سه شنبه 15 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران مجددا با امضای پيمان استراتژيک آمريکا و افغانستان مخالفت کرد، ايسنا

کنفرانس بين‌المللی "بن ۲" درباره افغانستان صبح دوشنبه ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی تحت تدابير شديد امنيتی در شهر بن آلمان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين کنفرانس وزيران خارجه کشورهای عضو شورای امنيت (آمريکا، چين، روسيه، انگليس، فرانسه) و کشورهای ايران، ترکمنستان، قرقيزستان، اوکراين، گرجستان، قزاقستان، آذربايجان، ارمنستان، بلغارستان، اروگوئه، پرتغال، دانمارک، هلند، ايتاليا، سوئد، فنلاند، کانادا، نيوزيلند، عراق، بحرين، قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مالزی، هند و مونته‌نگرو حضور داشتند.

هم‌چنين در اين کنفرانس که با حضور نمايندگان حدود ۱۰۰ کشور جهان برگزار شد، نمايندگان سازمان‌های بين‌المللی ناتو، اکو، سيکا و سازمان همکاری‌های اسلامی حضور داشتند.

پاکستان در اعتراض به حمله اخير ناتو به يک ايستگاه مرزی اين کشور که به مرگ ۲۴ سرباز پاکستانی منجر شد، اعلام کرد که در کنفرانس بن ۲ شرکت نمی‌کند.

وزيران خارجه آلمان و افغانستان از ميهمانان اين کنفرانس استفبال کردند.


متن کامل سخنرانی صالحی در کنفرانس بين المللی بن ۲

وزير امور خارجه کشورمان گفت: حضور نظامی‌های فرامنطقه‌يی در ۱۰ سال اخير در افغانستان نه تنها موجب ريشه‌کن شدن تروريسم نشده بلکه موجب نهادينه شدن اين پديده،‌ افزايش ناامنی، کشتار انسان‌های غيرنظامی، تخريب اماکن عمومی، رشد کشت و قاچاق مواد مخدر، افزايش آمار پناهندگان و نقض آشکار حقوق بشر از سوی نيروهای خارجی شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به بن، متن کامل سخنرانی علی اکبر صالحی در اولين جلسه کاری کنفرانس بين‌المللی بن ۲ به شرح زير است:

« نخست لازم می‌دانم از دست‌اندرکاران برگزاری اين کنفرانس از جمله دولت فدرال آلمان به عنوان ميزبان و جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان مدير جلسه سپاسگزاری کنم.

افغانستان کشور برادر، ‌دوست و همسايه ايران است و ثبات و امنيت اين کشور برای جمهوری اسلامی ايران دارای اهميت فراوانی است. بر همين اساس ايران از برگزاری نشست‌های بين‌المللی در جهت تقويت ثبات و توسعه در افغانستان حمايت کرده و خود نيز بارها مبتکر اجلاس‌های منطقه‌يی نظير اجلاس همسايگان و نشست‌های چند جانبه بوده است.

همان‌گونه که در نشست استانبول اعلام کرديم استقرار امنيت و آرامش در افغانستان مبتنی بر ضرورت تقويت همکاری‌های منطقه‌يی به خصوص با محوريت همسايگان افغانستان ممکن خواهد بود.

قويا اعتقاد داريم حضور نظامی‌های فرامنطقه‌يی در ۱۰ سال اخير در افغانستان نه تنها موجب ريشه‌کن شدن تروريسم نشده است بلکه موجب نهادينه شدن اين پديده،‌ افزايش ناامنی، کشتار انسان‌های غيرنظامی، تخريب اماکن عمومی، رشد کشت و قاچاق مواد مخدر، افزايش آمار پناهندگان و نقض آشکار حقوق بشر از سوی نيروهای خارجی شده است.

بر اين اساس جمهوری اسلامی ايران از سپردن امور امنيتی به نيروهای بومی و خروج نيروهای خارجی حمايت می‌کند. متاسفانه شواهد نشان می‌دهد که برخی از کشورهای غربی به دنبال طولانی کردن حضور خود در افغانستان و حفظ پايگاه‌های نظامی خود در اين کشور بعد از سال ۲۰۱۴ ميلادی هستند. ما اين روند را مغاير با روند استقرار ثبات و امنيت در افغانستان دانسته و معتقديم هر تلاش بين‌المللی و منطقه‌يی در صورتی می‌تواند موفق باشد که تکليف حضور نيروهای خارجی به خصوص پايگاه‌های نظامی در افغانستان را مشخص کند.

لازم می‌دانم در اين جا مجددا مخالفت جمهوری اسلامی ايران را با امضای پيمان استراتژيک آمريکا و افغانستان که منجر افزايش نظامی‌گری و حفظ پايگاه‌های نظامی در افغانستان شده و يک تهديد جدی منطقه‌يی به شمار می‌آيد را اعلام کنم.

