جمعه 19 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلطانيه:ايران هرگونه تجاوز و تهديد که موجد بي‌ثباتي و جنگ است را رد مي‌کند، ایسنا

نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: جمهوري اسلامي ايران متعهد به همه مسووليت‌هايش است، از توسعه مناسباتش با همه کشورهاي صلح دوست جهان استقبال مي‌نمايد و هرگونه تجاوز و تهديد که موجد بي‌ثباتي و جنگ است را رد مي‌کند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) علي‌اصغر سلطانيه در سخناني در شوراي حكام در مورد ترور دانشمندان هسته‌يي كشورمان اظهار كرد: در تاريخ 11 ژانويه 2012 مصطفي احمدي روشن، يک دانشمند هسته‌يي ايران، توسط گروه‌هاي تروريستي وابسته به سرويس‌هاي اطلاعاتي کشورهاي معيني، به قتل رسيد. بنابراين جامعه بين‌المللي يکبار ديگر شاهد پديده زشت تروريسم و به قتل رساندن دانشمندان و دانشگاهيان در تخلف آشکار از همه اصول بشردوستانه، روح منشور سازمان ملل، اساسنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و حقوق بين‌الملل بود. وي پنجمين دانشمند ايراني است که هدف حملات تروريستي قرار گرفت.

وي افزود: بدون ترديد، انتشار اسامي داشمندان هسته‌يي ايران و قرار گرفتن اين اسامي در فهرست قطعنامه‌ها و تحريم‌هاي غيرقانوني اتحاديه اروپا و شوراي امنيت سازمان ملل، موجب قرار گرفتن اين دانشمندان به عنوان اهداف حملات تروريستي بوده‌ است؛ لذا اتخاذ اقدامات ضروري فوري به منظور جلوگيري از تکرار چنين رويدادي در هر نقطه از جهان به ويژه در کشورهاي در حال توسعه که دانشمندان‌شان به عنوان اساس عمده و منابع ارزشمند براي توسعه پايدار و شکوفايي محسوب مي‌شوند، از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

وي گفت: در اين راستا، من از شوراي حکام و نيز کنفرانس عمومي آتي آژانس بين المللي انرژي اتمي مي‌خواهم به منظور ممانعت از اين پديده زشت يعني حملات تروريستي عليه دانشمندان و دانشگاهيان، ضمن ابراز انزجار از چنين جنايت شوم و خشونت‌باري، به موضوع مذکور توجه نموده و اقدامات ملموسي که متعاقبا توسط آزانس و کشورهاي عضو آن به مورد اجرا گذاشته شود را اتخاذ کنند.

وي ادامه داد: من همچنين مايلم از تک تک کشورهاي عضو عدم تعهد شاخه وين، صميمانه براي ابراز تسليت و همدردي ارزشمندشان با خانواده شهيد احمدي روشن، و مردم و دولت جمهوري اسلامي ايران تشکر کنم. از ساير کشورهاي عضو نيز انتظار مي‌رفت در مورد اين موضوع مهم مرتبط با روح و مفاد اساسنامه آژانس، سکوت اختيار ننمايند.

سفير و نماينده دائم کشورمان نزد آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنين در سخنراني ديگري با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در مورد انرژي هسته‌يي و سلاح‌هاي هسته‌يي که در جمع رييس و مقامات سازمان انرژي اتمي ايران و دانشمندان هسته‌يي در تاريخ 19 فوريه 2012 ايراد شده است، خاطرنشان كرد: حمايت ارزشمند بيش از يکصد کشور جنبش عدم تعهد براي حدود يک دهه از موضوع هسته‌يي ايران يک پيام دارد؛ کشورهاي در حال توسعه، حق مسلم براي استفاده از علوم و فناوري از جمله انرژي هسته‌يي براي مقاصد صلح‌آميز دارند و عصر آپارتايد، استعمار و انحصارطلبي به سر رسيده است. در اين چهار چوب مفتخرم از همه اعضاي خانواده جنبش عدم تعهد براي حمايت اساسي انعکاس يافته در سخنراني که توسط بردار گرامي‌ام يعني خالد شمعا، سفير محترم مصر، قرائت گرديد صميمانه تشکر نمايم.

وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران از همان ابتدا اعتقاد به حل و فصل اختلافات از طريق مشارکت و همکاري سازنده و مذاکرات عادلانه داشته و همواره بر احترام به حقوق همه طرف‌ها و تفوق حقوق اصرار ورزيده است؛ بنابراين جمهوري اسلامي ايران توجه دارد که شناسايي حقوق، مستلزم تحقق صادقانه آن است همان‌طور که اظهار مسووليت در بردارنده تعهد است.

وي گفت: عضويت در سازمان‌هاي بين‌المللي و پذيرش الزامات آن‌ها، با حقوق و مزاياي مناسب، ملازمت دارد. انکار حقوق و امتيازات به منزله به چالش کشيدن دلايل عضويت در اين سازمان‌هاست. هيچ دولتي نمي‌تواند حقوقي را براي خودش در نظر بگيرد و در عين حال، ديگران را از همان حقوق محروم کند و هيچ کشوري نمي‌تواند مسووليت‌هايي را براي ديگران متصور شود در حالي که خود را از اين مسووليت‌ها مبرا مي‌دارد.

سلطانيه گفت: ناگزيرم به کشورهايي که به بهانه ممانعت يا متوقف نمودن فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران به ويژه غني‌سازي اورانيوم، تحريم‌هايي را وضع مي‌کنند پيام روشني بدهم؛ آن‌ها مردم را هدف قرار داده‌اند و نه ماشين‌هاي سانتريفيوژ را، زيرا ايران بيش از نود قطعه سانتريفيوژ را به طور بومي توليد مي‌نمـايد. گزارشـات بازرسان اين اظـهارت مرا تصـديق مي‌کند؛ لذا من از اين کـشورها مي‌خواهم که به مردم‌شان و به جهانيان حقيقت را بگويند.

وي ادامه داد: آقاي رييس؛ اجازه دهيد قطعنامه 533 که توسط کنفرانس عمومي آژانس در سال 1990 تصويب شد را به همه يادآوري کنم که به صورت واضح بيان مي‌دارد؛ «هرگونه حمله يا تهديد عليه تاسيسات هسته‌يي با مقاصد صلح‌آميز نقض اصول منشور ملل متحد، حقوق بين الملل و اساسنامه آژانس است»، « حمله مسلحانه به يک تاسيسات هسته‌يي مي‌تواند منجر به انتشار راديواکتيو با اثرات شديد درون و وراي مرزهاي دولت هدف حمله گردد»، «تصديق مي‌نمايد که حمله يا تهديد به حمله عليه تاسيسات هسته‌يي با مقاصد صلح‌آميز مي‌تواند توسعه انرژي هسته‌يي را در معرض خطر قرار دهد»، «تصديق مي‌نمايد که حمله مسلحانه يا تهديد به حمله مسلحانه عليه تاسيسات هسته‌يي تحت پادمان، اعم از فعال يا در حال ساخت، شرايطي را ايجاد مي‌کند که شوراي امنيت سازمان ملل براساس مقررات منشور ملل متحد بايستي سريعا اقدام نمايد.»

