دوشنبه 4 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همسر نرگس محمدی: شنیده ایم او به بند نسوان زندان اوین منتقل شده است

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که ظهر سوم اردبیهشت ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت:« از روز گذشته تا کنون نرگس هیچ تماسی با منزل نداشته است و به تماس ها و پیگیری های خانواده اش نیز پاسخی داده نشده اما ما از خانواده های زندانیان شنیده ایم که او را به بند نسوان زندان اوین منتقل کرده اند، نمی دانیم تا چه حد این خبر موثق است اما خانواده های زندانیان گفتند که او را هنگامیکه در جلوی زندان اوین از ماشین پیاده می کرده اند، دیده اند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تقی رحمانی در خصوص نحوه بازداشت همسرش ظهر روز سوم اردبیهشت گفت:«ساعت یازده و نیم صبح دیروز ماموران امنیتی به در منزل مادر نرگس در زنجان رفته اند. ظاهرا یک مرد و یک زن بوده اند و از نرگس خواسته اند تا با آنها برود اما نرگس کارت شناساییشان را از آنها می خواهد که آنها هم نشان نمی دهند و کشمکشی نیم ساعته بین آنها ایجاد می شود تا بالاخره ساعت ۱۲ ظهر با آنها می رود. دلیل رفتنش این بوده که ماموران خواسته اند وارد خانه شوند و او برای اینکه مبادا بچه ها بترسند رضایت داده با آنها برود. ساعت ۵ عصر مادر و پدر نرگس به اداره اطلاعات زنجان رفته اند که ماموران گفته اند او را به تهران فرستاده اند. از آن زمان دیگر هیچ خبری نداریم جز خبری که خانواده های زندانیان به ما داده اند.»

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه سال ۲۰۱۱ “دولت و بنیاد تاریخ زنده سوئد” در تاریخ ۱۴ اسفند سال گذشته از سوی دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس شده است. او مهرماه امسال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به سه اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی،عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و تبلیغ علیه نظام به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد که این رای در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تغییر یافت. نرگس محمدی برنده جایزه سال ۲۰۱۱ “دولت و بنیاد تاریخ زنده سوئد” شده است که به دلیل منع خروجش از کشور نتوانست در این مراسم حضور یابد و جایزه اش را دریافت کند.

خبرگزاری فارس و رجا نیوز ظهر روز گذشته بدون اشاره به اقدام ماموران امنیتی زنجان برای دستگیری نرگس محمدی در خبرهای نوشته اند که او برای اجرای حکم ۶ سال حبسش به زندان فراخوانده شده است همچنین در این خبرها از خرید و فروش مقادیر زیادی اوراق و سهام و تبدیل کردنشان به ارز خارجی توسط خانم محمدی اشاره شده است که قصد انتقالشان به خارج از کشور را داشته است. (منبع خبر)

تقی رحمانی، روزنامه نگار و عضو شورای ملی مذهبی در واکنش به این اتهام ها به کمپین گفت:«اولا خیلی جالب است که خبرگزاری فارس درست در لحظاتی که ماموران به منزل مادر نرگس می روند و داشتند با او کشمکش می کردند خبر ارجاع او به زندان برای اجرای حکمش را منتشر کرده اند. بعد هم اینها دروغ های شاخدار و خنده داری است. بله، ما وضع مالی مان از خیلی از ایرانی ها بهتر است اما اگر خیلی خوب بود اجاره نشین نبودیم. این ها عادت دارند برای فعالان حقوق بشر سناریو بسازند. معلوم است که تیم اطلاعاتی و امنیتی کشور که می خواهد همه ساکت باشند و همه درها بسته باشد به فعال حقوق بشری جایزه زندان و تهمت می دهد. به آنها همیشه نسبت و تهمت های مختلفی زده اند و کسی هم که اجازه پیگیری ندارد. جایزه حقوق بشر از نگاه اینها فشار، تهدید های گوناگون ، اخراج از کار، حمله به خانه ها و چیزهای دیگر می شود.»

تقی رحمانی با اظهار نگرانی شدید از وضعیت همسرش گفت:« همه نگران دو بچه کوچک مان هستند، من هم نگرانم، خیلی زیاد. اما بچه ها را می دانم مادرم ، خواهرهایم و خواهرهای نرگس نگهداری می کنند، الان بیشتر از بچه ها، نگران بیماری نرگس هستم. او دچار فلج عضلانی است که در فضای استرس و فشار حالش را بدتر می کند. حالا نمی دانم زندان با او چه می کند.»

تقی رحمانی که مدت ها در زندان و تحت شکنجه بود پس از زندان نیز زیر فشارهای مختلف بود تا اینکه چندی پیش از کشور خارج شد و اکنون در فرانسه به سر می برد، تقی رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا همسرش تحت فشار و بازجویی در خصوص خروج او از ایران قرار گرفته است، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« پس از رفتن من دو، سه باری با منزل تماس گرفته اند و گفته اند که چرا من از کشور خارج شدم و بعد هم گفته اند که خودت هم برو ، تو چرا اینجا هستی ؟! نرگس می دانست که حتما تحت فشار قرار می گیرد اما باز هم ترجیح داد که در ایران بماند.»

تقی رحمانی با اعتراض به بازداشت همسرش گفت:« آن دو مامور اگر از حداقل حقوق شهروندی مطلع بودند باید کارت شناسایی خود را به نرگس نشان می دادند. اما آنها در طول سال ها نشان داده اند که اصلا اهل توضیح نیستند. یعنی ما را شهروند نمی دانند که بخواهند توضیحی بدهند. ما ظاهرا از ایران فقط حق تابعیتش را داریم. با همه اتفاقات امروز فقط از یک چیز خوشحالم که این بار به خانه حمله نکردند و بچه ها صحنه دستگیری مادرشان را ندیدند. فقط برای بچه هایم خوشحالم ، همین.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016