شنبه 1 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فدراسيون روزنامه‌نگاران وضعيت رسانه‌ای در ايران را "تحمل‌ناپذير" خواند، راديو فردا

فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران، آی‌اف‌جی، روز جمعه با اعتراض به موج جديد بازداشت روزنامه‌نگاران در ايران وضعيت آزادی مطبوعاتی در اين کشور را "تحمل‌ناپذير" توصيف نمود و تأکيد کرد که به بسيج روزنامه‌نگاران جهان برای همبستگی با روزنامه‌نگاران ايرانی ادامه خواهد داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين فدراسيون با انتشار بيانيه‌ای به بازداشت‌های اخير روزنامه‌نگاران در ايران اعتراض کرد و هشدار داد که «در پی سال‌ها کارزار بی‌امان ارعاب و آزار رسانه‌های مستقل از سوی حکومت، وضعيت آزادی مطبوعاتی در ايران هم‌اينک در بدترين حالت خود قرار گرفته ‌است».

جيم بومِليا، رئيس فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران، در اين بيانيه که در وب‌سايت اين فدراسيون انتشار يافته در اين باره گفت: «بازداشت‌های اخير ثابت می‌کند مصيبتی که روزنامه‌نگاران در ايران بدان گرفتارند پايانی ندارد» و افزود: «وضعيت تحمل‌ناپذير شده‌ است و جامعه بين‌الملل بايد عليه چنين يورش بی‌رحمانه‌ای به رسانه‌های مستقل فرياد برآورد.»

در هفته اخير هشت روزنامه‌نگار از جمله سه روزنامه‌نگار زن با اتهاماتی چون «اقدام عليه امنيت ملی» بازداشت شده‌اند.

روزنامه‌نگاران و پژوهشگران بازداشت‌شده عبارت‌اند از سهام‌الدين بورقانی، پرستو دوکوهکی، مرضيه رسولی، فاطمه خردمند، احسان هوشمند، سعيد مدنی، فرشاد قربان‌پور و مهدی خزعلی.

فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران می‌گويد اين هشت تن هم‌اينک به حداقل ۳۰ همکار ديگر خود در زندان پيوسته‌اند که درپی سرکوب دولتی عليه موج اعتراضات به نتايج اعلام‌شده دهمين انتخابات رياست‌جمهوری هم‌چنان در بند هستند.

در ميان ۳۰ زندانی که از مدت‌ها پيش در زندان به‌سر می‌برند دو عضو هيئت مديره اتحاديه روزنامه‌نگاران ايران يعنی محمدرضا مقيسه و عليرضا رجايی نيز ديده می‌شود.

به گفته فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران، در پی سرکوب اعتراضات سال ۸۸ در ايران، بيش از ۱۵۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده و تعداد بسيار بيشتری نيز برای جلوگيری از بازداشت شدن ناچار به گريختن از کشور شده‌اند.

فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران در بيانيه روز جمعه خود بار ديگر از جمهوری اسلامی خواست تا به حقوق و استقلال روزنامه‌نگاران ايرانی احترام بگذارد و هم‌چنين خواستار آزادی تمامی روزنامه‌نگاران دربند و بازگشايی اتحاديه صنفی روزنامه‌نگاران ايران شد.

جيم بومليا، رئيس اين فدراسيون، در پايان اين بيانيه می‌گويد: «ما از مواضع اعضای خود در خصوص حق و حقوق روزنامه‌نگاران ايرانی مبنی بر خبرنگاری مستقل و بدون ترس کاملاً دفاع می‌کنيم.»

وی می‌افزايد: «اتحاديه صنفی روزنامه‌نگاران ايران از پشتيبانی جامعه جهانی روزنامه‌نگاران برخوردار است و ما به بسيج نيروها برای همبستگی با مبارزه روزنامه‌نگاران ايرانی درجهت دفاع از روزنامه‌نگاری حرفه‌ای ادامه خواهيم داد.»

روز شنبه وزارت خارجه بريتانيا نيز ضمن ابراز نگرانی درباره موج جديد اعدام‌ها و دستگيری‌ها در ايران، از جمهوری اسلامی خواست در احکام مغاير با اصول حقوق بشری تجديد نظر کند.

اخيرا کميته «حمايت از روزنامه‌نگاران» در تازه‌ترين آمار خود از وضع مطبوعات و روزنامه‌نگاران در جهان ايران را هم‌چنان بزرگ‌ترين زندان دنيا برای روزنامه‌نگاران دانست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016