به اعتقاد ما حل مشکل امنيتی افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و تقويت گفت‌وگوهای بين افغانی با مساعدت و همراهی کشورهای همسايه امکان‌پذير خواهد بود. ما ضمن محکوم کردن ترور استاد شهيد برهان الدين‌ربانی و ديگر شخصيت‌های برجسته افغانستان تاکيد می‌کنيم که با وجود فقدان استاد ربانی شورای عالی صلح افغانستان يک روش مناسب برای تقويت گفت‌وگوهای بين افغانی بوده و بايد مورد حمايت قرار گيرد.

جمهوری اسلامی ايران ضمن استقبال از مشارکت جامعه مدنی افغانستان در سرنوشت اين کشور يادآوری می‌کند که جمهوری اسلامی افغانستان يک کشور اسلامی با فرهنگ، ‌هويت مستقل و مردمی مسلمان است و درحوزه‌های سياسی، فرهنگی و آموزشی می‌تواند ابتکاراتی موفق داشته باشد که مبتنی بر خصوصيات و مشخصات فرهنگی مردم افغانستان باشد.

جمهوری اسلامی ايران نقض آشکار حقوق بشر در افغانستان توسط سربازان خارجی از جمله حمله به غير نظاميان و اماکن مسکونی را محکوم کرده و از جامعه بين‌الملل به خصوص کنفرانس بين‌المللی بن ۲ می‌خواهد نسبت به اين موارد حساس بوده و با تدابير لازم از نقض حقوق انسان‌ها در افغانستان جلوگيری کنند.

در پايان با تاکيد بر توسعه مناسبات همه جانبه با دولت افغانستان و آمادگی برای مشارکت در بازسازی اين کشور ثبات، امنيت و آرامش برای اين کشور دوست و برادر از خداوند بزرگ مسالت می‌کنم.»


وستروله:


مردم افغانستان رها نخواهند شد

به گزارش خبرنگار اعزامی ايسنا به بن، گيدو وستروله ـ وزير امور خارجه آلمان ـ به عنوان اولين سخنران نشست بن ۲ گفت: "افغانستان دارای صلح و ثبات که تهديد را برای جهان ايجاد نمی‌کند مورد خواست همه ما است و ما توانستيم به بسياری از خواسته‌های خود دست يابيم. بسياری از افغان‌ها از آزادگی، صلح و امنيت بيش‌تری نسبت به ۳۰ سال گذشته برخوردار هستند."

وزير خارجه آلمان ادامه داد: "افغانستان بايد تمام مسووليت‌های لازم برای برقراری امنيت برای شهروندانش را داشته باشد. همه ما اين‌جا برای ايجاد چنين خواسته‌های تلاش می‌کنيم."

وستروله هدف از اين کنفرانس را ايجاد چارچوبی برای افغانستان آزاد و ايمن دانست و گفت:" ما پيام روشنی را به مردم افغانستان ارائه می‌دهيم؛ شما ترک نخواهيد شد. افغانستان و ملت اين کشور نياز به يک تعهد قابل اعتبار و روشنی برای دهه‌ی بعد از ۲۰۱۴ دارد."


حامد کرزای:


جامعه بين‌الملل به افغانستان برای اجرای هر چه بهتر حقوق شهروندی کمک کند

‌هم‌چنين در ادامه اين نشست حامد کرزای ـ‌ رييس‌جمهوری افغانستان ـ در سخنانی از جامعه بين‌المللی دعوت کرد که افغانستان را در راه اجرای هر چه بهتر حقوق شهروندی کمک کند.

او در ادامه اظهاراتش با اشاره به مسائل اقتصادی افغانستان افزود: "سال آينده توسط ژاپن کنفرانسی درباره برنامه اقتصادی افغانستان در توکيو برگزار می‌شود که ژاپن ميزبانی اين کنفرانس را برعهده دارد، اين کنفرانس در جهت يافتن راه‌های اشتغال‌زايی و ايجاد بخش‌های توليدی به خصوص در زمينه انرژی است."

کرزای با اشاره به نشست استانبول گفت: "اين نشست که در ماه گذشته برگزار شد توانست به اعتمادسازی کمک کند. هم‌چنين نشست کابل در ماه ژوئن آينده برگزار می‌شود."

رييس‌جمهور افغانستان با اشاره به مذاکرات افغانستان و اتحاديه اروپا گفت: "همکاری ميان افغانستان و اتحاديه اروپا نه تنها برای افغانستان، بلکه برای کل منطقه می‌تواند مثمر ثمر باشد."


بان‌کی‌مون:


سطح زندگی مردم افغانستان بايد تقويت شود

به گزارش خبرنگار ايسنا از بن، بان کی مون ـ دبيرکل سازمان ملل ـ در اظهارات خود در نشست افتتاحيه کنفرانس بين‌المللی بن ۲ با تشکر از ميزبانی آلمان و رييس‌جمهور افغانستان اظهار کرد: "امروز جامعه بين‌المللی اين‌جا جمع شده است که حمايت خود را از افغانستان اعلام کنند که يک زندگی صلح‌آميز و با ثباتی را برای زنان و مردان افغانستان فراهم کند."

