جمعه 18 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افسر سابق سیا: اگر ایران پهپاد را کنترل کرده، از آن بهره‌برداری هم می‌کند، فارس

خبرگزاری فارس: رابرت بر، افسر سابق سیا اظهار داشت: اگر ایرانی‌ها توانسته‌اند این پرنده را بنشانند، قاعدتا می‌توانند از آن بهره‌برداری هم بکنند... فن آوری به کار رفته در این هواپیما در حقیقت برای مدت‌های مدیدی زیربنای جنگ ما در عراق و افغانستان بوده است."

به گزارش فارس، بخش فارسی بنگاه سخن‌پراکنی دولتی انگلیس، بی‌بی‌سی، مصاحبه‌ای را در خصوص کنترل و در اختیارگیری پهپاد آمریکایی RQ170 با یک افسر سابق سیا منتشر کرده است که حائز نکات مهمی است.

"رابرت بر"، افسر سابق سیا در این مصاحبه می‌گوید: " تقریبا به نظر من می‌رسد که این پرنده در ایران به زمین نشانده شده، با کنترل از راه دور، یعنی کنترل آن توسط آمریکایی‌ها را خاموش کرده‌اند و هدایت آن را در دست گرفته‌اند. اگر شما تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین ساقط شده را دیده باشید، می‌دانید که آنها مثل هر هواپیمای دیگری در اثر سقوط متلاشی می‌شوند، اما به نظر می‌رسد که این یکی شاید در یک فرودگاه یا یک دشت فرود تقریبا نرمی داشته است. من واقعا از اینکه خسارت بیشتری ندیده بود متعجب شدم."

این افسر سابق سیا می‌افزاید: "من فکر می‌کنم اگر به این هواپیما رخنه سایبری شده باشد که شواهد قویاً به آن اشاره دارند، ما با مشکل بزرگی مواجه هستیم." وی البته این رخنه را ناشی از نرم‌افزارهای بد عنوان کرده است.

بنابراین گزارش، رابرت بر در ادامه این مصاحبه و در پاسخ به سوالی دیگر ادامه داد: " من فکر می‌کنم این یک ضربه امنیتی عظیم است چون این هواپیماهای تجسسی از پرتو نگاری حرارتی و انواع دوربین‌های پیشرفته که در عملیات ابیت آباد علیه مخفیگاه اسامه بن لادن استفاده شد، [برخوردار هستند].

این دوربین‌ها بسیار دقیق هستند و تصاویر سه بعدی تولید می‌کنند. این هواپیماها می‌توانند در ارتفاع 50 هزارپایی پرواز کنند که آنها را از تیر رس آتش بارهای ضد هوایی خارج نگاه می‌دارد. من تصور می‌کنم ایرانی‌ها بتوانند از آن بهره برداری کنند. اگر آنها توانسته‌اند این پرنده را بنشانند، قاعدتا می‌توانند از آن بهره برداری هم بکنند... فن آوری به کار رفته در این هواپیما در حقیقت برای مدتهای مدیدی زیربنای جنگ ما در عراق و افغانستان بوده است."

وی تصریح کرده است که آمریکا همچنان به عملیات جاسوسی خود علیه ایران از طریق ماهواره یا پهپادهای مشابه ادامه خواهد داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رابرت بر در پاسخ به این سوال که " به نظر شما این ماجرا چقدر می‌تواند به وجهه دولت آقای اوباما صدمه بزند؟" پاسخ جالبی را ارائه کرده و می‌گوید: " به نظر من اصلا مایه شرمساری نیست، اتفاقا نشان می‌دهد که دولت اوباما در برخورد با ایران خشن است، برای لابی ضد ایران اطمینان بخش خواهد بود چون ثابت می کند ما داریم آنجا فعالیت می‌کنیم، می‌دانیم چه خبر است و پرنده های تجسسمان آنجا پرواز می‌کنند. البته دولت هیچ چیزی را تائید نخواهد کرد اما این روشی است که امروزه جاسوسی انجام می‌شود، با هواپیماهای بدون سرنشین، با دوربین‌های از راه دور و با شنود مکالمات."

آمریکایی‌ها بدوا به زمین نشانده شدن این پهپاد توسط ایران را تکذیب می‌کردند اما با نمایش تصاویر پهپاد مزبور، تبلیغات رسانه‌ای آنان نقش بر آب شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016