وي هم‌چنين افزود: حمله اسرائيل به راکتور عراق را يادآوري مي‌کنم که براساس قطعنامه سال 1982 منجر به تعليق حقوق و مزاياي عضويت اسرائيل آژانس شد، هرچند ايالات متحده تهديد کرده بود– که البته تنها يک بلوف بود – که چنانچه قطعنامه‌اي عليه اسرائيل تصويب شود، از عضويت آژانس خارج خواهد شد. جهان امروزه شاهد است که رژيم صهيونيستي اسرائيل، مکررا تهديد به حمله عليه تاسيسات هسته‌يي مي‌کند که به صورت کاملا واضحي نقض قطعنامه مذکور است. موضع اخير رژيم صهيونيستي – مبني بر اين‌که هر چه مايل است انجام خواهد داد - اين فرضيه را ثابت مي‌کند که آن رژيم تمام تعهدات بين‌المللي را به چالش کشانده و درخواست‌هاي متحدينش از جمله ايالات متحده، يعني حاميش، که در دهه‌هاي گذشته به هر قيمتي و به هزينه دشمني با بسياري کشورها، جهان اسلام، و ايجاد تنفر از آمريکايي‌ها، از اسرائيل حمايت کرده است، را ناديده گرفته و بدان‌ها بي‌توجهي مي‌کند. سکوت اعضاي آژانس، به ويژه شوراي حکام اعتبار آژانس را خدشه‌دار مي‌نمايد. عدم اقدام از سوي شوراي امنيت ملل متحد براساس بند 3 اين قطعنامه عدم توانمندي در پيشگيري از درگيري به وسيله متوقف نمودن تهديدات عليه صلح و امنيت را نشان مي‌دهد. حمله عليه تاسيسات هسته‌يي تحت پادمان يک عضو معاهده منع اشاعه هسته‌يي توسط يک غيرعضو، ناگزير به فروپاشي معاهده منجر خواهد گرديد. در اين چارچوب، از دولت‌هاي عضو آژانس مي‌خواهم که نقض قطعنامه آژانس را محکوم نمايند و از مديرکل بخواهند که براساس قطعنامه مزبور، هرگونه تحول در اين زمينه را به کنفرانس عمومي بعدي و شوراي امنيت ملل متحد گزارش نمايد.

به گزارش ايسنا نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم‌چنين گفت: جامعه بين‌المللي يکبار ديگر شاهد پديده زشت تروريسم و به قتل رساندن دانشمندان و دانشگاهيان در تخلف آشکار از اصول بشردوستانه، روح منشور سازمـان ملل، اسـاسنامه آژانـس بين المللي انرژي اتمي و حقوق بين الملل بود. با تاسف عميق پنج دانشمند ايران هدف حملات تروريستي قرار گرفته‌اند. نظر به ضيق وقت، من در وقت ديگري بيشتر به اين موضوع خواهم پرداخت.

وي در مروري گذرا به گزارش مديرکل در خصوص راستي آزمايي عادي، خاطرنشان كرد: گزارش مديرکل به روشني اين واقعيت را منعکس مي کند که؛

• کليه مواد هسته‌يي و فعاليت‌ها تحت پادمان‌هاي جامع بوده و براي استفاده صلح‌آميز هستند.

• ايران مسلط بر فن‌آوري غني‌سازي است و علي‌رغم تحريم، فعاليت‌هاي هسته‌يي در حال پشرفت است.

• مديركل جزئيات فني‌اي را گزارش نموده است كه حفاظت از اطلاعات حساس، تجاري و مبتني بر مالكيت معنوي كشورهاي عضو را نقض مي‌كند. بايد به اين واقعيت تلخ توجه نمود كه اين گزارش علي‌رغم اين‌كه فرض اين است كه طبقه‌بندي اعلام شده آن محرمانه مي‌باشد مگر آن‌كه شوراي حكام تصميم بگيرد که آن علني شود، در دسترس عموم قرار گرفته و باعث سردرگمي زياد خوانندگان غير فني شده است.

• از مديرکل انتظار مي‌رود که صرفا وضعيت واقعي را گزارش کند براي نمونه ايران به خاطر دلايل روشن شناخته شده، پروتکل الحاقي و کداصلاح شده 1 /3 را اجرا نمي‌کند و غني‌سازي خود را و تکميل رآکتور آب سنگين براي توليد راديو ايزوتوپ را تعليق نمي‌کند. گزارش نبايد شامل بيـانيه‌هاي دبيرخانه درباره آن‌چه که يک کشور عضو ( ايران)، بايد يا نبايد انجام دهد، باشد. هر نظري که با ارائه اطلاعات غلط، پروتکل الحاقي که ماهيتا داوطلبانه است را به عنوان يک سند الزام آور حقوقي قلمداد نمايد، بر خلاف واقعيت است و به اعتبار آژانس آسيب مي رساند. - اطلاعات جزئي و بخشي از يک فرآيند راستي آزمايي فني موجب سوء تفاهم شده است که مي بايست متوقف شود.

