دوشنبه 24 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حميدرضا کاتوزيان: "صدای ملت" ليست اصولگرايان معتدل، مستقل و منتقد دولت است، خبرآنلاين

انتخابات - سخنگوی ليست انتخاباتی صدای ملت معتقد است امکان حضور برخی کانديداهای جبهه متحد اصولگرايان در ليست انتخابی اين تشکل وجود دارد.


محمود عزيزی: حميدرضا کاتوزيان که از مجلس هفتم به چهره ای شناخته شده و تاثير گذار در ميان نمايندگان تبديل شده، در آستانه انتخابات مجلس نهم با همراهی دوستان همفکرش جريانی انتخاباتی راه انداخته است که در همين مدت کم مورد اقبال واقع شده اند.

او دليل ارائه ليست مستقل انتخاباتی از سوی اين جريان را عدم مخالفت بزرگان اصولگرا با برای فعاليت مستقل می داند و سعی می کند اميدوارانه به آينده نگاه کند.

وقتی از او درباره احتمال تشکيل فراکسيون صدای ملت در مجلس آينده در صورت رای آوری اين ليست سوال می کنيم، آن را رد نمی کند اما تاکيد نمی کند که «ما فعلا آنچه برايمان مهم است اين است که شاهد تشکيل مجلسی باشيم که در آن نمايندگانش افراد آزاد منشی باشند که از حقوق ملت صيانت کنند.»

مشروح گفت و گوی خبرآنلاين با عضو ليست صدای ملت در ادامه می آيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قرار اصولگرايان بر اين بود که يک ليست ارائه دهند و اگر کسی در اين ليست نبود، انصراف دهد و از صحنه خارج شود؟ چه شد شما و دوستانتان تصميم گرفتنيد، ليست بدهيد؟

به هر حال ما به يکسری از شاخص‌ها معتقد هستيم، که نمايندگان مجلس بايد حتماً آن را داشته باشند تا بتوانند به عنوان وکيل مردم ايفای نقش و وظيفه بکنند؛ با همان شاخص‌ها هم در واقع گروه‌های مختلف و نمايندگان خود را در جبهه متحد معرفی کرديم. ما از ابتدا مجموعه ای جدا از جبهه متحد درست نکرديم چون خودمان را در جبهه متحد می‌ديدم و تصورمان اين بود که در چارچوب‌هايی که کميته وحدت تعريف کرده اند هستيم و جبهه متحد اصولگرايان هم با همان چارچوب‌ها حرکت می‌کنند. علاوه بر اين، ما به هيچ وجه به دنبال انشقاق و يک شعبه و جريان خاص و جديدی هم نبوديم، اما در جمع‌بندی، آقايان تصميم گرفتند که بنده، آقای عباسپور و مطهری در ليست نباشيم.

از طرفی اعلام بزرگان مبنی بر اينکه فعاليت‌های مستقل منعی ندارد موجب شد ما در نهايت در قالب فهرست جديدی تحت عنوان «صدای ملت» اعلام حضور کنيم. البته قبل از آن اسمی ديگری را بعضی از دوستان به عنوان منتقدان دولت برگزيده بودند که در نهايت بعد از بررسی، اين عنوان انتخاب شد. چون آن چيزی که در ذهنمان هست و به آن اعتقاد و باور داريم، فراتر از بحث انتقاد از يک دولت است. ما معتقديم بايد يک سلسله اصولی در مجموعه حاکميت و به طور مشخص در رفتار و سياست های دولت، رعايت شود تا موجب بالندگی و توسعه کشور شود.

مصاديق اين اصول شما چيست؟

مثلاً تکيه و تأکيد بر بکارگيری خرد جمعی، استفاده از تجارب ديگران، مشورت‌پذيری، انتقادپذيری، شفاف عمل کردن و مسئوليت‌پذيری. معتقديم که همه اجزای حاکميت- مجلس، قوه قضائيه،قوه مجريه- بايد اين خصوصيات را داشته باشد. ما اعتقاد داريم در اين ابعاد قوه مجريه ضعيف عمل کرده است.

يعنی الان اين شاخص هايی که می گوئيد در مجموعه ليست جبهه متحد نيست؟

نمی‌خواهم بگويم نيست، قطعاً هست؛ چون جبهه متحد هم افراد محترمی هستند اما ما اعتقادمان اين است که به شکل جدی‌تری بايد روی اين معيارها ايستادگی کرد. به همين دليل روی اين شاخص‌ها تأکيد می‌کنيم و آنها را دنبال می‌کنيم.

