سه شنبه 27 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئيات دو جلسه هيئت امنای دانشگاه آزاد و چگونگی انتخاب فرهاد دانشجو، از زبان کامران دانشجو، فارس

خبرگزاری فارس: وزير علوم جزئيات ۲ جلسه هيئت امنای دانشگاه آزاد و چگونگی انتخاب فرهاد دانشجو را تشريح کرد.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، کامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوری در حاشيه پنجاهمين گردهمايی مشترک معاونان دانشجويی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در شهريورماه گفت: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در شهريورماه به بنده به عنوان مسئول آموزش عالی ابلاغ شد که نخستين جلسه هيئت امنای دانشگاه آزاد را برگزار کنم و اين جلسه با مسئوليت بنده برای انتخاب رئيس پيشنهادی دانشگاه آزاد برگزار شود.

وی با بيان اينکه ابهاماتی در ابلاغيه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشت، گفت: طی نامه‌ای ابهامات اين موضوع را از شورای عالی انقلاب فرهنگی پرسيدم و پاسخ‌هايی از اين شورا آمد اما مجدد شبهاتی ايجاد شد. بر همين اساس قرار شد جلسه‌ای برای رفع ابهام در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شود.

به گفته وزير علوم مکان برگزاری جلسه و افراد صاحب رأی از شبهات ابلاغيه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. در نتيجه در جلسه ۷۰۱ ضمن تأکيد بر مسئوليت اداره جلسه هيئت امنای دانشگاه آزاد توسط وزير علوم تبصره‌ای نيز به اساسنامه دانشگاه آزاد مبنی بر اينکه رئيس وقت اين دانشگاه درباره بررسی و تائيد رئيس پيشنهادی جديد حق رأی نخواهد داشت، اضافه شد.

وی با اشاره اقدامات جاسبی رئيس سابق دانشگاه آزاد گفت: از لحظه ورودم به وزارت علوم تأکيد کردم که دانشگاه آزاد بال ديگری از آموزش عالی است و شخص جاسبی به عنوان شخصی که ۳۰ سال زحمت کشيده بار سنگينی از آموزش عالی کشور را به دوش کشيده و بايد از زحمات وی قدردانی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دانشجو با قرائت دعوتنامه‌ جلسه اول هيئت امنای دانشگاه آزاد گفت: در دعوتنامه هيئت امنای دانشگاه آزاد تأکيد شده است که اين جلسه به منظور انتخاب و معرفی رئيس جديد دانشگاه آزاد و پيشنهاد آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود. دعوتنامه به امضای بنده بوده و بيانگر اين بود که مسئوليت برگزاری اين جلسه با بنده است.

وزير علوم ادامه داد: در جلسه ۳۰ آذر عليرغم اينکه دستور جلسه انتخاب رئيس دانشگاه بود، برای اينکه همراهی خودمان را نشان دهيم، رئيس انتخاب نشد. يکی از اعضای هيئت امنا بسته پيشنهادی با سه مؤلفه ارائه داد. انتخاب رئيس هيئت امنا در جلسه ۳۰ آذر، برگزاری جلسه بعدی در تاريخ ۲۱ دی و انتخاب رئيس جديد دانشگاه و مسئوليت اداره جلسه ۲۱ دی با وزير علوم از جمله مؤلفه‌های وی بود. اين بسته پيشنهادی با رأی اکثريت اعضا تصويب شد. هر چند که ۴ نفر از اعضای هيئت امنا مخالف بودند اما در نهايت آنان نيز همراهی کردند. در آن جلسه بنده اعلام رأی نکردم اما ساير اعضا رأی خود را دادند.

وی درباره پيشنهاداتی که در جلسه اول ارائه شد اما توسط اکثريت اعضای هيئت امنا رد شد، گفت: يکی از پيشنهادات اين بود که کميته سه نفره ايجاد شود و اين کميته با کانديداها مصاحبه کند و اگر کانديداها توسط اين افراد تائيد شدند، در هيئت امنا مطرح شوند. يکی ديگر از پيشنهادها اين بود که تمام افراد کانديد شده تا ۱۰ دی ماه در جلسه اعضای هيئت امنا برنامه خود را ارائه کنند و پيشنهاد ديگر ايجاد آئين‌نامه برای اداره جلسات بود.