وي درباره سياست تعامل، به خصوص تعامل با آژانس اظهار كرد: از زمان آخرين شوراي حکام يک تحول مهم اتفاق افتاده است يعني تعامل ايران و آژانس در خصوص يکي از مسائل حساس امنيت ملي و مرتبط با امور سياسي که منظور ادعاهايي مربوط به ابعاد نظامي احتمالي است. از آن‌جا که دبيرخانه تصوير کاملي ارائه نکرده است بلکه تا حدي تصوير مايوسانه‌اي ارائه نموده است مخصوصا در بيانيه مطبوعاتي خود قبل از اين‌که تيم آژانس به وين بازگردد و پيش از آن‌که گزارش مديرکل و بيانيه مقدماتي او در همين نشست قرائت شود، بايد مواردي را به ثبت برسانم.

سلطانيه در بيان سابقه‌اي آورد: پيرو مذاکرات سياسي در سطح بالا، برنامه کاري (INFCIRC /711) براي روشن شدن مسايل باقيمانده از گـذشته، در تاريخ 27 اوت 2007 ميان جمهوري اسلامي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي توافق شد. در نتيجه همکاري بسيار فعالانه ايران، شش مسأله باقيمانده در تاريخ 2008 حل و فصل گرديد و مديرکل قبلي آن را به شوراي حکام گزارش نمود. علي رغم اين واقعيت که آژانس بين المللي انرژي اتمي تعهدات خود از جمله تحويل اسناد مربوط به «مطالعات ادعايي» را به ايران انجام نداده است، ايران ارزيابي خود را در يک سند 117 صفحه اي به آژانس ارائه داد. بنابراين برنامه کار خاتمه يافت ولي آژانس بر خلاف برنامه کار آن را اعلام نکرد.

وي افزود: در هر حال ايران يک بار ديگر با دعوت از تيم آژانس در تاريخ 30 اکتبر 2011 براي ديدار از ايران به منظور حل مسايل و خاتمه دادن به فرآيندي که به نظر مي رسد بي پايان است يک امتياز تاريخي را در اختيار گذاشت.

وي درباره نخستين ملاقات‌ها (29ـ31 ژانويه 2012) گفت: ايران و تيم آژانس متشکل از مقامات ارشد مذاکرات فشرده‌اي درباره چگونگي حل و فصل مسايل و ارکان اصلي تعيين شده داشتند. آژانس و ايران پيش نويسهاي متن خود را درباره رويکرد تدوين شده و مداليتي براي جزئيات بعدي تبادل کردند.

سلطانيه درباره ملاقات‌هاي ميان نشست‌ها (15 ـ 17 فوريه 2012) نيز با اشاره به اين‌كه « به منظور تسهيل دو دور مذاکره در تهران، سه ملاقات در وين انجام شد و تفاهماتي به دست آمد» اين تفاهمات را به اين شرح برشمرد:

• رويکري که در اين فرآيند وجود دارد موضوع به موضوع خواهد بود و مسايل فني مرتبط با هم در يک موضوع طبقه‌بندي خواهد شد تا براي تسهيل کار رويکرد فشرده، موثر و نتيجه بخشي به دست آيد.

• آژانس اعلام کرد که همه مسايل باقيمانده منحصراً در سند GOV / 2011 /65 مي‌باشد که در فهرست اولويت‌بندي موضوعات/دسته‌ها در دومين پيش‌نويس مداليتي ارائه خواهد شد.

