سه شنبه 16 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگاهی به نمايش انتخابات و جوابيه محمد خاتمی، مهدی رود

اگر چه از ماهها قبل تريبون های رژيم تمام تلاش خود را به کار بستند که از هر راه ممکن مردم را به پای صندوق های رای بکشانند و هر چه به ۱۲ اسفند نزديک تر شديم گيرنده های نظام موج های قوی تری از بی تفاوتی و بی رمقی مردم برای شرکت در سيرک انتخاباتی دريافت می کردند , حتی تهديدهايی نظير قطع يارانه افرادی که در انتخابات مجلس فرمايشی شرکت نمی کنند و حتی اين موضوع که حضور کمرنگ در انتخابات باعث قرار گرفتن کشور در معرض خطر حمله نظامی دشمنان خواهد شد , از ديگر ترفندهايی بود که به خوبی نشان ميداد گردانندگان نظام تماميت خواه بيش از هر زمان ديگر از نه گفتن مردم به ولی فقيه ارتجاع هراس دارند .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما از طرفی ديگر مقبول نشان دادن ميزان بالای آرای مردم در نگاه جهانيان نيز برای سران رژيم از اهميت بالايی برخوردار بود . خبرنگاران رسانه های خارجی که در انتخابات قبل به راحتی برای پوشش حضور مردم رواديد ورود به ايران را دريافت می کردند , اينبار بايد به صورت گزينشی از فيلترينگ عوامل مهندسی انتخابات رد می شدند تا دست چين شوند . تا انجا که در نهايت اکثريت رسانه های پرطرفدار و خبرساز غربی نتوانستند نماينده ای برای پوشش اخبار انتخابات در ايران داشته باشد . در اين ميان جا به جايی خبرنگاران خارجی با اتوبوس های مخصوص و انتقال آنها به حوزه های از پيش تعيين شده برای تهيه خبر نيز از عجايب و نوآوری های گردانندگان سيرک انتخاباتی بود . اما ويژه بودن انتخابات مجلس اين دوره به همين جا ختم نمی شود پوشش رسانه ای اين نمايش برای رسانه های داخل کشور نيز در نوع خود جالب بود , حوزه هايی محدود به تعداد انگشتهای يک دست , تصوير های بسته از حوزه هايی که عمدتا به محدوده اطراف صندوق رای مربوط می شد , نشان دادن صف های انتخاباتی از دوره های قبلی انتخابات و قطع متعدد تصاوير زنده از حوزه ها و اجرای ادامه برنامه از داخل استوديو سيمای دروغ پرداز رژيم که به بحث مضحک دو يا چند مجری که به تحسين از حضور مردم ( در واقع حوزه های خلوت رأی گيری ) می پرداختند .

اما بمب خبری که پيش از ظهر ۱۲ اسفند بر روی سايت حکومتی فارس ديده شد رأيی بود که « سيد محمد خاتمی » از يک حوزه مربوط به شهرستان دماوند به صندوق انداخت , آنچه که در نگاه اول در شبکه های اجتماعی از عکس العمل حاميان رئيس دولت اصلاحات ديده می شد , رد صريح اين خبر و اتهام دورغ پردازی به خبرگزاری فارس در مورد اين موضوع بود . اما با گذشت چند ساعت از خبر و تائيد آن از طرف نزديکان سيد محمد خاتمی , انتقاد ها از اين حرکت غير قابل پيش بينی سردمدار طيف اصلاح طلب بالا گرفت که البته هنوز نيز ادامه دارد . در پی اين مسائل محمد خاتمی با توجه به وعده ای که از قبل داده بود طی نوشته ای که در وبلاگ شخصی اش منتشر کرده سعی بر ان داشته که دلايل حضورش را در انتخابات ۱۲ اسفند به اختصار بيان کند . گرچه به زعم نگارنده و با نظر به روش و منش سيد خندان و عدم شجاعت او در رفتار سياسی اش در اين سالها , انتظار می رفت که ايشان باری ديگر با تکيه بر آرمان های اصيل انقلاب و امام ( خمينی ) با باز گذاشتن روزنه آشتی ملی با تماميت خواهان استبداد زده , عمل خود را در روز تحريم انتخابات توجيه کند , اما در اين باب توجه به چند نکته می تواند قابل توجه باشد.