به همين دليل بود که عنوان ليست انتخاباتی تان را به صدای ملت تغيير داديد؟

بله، تصور می کنيم مطالبات مردم فراتر از انتقادات به دولت است. بالاخره آن کسانی که انتخابات را پيگيری می کنند، می دانند که صدای ملتی ها همان منتقدان دولت هستند که نقدهای اساسی به دولت دارند.

ارزيابی تان از ليست جبهه متحد چيست؟ برخی از دوستان شما در مجلس معتقدند که وجه تخصصی شدن در ليست اصولگرايان کاسته شده است؟ در مقابل، برخی نظری متفاوت دارند. ارزيابی شما چيست؟

راستش را بخواهيد ما هم همين حس را داريم ولی علاقه نداريم زياد روی اين موضوع تأکيد کنيم. جزئياتی وجود دارد که شايد ديگرانی مثل آقای جلالی که عضو کميته مرکزی جبهه متحد بودند، بهتر بتوانند درباره آن صحبت کنند.

آقای مطهری اخيرا اعلام کردند به اين دليل اسم ما را در ليست جبهه متحد قرار ندادند که برخی ها دلخور نشوند. شما دلايل حذف خودتان را چه می دانيد؟

يک بحث اساسی، انتقاد به دولت و ايستادگی روی اين نقدها است که برخی آن را نقطه ضعف تلقی می کنند؛ در حالی که ما کل رفتار ، عملکرد و سياست های دولت را نقد نکرديم. دولت در خيلی از موارد هم کارهايی خوبی کرده است که ما هم همراه شديم و تائيد کرديم. ولی دولت در مواردی اشتباهات بزرگ و غير قابل گذشتی مرتکب شد.

کجا به دولت کمک کرديد؟

ما از اصل موضوع هدفمندی يارانه ها دفاع کرديم. چون اصل اين اقدام را حرکتی شجاعانه می دانستيم، و از آن دفاع کرديم؛ ولی وقتی اين قانون درست اجرا نشد، از اين اقدام انتقاد کرديم. بالاخره جنبه نظارتی مجلس کجا بايد خود را نشان دهد؟ بنابراين اينکه بخواهيم کليت دولت را نفی کنيم، حرف درستی نيست، اما به برخی از رفتارها و تصميم گيری هايی دولت انتقاد داريم. به ويژه در مواردی که دولت قانون را اجرا نکرد يا اينکه غلط اجرا کرد يا آن را دور زد.

علی رغم اينکه می گوئيد يکی از دلايل کنار گذاشته شدن شما نقد دولت است، اما در همان شرايط آقای توکلی هم حتی گاهی از شما تندتر دولت را نقد می کرد، ولی در نهايت در ليست اصولگرايان باقی ماند.

عرض من اين بود که اين يکی از موارد بود. يکی ديگر از نکات، اظهار نظرها و ديدگاه های ما درباره حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ بود که موجب شده برخی به مواضع و ديدگاه های ما انتقاد کنند.

کدام يک از اين دو دليل در کنار گذاشتن شما پر رنگ تر بود؟

من به هر دو سهم يکسانی می دهم. چنانچه در مورد آقای عباسپور هم که در جريان مسائل بعد از انتخابات سال ۸۸ مواضع ملايم تری داشتند، حذف شدند. چون ايشان انتقاداتش به آقای احمدی نژاد بسيار جدی، پر رنگ و اساسی است.

شما در خصوص مواضعتان درباره انتخابات سال ۸۸ متهم هستيد که از فتنه دفاع کرديد و موضوعاتی مثل کهريزک را به يک مساله اصلی تبديل کرديد. پاسختان در اين زمينه چيست؟