• در اين زمينه مواردي از قبيل توسعه چاشني انفجاري، ابتکار انفجار در سطح بالا و آزمايش هيدروديناميک که در اصل آژانس پيشنهاد داده بود که جزو موضوع شماره 2 قرار بگيرد توافق شد که در موضوع اول جاي بگيرد؛ بنابراين موضوع شماره 1 شامل 5 مسأله مي‌شد.

• توافق شد که آژانس اسنادي را که نشان مي‌دهد ايران فعاليت‌هاي ادعا شده در مورد هر يک از موضوعات را انجام داده است تحويل دهد.

• توافق شد که اول متن مداليته مورد توافق قرار گيرد و منعقد گردد و سپس بر اساس همين مداليتي مورد توافق رويکرد موضوع به موضوع اجرا شود.

• توافق شد که آژانس سوالات خود را درباره موضوع شماره 1 (5 مسأله) آماده نمايد و آن‌ها را در ملاقات بعدي (در تاريخ 20ـ21 فوريه) به ايران ارائه دهد تا راه را براي اجراي موثر کار هموار نمايد.

• ايران با درخواست آژانس براي تهيه اظهارنامه ابتدايي درباره ضميمه گزارش مدير کل (GOV/2011/65) در ملاقات بعدي (20ـ21 فويه) موافقت کرد.

• همچنين توافق شد که اگرچه آژانس سوالات خود را درباره موضوع شماره 1 ارائه خواهد داد اما تقاضاي دسترسي به پارچين طبق رويکرد موضوع به موضوع تا بعد از نشست شوراي حکام در ماه مارس به تعويق بيافتد.

• ايران آمادگي خود را در راستاي اثبات حسن نيت مبتني بر همکاري فعال براي برداشتن گام‌هاي عملي از جمله ارائه دسترسي در مورد دو مسأله موضوع شماره 1 يعني توسعه چاشني انفجاري و ابتکار انفجار در سطح بالا اعلان کرد.

نماينده ايران در سازمان ملل درباره ملاقات‌هاي دوم (20ـ21 فوريه) توضيح داد كه بر اساس متن مداليتي که آژانس پيشنهاد داده بود گام‌هاي زير به ترتيب پيش بيني شد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


1 ) 1توافق بر سر مداليتي

2) ايران اظهار نامه ابتدايي خود را در مورد ضميمه گزارش GOV/2011/65 ارائه نمايد.

3) آژانس همه سوالات مربوط به موضوع شماره 1 (5 مسأله) را ارائه کنــد و اسنادي را که نشان مي دهند فعاليتهاي ادعايي را ايران اجرا کرده است تحويل دهد.

4) ايران به سوالات آژانس پاسخ خواهد داد.

5) آژانس پاسخها را مرور و تحليل خواهد کرد و درباره همه اقدامات که در مورد موضوع شماره 1 (5 مسأله) بايد انجام شود با ايران به مذاکره خواه پرداخت.

6) آژانس اجراي اقدام (يا اقدامات) مربوط به يکي از مسايل موضوع شماره 1 را طبق رويکرد موضوع به موضوع درخواست خواهد نمود.

سلطانيه گفت: علي‌رغم توافقي که در وين شد و حتي بر خلاف متن آژانس که در بالا ذکر گرديد تيم آژانس بر اساس دستور مديرکل خواستار دسترسي به پارچين شد. بايد يادآوري گردد كه پارچين در سال 2005 دوبار توسط آژانس بازديد شده است كه متعاقبا معاون سابق مديركل اعلام داشت كه موضوع خاتمه يافت و بخشي از تاريخ خواهد شد و مديركل سابق آن را به شوراي حكام گزارش نمود. با توجه به اين واقعيت كه پارچين يك سايت نظامي است دسترسي به سايت يك فرآيند زمان بر مي‌باشد و به طور مكرر نمي‌توان اجازه داد. در پرتو اين سابقه، و بر اساس اينکه از آژانس خواسته شده است همه مسائل مربوطه را همچون آزمايشات هيدرو ديناميک را با هم يکي نمايد، متعاقبا يکبار ديگر اجازه دسترسي داده خواهد شد. اين فرآيند مي‌تواند به طور واضح زماني که توافق بر روي مداليته حاصل شود، شروع گردد.