وی با اشاره به وضعيت معيشتی بد مردم افغانستان گفت: "بايد سطح زندگی مردم افغانستان تقويت شود."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مرکل: رسيدن به افغانستان ايمن يکی از اهداف کنفرانس است

هم‌چنين در ادامه اين کنفرانس آنگلا مرکل ـ صدر اعظم آلمان ـ گفت: "ما اعتقاد داريم که اين کنفرانس فرصتی است که آلمان بتواند مشارکت خود را با افغانستان و ملت اين کشور داشته باشد. بيش از صد هيات در اين کنفرانس حضور دارند. يکی از اهداف اين کنفرانس اين است که افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ نيز بتواند با حمايت جامعه بين‌المللی راه خود را ادامه دهد."

او با اشاره به کنفرانس بين‌المللی "بن ۱" گفت:"۱۰ سال پيش کنفرانس "بن ۱" برگزار شد که نتايج خوبی به دست آمد. بر همين اساس بايد استراتژی را طرح کنيم که نتايج مثبتی را بتواند در آينده به دست آورد."

صدر اعظم آلمان در پايان اظهاراتش با تبريک به آمريکا و متحدانش مدعی شد که اين کشورها توانسته‌اند فضای امنيتی خوبی را در افغانستان فراهم کنند که در سال ۲۰۱۴ مسووليت امنيتی را به نيروه‌های افغانی منتقل کنند.

وی خاطرنشان کرد:" يکی از اهداف کنفرانس رسيدن به يک افغانستان ايمن است."

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست زلمای رسول ـ وزير امور خارجه افغانستان ـ گفت: "ما به دنبال ثبات و صلح بلند مدت هستيم."

وی در ادامه اظهاراتش از ميزبانی آلمان برای برگزاری اين کنفرانس قدردانی کرد.


کلينتون: دولت افغانستان بايد برای برپا کردن دموکراسی و امنيت تصميم سخت خود را بگيرد

وزير خارجه آمريکا مدعی شد با امضای پيمان استراتژيک ميان کابل ـ واشنگتن، آمريکا متعهد می‌شود در کنار افغانستان بماند.

هيلاری کلينتون ـ وزير امور خارجه آمريکا ـ در نشست کاری کنفرانس بين‌المللی "بن ۲" با اشاره به حضور ۱۰ ساله آمريکا در افغانستان گفت: "اين روند در افغانستان از ۱۰ سال گذشته آغاز شده که تلاش‌ها و ثمره‌هايی نه تنها برای افغانستان، بلکه برای تمام منطقه داشته است".

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به نشست مشورتی لويی جرگه گفت: "ما با امضای پيمان استراتژيک آمريکا و افغانستان متعهد می‌شويم در کنار شما بوده و خواهيم بود".

کلينتون افزود:"اکنون دولت افغانستان بايد تصميم سخت خود را بگيرد و بتواند دموکراسی و امنيت را در اين کشور برپا کند".


داوود اوغلو: همواره کنار ملت افغانستان خواهيم بود

وزير خارجه ترکيه گفت: بايد تلاش‌های انجام شده درباره افغانستان را محترم شمرده و به آينده نگاه کرد.

احمد داوود اوغلو ـ وزير امور خارجه ترکيه ـ در نشست کاری کنفرانس "بن ۲" با اشاره به اين‌که امنيت افغانستان برای ايجاد امنيت منطقه از اهميت بالايی برخوردار است، افزود: ترکيه بر اين باور است با تلاش‌های دسته جمعی جامعه بين‌المللی و همسايگان افغانستان می‌توان درباره آينده اين کشور به نتايج مثبتی دست يافت.

او ادامه داد: همان‌گونه که در نشست استانبول خطاب به ملت افغانستان اعلام کردم اکنون بار ديگر می‌گويم که همواره و در هر زمان کنار ملت افغانستان خواهيم بود.

داوود اوغلو گفت: برگزاری اين کنفرانس برای ايجاد افغانستان مدرن، هم برای ملت اين کشور و هم برای جامعه بين‌المللی بسيار حائز اهميت است.

وزير خارجه ترکيه اظهار کرد: از سال ۲۰۰۱ تاکنون پيشرفت‌های قابل توجه و غيرقابل انکاری در زندگی شهروندان افغان به وجود آورده است. اما باز هم در برابر يک ملت موانع بسياری وجود دارد که تنها با همکاری افغانستان با جامعه بين‌المللی می‌تواند دست در دست يکديگر آن را کنار بگذارند.

وی اضافه کرد: برای حل مسائل پيش روی افغانستان و ارائه راه‌حل تلاش‌های جامعه بين‌المللی و همکاری‌های منطقه‌يی غيرقابل انکار است. افغانستان در قلب آسيا قرار داشته و به همين دليل آينده افغانستان برای همسايگان اين کشور تاثيرات بزرگی به همراه دارد و در اين راه بايد از عوامل اعتمادساز استفاده شود.


