سه شنبه 26 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عامل ترور مسعود علی‌محمدی اعدام شد

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ـ «علی جمالی فشی» که در ۲۲ دی ماه ۸۸ با جاسازی بمب در يک دستگاه موتورسيکلت و پارک کردن آن مقابل منزل شهيد علی‌محمدی، اين استاد دانشگاه را به شهادت رساند، صبح امروز ۲۶ ارديبهشت در محوطه داخلی زندان اوين به دار مجازات آويخته شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در ساعات اوليه صبح سه‌شنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ بود که خبر انفجار يک بمب در منطقه قيطريه تهران منتشر شد.

در همان روز دادستان تهران با تاييد وقوع انفجار در منطقه قيطريه و کشته شدن يک استاد دانشگاه بر اثر اين انفجار گفت: تا اين لحظه مظنونی در اين رابطه دستگير نشده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ايسنا، اظهار کرد: صبح امروز -سه‌شنبه- يک استاد دانشگاه که قصد سوار شدن به خودرويش را داشته با انفجار موتور مجاور خودرواش کشته شده است.

وی گفت: مسعود علی محمدی، استاد در زمينه انرژی هسته‌ای است و تاکنون عوامل اين انفجار يا مظنونی در اين رابطه دستگير نشده است.

دادستان تهران افزود: بازپرس از محل بازديد کرده و دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی را صادر کرده است و تحقيقات به منظور دستگيری عامل اين انفجار و علت و انگيزه آن در دادسرای جنايی آغاز شده است.

تحقيقات در زمينه شناسايی و دستگيری عاملان ترور اين استاد دانشگاه ادامه داشت تا اينکه در بيستم دی ماه ۱۳۸۹ يعنی يک سال بعد از وقوع حادثه، وزارت اطلاعات از دستگيری عوامل ترور استاد علی محمدی خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چندی بعد، «علی جمالی فشی» که به عنوان عامل ترور شهيد علی محمدی شناسايی و دستگير شده بود، در برنامه‌ای تلويزيونی به نحوه جذب در سرويس اطلاعاتی اسراييل(موساد) و چگونگی به شهادت رساندن اين محقق ايرانی پرداخت.

محاکمه عامل ترور شهيد علی‌محمدی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب

صبح روز اول شهريور ماه ۱۳۹۰ جلسه محاکمه علی جمالی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به رياست قاضی صلواتی آغاز شد.

در ابتدای اين جلسه قطبی نماينده دادستان تهران به قرائت کيفرخواست صادره عليه «علی جمالی فشی» پرداخت و گفت:

رياست محترم دادگاه؛ در اين پرونده آقای علی جمالی فشی ۲۶ ساله، تبعه ايران، اهل کنگاور، مقيم کرج، شغل آزاد، فاقد پيشينه و محکوميت کيفری «بنا به اظهارات خودش»، متاهل، باسواد، بازداشت با صدور قرار بازداشت موقت متهم است به؛

۱ ـ محاربه و افساد فی‌الارض از طريق:

الف) ترور دانشمند هسته‌يی جمهوری اسلامی ايران ـ شهيد دکتر مسعود علی‌محمدی ـ به‌ واسطه‌ مستقر کردن موتورسيکلت حامل بمب جنب منزل شهيد علی‌محمدی و نهايتا انفجار بمب هنگام خروج دکتر علی‌محمدی از منزل که منتهی به شهادت وی شده است.

ب) همکاری با رژيم غاصب اسرائيل و سرويس اطلاعاتی موساد عليه ‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران جهت ارائه‌ اطلاعات مورد درخواست سرويس جاسوسی رژيم صهيونيستی اسرائيل (موساد)

۲ـ تحصيل مال از طريق نامشروع به مبلغ يکصد و ۲۰ هزار دلار از سرويس اطلاعاتی موساد به واسطه‌ همکاری و ارائه‌ اطلاعات و نهايتا اجرای صحنه‌ ترور که به عنوان پاداش از سرويس فوق‌الذکر دريافت داشته است.

۳ـ تخريب عمدی اموال خصوصی شامل خودروها و منازل مسکونی اطراف محل انفجار بمب منتهی به شهادت دکتر علی‌محمدی.