سلطانيه ادامه داد: علي‌رغم اين واقعيت که مداليته نهايي نشده بود اما ايران در راستاي نشان دادن حسن نيت مبتني بر همکاري فعال، تصميم گرفت اظهارنامه اوليه خود را درباره ضميمه گزارش مديرکل ارائه نمايد. اين يکي از اقدامات مورد انتظار در پيش‌نويس مداليته ارائه شده توسط آژانس بود. آژانس براي ارائه کليه سوالات درباره موضوع شماره 1 ( 5 مسأله مربوطه) آماده نبود و تنها در خصوص پارچين و کارشناس خارجي سوال نمود. آژانس هيچ سند يا توضيحي در خصوص اين سوالات ارائه نکرد. ايران مجددا آمادگي خود را براي اتخاذ اقدامات عملي شامل اجازه دسترسي در خصوص دو مسأله در موضوع شماره 1 يعني توسعه چاشني و ابتکار انفجار در سطح بالا براي حل و فصل اين دو موضوع اعلام نمود اما تيم آژانس آن را به دليل دستور مديرکل براي بازگشت به وين، نپذيرفت.با اين حال هر دو طرف بحث فشرده اي در خصوص مداليته براي کار در خصوص ادعاها داشتند، توافقات در بخش‌هاي زيادي حاصل شد اما به دليل بازگشت برنامه ريزي شده تيم به وين و ضيق وقت، متن نهايي نشد.

وي خاطرنشان كرد: اجازه دهيد توجه شما را به اين واقعيت جلب نمايم که دبيرخانه موظف است وضعيت واقعي و نتايج راستي‌آزمايي را بدون هرگونه توصيفاتي از قبيل اظهار تأسف، يأس يا مسرت به نحوي صرفاً بي طرفانه منعکس نمايد. اين‌گونه داوري‌ها بايد بر عهده کشورهاي عضو گذاشته شود. ناگزيرم در سوابق نمايم که رويه راستي آزمايي آژانس مبتني بر موافقتنامه پادمان با کشورهاي عضو مي‌باشد؛ بنابراين از دبيرخانه انتظار مي‌رود اين اصل را رعايت نمايد.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران تصميم خود را براي کار با آژانس به طريقي حرفه‌اي براي حل و فصل ادعاهاي باقيمانده با هدف اين‌که به كشورهاي عضو و افکار عمومي جهان ثابت شود که فعاليتهاي هسته‌يي صرفا براي اهداف صلح آميز است، اتخاذ نموده است؛ بنابر اين از کليه کشورهاي عضو انتظار مي‌رود که از اين فرآيند حمايت نمايند و از هرگونه اقدامي که باعث تضعيف فضايي که براي پيگيري يک نتيجه موفقيت آميز مورد نياز است اجتناب نمايند.

سلطانيه درباره تعامل با کشورهاي عضو نيز خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران در گذشته مکرراً اعلام نموده است که براي حل مسايل خواهان مذاکرات منصفانه است. ايران رويکرد تعامل را اتخاذ نموده، از کنارگذاشتن زبان تهديد استقبال نموده و ملاحظه جدي هر پيشنهادي را مد نظر قرار داده است با اين اعتقاد که دو طرف بتوانند به توافقي که مبتني بر حقوق بين‌الملل باشد نايل آيند. پاسخ اخير جناب آقاي دکتر جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي به خانم آشتون، نشانه روشني از تصميم ايران براي رويكرد رو به جلو مي باشد.

وي گفت: مشارکت چشمگير مردم ايران در انتخابات اخير مجلس بي‌اثر بودن قطعنامه‌ها، تحريم‌ها، حملات سايبري، ترور دانشمندان هسته‌يي و تهديد به حمله نظامي عليه تاسيسات را به اثبات رساند. همه ايرانيان در سراسر جهان در مسأله هسته‌يي با هم متحد هستند.