اعتراض برخی نمايندگان جامعه مدنی افغانستان به سياست‌های ناتو در کنفرانس "بن ۲"

برخی نمايندگان جامعه مدنی افغانستان به اظهارات نمايندگان آمريکا و انگليس و اتحاديه اروپا و سياست‌های سردمداران اين کشورهای درباره افغانستان به ويژه ناتو در کنفرانس "بن ۲" اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ايسنا به بن، پس از سخنرانی هيلاری کلينتون ـ وزير امور خارجه آمريکا ـ و ويليام هيگ ـ وزير امور خارجه انگليس ـ و کاترين اشتون ـ رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا ـ برخی از نمايندگان جامعه مدنی افغانستان که برای شرکت در اين کنفرانس درباره کشورشان به بن سفر کرده‌اند و در کنفرانس حضور داشتند در اعتراض به حضور نيروهای ناتو در افغانستان با فرياد‌هايی رسا نسبت به اظهارات نمايندگان آمريکا، انگليس و اتحاديه اروپا اعتراض کردند.

اين معترضان خواستار آن شدند تا در اين کنفراسن سخنرانی کنند اما حامد کرزای ـ رييس‌جمهور افغانستان ـ اين افراد را دعوت به سکوت کرد.

هم‌چنين در ادامه وزيران خارجه اسپانيا، قزاقستان، ايتاليا،‌ کره جنوبی، سوئد، فنلاند و دو نماينده از جامعه مدنی افغانستان نيز سخنرانی کردند.


در ديدار صالحی با همتای آلمانی‌اش صورت گرفت؛
انتقاد از مواضع برخی شخصيت‌های سياسی آلمان درباره ايران

صالحی در ديدار با همتای آلمانی‌اش از مواضع برخی شخصيت‌های سياسی آلمان درباره ايران انتقاد کرد.

به گزارش ايسنا، وزيران امور خارجه جمهوری اسلامی ايران و آلمان يک‌شنبه شب در بن درباره روابط دوجانبه تهران ـ برلين، آخرين تحولات منطقه به ويژه افغانستان و ساير موضوعات مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر کردند.

گيدو وستروله در اين ديدار با خيرمقدم به هيات جمهوری اسلامی ايران اظهار کرد: خوشحاليم که يک هيات بلند پايه به رياست وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران در کنفرانس "بن ۲" شرکت کرده و اين يک نشانه مهم نه تنها برای اين کنفرانس بلکه برای جامعه ‌بين‌المللی است.

وی افزود: اين امر بيانگر اين است که اراده جمهوری اسلامی ايران بر اين است که بخشی از جامعه بين‌المللی در مبارزه عليه تروريزم در افغانستان باشد.

وستروله با تاکيد بر نقش مهم همسايگان افغانستان در کمک به ثبات، امنيت و رفاه اين کشور تصريح کرد: ما خواستار تداوم تلاش‌های جمهوری اسلامی ايران در منطقه برای کمک به برقراری ثبات، امنيت و رفاه در افغانستان هستيم.

او تاکيد کرد: ما روی شما و تعهدتان برای کمک به مبارزه عليه تروريزم، قاچاق مواد مخدر و جنايات سازمان يافته در افغانستان حساب می‌کنيم.

به گزارش ايسنا، هم‌چنين وزير امور خارجه آلمان پيام کنفرانس بن ۲ را فراموش نکردن افغانستان و تنها نگذاشتن اين کشور پس از سال ۲۰۱۴ توصيف کرد.

هم‌چنين علی‌اکبر صالحی نيز در اين ملاقات اظهار کرد که روابط ايران و آلمان تاريخی است و قدمت آن به دهه‌های قبل باز می‌گردد.

وی با اشاره به ظرفيت‌های متقابل دو کشور، ضرورت اهتمام جهت رفع موانع و برطرف کردن سوء تفاهم‌ها را خاطرنشان کرد.

صالحی در ادامه مواضع برخی شخصيت‌های سياسی آلمان در قبال جمهوری اسلامی ايران را مورد انتقاد قرار داد.

وستروله در پاسخ اظهار کرد: مواضع رسمی دولت آلمان و شخص وی نسبت به جمهوری اسلامی ايران روشن است.


صالحی در ديدار با وزير خارجه سوئد:
حمله به سفارت انگليس قابل پيش‌بينی نبوده و مورد تاييد نيست

وزير خارجه سوئد در ديدار با وزير خارجه کشورمان حمله به سفارت انگليس در تهران را موجب نگرانی شديد کشورهای اروپايی و ديپلمات‌های خارجی در تهران خواند و گفت: اين موضوع بايد از سوی ايران مورد پيگيری و رسيدگی قرار گيرد و از اين گونه اقدامات در آينده جلوگيری شود.

