چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتشار تصاوير ماهواره‌ای جديد از "فعاليت‌های تازه در تاسيسات پارچين"

"موسسه علوم و امنيت بين‌الملل" در تازه‌ترين گزارش خود از فعاليت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی که روز سه‌شنبه، ۱۹ ارديبهشت، منتشر شد می‌گويد تصاوير ماهواره‌ای جديد نشان می‌دهد فعاليت‌های تازه‌ای در تأسيسات نظامی پارچين ايران در جريان بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو فردا ـ به گفته اين موسسه معتبر بين‌المللی، تصاويری که در اختيار اين موسسه است نگرانی‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در مورد وجود فعاليت‌های گزارش‌نشده در تاسيسات پارچين را تاييد می‌کند.

اين دومين بار است که انتشار تصاوير ماهواره‌ای از تاسيسات پارچين در جاده تهران به مشهد ظن فعاليت‌های تازه اتمی در اين مرکز را ايجاد کرده است.

پيشتر در آبان‌ماه سال ۱۳۹۰ نيز چند مقام در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با اشاره به وجود تصاويری هوايی از پارچين احتمال افزايش فعاليت در اين تاسيسات را مطرح کردند.

فعاليت‌های جديدی که در تصاوير ماهواره‌های تجاری ديده می‌شود در اطراف ساختمانی اتفاق افتاده که احتمال داده می‌شود آشيانه يا پناهگاه انفجاری باشد و می‌تواند برای آزمايش‌های هسته‌ای تسليحاتی مورد استفاده قرار بگيرد.

بر اساس اين تصاوير ماهواره‌ای که روز نهم ماه آوريل سال ۲۰۱۲، ماه گذشته، ثبت شده‌اند، وسايل يا تجهيزاتی در خارج از اين ساختمان رديف شده‌اند. علاوه بر اين اشکالی نيز در تصاوير ديده می‌شود که به نظر می‌آيد نشان‌دهنده جريان خروج آب از اين ساختمان يا نقطه‌ای در نزديکی آن باشد.

پيشتر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بر اساس اطلاعات جديدی که به دست آورده بود از حکومت ايران خواسته است تا اجازه بازديد بازرسان اين سازمان از اين بخش از تاسيسات پارچين را صادر کند، اما مقامات جمهوری اسلامی تاکنون با اين خواسته موافقت نکرده‌‌اند.

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اخيرا اعلام کرد که نهاد متبوعش اطلاعاتی در دست دارد حاکی از اين که برخی فعاليت‌ها هم‌چنان در تاسيسات پارچين ادامه دارند.

او همچنين تاکيد کرد که در مذاکرات آينده اين آژانس با ايران اولويت با مسئله دسترسی بازرسان بين‌المللی به سايت پارچين خواهد بود.

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس، در پاسخ به اين پرسش که آيا اين فعاليت‌ها می‌تواند با پاکسازی تاسيسات پارچين در ارتباط باشد گفته است: «چنين احتمالی هست، ولی با قاطعيت نمی‌توان اظهار نظر کرد، چون بازرسان ما نتوانسته‌اند از اين تاسيسات ديدن کنند.»

«موسسه علوم و امنيت بين‌الملل» در ادامه تازه‌ترين گزارش خود می‌افزايد که وسايلی که در خارج از «ساختمان آشيانه انفجاری» قرار دارند را می‌توان به وسايلی شبيه دانست که برای حمل و نقل يا پاکسازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گيرند.

همچنين جريان آبی که به نظر می‌رسد از اين ساختمان خارج می‌شود نگرانی در مورد تلاش احتمالی ايران برای پاکسازی اين ساختمان يا شستشوی وسايلی که در خارج از آن قرار دارند را افزايش می‌دهد.

بنا بر گزارش اين موسسه، تصاوير ماهواره‌ای چند ماه پيش وجود يک چنين وسايل و فعاليت‌هايی را در تاسيسات پارچين نشان نمی‌دادند و اين «ثابت می‌کند که اين وسايل و فعاليت‌ها جزء فعاليت‌های هميشگی و جاری در اين تاسيسات نيستند».

«موسسه علوم و امنيت بين‌الملل» در پايان گزارش خود خاطرنشان می‌کند که حکومت ايران بايد بلادرنگ به بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد از تاسيسات پارچين و اين ساختمان مشخص بازديد کنند. «علاوه بر اين ايران بايد دليل و هدف از فعاليت‌هايی را که در تصاوير ماهواره‌ای جديد ديده می‌شوند توضيح دهد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016