وزير علوم خاطرنشان کرد: در جلسه اول چند تصميم نيز گرفته شد. يکی از تصميمات اين بود که به جای اينکه افراد بيايند کميته‌ای تشکيل دهند و سوابق کانديداهای مورد نظر مطرح شود، اين کار توسط وزير علوم انجام شود و به اعضای هيئت امنا ارسال شود. اين مورد مختص افرادی بود که کانديدايی را قبول کرده بودند. تصميم ديگر اين بود که اگر نياز به تحقيق و تفحص بود، تک تک افراد از کانديداها دعوت کرده و با آنها صحبت کنند.

وی با تأکيد بر اينکه نوار صوتی جلسه اول هيئت امنای دانشگاه آزاد موجود است، گفت: در جلسه اول قرار بر اين شد که تا ۲۱ دی ماه يک يک اعضای هيئت امنا به هر نحوی که شده به جمع‌بندی برسند و در اين جلسه تصميم نهايی برای انتخاب رئيس دانشگاه آزاد گرفته شود.

دانشجو با اشاره به اينکه در جلسه ۲۱ دی عليرغم اينکه دستور کار کاملاً مشخص بود اما عده‌ای در مصوبات قبلی شبهه‌هايی ايجاد کردند، با اين حال با هيچ کدام از پيشنهادهای ارائه شده آنها مخالفت نشد و تأکيد شد که پيشنهادهای آنها به رأی گذاشته شود.

وی با بيان اينکه در جلسه هيئت امنای دانشگاه آزاد ۶ نفر استاد تمام و ۳ نفر روحانی حضور داشتند، خاطرنشان کرد: در اين جلسه به هيچ‌وجه نمی‌شد دستوری عمل کرد لذا تمام پيشنهادهای ارائه شده به رأی گذاشته شد.

وزير علوم با بيان اينکه قرار نبود به غير از اعضای هيئت امنا کسی در آن جلسه حضور داشته باشد، گفت: آقايان زنگ زده بودند و تعدادی از کانديداها را دعوت کرده بودند. مواردی داشتيم که سه ساعت مانده به برگزاری جلسه به کانديدای مورد نظر زنگ زده و از وی خواسته بودند در جلسه حضور يابد و برنامه کاری ارائه دهد. متأسفانه تعدادی به رأی جلسه قبلی هيئت امنا احترام نگذاشتند.

به گفته دانشجو در جلسه دوم اعلام شد که گزينه‌های رياست دانشگاه آزاد بيايند و برنامه کاری خود را ارائه دهند و با اين پيشنهاد به سه دليل مخالفت شد، اول اينکه اين موضوع در جلسه قبل مطرح و به تصويب نرسيده بود. دوم اينکه ارائه برنامه نيازمند اشراف به مسئله است و سوم اينکه ارائه برنامه نيازمند دانستن سياست‌های هيئت امنا است.

وی افزود: با اين حال به علت اصرار عده‌ای اين موضوع به رأی گذاشته شد اما رأی نياورد. قرار شد تا قبل از اذان مغرب و عشا افراد در برگه‌های اخذ رأی کانديد مورد نظر خود را معرفی کنند اما گفتند همه افراد بايد بيايند و برنامه‌های خود را ارائه کنند. اگر کسی نيايد، معذوريتی دارد.

دانشجو اظهار داشت: با اين موضوع نيز موافقت کرديم فقط به خاطر اينکه احترام حفظ شود و جلسه به چالش کشيده نشود لذا گفتيم با کانديداهايی که نيامده‌اند تماس بگيرند تا زمانی که افراد حاضر دارند ارائه گزارش می‌دهند آنها نيز برسند که گفتند طول می‌کشد. ما تأکيد کرديم اين جلسه، ‌جلسه نهايی است اما گفتند نه و در اين جلسه رئيس نبايد انتخاب شود.

وی ادامه داد: ديديم استدلال‌ها به نتيجه نمی‌رسد لذا اين موضوع را به رأی گذاشتيم که آنها قبول نکردند و گفتند اجازه رأی‌گيری نداريد. اين دستور است و بايد اجرا شود. ما نيز قبول نکرديم و بنده تأکيد کردم تا نماز مغرب و عشا بايد رئيس دانشگاه آزاد انتخاب شود لذا رأی‌گيری صورت پذيرفت. ۵ نفر رأی را تحويل دادند. تأکيد کردم که مابقی افراد نيز رأی خود را ارائه دهند اما فقط همين ۵ نفر رأی دادند و فرهاد دانشجو با رأی اکثريت به عنوان رئيس دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد.