۴ـ نگهداری مواد روان‌گردان از نوع متامفتامين به ميزان ۱۰ سانتی‌گرم

سپس قاضی صلواتی اتهامات مطرح شده را به «جمالی فشی» تفهيم کرد و از او در مورد نحوه‌ جذب در سرويس اطلاعاتی رژيم صهيونيستی سوال کرد که اين متهم در پاسخ گفت: ملاقات از طريق شخصی انجام شد که مسئول جذب بود. او من را به کنسولگری اسراييل در استانبول برد. ابتدا قرار بود از طريق ورزشی سفر کنم. اوايل فقط صحبت از فروش اطلاعات بود و صحبتی از ترور نبود.

قاضی صلواتی از تعداد سفرهای متهم به ترکيه و نام افسر اطلاعاتی اسراييل پرسيد که متهم پاسخ داد: چهار بار به ترکيه سفر کردم و هر بار هم در کنسولگری اسراييل ملاقات داشتم. نام افسر اطلاعاتی هم که با وی در تماس بودم «دم» بود.

وی خاطرنشان کرد: اکثر ملاقات‌ها در پارک‌های تهران بود و برای هر ملاقات ۵ تا ۱۰ هزار دلار دريافت می‌کردم.

قاضی صلواتی از متهم پرسيد: آيا آموزش خاصی ديديد و انگيزه‌ شما از همکاری با رژيم اسراييل چه بود؟

جمالی فشی در پاسخ گفت: بله، آموزش جمع‌آوری اطلاعات را ديدم. نيت من مراجعه به آنجا و همکاری با آنها نبود ولی طی يک سری از شست‌وشوهای مغزی و صحبت کردن عليه نظام و اسلام، افکار من را عليه نظام بر انگيختند. يعنی اينکه می‌گفتند نظام جمهوری اسلامی دشمن تمام دنياست و تروريست است.

در ادامه، قاضی صلواتی از متهم پرسيد «آيا سفرهای ديگری هم داشتيد؟» که جمالی فشی در پاسخ اظهار کرد: سفر ديگری هم به تايلند داشتم. در آنجا با سه نفر از مسئولان آموزش ملاقات کردم. اين سفر حدود ۱۰ روز طول کشيد و برای اولين بار بود که خارج از کنسولگری ملاقات داشتم.

وی ادامه داد: در آنجا يک سری تست هوش از من گرفتند و بعد آموزش‌های کامپيوتر، عکاسی، فيلمبرداری، تعقيب و مراقبت افراد، نحوه‌ ارتباط گرفتن با افراد، نصب بمب، نصب ردياب در ماشين، تعقيب موتور و ماشين و ... را ديدم و در تايلند مبلغ ۱۵ هزار دلار دريافت کردم.

رييس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب از متهم پرسيد که «اولين بار بحث عمليات نظامی و ترور از کجا مطرح شد؟» که جمالی فشی در پاسخ گفت: ابتدا قرار نبود به اسراييل بروم. در سفر به ترکيه گفتند ما شما را برای يک ماموريت خيلی مهم انتخاب کرده‌ايم.

جمالی فشی ادامه داد: اولين بار با يکی از مسئولان سرويس اطلاعاتی اسراييل در آنتاليای ترکيه ملاقات داشتم. در آذربايجان نيز يکی از مسوولان رده‌بالای موساد دو بار با من ملاقات حضوری داشت که مراحل سفر به اسراييل را برای من توضيح داد.

قاضی از متهم سوال کرد که آيا به زبان فارسی با يکديگر صحبت می‌کرديد؟ که متهم در پاسخ گفت: خير. اين فرد به زبان عبری صحبت می‌کرد که برای من ترجمه می‌شد.

متهم در ارائه توضيحات بيشتر در اين خصوص ادامه داد: بعد از حضور سه چهار روزه در باکو بايد لوازمی را تهيه می‌کرديم که پس از تهيه اين لوازم و گذشت سه چهار روز از فرودگاه باکو به اسراييل سفر کرديم. در آنجا با شخصی که مسئول آموزش عمليات بود ملاقات کردم که وی مرا به يک هتل منتقل کرد و از فردای آن روز آموزش‌ها شروع شد.

عامل ترور شهيد علی محمدی اظهار کرد: در آنجا آموزش‌های موتورسواری،‌ گريم، تيراندازی و نصب بمب روی موتورسيکلت را فرا گرفتم و حدودا ۱۰ روز در اسراييل بودم.

قاضی صلواتی سوال کرد که «آيا ماکتی از منزل شهيد علی‌محمدی در اختيار داشتيد تا آموزش‌های لازم را در آنجا پياده کنيد؟» که وی پاسخ داد: در يک پادگان، تمام مسير، انبار خانه امن و ماکت منزل علی‌محمدی و حتی رنگ و اندازه آن را نيز منطبق با آنچه در تهران بود درست کرده بودند و در آنجا آموزش‌های لازم ارائه شد.

