جمعه 1 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اهانت به علما و خلف وعده چرا؟ حبیب ‌الله امیری

بسم الله الرحمن الرحیم

در جمهوری اسلامی اهانت به علما و خلف وعده چرا؟

أحسبَ النّاسُ أن يُتركوا أن يقولوا آمنّا و هم لا يفتنون (عنکبوت، آیه 2)

حضور محترم حضرت آیت الله مهدوی کنی، رئیس و اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری

همان‌گونه که مستحضرید در قرآن مجید آیاتی مبنی بر این‌ است که همه‌ی ملت‌ها و مردم در هر جایگاهی به صرف این‌که بگویند ایمان آورده‌ایم رها نمی‌شوند و امتحان خواهند شد.

حضرت آیت الله؛ در زمان رژیم شاه به علت ظلم بی‌حد به ملت عزیز و به علت این‌که از قدیم الایام مردم به روحانیت و مرجعیت اعتماد داشته‌اند و نیز شاهد اعتراض‌های حضرت امام خمینی(ره) به ظلم‌های رژیم شاه نسبت به ملت مظلوم بودند و شاهد آن‌ همه وعده‌های آن حضرت از جمله پیاده شدن شیوه حکومت حضرت رسول(ص) و حضرت امیر(ع) - که در ذیل به نمونه‌هایی اشاره می‌شود - از سوی ایشان بودند، مردم با همه هستی خود به حمایت از روحانیت و مرجعیت برای استقرار آن نظام به میدان آمدند تا در نهایت انقلاب در بهمن سال 1357 به پیروزی رسید.

اینک به نمونه‌هایی از آن سخنان در صحیفه‌ی نور از جلد 1 تا 5 اشاره می‌شود:

1- ... آقایان متوجه باشید اگر چنانچه شطر کلمه‌ای به یک نفر از مراجع اسلام، شطر کلمه‌ای اهانت بکند به یک نفر از مراجع اسلام، بین او و خدای تبارک و تعالی ولایت منقطع می‌شود. (ج 1، ص 81)

2- ... و در قم بودیم که این سازمان امنیتی‌ها را و این کماندوها را به اسم دهقان‌ها ریختند در مدرسه فیضیه و قرآن آتش زدند. (ج 2، ص 217)

3- مملکت متمدن آن است که آزاد باشد، مطبوعاتش آزاد باشد، مردم آزاد باشند در اظهار عقاید و... (ج3، ص 200)

4- حکومت قانون است، قانون خداست، یعنی حاکم، یعنی شخص اول مملکت، اگر کسی یک چیزی داشته باشد، شکایتی داشته باشد از او، پیش قاضی می‌رود و او را حاضرش می‌کند و او هم حاضر می‌شود، وظیفه است. حضرت امیر این کار را کرد. ما هم یک هم‌چنین حکومتی می‌خواهیم، حکومت قانون، قانون یعنی آن قانون، آن هم قانون مترقی اسلام. (ج 3، ص 69)

5- حکومت ما جمهوری اسلامی است که متکی به آیات قرآنی می‌باشد و قانونش قانون اسلام است و جناح‌های سیاسی در آن‌جا در اظهار عقاید خود آزادند. (ج 4، ص 65)

6- همه‌ی اقشار ملت در جمهوری اسلامی باید در رفاه باشند. (ج 5، ص 279)

7- ما قول می‌دهیم به شما که در حکومت اسلامی همه، همه و همه آزاد، همه و همه به حقوق حقه‌ی خودشان خواهند رسید و ... (ج 5، ص 221)

حضرت آیت الله مهدوی‌کنی، همان طور که می‌دانید روحانیت قرن‌ها مردم را در مورد نقض وفای به عهد و دیگر دستورات اسلام ارشاد کرده است. اینک که بیش از 30 سال است جمعی از روحانیت به نمایندگی از طرف همه روحانیت و مرجعیت زمام امور مملکت را به دست گرفته‌اند انتظار این است که نسبت به آن وعده‌ها که قبل از انقلاب توسط مرجعیت شیعه به مردم داده شده است پایبند باشند و به آن عمل نمایند.

حضرت آیت الله اگر در دیگر حکومت‌ها اهانت به مرجعیت شیعه ولایت را منقطع می‌کند در نظام جمهوری اسلامی با توجه به اصل دوم قانون اساسی که جایگاه مرجعیت را بیان کرده و با توجه به اینکه مدعی پیروی از سیره رسول الله می‌باشد در برخورد با هر فردی حتی با دشمنان اسلام باید رعایت ادب و انصاف و مروت را نموده و الگوی جهانیان باشد.