به گفته وزير علوم با پيشنهاد دستوری يکی از اعضای هيئت امنا در جلسه دوم مخالفت شد چرا که اين پيشنهاد حق وتو برای يک نفر بود و ما برای يک نفر حق وتو قائل نيستيم و قبول نداريم که اقليت حرف خود را به اکثريت تحميل کنند لذا مخالفت کرديم. مخالفت کرديم چرا که نمی‌خواستيم سنگ بنای اين هيئت امنا دستوری باشد. همه بايد می‌دانستند در اين موضوع تصميم با جمع است.

وی با بيان اينکه صورت‌جلسه دوم هيئت امنا توسط آقای مخبردزفولی دبير شورای عالی انقلاب فرهنگی در همان جلسه نوشته شد و به امضای اعضا رسيد، گفت: در جلسه دوم هيئت امنا، رئيس دانشگاه آزاد انتخاب شد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد. اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی وی را انتخاب کند، فرهاد دانشجو رئيس دانشگاه آزاد است.

دانشجو در بخش ديگری از سخنان خود تاکيد کرد: اگر شبهه‌ای وجود داشته باشد درباره رئيس پيشنهادی دانشگاه نيست چرا که انتخاب وی در دستور جلسه مشخص بوده و اکثريت به وی رأی داده بودند. اگر شبهه باشد در انتخاب رئيس هيئت امناست چرا که يکی از اعضای هيئت امنا در جلسه ۳۰ آذر رأی خود را به صورت مشروط ارائه داد. شرط اين بود که در جلسه ۲۱ دی رئيس دانشگاه انتخاب شود و دو مصوبه ديگر جلسه اول نيز اجرايی شود. چون اين مصوبات رعايت نشد، اين عضو هيئت امنا نيز می‌توانست رأی خود را پس بگيرد. اگر وی رأی خود را پس بگيرد، رئيس هيئت امنا رأی اکثريت را ندارد.

وی تأکيد کرد که در جلسه هيئت امنای دانشگاه آزاد کسی جلسه را ترک نکرده است و اين جلسه تا پايان با حضور تمام اعضا برگزار شده است و تمام افراد حر‌ف‌های خودشان چه موافق و چه مخالف مطرح کردند. ضمن اينکه اجازه خدشه وارد کردن به تصميم جمعی داده نشد تا در آينده نيز اين اتفاق نيفتد. اجازه داده نشد که فردی نظر خود را به جمع تحميل کند.

وزير علوم در بخش ديگری از صحبت‌های خود گفت: واقعيت اين است که هيئت امنای دانشگاه آزاد بيانيه‌ای صادر نکرده‌ است چرا که بنده عضو هيئت امنا هستم و تاکنون هيچ بيانيه‌ای در اين زمينه نديد‌ه‌ام و بيانيه‌ای که صادر شد از سوی اقليت اعضای هيئت امنا است و حق ندارند از طرف هيئت امنا اين موضوع را مطرح کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه شبهاتی وجود دارد که رئيس جمهور انتخاب فرهاد دانشجو به عنوان رئيس دانشگاه آزاد را به بعد موکول کرده است، گفت: ولله قسم می‌خورم که رئيس جمهور در طول اين مدت کوچک‌ترين اعمال نظری به بنده نداشته است ضمن اينکه بنده گزارش جلسه اول را به وی ارائه ندادم.

به گفته وزير علوم فردا جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود و گزارش وی از جلسه دوم هيئت امنا نيز مطرح می‌شود.

وی درباره فرهاد دانشجو گفت: آقای دانشجو به من اجازه داد سوابق کاريش را ارسال کنم اما چند روز مانده به جلسه دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی به نوعی انصراف دادند و گفتند نمی‌خواهند به رای گذاشته شود. البته پس از جلسات متعددی که با ايشان توسط هيئت امنا گذاشته شد، يک روز مانده به جلسه دوم هيئت امنا به بنده اعلام کرد که احساس تکليف می‌کند و اگر اعضای هيئت امنا به وی رای دهند به نحو احسن اين مسئوليت را انجام می‌دهد.

وزير علوم گفت: يکی از گزينه‌های انتخابی آقای جاسبی فرهاد دانشجو بود ضمن اينکه آقای هاشمی نيز مخالفتی با انتخاب ايشان نداشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016