به گزارش ايسنا، وزيران امورخارجه ايران و سوئد روز دوشنبه در حاشيه کنفرانس بين‌المللی "بن ۲" درباره افغانستان درباره مسايل مورد علاقه دو طرف گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

در اين ديدار علی‌اکبر صالحی و کارل بيلت آخرين وضعيت و آينده مساله هسته‌يی به ويژه پس از گزارش مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه آن را بررسی کرده و ضمن بيان نقطه نظرات خود بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها و همکاری‌ها در آينده تاکيد کردند.

وزير امور خارجه سوئد در اين ديدار با تاکيد بر علاقه کشورش به حفظ و تداوم روابط بين دو کشور به حادثه حمله به سفارت انگليس در تهران اشاره کرد و آن را موجب نگرانی شديد کشورهای اروپايی و ديپلمات‌های خارجی در تهران خواند و گفت: اين موضوع بايد از سوی ايران مورد پيگيری و رسيدگی قرار گيرد و از اين گونه اقدامات در آينده جلوگيری شود.

صالحی نيز با اشاره به اين‌ مطلب که اين حمله قابل پيش‌بينی نبوده و مورد تاييد هم نيست،‌ حملاتی که در گذشته عليه سفارت‌خانه‌های ايران در اروپا صورت گرفته است را خاطرنشان کرد و گفت: ما بدون ارتباط دادن اين مسايل به هم تلاش داريم تا از اين گونه وقايع جلوگيری کنيم.


صالحی با وزير خارجه تاجيکستان ديدار کرد

وزير امور خارجه در آستانه برگزاری کنفرانس بين‌المللی "بن ۲" با همتای تاجيک خود ديدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين ديدار که ساعت ۱۵:۳۰ يک‌شنبه به وقت محلی برگزار شد، دو طرف در ارتباط با چگونگی مشارکت در توسعه افغانستان و آينده اين کشور بحث و تبادل نظر کردند.

دو طرف هم‌چنين با توجه به ارتباط به سه کشور فارسی زبان افغانستان، تاجيکستان و ايران تصميم گرفتند در حوزه‌های مختلف انرژی، ترانزيت، تجارت و سرمايه‌گذاری با يکديگر همکاری کنند و اين ارتباط سه جانبه برقرار شود.

ظريفی ـ وزير امور خارجه تاجيکستان ـ در اين ديدار نسبت به تقويت روابط کشورش با ايران ابراز علاقه کرد و در زمينه ايجاد خط‌آهن از تاجيکستان به ايران از مسير آسيای مرکزی و ترکمنستان اعلام آمادگی کرد تا ايران بتواند کالاهای تجاری را به اروپا و آسيا برساند.

صالحی نيز در اين ديدار تصريح کرد:‌ ايران، پل ارتباطی ميان آسيای مرکزی و شرق آسياست. ما بنادر مهمی مانند چابهار و بندرعباس داريم و اين بنادر دارای اين ظرفيت‌ هستند که به دوستان‌مان در آسيای مرکزی به‌ويژه تاجيکستان در زمينه ترانزيت کمک کنند.


ديدار وزيران امور خارجه بلغارستان و ترکيه با صالحی

وزيران امور خارجه بلغارستان و ترکيه در حاشيه برگزاری کنفرانس بين‌المللی افغانستان در بن به‌طور جداگانه وزير امور خارجه کشورمان ديدار و گفت‌وگو کردند.

در اين ديدارها که دوشنبه شب انجام شد پيرامون روابط دوجانبه و تحولات منطقه از جمله اوضاع افغانستان و آخرين وضعيت منطقه خاورميانه و ساير موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل نظر شد.

در اين دو ملاقات هم‌چين پيرامون راه‌های توسعه همکاری‌ها، تداوم گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه و رايزنی و مشورت پيرامون مسائل منطقه‌يی و بين‌المللی تبادل نظر شده و مورد تاکيد قرار گرفت.


بان‌کی‌مون در ديدار با صالحی:
ايران نقش موثری در کمک به صلح و ثبات در افغانستان و منطقه دارد

دبيرکل سازمان ملل گفت: ايران يکی از کشورهای مهم و تاثيرگذاری است که نقش موثری در کمک به صلح و ثبات در افغانستان و منطقه دارد.

به گزارش ايسنا، بان‌کی‌مون ـ دبيرکل سازمان ملل متحد ـ روز دوشنبه در حاشيه برگزاری کنفرانس بين المللی افغانستان «بن ۲» در ديدار با علی‌اکبر صالحی ـ وزير امور خارجه ـ افزود: ميزبانی و حمايت جمهوری اسلامی ايران از سه ميليون مهاجر افغانی بار سنگينی بر دوش ايران بوده و جنبه ديگری از کمک‌های انسان دوستانه کشور شماست.

او هم‌چنين از اجرای مطلوب تعهدات ايران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر که منجر به شهادت بيش از ۳۰۰۰ شهيد در اين راه شده تقدير کرد.

