتصاد بزنم. همه اين نواقص وجود دارد کار بسيار زياد است ما اراده کرده ايم اين کار زياد را انجام دهيم چون آن را وظيفه خود می دانيم. اين مسيری است که طی می کنيم و همه برنامه هايی که در ديوان محاسبات پيگيری می شود برای آن است که وظيفه خود را در قبال خون شهدا به انجام برسانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016