چهارشنبه 24 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشگر ويژه سازمان ملل انتقاد مقام‌های ايرانی از گزارش خود را رد کرد، بی بی سی

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در گفت و گويی اختصاصی با بی بی سی فارسی، انتقاد مقام‌های ايرانی از گزارش وضعيت حقوق بشر را رد کرده و گفته است گزارش او بر اساس شواهد و مدارک ارائه شده از سوی ۱۶۰ ايرانی تهيه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمد شهيد در گزارش روز دوشنبه، ۲۲ اسفند خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل، موارد نقض حقوق بشر در ايران را ارائه کرد و از شکنجه بازداشت شدگان و محروميت از حق دادرسی عادلانه متهمان انتقاد کرد.

اين گزارش آقای شهيد با واکنش مقام‌های ايران رو به رو شد و محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر ايران، با انتقاد از اين گزارش، آن را "مملو از اتهامات بی پايه و اساس" دانست.

احمد شهيد ضمن رد اظهارنظر مقام های ايرانی که می گويند گزارش او سياسی است و بر پايه اطلاعات از گروه های تروريستی تهيه شده، گفت نيازی به تفسير سياسی از اين مسايل وجود ندارد و در گزارشی که او تهيه کرده، تنها از صحبت های تعداد اندکی از افراد استفاده شده است.

گزارشگر ويژه سازمان ملل به بی بی سی گفت در گزارش او، به نقض حقوق بشر در ايران، زندانی کردن افراد، برپايی دادگاه های غير استاندارد، اعدام افراد و زندانی کردن روزنامه نگاران اشاره شده است.

در گزارشی که به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه شد، از حکومت ايران به دليل موارد متعدد نقض حقوق بشر مانند فشار بر روزنامه نگاران و منتقدان، شکنجه زندانيان، محروميت متهمان از حق دادرسی عادلانه و "سرکوب سازمان يافته" اقليت‌های دينی، قومی و جنسی انتقاد شد.

محمدجواد لاريجانی، گزارشگر ويژه حقوق بشر را متهم کرده که "به جای بيان حقايق به جهانيان با شرورترين گروه های تروريستی که دستشان به خون ملت ايران آغشته است، همکاری نزديک داشته است."

آقای لاريجانی گفته است کشورش، آماده برای "هر گونه همکاری فنی با دفتر کميساريای عالی حقوق بشر و گزارشگر ويژه برای ارائه گزارشی منصفانه، حقيقی، قابل استناد و معتبر" است.

احمد شهيد در اين رابطه به بی بی سی گفت دو گزارشی که او تا کنون تهيه کرده، برای دولت ايران فرستاده شده تا مقامات در باره آن اظهارنظر کنند اما آنها پاسخ دقيقی به نکات مطرح شده در گزارش ندادند.

او از دو ديدارش با روسای نمايندگی های ايران در ژنو و نيويورک خبر داده که به گفته او، گفت و گوهای انجام شده، سرسری گرفته شدند.

او افزود در ماه فوريه، پيش نويس گزارش خود را برای سفير ايران در ژنو فرستاده و دو صفحه از نظرات مقام های ايرانی را دريافت کرده که در گزارش نهايی خود به آنها اشاره کرده است.

آقای شهيد تاکيد کرد که تلاش کرده با مقامات ايرانی صحبت کند و نظرشان را در باره اين گزارش کسب کند اما مقامات ايرانی همکاری نکرده اند.

آقای شهيد در گزارش خود همچنين نسبت به افزايش شمار اعدام هايی که رسما توسط مقامات ايران تأييد شده، ابراز نگرانی کرده است.

او به بی بی سی گفت در اين گزارش به اعدام های پنهانی نيز اشاره کرده، اعدام هايی که بدون اطلاع وکيل و خانواده انجام شده است.

احمد شهيد گفته است که در طول سال ۲۰۰۱ (تا ماه دسامبر)، ۴۲۱ مورد اعدام رسما اعلام شده و ۲۴۹ مورد اعدام مخفی به اطلاع او رسانده شده است.

گزارشگر ويژه سازمان ملل گفته اطلاعات او درست و مستند است اما به خاطر وضعيت منابعش در ايران، بايد مراقب آنها باشد و نام مشخصاتشان را علنی نکند.

آقای شهيد در گزارش خود از عدم همکاری مقامات ايران گلايه کرده و نوشته بود که آنها با درخواست او برای سفر به اين کشور موافقت نکرده اند.

به گفته آقای شهيد، مقامات ايران همچنين به درخواستهای فوری نهادهای سازمان ملل در باره موارد نقض حقوق بشر پاسخ نداده اند.

او ابراز اميدواری کرده که ايران با تعدادی از افراد که نامشان در گزارش او آمده، برخورد بهتری داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016