دبيرکل سازمان ملل متحد هم‌چنين خواستار آگاهی از نقطه نظرات و ديدگا‌ه‌های کشورمان در خصوص تحولات افغانستان و چگونگی ايفای نقش جامعه بين‌المللی در اين راستا شد.

صالحی نيز در اين ارتباط با تاکيد بر اهميت رايزنی و مشورت درجهت توسعه همکاری ميان جمهوری اسلامی ايران و سازمان ملل از جمله در مساله افغانستان، امنيت را بسترساز توسعه در افغانستان دانست.

او تلاش حداکثری برای کمک به استقلال، ثبات و امنيت در افغانستان را مسووليت همه طرف‌ها از جمله سازمان ملل متحد دانست.

وزير امور خارجه با تاکيد بر ضرورت اتخاذ رويکرد واقع بينانه در بررسی ريشه‌های مشکلات افغانستان اين سوال را مطرح کرد که بايد ديد چه کسانی در افغانستان با انگيزه‌های سياسی از تروريسم و قاچاق مواد مخدر حمايت می‌کنند.

وی با اشاره به ميزانی جمهوری اسلامی ايران از ميليون‌ها مهاجر افغانی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تاکيد کرد که لازم است جامعه بين‌المللی و سازمان ملل متحد در اختصاص کمک و امکانات در اين راستا بدون تبعيض عمل کنند.

تحولات خاورميانه از جمله سوريه از ديگر محورهای مذاکرات در اين ملاقات بود و دبيرکل سازمان ملل متحد نقش و موثر جمهوری اسلامی ايران در کمک به حل و فصل بحران‌ها در اين منطقه را مورد تاکيد قرار داد.

صالحی و بان‌کی‌مون هم‌چنين پيرامون آخرين وضعيت مساله هسته‌يی پس از نشست اخير آژانس اتمی به رايزنی پرداختند و دبيرکل سازمان ملل بر تداوم گفت‌وگو و همکاری ميان ايران و آژانس به منظور حل و فصل اين مساله تاکيد کرد.

وزير امور خارجه کشورمان نيز با تشريح ديدگاه‌های جمهوری اسلامی ايران درباره استفاده از فن‌آوری هسته‌يی صلح‌آميز اظهار کرد که سلاح هسته‌يی در دکترين دفاعی ايران جايی ندارد.

دبيرکل سازمان ملل هم‌چنين حادثه سفارت انگليس در تهران را مورد اشاره قرار داد و نسبت به آن ابراز تاسف و نگرانی کرد و صالحی در پاسخ گفت: اين مساله قابل پيش‌بينی نبود.


وزير امور خارجه آلمان:
تنها راه حل برای مسائل موجود افغانستان سياسی است

به گزارش خبرنگار اعزامی ايسنا به بن، پس از پايان کنفرانس بين‌المللی «بن ۲» زلمای رسول ـ وزير امور خارجه افغانستان ـ به همراه گيدو وستروله ـ وزير امور خارجه آلمان ـ در يک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

وزير امور خارجه آلمان با تشکر از شرکت‌کنندگان در اين کنفرانس گفت: در اين کنفرانس جامعه بين‌المللی پيام روشنی را به جهان و افغان‌ها داد که شما پس از اين طرد نخواهيد شد و جامعه بين‌المللی در کنار شما هستند.

وی در ادامه اظهاراتش خطاب به مردم شهر بن به زبان آلمانی گفت: از مردم بن و به دليل صبری که برای برگزاری اين کنفرانس از خود نشان دادند تشکر می‌کنم. حدود بيش از ۱۰۰ هيات و سازمان بين‌المللی در اين کنفرانس شرکت کرده بودند و در اين کنفرانس جامعه بين‌المللی پيام روشنی به افغانستان داد که ما شانه به شانه‌ی همه زنان و مردان افغانستان هستيم تا به يک صلح و ثبات پايدار در افغانستان برسيم. جامعه بين‌المللی در دوره بعد از ۲۰۱۴ نيز افغانستان را همراهی می‌کند.

او در ادامه اظهاراتش با بيان اين که جامعه بين‌المللی از روند سازش در افغانستان حمايت می‌کند ادامه داد: هم‌چنين از اصولی مانند مبارزه با تروريسم، احترام به حقوق بشر و شهروندی حمايت می‌کنيم. روند صلح بايد توسط همسايگان نيز حمايت شود. ما نيز می‌دانيم که نظامی‌گری نمی‌تواند مشکلی را حل کند؛ تنها راه‌حل برای مسائل موجود افغانستان سياسی است، اما در اين ميان بايد نظارت نظامی نيز وجود داشته باشد. بر همين اساس اعلام می‌کنيم که کنفرانس «بن»، يک کنفرانس سياسی است و افغانستان و جامعه بين‌المللی در اين کنفرانس به دنبال يک روند سياسی ثابت هستند.

