چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار نقدی: بايد در هر نماز دعا کنيم که تحريم‌ها روز به روز عميق‌تر شود


خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس سازمان بسيج مستضعفين با تاکيد بر اهميت بر توليد ملی گفت: بايد در هر نماز دعا کنيم که تحريم‌ها روز به روز عميق‌تر شوند چراکه هرگاه عليه کشور ما تحريمی شده است ما پيشرفت کرده‌ايم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار محمدرضا نقدی در همايش علمی انديشه مطهر که از صبح امروز آغاز به کار کرده بود، با بيان اين‌که «دشمن به يقين رسيده است که با کار نظامی‌گری نمی‌تواند کاری از پيش ببرد» افزود: در کار سياسی هم خيلی تلاش کردند جنگ خيابانی، اغتشاش و زنجيره‌ای از ناامنی‌ها را به وجود آورند، اما اين‌ها نيز جواب ندادند و امروز تمام زور خود را جمع کرده‌اند تا در عرصه اقتصادی کارشان را دنبال کنند. ما امروز بايد هم پاسخگوی آزاديخواهان جهان باشيم و هم جواب تهديدها را بدهيم و هم جواب مهم‌ترين نياز داخل کشور يعنی بيکاری را.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: مهم‌ترين معضل امروز کشور بيکاری است، برخی گمان می‌کنند با وام دادن و تسهيلات بانکی می‌توانند اين مشکل را حل کنند و دلمان را خوش می‌کنيم که کار ايجاد کرده‌ايم. دروغ هم نگفته‌ايم چراکه برای اشتغال وام داده‌ايم و شخص وام‌گيرنده هم گفته است که می‌خواهد اشتغالزايی کند، اما اين مساله عينيت ندارد.

وی تاکيد کرد: تا زمانی که مساله توليد ملی درست نشود هرقدر وام و تسهيلات بدهند، اتفاقی در اشتغال نمی‌افتد. کما اين‌که امروز نيز بسياری از کارخانه‌های ما تعطيل شده و يا با ظرفيت ۲۰، ۲۵ درصد کار می‌کنند. هر سه اولويت ما چه استمرار انقلاب،‌ چه پاسخگويی به تهديدات دشمنان و چه حل بزرگترين معضل داخل کشور يعنی بيکاری که اقتضا می‌کند که به سمت توليد ملی حرکت کنيم. اين وصيت امام نيز هست که به آن گوش نداديم و در آن کم‌کاری کرديم. امروز اين تکليف بر گردن ماست و بايد برای آن تلاش کنيم.

وی با بيان اين‌که «ما نياز به عناصر فرهنگی در اين زمينه داريم» تصريح کرد: فرهنگ کار و ارزش بودن آن در فضای اجتماعی کشور ما حاکم نيست بلکه پشت ميز نشينی ارزش شده است و زحمت بازو و رنج کشيدن برای معاش ارزش ندارد.

وی با بيان اين‌که «تلاش در جهت توجه به توليد داخلی جزو لاينفک مبارزه با دشمن است و انجام ندادن آن به عبارتی مانند فرار از جبهه است» اظهار کرد: چگونه است که علی‌رغم اين همه توهين و تحريم باز جنس خارجی می‌خريم. اين مساله بايد فرهنگ‌سازی شود و نسبت به آن غيرت داشته باشيم. برای کنترل گرانی نبايد به حربه واردات دست زد بلکه بايد علل آن را برطرف ساخت.

رييس سازمان بسيج مستضعفين تاکيد کرد: تحريم‌ها بزرگترين نعمت برای اقتصاد ماست و ما بايد در هرنماز دعا کنيم که تحريم‌ها روز به روز عميق‌تر شود چراکه اين تحريم‌ها باعث پيشرفت ما شده است. به طور مثال بنزينی که تا سی سال پس از انقلاب همچنان نصف بيشتر آن از خارج وارد می‌شد،‌ چگونه شد که تصميم گرفتيم و توانستيم ظرف يک سال آن را در داخل توليد کنيم. به اين دليل است که در اين زمينه ما را تحريم کرده‌اند.

نقدی گفت: به اندازه ۵ درصد از سرمايه‌گذاری که در خودروسازی شده است، در صنايع تسليحاتی نشده است، اما صنايع تسليحاتی ايران امروز بسيار پيشرفت کرده است. دليل آن اين است که همه راه‌ها در اين عرصه برای ما بسته است و ای کاش همه راه‌های ديگر نيز در عرصه‌های مختلف بسته شود تا ما ظرفيت‌های خود را بشناسيم. ما بايد برای اين مساله فرهنگ‌سازی کنيم. بازاری ما بايد از فروش کالای خارجی خجالت بکشد، اگر کيفيت نيز پايين است، با توليدکننده برخورد کند و حتی در گوش آن هم بزند و بگويد که من کالای خارجی نمی‌خواهم بلکه کالای تو را می‌خواهم و تو بايد با کيفيت اين کالا را توليد کنی.

نقدی تصريح کرد: براساس فرمايش امام (ره) اگر مملکتی در اقتصاد به خارج احتياج پيدا کند، اين وابستگی اقتصادی موجب می‌شود که ملت ايران تسليم ديگران شود. ما مقابل همه قدرت‌ها ايستاده‌ايم، برای اين‌که اين راه را به آخر برسانيم بايد در اين عرصه نيز محکم بايستيم و از همه فرصت‌ها در اين زمينه استفاده کنيم. اين‌که ما ميوه، شکلات، اسباب‌بازی و يک عروسک پارچه‌ای ساده را از خارج وارد کنيم، بسيار زشت است. اين گلدان (اشاره به گلدان روی سن) خارجی است بايد اين‌ها را بشکنيم و دور بيندازيم. اگر نمی‌خواهيد بشکنيد، در انبار بگذاريد (با خنده). زمانی که شعار توليد ملی داده شد، گويا انفجاری رخ داده باشد، تبليغات خارجی روی در و ديوار شهر و تمامی اتوبان‌ها پر شد. اين‌ها گناه، جرم و خيانت است. خيانت به يک ملت و آرمان‌های آن.

نقدی خاطرنشان کرد: اگر استقلال اقتصادی نباشد، استقلال سياسی و فرهنگی را نيز از دست می‌دهيم. حالا برخی می‌گويند من که بر استقلال اقتصادی تاکيد دارم، زيربنا را اقتصاد می‌دانم، اما اين حرف امام است که بايد استقلال اقتصادی داشته باشيم. ما در عرصه علمی و صنعت، ضعيف نيستيم و مساله‌ای که نتوانيم آن را خود حل کنيم، بسيار کم است. چيزهايی که به خاطر نداشتن علم آن محصول يا کالا وارد می‌کنيم، کمتر از ۵ درصد کل مقدار واردات است. ۹۵ درصد واردات و حتی بيشتر به خاطر ضعف مديريت و نداشتن همت و جدی نگرفتن توصيه‌های امام راحل و امام حاضر است.

وی همچنين گفت: امروز بايد تعصب به خرج دهيم و اين مساله را جدی بگيريم. به مردم نيز آموزش دهيم و با استقلال اقتصادی و اهتمام بر توليد ملی، استقلال سياسی و فرهنگی را تکميل کنيم و نشان دهيم که اسلام نه فقط برای مبارزه با استکبار، بلکه برای اقتصاد و ديگر مسائل نيز حرف برای گفتن دارد.

نقدی در پايان در جواب يکی از حاضران که از برخی عملکردها در زمينه توليدات داخلی انتقاداتی داشت، گفت: ما همين فريادها را می‌خواهيم و اين مساله بايد به مطالبه عمومی تبديل شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016