البته من قبلا هم توضيح دادم ولی خيلی بدان نپرداختم. چرا که فکر می کنم زياد پرداختن به اين مساله بی فايده است. بحث فتنه در اين دو ساله موضوعی برای کسب و کار يک عده از سياسيون شده است. من معتقدم بدون شک دستهای خارجی در کار بود که از اين اتفاق و اختلافات بهره برداری کنند تا کليت نظام را به چالش بکشند. ولی بنده اينکه همه معترضين فتنه‌گر بودند را قبول ندارم و هميشه هم به اين موضوع تاکيد کردم. يگ گروه اندکی توطئه‌گر بودند که با بيگانگان مرتبط بودند که دستگاه های امنيتی بايد با اين مساله برخورد می کردند. اما يک مجموعه بزرگ هم معترضين بودند که به هر دليل اعتراضاتی داشتند. اينها حرفشان سياسی بود و بايد با تدبير سياسی با آنها تعامل صورت می گرفت نه اينکه با آنها برخورد امنيتی شود. برخی از کاسبان فتنه کار را به جايی رساندند که هر کس به احمدی نژاد رای نداده است، کانه فتنه‌گر است. اين جريان با اين بهانه به دنبال حذف بسياری از مسئولان ارشد و ميانی نظام است.

اشاره کرديد که دوستانتان به منتقد دولت بودن شما ايراد دارند. اين امر اصولا به انتقادات شما از دولت باز می گردد يا اينکه می گويند در شرايط فعلی اين امر به صلاح کشور نيست؟

وقتی می بينند انتقادات حق است عمدتا می گويند انتقاد از دولت را در اين شرايط نبايد مطرح کرد.

منظورشان چه شرايطی است؟

شرايط بين المللی و شرايط داخلی کشور. در زمان آغاز هدفمندی يارانه ها، دوستان می گفتند هر کس وارد اين بحث شود و از اين طرح انتقاد کند، فضا را امنيتی کرده است. در حالی که در ۳۳ سال اخير ما درگير مسائل بيرونی بوديم و در داخل هم با مسائل حادی در دولتهای سه گانه روبرو بوده ايم. بالاخره اين شرايط را هميشه داشتيم. آيا کشورهای ديگر هم همين گونه هستند که از دولتهايشان انتقاد می کنند؟ نه، اين طور نيست.

الان بحران اقتصادی سراسر آمريکا و اروپا را گرفته است. آيا مطبوعات را محدود کردند؟ آيا رسانه‌ها را محدود کردند؟ آيا نماينده‌های مجلس را محدود کردند؟ خير؛ اينطور نيست. ممکن است برخی بگويند جمهوری اسلامی خيلی دشمن دارد. مگر ما تنها کشور دنيا هستيم که چنين وضعيتی داريم. برخلاف آن چيزی که برخی تصور می‌کنند موضع‌گيری‌شان ناشی از پختگی‌های سياسی است، بنده معتقدم اين موضع گيری‌ها ۱۰۰ درصد ناشی از ناپختگی است. فقط ببينيد همين سکوت ها و مماشت ها وضع سياسی و اقتصادی کشور را به کجا کشانده که ثروت مردم ما در عرض دو هفته براساس قيمت جهانی ارزهای بين المللی به نصف کاهش پيدا کرد.

دوستانتان اسم اين روش را می گذارند حمايت از دولت يا می‌گويند اين حفظ نظام است ؟

اين را به عنوان مصلحت‌انديشی در ارتباط با موقعيت نظام مطرح می‌‌کنند که طرح انتقاد‌های شما می‌تواند منجربه شروع سو‌استفاده دشمن بشود. در حالی که ما چه زمانی خالی از اين فضاها بوديم که بتوانيم انتقاد کنيم. اگر قرار باشد مثلاً به خاطر اين موضوع‌ها انتقاد نکنيم هيچ وقت نبايد حرف بزنيم.

دليل مخالفت‌هابا نقد را چه می دانيد؟

به بخش هايی از اين پاسخ نمی‌شود زياد پرداخت. الان شما برخی از ليست ها را ببنيد. کاملاً مشخص است که اين ليست، ها براساس مديريت مجلس آينده تنظيم شده است. زمان انتخاب نامزدها و حذف برخی چهره ها، به دنبال تحکيم موقعيت فردی برای رياست مجلس آينده هستند و مسائل اساسی معيار آنها نبوده است. مذاکرات بين سران ليست ها برای همسويی در انتخاب افراد ليست بر اين اساس که چه کسی رئيس مجلس آينده شود، صورت گرفته است. معتقدم اين جفا به مردمی است که به مجلس برای حل مشکلاتشان چشم دوخته اند. اما دوستان برای رياست مجلس آينده هماهنگی می کنند.