۱- ايشان در اين برهه از زمان که حاکميت تا بن دندان مسلح و سرکوبگر که نه تنها حاضر به کوچکترين عقب نشينی از مواضع سرکوبگرانه نشده , بلکه با ايجاد رعب و وحشت بر فضای عمومی جامعه و همچنين فشار روزافزون بر زندانيان سياسی و عقيدتی و تنگ کردن عرصه بر مردم از منظر افتصادی, اجتماعی و سياسی , چگونه به اين جمع بندی رسيده که در فضای خفقان موجود می توان با اين حاکميت تماميت خواه از در آشتی و مصالحه وارد شد ؟

۲- جناب خاتمی در جايی ديگر « دفع مخاطرات درونی و بيرونی » را نيز از دلايل موجه خود برای شرکت در اين انتخابات ذکر ميکند , سيد گرامی آيا شما لحظه ای به اين انديشه ايد که حکومت به خصوص در اين دو سال اخير با همين بهانه دفع مخاطرات درونی , کشور را تبديل به يک پادگان نظامی کرده و با بازداشت های گاه و بيگاه فعالان سياسی و عقيدتی و حقوق بشری و حتی وکلا , به ادعای خود سعی بر فرو نشاندن به اصطلاح فتنه دارند , آيا اين اظهار نظر شما نوعی همراهی با سران رژيم تلقی نمی شود ؟ و اينکه ايا شما دليل مخاطرات بيرونی را به غير از ماجراجويی های رژيم و بردن سياست خارجی کشور به سمت خطر حمله نظامی و مواضع لجوجانه در مورد برنامه هسته ای , می دانيد ؟ آيا در صورت مصالحه شما و آشتی ملی اين خطر و مواضع حاکميت به پاس قدردانی از شما به سمت صلح و همراهی با کشور های درگير در اين پرونده گام خواهد برداشت ؟

۳- جناب خاتمی مهم ترين شاخصه يک سياستمدار شجاعت اوست شايد برای خيلی از افرادی که دنباله رو خط فکری شما هستند رسيدن به جواب اين پرسش کمی سخت باشد که چگونه خود شما از پی محقق نشدن شرايطی که برای شرکت در انتخابات مجلس فرمايشی وضع کرديد , عدول کرده و شخصا به زير پا گذاشتن اين اصول پذيرفته شده مبادرت فرموديد ؟ و چطور است که وقتی شرکت نکردن رهروان جبهه اصلاحات در انتخابات به زعم اعضای شورای همانگی راه سبز اميد يک پيروزی محسوب می شود , شما حاضر می شويد طعم شيرين اين پيروزی بزرگ را حتی بين حاميان اصلاح طلبی به تلخی تبديل کنيد ؟ گرچه از جسارت شما همان بس که بارها از مواضع تان پايين آمده و ميدان را به حريف واگذار کرده ايد .

۴- حيرت من آنجا به اوج می رسد که در جوابيه شما به اين مطلب بر می خورم « استراتژی عدم معرفی نامزد و ارائه ليست هيچگاه به معنی تحريم انتخابات نبود » سيد خندان , اگر مقصود از عدم ارائه ليست به معنای تحريم انتخابات نبود , پس چگونه است که اکثريت قريب به اتفاق جريانات اصلاح طلب در آستانه انتخابات با قاطعيت از تحريم فعال ان حمايت می کنند و پشت سر هم بيانه تحريم صادر می کنند ؟ و اينکه چرا جنابعالی در آن مقطع موضع خود را مشخصا اعلام ننموديد ؟ و افزون بر آن چرا در سکوت خبری و با مخفی کاری يک حوزه کوچک و دورافتاده را برای ابراز ارادت خويش به نظام و آرمان های انقلاب , انتخاب کرديد؟

۵- از طرفی ديگر اگر مقصود شما از بدخواهان نظام , خيل عظيمی از مردم و فعالان و دانشجويان آگاه است که خواهان برچيدن نظام ديکتاتوری ولايت فقيه اند , بايد عارض باشم که اتفاقا اين انبوه معترضان در ذهن خويش بدخواهان ايران را عده ای ميدانند که برای حفظ نظام تماميت خواه از هيچ روشی حتی به قيمت ناديده گرفتن خون کشته شدگان و دادخواهی خانواده آنها , کوتاه نمی آيند و از در مصالحه با رژيم و به منظور سهم خواهی از قدرت وارد می شوند .

اما از پس اين جريانات يک حقيقت نهفته است که خط اصلاح طلبی در نهايت قائل به عبور از خط قرمز نظام و حکومت نخواهد بود و همواره با نماد و شعارهايی نظير مردم سالاری دينی که هيچگاه تعريف دقيقی از حکومت بر پايه حاکميت مردم و همزمان در چهارچوب نظام دروغ پرداز و ضد مردمی ولايت فقيه ارائه نداده اند , و تنها به دنبال سهمی از قدرت از دست رفته خود در قالب نظام ارتجاعی – اسلامی هستند و در آينده نيز خواهند بود .

مهدی رود


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016