جمعه 12 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: انتخابات فرمایشی و دستوری است، کلمه

چکیده : امروز جامعه ما در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است و تجربه همه کشورها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی های آن از قبل تعیین شده است . چنین انتخاباتی هیچ شباهتی با انتخابات مطرح شده در قانون اساسی کشور که هدف آن اعمال حاکمیت مردم است ندارد و در هیچ کجای دنیا هم چنین انتخاباتی آزاد، سالم و مبین حاکمیت ملی تلقی نمی شود. ...

در حالی که یک سال از حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی گذشته است، اما آنان تاکنون در مورد شرکت در انتخابات مجلس نهم اظهار نظر کرده و در پی این اظهار نظر محدودیت های آنها افزوده شده است.

سه ماه پیش مهدی کروبی در مورد انتخابات فرمایشی گفته بود: “من از دیدگاه های مقامات جمهوری اسلامی استنباط کردم که که آقایان از تداوم قهر و نارضایتی مردم به خوبی مطلع‌اند و می‌خواهند انتخاباتی فرمایشی و دستوری ترتیب دهند و با رد صلاحیت و ابطال برخی حوزه‌ها و پرکردن صندوق‌های رای از رای‌های بدون صاحب، و سپس برخورد و دستگیری و به وجود آوردن رعب و وحشت و امنیتی کردن کشور، پروژه تکراری انتخابات ۸۸ را بار دیگر پیاده کنند.”

فاطمه کروبی به نقل از این رهبر جنبش سبز گفته بود: برای اینکه از این بیشتر آبروی اسلام و روحانیت نرود و مردم و فعالان سیاسی دلسوز نظام، مجددا گرفتار نشوند، بهتر است جمع اندکی که مورد قبول آقایان هستند، به عنوان شورای عالی انتخابات منصوب شوند و افرادی را به عنوان نماینده ملت انتخاب (منصوب) کنند و تیر آخر را به پیکره جمهوری اسلامی که در سال ۵۸ با رأی قاطع و بی سابقه مردم تصویب و تاسیس شد، بزنند تا ان‌شاءالله مردم در فرصتی مناسب، ارزش های موجود در قانون اساسی سال ۵۸ را البته با اصلاحاتی که در گذر زمان ضروری می‌نماید، احیا کنند.

وی که تنها به رسانه های دولتی دسترسی دارد، در خصوص اظهار نظرهای انتخاباتی مسئولان گفته بود: موضع‌گیری‌هایی که از دبیر شورای نگهبان و وزیر اطلاعات و برخی دیگر از مسئولان و مخصوصا صدا و سیما شنیده‌ام حاکی از آن است که به اعتقاد آنان، دشمنان انقلاب و نظام می‌خواهند از فرصت انتخابات استفاده کنند و امنیت کشور را برهم زنند!

در همین حال میرحسین موسوی نیز در آخرین ملاقات خود با دخترانش تاکید کرده بود: با توجه به تداوم وضعیت فعلی نمی‌توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


میرحسین موسوی و مهدی کروبی بارها بر لزوم برگزاری انتخاباتی آزاد با مشارکت همه گروه های سیاسی تاکید کرده اند.

گروه های اصلاح طلب نیز به اجماع تصمیم به عدم مشارکت در این انتخابات گرفته اند.

این تصمیم در پی نامه ۳۹ زندانی سیاسی از طیف های مختلف فکری صورت گرفت با نمایشی و ساختگی بودن این انتخابات تاکید کرده بودند: امروز جامعه ما در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است و تجربه همه کشورها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی های آن از قبل تعیین شده است . چنین انتخاباتی هیچ شباهتی با انتخابات مطرح شده در قانون اساسی کشور که هدف آن اعمال حاکمیت مردم است ندارد و در هیچ کجای دنیا هم چنین انتخاباتی آزاد، سالم و مبین حاکمیت ملی تلقی نمی شود.

شورای هماهنگی راه سبز امید هم دعوت کرده است که مردم با خانه نشینی با رهبران دربند جنبش سبز اعلام همبستگی کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016