جمعه 2 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد جنتي: كساني كه شرايط ندارند در انتخابات مجلس نهم ثبت نام نكنند، ایسنا

همزمان با آغاز مرحله ثبت نام از كانديداهاي مجلس نهم، دبير شوراي نگهبان به كساني كه مي‌خواهند ثبت‌نام كنند،توصيه كرد كه ابتدا ماده 28 قانون اساسي را در مورد شرايط داوطلبان بخوانند و اگر بين خود و خداي خود متوجه شدند، شرايط لازم را ندارند، نيايند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله احمد جنتي در خطبه‌هاي دوم نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به مساله دستگيري جاسوس سيا توسط سربازان گمنام امام زمان (عج)، گفت: به وزارت اطلاعات و ديگر افراد دست‌اندركار در اين امر تبريك مي‌گويم؛ چرا كه اين طعمه خوبي بود كه به دستشان افتاد و اطلاعات زيادي دارد كه در محاكمات اطلاعات خود بايد بدهد و به نفع ما و به ضرر آمريكا است و شاهديم كه آمريكايي‌ها خيلي دردشان آمده است و حق‌شان است كه دردشان بيايد.

جنتي همچنين به سالگرد اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها اشاره كرد و گفت: به دولت تبريك مي‌گوييم كه پس از يك سال خدمات خوبي در اين راستا انجام داده و موفقيت‌هاي خوبي به دست آمده، البته طبيعي است كه كار به اين بزرگي با مشكلات و ضعف‌هايي روبرو بوده باشد كه بايد برطرف شود و شرايطي فراهم آورد تا اقشار گوناگون جامعه نان شب داشته باشند و گرسنه نمانند.

وي همچنين به سالگرد بيداري اسلامي اشاره كرد و گفت: يك سال از آغاز حركت بيداري اسلامي در منطقه مي‌گذرد كه در اين مدت كوتاه دو،‌ سه ديكتاتور خبث را نابوده كرده، از جمله در تونس، مصر و ليبي . ديكتاتورهاي ديگر در نوبت هستند. از جمله در يمن و بحرين و جاهاي ديگر كه ديكتاتورها حاكم هستند، انشاءالله قدرت مردم سر كار آيد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به عقب‌نشيني آمريكا در عراق پس از گذشت هشت تا نه سال خاطرنشان كرد: ساليان طولاني در عراق جنايت كرده‌اند و به حق محمد و آل محمد خداوند از اين‌ها نگذرد و در دنيا و آخرت ذلت و خواري نصيب‌شان شود؛ چرا كه در طول اين دوران هزاران كشته و ده‌ها هزار مجروح از خودشان و صدها هزار كشته و مجروح از مردم عراق به بار داشت كه جز رسوايي و محكوميت براي آنها چيزي نماند. پس به دولت و مردم عراق تبريك مي‌گوييم كه با مقاومت خود آنها را بيرون كردند.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران همچنين به سالگرد نهضت سوادآموزي اشاره كرد و گفت: هفتم دي سالگرد تاسيس نهضت سواد‌آموزي به دستور امام (ره) است و شاهديم كه موفقيت‌هاي چشمگيري داشته؛ چرا كه در آن زمان 47 درصد باسواد و امروز 78 درصد باسواد در كشور داريم.

جنتي همچنين به بيست و هفتم آذر سالگرد شهادت شهيد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره كرد و گفت: وحدت دانشگاه و حوزه اگر به خوبي تقويت شود، گرچه موفقيت‌هايي داشته، باعث تحول در علوم انساني مي‌شود و از طريق وحدت حوزه و دانشگاه است كه تحول در علوم انساني برقرار خواهد شد.

وي در ادامه به در پيش رو بودن سالگرد نهم دي اشاره و خاطر نشان كرد: نهم دي روزي ماندني در تاريخ ما و از ايام‌الله است؛ چرا كه مدت‌ها بود دشمن از بيرون نقشه مي‌كشيد تا بتواند براندازي كند و به بهانه تقلب در انتخابات فتنه به پا كرد، تا نظام را سرنگون كند كه اين حركت‌ها نشان مي‌دهد اين‌ها تا آخر دنيا آدم نمي‌شوند، در حالي كه بايد بدانند كه خداوند اجازه نمي‌دهد به مظلومين دنيا حاكم شوند.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به اين‌كه عده‌اي در كشورمان ابزار دست دشمنان شده‌اند و آگاهانه يا ناآگاهانه در مسير آنها گام برداشته‌اند، تصريح كرد:‌ برخي به اشتباه خود پي بردند و برخي به گمراهي خود ادامه دادند و اينها باعث شد تا وضع فوق‌العاده و عجيبي در كشور كه در تاريخ انقلاب اسلامي بي‌سابقه بود پديد آيد كه بايد جواب آنها داده مي‌شد، البته نه با تفنگ و شلاق و حكومت نظامي، بلكه با حركت مردمي و ديديم كه مردم ما در برابر توهين به امام حسين (ع)، عاشورا و ارزش‌ها و امام (ره) و آتش زدن مسجد و كارهاي اين‌چنيني تحمل نكردند و وقتي ديدند اساس دين زير سوال برده شده است، ديگر برايشان اين قشر و آن قشر و اين جريان و آن جريان مطرح نبود و در سراسر كشور به صورت باور نكردني حضور پيدا كردند و شعارهايشان نشان داد كه به ولايت فقيه، انقلاب، نظام و امام اعتقاد دارند و در حركتي چند ساعته تمام آتش فتنه‌ها را خاموش كردند.

