چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بانک مرکزی: کاهش ۱۷۰هزار تومانی دستمزد واقعی به واسطه گرانی‌ها

خبرگزاری فارس: بانک مرکزی از افزايش اختلاف حداقل دستمزد اسمی و واقعی به ۱۷۰ هزار تومان در سال ۸۹ به واسطه تورم خبر داد.

به گزارش فارس، بانک مرکزی در اين گزارش اعلام کرد: حداقل مزد اسمی در سال ۸۹ برابر ۳۰۳ هزار تومان بوده است که همان حداقل دستمزد کارگران در اين سال است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين گزارش با اعلام اينکه متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (شاخص تورم) در اين سال به ۲۲۸.۲ افزايش يافته است، بر اين اساس اعلام کرد که حداقل مزد واقعی در سال ۸۹ بيش از ۱۳۲ هزار تومان بوده است که با حداقل مزد اسمی بيش از ۱۷۰ هزار تومان اختلاف دارد.

افزايش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی که از آن به تورم و در زبان عاميانه گرانی تعبير می شود، موجب کاهش قدرت خريد پول شده است، به اين معنا که با ۳۰۳ هزار تومان دستمزد سال ۸۹ قدرت خريد تنها ۱۳۰ هزار تومان کالا و خدمات را در مقايسه با سال پايه محاسبه تورم داشته ايم.


گزارش بانک مرکزی حاکی است: حداقل مزد اسمی در سال ۸۸ برابر ۲۶۳ هزار تومان و حداقل مزد واقعی در اين سال ۱۲۹ هزار تومان بوده است که اختلاف ۱۳۴ هزار تومانی حقوق واقعی و اسمی نتيجه افزايش متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در اين سال به ۲۰۳ بوده است.

بر اساس اين گزارش، در سال ۸۷ نيز اختلاف حداقل حقوق واقعی و اسمی بيش از ۱۰۰ هزار تومان بوده است. به اين ترتيب که در اين سال حداقل دستمزد ۲۱۹ هزار تومانی قدرت خريد تنها ۱۱۹ هزار تومان را داشته است که علت آن افزايش متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی به ۱۸۳.۳ بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016