جمعه 21 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فراخوان عدالت برای ایران برای شناسایی مسئولان قتل بازداشت شدگان در خوزستان

براساس اخبار موثق ارسالی به “عدالت برای ایران”، طی هفته های اخیر سلسله دستگیری هایی در مناطق عرب نشین شهرهای شوش، حمیدیه و اهواز صورت گرفته است. تاکنون بیشتر از ۶۰ نفر توسط نیروهای امنیتی به اتهامهای شعار نویسی بر روی دیوار برای تحریم انتخابات پارلمانی پیش رو و تغییر عقیده مذهبی و گرایش به مذهب سنی بازداشت شده اند. این گزارشها تایید می کند که دو نفر از بازداشت شدگان در زندان و در اثر شدت شکنجه های وارد شده کشته شده اند. مرگ ناصر آلبوشوکه درفشان که در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۹۰ در شهر اهواز دستگیر شد، چهار روز پس از دستگیری به خانواده اش اعلام شده است. وی در بازداشتگاهی مخفی در شهر اهواز نگه داری می شده است. محمد کعبی نیز در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۰ در زندان شوش و تحت شکنجه کشته شده است. در اسفند سال ۸۹ نیز رضا مغامسی در زندان ذزفول تحت شکنجه به قتل رسیده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسلم است که قتل سه جوان معترض در زندان را نمی توان یک اتفاق دانست. کما اینکه جسد محمد کعبی به خانواده اش تحویل داده نشده و اقدام به دفن مخفیانه وی کرده اند. بنابراین تمامی نیروهای امنیتی، قضایی و انتظامی که در دستگیری، زندانی کردن و شکنجه آنان دخالت داشته اند، مسئول این قتلها هستند و باید پاسخگو باشند.
متاسفانه اخباری که تاکنون به دست آمده فاقد اطلاعات لازم برای پیگیری عاملان و آمران این جنایتها بوده است؛ مشخص نیست که این افراد دقیقا با دستور و توسط چه نهادی دستگیر و به کدام زندان یا بازداشتگاه برده شده و در کجا و تحت نظر کدام یک از مقامات قضایی و امنیتی به قتل رسیده اند.
این قتل ها چه به دلایل قومی یا نژادی و یا هر دلیل دیگری صورت گرفته باشد، یکی از شیوه های مقابله با آن و جلوگیری از قتلهای بیشتر بازداشت شدگان، از پرده برون افتادن نام، سمت و مشخصات آمران و عاملان آنهاست. این امر همانگونه که پیش تر نیز بارها گفته ایم، تنها عملی معطوف به آینده نیست؛ بلکه همین امروز معنا و فایده ای روشن دارد. علنی شدن اسناد و مدارک مربوط به اشخاصی که خود و جنایتهایشان را در پس اسمهای مستعار پنهان می کنند، باعث شرمساری آنان در مقابل خانواده و جامعه ای که از این اعمال آگاه شده خواهد شد و احتمال تکرار جنایات مشابه را کمتر می کند. همچنین راه را برای پیگرد حقوقی مقامات مسئول، به خصوص در عرصه بین المللی هموار می سازد.
عدالت برای ایران از تمامی کسانی که در مورد مقامات اطلاعاتی، امنیتی و قضایی مسئول نقض شدید و گسترده حقوق معترضان اطلاعاتی در دست دارند می خواهد که با در اختیار گزاردن اطلاعات خود جهت شناسایی ناقضین حقوق بشر در خوزستان کوشش کرده و اجازه ندهند که این اعمال در خفا باز هم تکرار شود.
ما ضمن محکوم کردن این روند قتل و شکنجه و ابراز همدردی با خانواده های قربانیان، بار دیگر از تمامی کسانی که خود، خانواده یا دوستانشان قربانی نقض حقوق بشر شده اند، می خواهیم که در راستای ایجاد بانک اطلاعاتی ناقضین حقوق بشر که عدالت برای ایران در صدد انجام آن است، شواهد، اطلاعات و اسناد خود را (هر چند جزئی) در رابطه با عاملین و مرتکبان چنین جنایاتی، به ویژه در مناطق عرب نشین، در اختیار ما بگذارند. بدیهی است کلیه اطلاعات پس از بررسی و تحقیق از سوی ما و پس از اطمینان از صحت آنها در اختیار عموم قرارخواهد گرفت.

برای وارد کردن اطلاعات درباره ناقضان حقوق بشر به این صفحه بروید یا از طریق ای میل با ما تماس بگیرید:

http://justiceforiran.org/human-rights-abusers-persian-database/
info@justiceforiran.org


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016