جنتي در ادامه با بيان اين‌كه امام حسين (ع)،‌خداي امام حسين (ع)و بندگان خدا كمك كردند تا فضاي كشور پس از ماجراي فتنه آرام شد، افزود: نهم دي براي ما چند پيام داشت؛ از جمله اين‌كه نشان داد همه مردم از همه اقشار به نظام و اسلام و ولايت فقيه وفادارند و و اختلافي بين اكثريت قاطع جامعه در اين ارتباط وجود ندارد.

وي با اشاره به اين‌كه پيام ديگر نهم دي اين بود كه نظام چنين ضعيف نيست كه با يك آشوب و حركت خياباني از پا در بيايد، تصريح كرد: نظامي كه بيش از 32 سال روي پا ايستاده و دشمن را سركوب كرده است، با چند اغتشاش‌گر از پا در نمي‌آيد.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با بيان اين‌كه پيام ديگر 9 دي، نشان دادن بيزاري مردم از فتنه‌گران بود، گفت: نهم دي صف بين مردم و آنها كه در مسير مردم حركت نمي‌كردند، را معلوم كرد، چه نخبگان بي‌بصيرت و چه ساكتين كه خدا انشاءالله هدايت‌شان كند كه حرف‌هاي دوپهلو مي‌زنند.

جنتي پيام ديگر نهم دي را اين دانست كه مردم هميشه در صحنه حضور دارند و گفت: مردم هميشه در صحنه حاضر هستند و اين دفعه آخر نيست و اگر در آينده فتنه‌اي از اين قبيل برپا شود و به اصل نظام، انقلاب و مردم خدشه وارد شود مردم آن را عقب خواهند زد.

وي نشان دادن هوشياري مردم را از ديگر پيام‌هاي نهم دي دانست و افزود: مردم ما هوشيار هستند و با چند شعار و بيانيه گمراه نمي‌شوند؛ چراكه 30 سال است مردم در اين راه تجربه دارند و با بيانيه‌هاي شماره 1، 2، 3 و 4 گمراه نمي‌شوند و غباري كه برخاست و فتنه‌گران خواستند از آن به مقصد خود برسند توسط مردم فرو نشست،‌ پس تا اين مردم هستند نظام، انقلاب و اسلام بيمه شده خدايي است.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در ادامه خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه به انتخابات پيش‌روي مجلس نهم اشاره كرد و افزود:‌ از فردا ثبت‌نام‌ها شروع مي‌شود و با توجه به اهميت جايگاه مجلس در راس قانونگذاري و نظارت بر اجراي قانون و همچنين واسطه بودن نمايندگان مجلس بين نظام و مردم بايد نمايندگاني به مجلس راه پيدا كنند كه جايگاه مجلس را درك كنند و مجلسي را كه مدرس مي‌خواست به پا كنند يعني مجلس ضداستكبار، مردمي، علاقمند به ارزش‌ها، امام و ولايت فقيه و عامل به احكام اسلام در زبان، عمل و دل.

جنتي افزود: كساني كه مي‌خواهند ثبت‌نام كنند، ابتدا بايد ماده 28 قانون اساسي را در مورد شرايط داوطلبان بخوانند و اگر بين خود و خداي خود متوجه شدند، شرايط لازم را ندارند، نيايند و آبروي خود را نريزند و همين‌طور وزارت كشور و شوراي نگهبان و مردم را معطل خود نكنند. البته آنها كه صلاحيت دارند، حتما بيايند و در رسانه‌ها بايد تشويق به حضور شوند و مطمئن باشند اگر صلاحيت داشته باشند، امكان ندارد، ردصلاحيت نشوند، اما ممكن است اشتباهاتي پيش آيد كه خودشان بايد از حق‌شان دفاع كنند و اعتراض كنند كه در اين صورت پذيرفته مي‌شود.

