شنبه 1 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا به پيشنهاد ايران برای از سر گيری مذاکرات هسته ای، بی بی سی

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، متن نامه خود در پاسخ به سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران را منتشر کرده است.

بر اساس متن اين نامه که در سايت شورای اتحاديه اروپا منتشر شده، خانم اشتون ضمن استقبال از پيشنهاد سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، برای از سر گيری مذاکرات دو جانبه، خواستار "معنا دار" بودن مذاکرات شده و نسبت به تکرار مذاکرات نافرجام استانبول هشدار داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در تبيين شرايط از سر گيری مذاکرات دو جانبه، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در نامه خود می نويسد: " به منظور آغاز اين فرايند، هدف اوليه ما مشارکت در يک تلاش برای اعتماد سازی به منظور تسهيل گفتمان سازنده بر مبنای عمل متقابل و رويکردی گام به گام است. در اين راستا، ما به پيشنهادات عملی و مشخصی که در گذشته مطرح کرده ايم، متعهد هستيم. اين گامهای اعتماد ساز بايد عناصر اوليه يک رويکرد تدريجی را تشکيل دهند که در نهايت به توافقی کامل بين ما بيانجامد، توافقی که اجرای کامل قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی را توسط ايران شامل شود."

ظاهرا ً منظور خانم اشتون از "پيشنهادهای عملی و مشخص گذشته"، اشاره به بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ است که در ژوئن ۲۰۰۶ (تيرماه ۱۳۸۵) به ايران ارائه شد. در آن سند، کشورهای عضو اين گروه، يعنی بريتانيا، ايالات متحده آمريکا، جمهوری خلق چين، فرانسه، آلمان و روسيه ضمن به رسميت شناختن حق ايران در برخورداری از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آميز، مجموعه ای از مشوقها را به ايران ارائه کرده بودند. حمايت از احداث نيروگاه های هسته ای آب سبک در ايران، نوسازی ناوگان هواپيمايی غيرنظامی ايران و حمايت ازعضويت ايران در سازمان تجارت جهانی برخی از محورهای مهم در آن بسته پيشنهادی محسوب می شوند.

سال گذشته در همين روزها شهر استانبول ترکيه ميزبان مذاکرات ايران با نمايندگان گروه ۵+۱ بود که در نهايت بدون نتيجه به پايان رسيد.

روز پنجشنبه (۱۹ ژانويه) خبرگزاری بلومبرگ از تحويل پاسخ ايران به مقامات ترکيه خبر داد. بر اساس آن گزارش، آقای صالحی در کنفرانس خبری مشترک خود با همتای ترکيه ای اش اعلام کرد که سعيد جليلی مذاکره کننده ارشد ايران پاسخ خود را برای انتقال به خانم اشتون به سفير ترکيه تحويل خواهد داد. به گفته آقای صالحی، در اين نامه از خانم اشتون خواسته شده تا زمان و مکان دور بعدی مذاکرات را مشخص کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016