شنبه 16 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معرفی "زنبور مست آن‌جا است"، کتاب جديد بهروز شيدا، چاپ انتشارات باران سوئد

کتاب جدید بهروز شیدا، زنبور مست آن‌جااست، مجموعهٔ ده جستار و ترجمهٔ ده شعر از شاعر لهستانی، آدام زاگایوسکی، توسط نشر باران در سوئد منتشر شد.
جستارهای این کتاب عبارتند از: پرسش‌ها باقی است: پاسخ به هفت پرسش؛ تصویر روشن‌فکران در دوازده رمان، سَحر پرستوهای جوان: نگاهی کوتاه به پانزده ترانهٔ جنبش این دوران در آینهٔ دو ترانهٔ دوران مشروطیت و سه ترانهٔ دوران انقلاب اسلامی، دست‌های خویش را بنگریم: حاشیه‌ای سخت کوتاه بر کتاب از سحرخیزانِ منصور خاکسار، صدای متن‌ها را دریابیم: نگاهی کوتاه به تناقض صدای نویسنده و صدای متن در مجموعه شعرِ و چند نقطهٔ دیگر، منظومهٔ از سحرخیزان، وصیت‌نامهٔ منصور خاکسار، زنبور مست آن‌جا است: چند پرسش در گذر از رمانِ داستان مادری که دختر پسرش شد، نوشتهٔ قلی خیاط، فصل‌ها از فاصلهٔ متن‌ها می‌آیند: گفت‌وگوی رمان بهار ۶۳ و رمان زمستان ۶۲ از منظر بینامتنی، از قاره‌های وجود تا اضلاع اثر: بازنویسی‌ی بخش‌هایی از یک گفت‌وگو و ده جستارِ بهروز شیدا، در زمین از بهشت گفت‌و‌گو‌ها است: پنج خوانش می‌نی‌مالیستی و ترجمهٔ دو شعر کوتاه، یک بار دیگر می‌پرسد نقال: تابلوهای خشونت جسمانی در ده رمان و اشاره‌ای به دو رمان دیگر، ببینیم: گفتاری برای فیلمی خیالی؛ تکه‌هایی به هم پیوسته از متن و حاشیهٔ جام جهانی‌ی ۲۰۱۰.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ترجمهٔ ده شعر از آدام زاگایوسکی که برای اولین بار در کتاب زنبور مست آن‌جا است، چاپ می‌شوند، از منتخبی از اشعار او آنتن‌ها در باران، برگزیده شده‌اند. هر شعر به مثابه پیش گفتار یکی از ده جستار چاپ شده است؛ با این تصور که آن شعر با آن جستار در گفت‌وگو است؛ با این تصور که آن شعر شاید آن جستار را در ابهام محض منعکس، تکمیل، تأیید، مکرر یا پیچیده می‌کند؛ نوعی رابطهٔ بینامتنی.

بهروز شیدا، پژوهشگر و منتقد ادبی، ساکن سوئد است. زنبور مست آن‌جا است، شانزدهمین کتاب او است. نشر باران پیش از این از بهروز شیدا منتشر کرده است: در سوک آبی‌-ی آب‌ها (جستارهای ادبی)، از تلخی‌ی فراق تا تقدس تکلیف (نگاهی به عناصر فرهنگ ایرانی بر چهارده رمان پس از انقلاب)، گم‌شده در فاصلهٔ دو اندوه (مجموعه جستار‌ها)، کابوس بلند تیز دندان (ویراستاری‌ی خاطرات زندان)، تراژدی‌های ناتمام در قاب قدرت (خوانش‌ها و پژوهش‌ها)، پنجره‌ای به بیشهٔ اشاره (یافته‌ها و نگاه‌ها)، مخمل سرخ رویا (یک برگ از هزاران)، می‌نویسم توقف به فرمان نشانه‌ها (از هردری سخنی)، هفت دات کام (یک وبلاگِ فرضی).


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016