هم‌چنين وزير امور خارجه افغانستان با تشکر از آلمان گفت:‌ دولت افغانستان از دستاوردهای بن راضی است و جامعه بين‌المللی متعهد شد که در دوران انتقال از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۴ به افغانستان کمک و حمايت کند تا ثبات در افغانستان ايجاد شود. کسی نمی‌خواهد تراژدی‌های گذشته مانند حمله به غير نظاميان تکرار شود.

او با اشاره به توسعه اقتصادی در افغانستان خاطرنشان کرد: يکی از نکات مهم در اين روند توسعه روند اقتصادی در اين کشور و کمک به گسترش آموزش و بهداشت و اعطای حق سياسی به زنان افغانی است. هم‌چنين افغانستان به دنبال گسترش روابط ديپلماتيک با ديگر کشورهای جهان است. بايد در کنار هم باشيم و با حمايت بلند مدت جامعه بين‌المللی بتوانيم افغانستانی مستقل،‌ ايمن و توسعه‌يافته را به دست آوريم.

در ادامه‌ی اين کنفرانس مطبوعاتی يک خبرنگار پاکستانی گفت: چطور ممکن است امنيت افغانستان را بدون حضور پاکستان فراهم کنيم که وزير امور خارجه آلمان در اين مورد پاسخ داد، حضور نيافتن پاکستان در اين کنفرانس بسيار ناراحت‌کننده است اما نبود اين کشور تاثيری بر روند کنفرانس نداشته است؛ زيرا درباره همکاری‌های منطقه‌يی در کنفرانس‌های گذشته مانند نشست استانبول وآستانه صحبت‌هايی بسياری انجام شده است.

همچنين وزير امور خارجه افغانستان گفت:‌ ما معتقديم که افغانستان صلح‌آميز با ثبات برای پاکستان نيز بسيار حائز اهميت بوده و مطمئنم دوستان پاکستانی من نيز با اين امر موافقند.

وزير امور خارجه آلمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اين‌که چگونه می‌توان تضمين کرد که بعد از سال ۲۰۱۴ افغانستان بار ديگر مرکز تروريسم نشود؟ گفت: با توجه به توافقات انجام شده ميان افغانستان و جامعه بين‌المللی افغانستان موظف است اداره دولت را به نحو احسن بر عهده داشته و حقوق اوليه‌ی بشری و شهروندی را رعايت و در جهت مبارزه با مواد مخدر و تروريسم حرکت کند؛ البته هنوز مسير طولانی در جهت مبارزه با تروريسم وجود دارد، اما برای رسيدن به يک نتيجه مطلوب نياز به تعهدات دوجانبه است. بر همين اساس انتقال مسووليت از نيروهای ناتو به نيروهای افغانی در يک روند دراز مدت به همراه توسعه سياسی و اقتصادی انجام می‌شود که در زمينه توسعه اقتصادی می‌توان به برگزاری کنفرانس توکيو اشاره کرد.

هم‌چنين وزير امور خارجه افغانستان گفت: برای مبارزه با تروريسم و مواد مخدر نياز به يک حکومت‌مداری موفق داريم. اين وظيفه‌ی ماست که اين کار را انجام دهيم زيرا مردم افغان شايسته زندگی عاری از مواد مخدر و تروريسم است.

او در پاسخ به سوال ديگری درباره کنفرانس «بن ۲» گفت:‌ کنفرانس بن دو در واقع نقشه راهی در مقابل افغانستان قرار داده است در همين راستا نشست لويی جرگه برگزار شد. ما به دنبال يک روند دموکراتيک به همراه حقوق زن و بشريت هستيم؛ ما نمی‌خواهيم به دوران سياه گذشته برگرديم؛ بر همين اساس در اين راه ظرفيت‌های آموزشی و اقتصادی خود را گسترش می دهيم.

وزير امور خارجه آلمان نيز گفت: اين کنفرانس با نشست‌های حاشيه‌يی بسيار موفقی همراه بود که می‌توان به نشست جامعه مدنی اشاره کرد. ما اجازه نمی‌دهيم که حقوق بشر و شهروندی پس از سال ۲۰۱۴ ميلادی از ياد برود.

وستروله در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی دليل حضور نيافتن پاکستان در اين کنفرانس گفت: دليل نبود حضور پاکستان در اين کنفرانس به دليل افغانستان نيست. وزير خارجه پاکستان تاييد و تاکيد کرد که شکی نيست که اين کشور نيز می‌خواهد روند سياسی مورد بحث اين کنفرانس اجرا شده و مورد حمايت جامعه ‌بين‌المللی قرار گيرد البته متاسفانه پاکستان نتوانست در اين اجلاس شرکت کند اما اين کنفرانس، کنفرانس بسيار موفقيت‌آميزی بود.

کنفرانس يک روزه بين‌المللی «بن ۲» عصر دوشنبه به وقت محلی با ارائه سند نهايی نتايج کنفرانس به کار خود پايان داد.