وي در پايان خطبه‌هاي دوم به حضور اكثريت مردم در انتخابات آينده اشاره كرد و گفت: نهم دي و امثال آن سبب نااميد شدن دشمنان مي‌شود و آنها همچنان سعي دارند آنطور جلوه دهند كه مردم در انتخابات شركت نمي‌كنند و آن را تحريم خواهند كرد و اگر مردم مثل انتخابات رياست‌جمهوري حضور حداكثري را داشتند، مساله تقلب را مطرح كنند، پس بايد با هوشياري نقشه‌هاي دشمن را كور كنيم و حضور داشته باشيم و با آراي خود به مجلس خوبي راي بدهيم.

جنتي همچنين با تسليت به مناسبت شهادت امام زين‌العابدين گفت: تا مي‌توانيد از صحيفه سجاديه كه بهترين يادگار از ائمه اطهار است، غفلت نكنيد، به خصوص از دعاي چهل و هشتم اين صحيفه.

امام جمعه موقت تهران با تبريك به مناسبت ميلاد حضرت مسيح (ع) گفت: حضرت مسيح يك پيامبر مظلوم بود كه سر تا پايش پاكي، هدايت، صفا و خداپرستي بود و گرفتار افرادي شد كه خود را مدعي پيروي از او مي‌دانستند و بالاترين جنايات‌ را در زمين انجام دادند و اميدواريم كه هدايت شوند و به اسلام گرايش پيدا كنند و دعوت مسيح را بپذيرند.

وي همچنين به سالگرد تاسيس حفاظت فرودگاه‌ها به دستور امام (ره) اشاره كرد و گفت: برادران جان بر كف سپاه پاسداران با حضور خود براي حفاظت فرودگاه‌ها خدمات ارزنده‌اي انجام مي‌دهند كه از آنها تشكر مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، جنتي در خطبه‌هاي اول نماز جمعه اين هفته تهران به فلسفه‌ي جهاد در رابطه با كلمه حق اشاره كرد و گفت: خداوند در مقابل نعمت‌ها و رحمت‌هايي كه در مقابل انسان گذاشت از او خواست تا خداپرست باشد يعني غيرخدا را نپرستد و براي خدا شريك قائل نشود.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در ادامه به عواملي كه بشر را از خدا دور مي‌كند، اشاره كرد و گفت: عوامل دوري بشر از خداوند كم نيستند و غير از شيطان، نفس عماره درون انسان، شهوات جنسي، مال و جاه و مقام و ... انسان را محاصره مي‌كنند كه در اين راستا خداوند از رحمت خود، پيامبر و كتاب آسماني را جهت هدايت و نجات انسان‌ها فرستاد و خداوند اجازه مي‌دهد كه پيامبران با كسب قدرت تواني پيدا كنند تا پيام خداوند را به گوش بندگان او برسانند و در اين راستا جواب شمشير را با شمشير و جواب قدرت را با قدرت بدهند تا لا اله الا الله خاموش نشود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي با بيان اين‌كه جهاد دو وجه دارد؛ وجه دفاعي و ابتدايي، توضيح داد: جهاد دفاعي آن است كه دشمن به ما حمله كند و اكثر جنگ‌هاي اسلامي دفاعي بوده است، البته اين به اين معنا نيست كه عده‌اي مسلمان دور خود جمع كنيم و ديگران را به حال خود بگذاريم، بلكه بايد به داد ديگران برسيم و صداي توحيد را به گوش بندگان خداوند برسانيم و در اين راستا موانع سر راه را برداريم. در اين صورت وقتي مردم پيام خدا را شنيدند، ديگر در پذيرش آن اجبار نيست؛ اما اگر عده‌اي مانع رساندن پيام خدا به مردم شوند بايد مقابله كرد.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با بيان اين‌كه عده‌اي مرعوب غرب شده‌اند كه مي‌گويند اسلام با شمشير جلو رفت و تبليغ كرد و باعث شدند تا مردم اروپا و غرب از اسلام دور شوند، گفت: عده‌اي هم در جامعه‌ي اسلامي خودمان مرعوب اين گفته شده‌اند كه جنگ‌هاي اسلامي، دفاعي است و اسلام جنگ ابتدايي ندارد و به آيه "لا اكراه في‌الدين" اشاره مي‌كنند و معتقدند اگر كسي به جنگ مسلمانان نيايد، مسلمانان حق ندارند، جنگ كنند و اين اشتباهي بزرگ در فلسفه جهاد اسلامي و تفسير آيه "لا اكراه في‌الدين" است.

وي افزود: "لا اكراه في‌الدين" به اين معنا نيست كه نرويد و نجنگيد، بلكه براي رساندن پيام توحيد به مردم بايد حركت كرد و به اين معناست كه دين اكراه‌بردار نيست و يك امر قلبي است و نمي‌توان در قلب كسي به زور ايمان وارد كرد. پس به اين معنا نيست كه مسلمانان حق ندارند براي ابلاغ دعوت خود و نجات مردم بجنگند و موانع را از سر راه بردارند تا دعوت خود را ابلاغ كنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016