آقای کاتوزيان! ليست صدای ملت در صورت موفقيت به سمت تشکيل فراکسيون در مجلس نهم خواهد رفت؟ به اين موضوع فکر کرديد؟

آنچه فعلا برايمان مهم است اين است که شاهد تشکيل مجلسی باشيم که در آن نمايندگانش افراد آزادمنشی باشند که از حقوق ملت صيانت کنند و برخورد معقول و تخصصی با مسائل در اولويت امورشان ببينند. اما درباره سوال شما بايد بگوييم که درباره آينده هنوز تصميمی نگرفتيم. علی الاصول تشکيل اين حرکت ها می تواند منجر به تشکيل يک فراکسيون يا يک حرکت حزبی بشود. البته اين بحث هنوز در ميان دوستان ما طرح نشده است. همه چيز به نتيجه انتخابات بستگی دارد.

ليست صدای ملت سراسری است يا فقط در تهران ليست خواهيد داشت؟

فعلا جدی‌ترين فضا برای امکان ارائه ليست در تهران است. در مورد ديگر استانها هنوز به جمع بندی نرسيديم.

هزينه های انتخاباتی شما قرار است از کجا تامين شود؟

از نظر مالی وضعيت ما مشابه ديگران نيست و می توانم بگوييم خوب نيست. چرا که ما نه به دولت متصل هستيم و نه به شبکه هايی که به طور سنتی از اصولگرايان حمايت می کنند.

در اين مدت که ليست شما اعلام حضور کرده است، واکنش های مردمی به اين ليست چگونه بوده است؟

در اين مدت مراجعات خوبی به ما شده است. البته برخی از دوستانمان در ابتدا چندان تمايلی به انتخابات نشان نمی دادند اما هر چه به انتخابات نزديک تر می شويم، به خود من می گويند ما حاضريم به ليست شما رای بدهيم.

آقای کاتوزيان شما گفتيد که ما برای تقويت خردورزی، عقلانيت و اعتدال وارد عرصه شديم. يعنی اگر شما سه تن از طرف مردم انتخاب شويد مجلس ديگر خرد ورز خواهد شد؟

بالاخره ما تلاشمان اين است که جريانی درست کنيم که حاکميت خرد جمعی و عقلانيت و پاسخ گويی به مطالبات و صيانت از حقوق مردم سر لوحه کارش قرار دهد. شما ببينيد مدرس در مجلس يک نفر بود، اما همين يک نفر رضاخان و استبداد او را زمين گير کرد.اگر نماينده واقعا نماينده باشد و با درايت و تجربه کار کند، خيلی می تواند موثر باشد.

ولی قبول کنيد در مجلسی که ترکيب ها متفاوت است، جمع کردن گروهی که يک دست باشند، سخت است.

الان فضا متفاوت است و بايد کمی صبر کرد. در دوه قبل که فضای سياسی کشور لطيف تر از الان بود در مجلس فقط ۳۵ درصد نماينده ها، نامزدهای جبهه متحد اصولگرايان بودند. اما در بقيه کشور خيلی از نامزد ها که اتفاقا اصولگرا بودند، به طو مستقل کانديدا شدند و بدون حمايت جبهه متحد و براساس اقبال مردمی وارد مجلس شدند. به همين دليل عرض ميکنم نبايد چندان نا اميد بود.

امکان اينکه در ليست انتخاباتی شما اصلاح طلبان هم حضور داشته باشند، وجود دارد؟

ليست انتخاباتی صدای ملت ليست اصولگرايان معتدل، مستقل و منتقد دولت است.

سر ليست، «صدای ملت» چه کسی است؟

آقای مطهری. بالاخره ايشان شناخته شده تر از بقيه هستند و از مدتها قبل هم پرچمدار مبارزه با تخلفات و قانون گريزی های دولت بودند.

اين امکان که از ليست جبهه متحد، افرادی در ليست شما قرار بگيرند، وجود دارد؟

بله، امکان دارد. آنها که با عقايد و روحيات و روش هايشان هماهنگ باشيم را احتمالا در ليست خواهيم آورد.

ليست شما حداکثر چند نفره است؟

ما اصراری بر کامل بودن ليست خودمان نداريم و ممکن است با ۸ يا ۱۰ نفر هم اين ليست را ببنديم.

آقای کاتوزيان ! اگر رای نياوريد چه می کنيد؟

من استاد دانشگاهم و همين الان هم يک روز در دانشگاه اميرکبير تدريس می کنم. اگر رای نياوردم به فعاليت های علمی ،آموزشی و پزوهشی خود می پردازم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016