بيانيه پايانی کنفرانس بن ۲

پس از پايان دومين جلسه کاری اين کنفرانس، وستروله ـ وزير خارجه آلمان ـ با تشکر از همه‌ شرکت‌کنندگان به خاطر حضور در شهر بن گفت‌:‌ اگر فرصت ماندن داريد از بازار کريسمس اين شهر نيز ديدن کنيد.

بر اساس اين گزارش، سند نهايی نتايج اين کنفرانس در ۳۳ بند ارائه شد که در زمينه‌های دولت‌مداری، امنيت، پروسه روند صلح، توسعه اقتصادی و اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌يی است.

در اين بيانيه تصميم گرفته شد که افغانستان مسير جديدی را به سمت آينده‌ای دموکراتيک، صلح‌آميز و يک‌پارچه دنبال کند و جامعه بين‌الملل نيز قبول کرد که اين مسووليت را بپذيرد و به افغانستان در اين مسير کمک کند تا مردم افغانستان به خصوص زنان اين کشور بتوانند به خدمات، امکانات آموزشی و بهداشتی و توسعه‌يی گسترده‌تر در کشور دست يابند.

بر اين اساس موسسات امنيت ملی افغانستان نيز مسووليت ايجاد يک افغانستان ايمن و مستقل را بر عهده می‌گيرد.

در اين کنفرانس جامعه بين‌الملل و افغانستان متعهد شدند که همکاری تاريخی خود را در دهه انتقال از مسووليت سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ عميق‌تر کنند و هم‌چنين تعهدات خود را که در کنفرانس لندن ۲۰۱۰ مطرح شده بود دوباره مورد تاييد قرار دادند.

در بيانيه پايانی اين اجلاس آمده است: «در دوران انتقال، ما بار ديگر نقش بازيگران بين‌المللی را از نقشی مستقيم به سمت حمايت و افزايش ظرفيت‌ها برای موسسات افغانستان و توانمندسازی دولت افغانستان در جهت حاکميت يکپارچه در تمام مناطق تبديل کنيم.

هم‌چنين ما از نقش سازمان ملل متحد در افغانستان حمايت می‌کنيم. ما از تصميم مردم افغانستان در جهت مبارزه با تروريسم و بر عهده‌گيری مسووليت در جهت امنيت و حمايت از وطنشان استقبال می‌کنيم و نظرات و ديدگاه‌های خود را با افغانستان در ميان می‌گذاريم که نيروهای امنيت ملی بتوانند استانداردهای مدرن و ظرفيت‌های لازم را ايجاد کنند.»

در اين بيانيه درباره روند صلح نيز آمده است: «ما اعلام کرده‌ايم که نيازی به يک راه حل سياسی در جهت دستيابی به صلح و امنيت در افغانستان وجود دارد تا بدين شکل ثبات در اين کشور را تضمين کنيم. هم‌چنين برای ساخت ظرفيت افغانستان در جهت دفاع از خود يک روند سياسی نياز است که در آن مذاکره و سازش از اصول اوليه و مهم است.»

در ادامه اين بيانيه درباره توسعه اجتماعی و اقتصادی نيز آورده شده است که رشد اقتصادی بلندمدت افغانستان وابسته به توسعه بخش‌های توليدی به خصوص بخش‌های کشاورزی و معدنی است. جامعه بين‌الملل متعهد به حمايت از توسعه‌ اقتصادی افغانستان بر پايه کشاورزی و با محوريت صادرات است تا افغانستان بتواند امنيت غذايی به دست آورد، فقر را کاهش دهد و با رشد کشاورزی اشتغال‌زايی کند. ما تاکيد بر سرمايه‌گذاری خصوصی شامل منابع بين‌المللی هستيم تا بدين شکل ظرفيت‌های اقتصادی را پويا کنيم.

هم‌چنين اين بيانيه در زمينه همکاری‌های منطقه‌يی با اشاره به نشست استانبول درباره افغانستان آورده است: «در اين کنفرانس با تاکيد بر اصول اوليه برای همکاری ميان افغانستان و شرکای منطقه‌ای آن بر گردآوری کشورها در کابل در ژوئن سال ۲۰۱۲ ميلادی تاکيد می‌کنيم.»

در بخشی از اين بيانيه از ايران و پاکستان به دليل اعطای پناهندگی به ميليون‌ها افغان در شرايط سخت و ارائه‌ امکانات و ايمنی به آنان قدردانی شده است.

وزير امور خارجه کشورمان پس از شرکت در کنفرانس بين المللی «بن ۲»، ساعت ۲۰ دوشنبه به وقت محلی، بن را به مقصد تهران ترک کرد.

به گزارش ايسنا، ‌خبرنگاران زيادی جهت پوشش اين کنفرانس در مرکز مطبوعاتی در هتل ماريتيم مستقر بودند و تنها تعداد معدودی از رسانه‌ها امکان پوشش مستقيم و تصويری اين کنفرانس را پيدا کردند. هم‌چنين حضور گسترده خبرنگاران افغان در اين کنفرانس قابل توجه بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016