وي اظهار كرد: اجازه مي خواهم از اين فرصت استفاده کرده و به اندک کشورهاي مشخص غربي که در رابطه با بيـان حقيقيت به جهـانيان و يا حداقـل به مـاليات دهنـدگان خود با بن بست روبرو شده‌اند توصيه‌هايي را بنمايم؛ به آن‌ها بگويم که با دادن اطلاعات نادرست به مردمشان مبني بر اين‌‌كه ايران به دنبال سلاح هسته‌يي است و ظرف چند ماه يک بمب هسته‌يي را آزمايش خواهد کرد، آن‌ها را گمراه کرده‌اند. آن‌ها بايد اعتراف نمايند که برغم ادعاي داشتن سرويس‌هاي اطلاعاتي قوي، اشتباهات محاسباتي بسياري داشته اند؛ آن‌ها قادر نبودند پيروزي انقلاب اسلامي در 33 سال پيش در ايران، شکست صدام، شکست‌شان در عراق و افغانستان، و نکته آخر ولي نه کم اهميت‌ترين، دستاوردهاي بزرگ ايران در فناوري هسته‌يي و به ويژه تسلط کامل ايران بر فناوري غني سازي را پيش‌بيني نمايند.

وي ادامه داد: در هر حال ما درک مي‌کنيم که آن دسته معدودي از کشورهاي مشخص ناکام و در مسأله هسته‌يي ايران با بن بست روبرو شده‌اند و گشايشي همراه با حفظ آبرو مي‌خواهند. ما آماده‌ايم که به آن‌ها کمک کنيم تا از طريق فرآيند مذاکرات از اين بن بست خارج شوند به شرط اين‌که طرز فکر خود را تغيير دهند و از خط مشي «هويج و چماق» و «تحريم و مذاکره» به مذاکراتي متمدنانه و بدون قيد و شرط با حفظ احترام متقابل و موقعيت برابر روي آورند.

به گزارش ايسنا نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم‌چنين با بيان اين‌كه «جمهوري اسلامي ايران بويژه با توجه تهديد مداوم عليه تاسيات و دانشمندان هسته‌‌يي‌اش، اهميت زيادي به موضوع هسته‌يي مي‌دهد.» ادامه داد: در اين رابطه مايلم به قطعنامه کنفرانس عمومي قبلي GC (55)-RES-10 که در بند i مقدماتي بر نياز به درگير شدن همه اعضاي آزانس بين المللي انرژي اتمي در فعاليتها و ابتکارات مرتبط امنيت هسته‌يي به شکلي فراگير تاکيد دارد و به نقشي که فرآيندها و ابتکارات بين‌المللي از جمله نشست سران که قرار است در سال 2012 در سئول برگزار گردد مي‌توانند در تسهيل هم‌افزايي و همکاري در عرصه امنيت هسته‌يي ايفا کنند توجه مي‌نمايد.

وي گفت: مايه تاسف است که اين تعهد از سوي کشور ميزبان نشست بعدي سران در مورد امنيت هسته‌يي که در سئول برگزار خواهد شد رعايت نشده است. کره جنوبي با اتخاذ يک رويکرد گزينشي و با ارسال دعوتنامه به برخي و نه همه کشورهاي عضو آژانس در تخلف از مفاد قطعنامه مذکور عمل کرده است. جمهوري اسلامي ايران نگراني جدي دارد نسبت به اين رويکرد که تجويز کننده روش غير فراگير در هدايت موضوعات مرتبط با امنيت هسته‌يي مي‌باشد و اين موضوع مورد نگراني کليه کشورهاي عضو است. نظر به غير فراگير بودن روش فوق الذکر، دبيرخانه آژانس تاييد همه کشورهاي عضو براي انعکاس موضع کليه کشورها در نشست مذکور و انعکاس نتيجه اين نشست جهت اتخاذ اقدامات بعدي توسط آژانس را ندارد مگر آن‌که کره جنوبي به فوريت اين روند را اصلاح نمايد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016