اگر در دیگر حکومت‌ها به اسم دهقان‌ها به مراکز تدریس فقه آل محمد(ص) حمله شده است در نظام جمهوری اسلامی که مدعی پیروی از قرآن و حدیث است، باید الگوی آزادی و بسط علم و قلم به جهانیان باشد.

اگر در دیگر حکومت‌ها قلم را شکستند و مطبوعاتش را سانسور و مردمش حق اظهار عقیده نداشته و احزابی که تابع محض نیستند فعالیت آنان معلق شد، در نظام جمهوری اسلامی که مدعی پیروی ائمه اطهار که با زنادقه جلسه بحث و گفتگو می‌گذاشتند، باید قلم و مطبوعات و اظهار عقاید افراد و تشکیل احزاب آزاد و الگوی جهانیان باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگر در دیگر حکومت‌ها افراد دلسوز و با سابقه مدیریتی در کشورشان بدون توجه به همه قوانین در منزلشان حبس شده‌اند در نظام جمهوری اسلامی که مدعی پیروی حکومت حضرت علی(ع) که آن فرد یهودی با متهم کردن فرد اول مملکت او را به دادگاه احضار کرد باید الگوی عمل به قانون و عدالت خواهی و بسط قسط وعدل به جهانیان باشد.

اگر در دیگر حکومت‌ها به جای اینکه به فکر رفاه همه اقشار ملت و رفع گرانی سرسام‌آور به ویژه گرانی مواد غذائی و مایحتاج مردم باشند به فکر منفعت دار و دسته حزبی خود هستند در نظام جمهوری اسلامی باید در قبال تعهد به مردم نسبت به رفاه اقشار به ویژه کم درآمد الگوی جهانیان باشد.

حضرت آیت الله مهدوی‌کنی، اگر در دیگر حکومت‌ها بعضاً نسبت به انجام تعهدات بین‌المللی سست و بی‌توجه هستند، ولی حتماً به خاطر دارید در آن هنگامی که حضرتعالی و اینجانب در زندان اوین و قصر زندانی رژیم شاه بودیم نمایندگان حقوق بشر سازمان ملل از زندان‌های شاه بازدید کردند و حضرتعالی به خوبی می‌دانید که آموزه‌های مکتب ما دستور داده حتی با دشمنان قسم خورده اسلام پیمان‌شکن نباشیم.

فمَا اسْتقامُوا لکمْ فاستقيمُوا لهُم (سوره توبه، آیه 7) پس نظام جمهوری اسلامی در انجام تعهدات بین‌المللی و پذیرش نمایندگان حقوق بشر سازمان ملل باید الگوی جهانیان باشد و آنان را بپذیرد.

اگر در دیگر حکومت‌ها که به نام دین و اسلام بنا نشده است، راستی و درستی و اخلاص در عمل و صداقت در گفتار رجال بلند پایه کشور ملاک مقبولیت است، در نظام جمهوری اسلامی باید آن صفات پسندیده ملاک اصلی مسئولین باشد و به آن عمل کنند.

حضرت آیت ‌الله مهدوی‌کنی و اعضای محترم خبرگان رهبری

اگر به هر دلیل بسیاری از تعهدات قبل از انقلاب با مردم را نتوانستید انجام دهید و در این مورد روحانیت دست‌اندرکار نظام، به نظر اینجانب آزمون خوبی نداد، لکن متاسفانه هزینه این کار شامل همه روحانیت شد و همین عدم آزمون خوب باعث آسیب جدی به اعتقادات و باورهای مردم به ویژه جوانان عزیز شده که می‌تواند یکی از نمونه‌های بارز آن ناهنجاری‌های موجود و رو به فزونی جامعه باشد.

بیائید تا همه ی فرصت از دست نرفته، از این فرصت باقیمانده حداکثر استفاده را بنمائید و با آشتی و عذرخواهی از ملت ایران - گرچه شهامت چنین کاری بسیار دشوار است - لکن با توکل به خدای بزرگ إن شاءالله مردم ایران همیشه شاداب و خرّم خواهند ماند و اسلام و روحانیت در نظر نسل‌های آینده درخشان‌تر از گذشته خواهد شد.

قم - حبیب ‌الله امیری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016