شنبه 19 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بزرگ‌ترين تظاهرات عليه پوتين برگزار شد، راديو زمانه


ده‌ها هزار نفر در مسکو و بيش از ۵۰ شهر روسيه برای مخالفت با نتايج انتخابات مجلس دومای اين کشور به خيابان‌ها آمدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی فراخوان احزاب مخالف دولت روسيه امروز شنبه ۱۹ آذرماه (۱۰ دسامبر) هزاران نفر در مرکز مسکو گرد آمدند تا عليه آن‌چه که تقلب در انتخابات می‌گفتند تظاهرات کنند.

به گفته سازمان‌دهندگان اين گردهمايی، ۵۰ هزار نفر در اين حرکت اعتراضی شرکت کردند اما پليس از شرکت ۲۵ هزار نفر خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتخابات مجلس دوما در روسيه روز يکشنبه ۱۳ آذرماه (چهارم دسامبر) برگزار شد و طی آن حزب روسيه واحد، حزب حاکم بر اين کشور، توانست نزديک به ۵۰ درصد آرا را به‌دست آورد.

احزاب مخالف، از جمله حزب کمونيست که پس از حزب روسيه واحد بيشترين آرا را کسب کرد به همراه احزاب ناسيوناليست و گروه‌های مخالف ديگر معتقدند که اين انتخابات با تقلب حزب حاکم انجام شده است.

برپايه اطلاعاتی که در صفحه فيس‌بوک مخالفان با عنوان "تظاهرات برای انتخابات شايسته" منتشر شده است، ۳۶ هزار نفر اعلام کرده بودند که در تظاهرات امروز شرکت می‌کنند.

آخرين گزارش‌ها از مسکو حاکی از آن است که به تعداد تظاهرکنندگان هر لحظه افزوده می‌شود و بسياری از ناظران از اين تظاهرات به‌عنوان "بی‌سابقه‌ترين" اعتراض از زمان روی کار آمدن ولاديمير پوتين در سال ۲۰۰۰ ميلادی، ياد می‌کنند.

بامداد امروز نتايج نهايی و رسمی انتخابات مجلس دوما نيز در روسيه منتشر شد. بر اساس اين نتايج حزب روسيه واحد با کسب ۴۹ و ۳۲ صدم آرا اکثريت مطلق ۲۳۸ کرسی از ۴۵۰ کرسی مجلس دوما را به‌دست آورده است.

تظاهرات امروز در ميدان انقلاب واقع در نزديکی کرملين برگزار شد و مقام‌های شهر مسکو تنها برای گردهمايی ۳۰ هزار نفر مجوز صادر کرده‌ بودند.

همچنين اين تظاهرات در بيش از ۵۰ شهر ديگر روسيه، از جمله در سن پترزبورگ، اورال و سيبری نيز برگزار شد.

مخالفان و سازمان‌های غيردولتی معتقدند از آن‌جا که در انتخابات "تقلب" شده اين انتخابات بايد لغو و انتخابات ديگری برگزار شود.

دادستان مسکو به سازمان‌دهندگان و شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات هشدار داده بود که از اغتشاش و تندروی خودداری کنند وگرنه پليس "همه تدابير لازم به‌منظور حفظ نظم" را انجام خواهد داد.

روز پنج‌شنبه نيز ولاديمير پوتين، نخست‌وزير روسيه گفته بود "از همه راه‌های مشروع" تندروی‌ها سرکوب خواهند شد.

هزاران نفر از مخالفان نتايج انتخابات نزديک به يک هفته است که هر روز به خيابان‌ها می‌آيند و در اين مدت ۱۶۰۰ نفر توسط پليس مسکو و سن پترزبورگ دستگير شده‌اند. گروهی کثيری از آنان از رهبران مخالف دولت هستند و تا ۱۵ روز در زندان خواهند ماند.

ناظران سازمان امنيت و همکاری اروپا (OSCE) به مسکو گفته‌اند که پشت پرده انتخابات "بی‌نظمی‌های مکرر" و "نشانه‌های جدی از خطا در پر کردن برگه‌های انتخاباتی" وجود دارد.

سازمان غير دولتی گولوس (رأی)، تنها سازمان مستقلی که انتخابات روسيه را زير نظر داشت از "تقلب و فشار"، پيش و پس از انتخابات سخن می‌گويد. اين سازمان عليه "آزار و اذيت دولتی" شکايت کرده است.

"ديده‌بان شهروندان" سازمان غيردولتی ديگر بر روی تارنمای خود اعلام کرده است که آرای واقعی حزب روسيه واحد تنها ۳۰ درصد، يعنی نزديک به ۲۰ درصد کمتر از نتايج اعلام‌شده رسمی است.

برگزاری اين انتخابات و اعتراضات پس از آن انتقادات شديد آمريکا و اتحاديه اروپا، به‌ويژه آلمان و فرانسه را در پی داشت.

ولاديمير پوتين روز، پنج‌شنبه ۱۷ آذرماه (هشتم دسامبر) آمريکا را متهم ساخت که از "سناريوی اغتشاش" در روسيه پشتيبانی می‌کند.

وی با حمله به هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا گفت: "او (کلينتون) با برخی از مخالفان هم‌صدا شد؛ به آن‌هاعلامت داد و آن‌ها با شنيدن پيام وی دست به‌کار شدند."

اين اتهامات همان روز از سوی واشنگتن رد شد.

ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز گذشته اعلام کرد که آمريکا از معترضان و مقام‌های روسيه خواسته است که تظاهرات امروز در آرامش برگزار شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016