شنبه 8 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدوی کنی: كساني كه در انقلاب هستند را بايد جذب حداكثري كنيم، مهر

به گزارش خبرگزاري مهر، آيت‌الله محمدرضا مهدوي كني در يادواره شهيد حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالله ميثمي در تالار بزرگ وزارت كشور با بيان اينكه شهيد ميثمي مقام "جمع‌الجمع" داشت، خاطرنشان كرد: كسي كه توانست بين سپاه و ارتش را جمع كند همين شهيد ميثمي بود. كساني امثال شهيد ميثمي بودند كه مي‌توانستند بين اين گروه و آن گروه را ولو با اختلاف‌سليقه و تفاوت‌هاي تربيتي و هويتي جمع كنند.

رئيس مجلس خبرگان رهبري افزود: جمع كردن بين گروه‌ها هنر است، دعوا كه امري طبيعي نيست. منظورم اين نيست كه ضدانقلاب را زير پوشش خود قرار دهيم اما كساني كه در انقلاب هستند را به گفته مقام معظم رهبري بايد جذب حداكثري كنيم. اختلاف‌سليقه‌ها وجود دارد ولي با وجود اينكه دشمن داخلي و خارجي زياد داريم، خودمان هم اشتباهاتي در مديريت‌مان داريم لذا بايد دست به دست هم دهيم تا مشكلات جبران شود.

مهدوي كني وقتي مي‌خواست به روحانيون هشدار دهد كه نبايد ابزار شوند، به خاطره‌اي از دوران قبل از انقلاب اشاره كرد و گفت: قبل از انقلاب گاهي به مسجد مرحوم طالقاني مي‌رفتيم. مسجد مرحوم طالقاني يك مسجد سياسي بود. شهيد مطهري هم به اين مسجد مي‌آمدند. مهندس بازرگان در روز مبعث در اين مسجد سخنراني مي‌كرد و هميشه هم سخنراني خوبي مي‌كرد. مهندس بازرگان در اين سخنراني مي‌گفت آقايان علما از اين محراب‌ها بيرون بياييد، اسلام فقط نماز و روزه و غسل نيست، اسلام سياست و اقتصاد و مديريت هم دارد.

وي افزود: اين حرف‌هاي مهندس بازرگان را آن روز شنيده بوديم. پس از انقلاب وقتي كه با مهندس بازرگان در شوراي انقلاب نشستيم، بازرگان ديد نمي‌تواند با امثال ما و شهيدبهشتي و شهيدمطهري بسازد. بنابراين يك روز گفت آقا به همان مسجدهايتان برگرديد ديگر، نمازتان را بخوانيد و مردم را هدايت كنيد. گفتم آقاي مهندس بازرگان چطور آن روز خطاب به علما مي‌گفتيد اسلام سياست و اقتصاد و مديريت هم دارد اما امروز كه به قدرت رسيديد بايد برگرديم فقط نمازمان را بخوانيم؟!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس دانشگاه امام صادق (عليه السلام) خطاب به روحانيون گفت: آقايان روحاني مي‌گويم كه آخوند ابزاري نشويد و اجازه ندهيد سياست شما را ابزار كند. روحانيت بايد استقلال فكري و عملي داشته باشد و شخصيت خود را از نظر علم و عمل و تقوا نشان دهد. ما روحانيون گاهي وظيفه‌مان اين است كه دولتي را تأييد كنيم يا به سياست وارد شويم اما بايد مراقب باشيم كه ابزار نشويم. به روحانيوني كه در نمايندگي‌هاي ولي‌فقيه در سپاه فعاليت مي‌كنند تذكر مي‌دهم ابزار واقع نشويد، به صداها و نداهايي كه خلاف جهت رهبري نظام است گوش ندهيد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از افرادي كه قائل به سكوت و مدارا براي حفظ دين هستند، گفت: بعضي گمان مي‌كردند و مي‌كنند باز هم سكوت و سازش و مدارا و تقيه مي‌تواند دين، حقيقت، اسلام و ولايت را حفظ كند.

قبل از انقلاب هم با كساني كه دعوت به سكوت و مدارا مي‌كردند روبرو بوديم. در انقلاب و بعد از انقلاب نيز بعضي هستند كه مي‌گويند سكوت كنيم اما خداوند مي‌گويد اگر شهدا، مدافعان و مجاهدان نبودند و بحث مدارا بود ديگر نمازي باقي نمي‌ماند. اگر خون شهدا نبود مساجدي باقي نمي‌ماند.

وي افزود: سر پيشرفت يا شاهكار امام راحل اين بود كه روحانيت را با مديريت و ولايت و حكومت جمع كرد. اين كاري كه امام (ره) صورت داد هيچ يك از فقهاي ما نكردند. امام (ره) در اثر تجربه و اعتقاد به مقام ولايت گفت ولايت را بايد خودمان به دست گيريم.

اين گزارش مي‌افزايد: يادواره شهيد حجت الاسلام والمسلمين عبدالله ميثمي با حضور فرمانده سپاه و دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا در تالار وزارت كشور برگزار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016