شنبه 8 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت استاد دانشگاه شریف در آمریکا به اتهام خريد وسايل آزمايشگاهي، ایسنا

دانشگاه صنعتي شريف در بيانيه‌اي با محكوم كردن اقدام خصمانه دولت امريكا در بازداشت استاد دانشكده مهندسي برق اين دانشگاه به اتهام خريد تجهيزات آزمايشگاهي تاكيد كرد: مواردي که ايشان متهم به خريد آن هستند همگي ابزارهاي ساده آزمايشگاهي‌اي است که به سادگي توسط هرکسي قابل ابتياع و انتقال به ايران بوده و بسياري از اين موارد هم اکنون در اکثر دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي کشور مورد استفاده قرار مي‌گيرد و تنها دليلي که ممکن است ايشان شخصاً مبادرت به خريد اين وسايل کرده باشند آسان‌تر کردن فرايند خريد بوده است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر سيد مجتبي عطاردي، دانشيار دانشكده مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف كه چندي قبل در شهر لس آنجلس بازداشت شده، روز پنج شنبه در نخستين جلسه دادگاه شركت كرد.

به نوشته واشنگتن پست، مقامات آمريكا از هر گونه اظهار نظر در خصوص علت بازداشت «عطاردي» خودداري كرده‌اند، اما گفته مي شود كه وي به نقض قوانين صادرات آمريكا و خريد تجهيزات آزمايشگاهي پيشرفته (با وجود تحريم هاي اعمال شده بر ضد ايران) متهم شده است.

عطاردي كه براي درمان راهي آمريكا شده بود، هفتم دسامبر به محض ورود به فرودگاه لس‌آنجلس بازداشت و روز پنجشنبه با حضور وكيل مدافع خود در دادگاه سانفرانسيسكو حاضر شد.

فهرست‌هاي رسمي اسامي زندانيان در آمريکا حاکيست که عطاردي، 54 ساله و متخصص ميکرو‌الکترونيک در يک بازداشتگاه دولت فدرال آمريکا در حومه سانفرانسيسکو تحت بازداشت قرار دارد.

خانواده مجتبي عطاردي بعد از جلسه 10 دقيقه‌اي دادگاه گفتند که درخواست آزادي وي به قيد وثيقه به دادگاه ارائه شده است.

همچنين آسوشيتدپرس به نقل از «» وكيل عطاردي نوشت كه احتمال موافقت با درخواست آزاديعطاردي با قيد وثيقه به دليل بيماري وي وجود دارد.

عطاردي که براي درمان به آمريکا سفر کرده، تاکنون دوبار دچار حمله قلبي شده و در چهاردهم ماه ميلادي گذشته هم دو بار جراحي شده است.

سخنگوي دانشگاه صنعتي شريف اتهام عطاردي را خريد تجهيزات آزمايشگاهي از آمريكا عنوان كرده است.

دفتر حفاظت منافع ايران در سفارت پاكستان در واشنگتن نيز از بازداشت اين دانشمند ايراني مطلع بوده است.

زمينه تحقيقاتي دكتر عطاردي، الکترونيک، ميکروالکترونيک، طراحي IC، طراحي SOC و ابزارهاي EDA و از جمله تحقيقات وي، طراحي و ساخت تراشه و سيستم گيرنده تصاوير ديجيتال است كه تلويزيون‌هاي خانگي را از آنالوگ به ديجيتال تبديل مي‌كند.

دانشگاه صنعتي شريف نيز در بيانيه‌اي با ابراز تاسف از اقدام كودكانه دولت آمريكا در بازداشت يك شخصيت برجسته علمي به اتهام خريد وسايل آزمايشگاهي در توضيح اين واقعه آورده است: «در تاريخ 16 آذر ماه سال جاري دکتر سيد مجتبي عطاردي يکي از اعضاي هيات علمي دانشگاه شريف در بدو ورود به کشور ايالات متحده، علي‌رغم داشتن مجوزهاي قانوني ورود به آن کشور به دست عمال دولت آن کشور بازداشت و پس از يک سکته‌ي خفيف مغزي و معالجه در بيمارستان به زندان لوس‌آنجلس منتقل شد. وي از اين تاريخ به بعد در زندان به سر مي‌برد. طبق گزارش‌هاي واصله اتهام اصلي ايشان انتقال برخي وسايل براي آزمايشگاه ايشان در دانشگاه از آن کشور مي‌باشد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايسنا، در ادامه اين بيانيه آمده است: « دکتر عطاردي دانشيار دانشگاه شريف با سابقه‌ي 15 سال فعاليت علمي و تحقيقاتي برجسته در حوزه‌ي مدارات مجتمع بوده است. ايشان دانشجويان متعددي در دوره‌هاي دکتري و فوق ليسانس تربيت نموده‌اند و دانشجويان ايشان در حال حاضر در داخل و حارج کشور از افراد برجسته‌ي علمي مي‌باشند.

زمينه‌ي فعاليت ايشان در حوزه‌ي کارهاي غير نظامي و عمدتاً بر روي طراحي تراشه هاي کارت هوشمند و گيرنده ي‌ تلويزيون ديجيتال بوده است.

از ايشان آثار علمي زيادي در قالب مقاله به زبانهاي انگليسي و فارسي و همچنين کتب درسي به جا مانده که همگي مويد فعاليت‌هاي صرفاً علمي ايشان در اين حوزه بوده‌اند. تمام‌ اين مقالات حول مسايل غيرنظامي براي کاربردهاي روزمره جامعه بشري شکل گرفته است.

ايشان در چهارده ماه گذشته دوبار دچار سکته‌ قلبي شده‌اند و براي معالجه به کشور ايالات متحده سفر کرده بوده‌اند.

مواردي که ايشان متهم به خريد آن هستند همگي ابزارهاي ساده آزمايشگاهي‌اي است که به سادگي توسط هرکسي قابل ابتياع و انتقال به ايران بوده است. بسياري از اين موارد هم اکنون در اکثر دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي کشور مورد استفاده قرار مي‌گيرد و تنها دليلي که ممکن است ايشان شخصاً مبادرت به خريد اين وسايل کرده باشند آسان‌تر کردن فرايند خريد بوده است.

ما بر اين باوريم که بازداشت يک شخصيت علمي برجسته به دلايلي چنين سطحي اشتباهي بزرگ و در تعارض با شعار پيشرفت علم به عنوان يک ميراث بشري است. خريد وسايل آزمايشگاهي توسط اساتيد دانشگاه هاي دنيا امري نه تنها معمول بلکه بايسته است. اين مايه‌ي تعجب و نگراني است که کشوري که مدعي گسترش علم و دانش در سطح دنيا است، دست به چنين اعمال زشت و کودکانه‌اي بزند. بر اين باوريم که اين حرکات کوچکترين تغييري در روند پيشرفت علمي اساتيد دانشگاه شريف و سايردانشگاه هاي کشور نخواهد داشت.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016