متهم در پاسخ به اين سوال که «آيا در طول اين سفرها اطلاعاتی در خصوص شخصيت شهيد علی‌محمدی به شما داده شده بود؟»، گفت: خير. تا سه روز قبل از عمليات حتی آدرسی از منزل شهيد علی‌محمدی در اختيار من گذاشته نشد. پس از گذشت مدت زمانی به ايران آمدم و به صورت هفتگی اقداماتی را انجام می‌دادم.

جمالی فشی در پاسخ به اين سوال قاضی که «آيا از سرويس‌ اطلاعاتی جاسوسی اسراييل با شما تماس گرفته می‌شد؟»، اظهار کرد: از طريق لپ‌تاپ اطلاعاتی را به من منتقل می‌کردند. پس از آن بايد اقداماتی از جمله تهيه بنزين، روغن و غيره را در دستور کار خود قرار می‌دادم. قرار بود در ابتدا موتور را من تهيه کنم که به من خبر دادند آنها اين کار را انجام می‌دهند و سه روز مانده به روز عمليات آدرس منزل را به من دادند.

وی ادامه داد: طی يک روز به آن محل رفتم، مسيرها را چک کردم و پس از آمدن به خانه به آنها اطلاع دادم که اوضاع خوب است. چند روز بعد تماس گرفتند که بايد بروی و بمب را به موتور نصب کنی. بمب را به تنهايی نصب کردم و وسايلی را که خريده بودم، در انبار گذاشتم. به من گفتند که فردا صبح بايد موتور را از انبار برداری و پس از تاييد ما کار را انجام دهی اما در آخرين تماس اعلام کردند که برنامه کنسل شده و بايد موتور را به خانه امن منتقل کنی و دوباره به من گفتند که فردا بايد اين کار را انجام دهم. فردای آن روز نيز همين روال طی شد و در نهايت دوباره به من گفتند که وسايل را به خانه امن منتقل کن و به خانه بازگرد.

متهم تصريح کرد: قبل از اينکه برنامه ترور پيش بيايد مباحثی ضد نظام و حتی ضد اسلام را برای من مطرح می‌کردند. به من گفته شد که اين فرد (علی‌محمدی) دشمن بشريت است و خيال تو از اين بابت راحت باشد که ما با آدم بيگناه کاری نداريم.

قاضی در خصوص احساس متهم پس از انجام عمليات سوال کرد و گفت که «چطور توانستی به خود بقبولانی که يکی از نخبگان کشورت را از بين ببری؟» که جمالی فشی پاسخ داد: اکنون برای اين حرف‌ها بسيار دير است. اگر قبل از آن می‌دانستم که چه شخصيتی ترور می‌شود، می توانستم کاری کنم اما پس از ترور هنگامی که از شخصيت وی مطلع شدم از لحاظ روحی به هم ريختم. طبق آموزش‌هايی که ديده بودم بايد پنج ترور را انجام می‌دادم ولی به دليل اينکه از جهت روحی اوضاع خوبی نداشتم، من را حذف کردند. حتی ملاقات‌هايی را که بايد با من انجام می‌شد نيز کنسل کردند.

وی اضافه کرد: هنگامی که يک نفر به صورت روزمره موضوعی را برای تو تکرار می‌کند به طور طبيعی توی ذهن تو می‌رود. من نيز جوان بودم و فکر می‌کردم که کارم درست است.

قاضی از متهم سوال کرد که «جمعا چقدر برای اين کار دريافت کردی؟» که وی پاسخ داد: حدود ۱۲۰ هزار دلار.

رئيس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب سوال کرد که «آيا مملکت خود را ارزان نفروختی؟» که متهم با تاييد اين مطلب گفت: درست است.

قاضی صلواتی از وی سوال کرد که «آيا ترور بعدی که قرار بود توسط شما انجام شود، ترور دکتر شهرياری نبود؟» که وی پاسخ داد: بله. حتی آموزش‌هايی را در خصوص ترور شهرياری نيز فرا گرفته بودم.

پس از پايان اظهارات متهم، قاضی صلواتی اظهار کرد که ترور دکتر شهرياری و علی‌محمدی مانع پيشرفت کشور ما نخواهد شد و دادگاه نيز طبق قانون عمل می‌کند.

به گزارش ايسنا، در ادامه محمدحسن يزدی صمدی ـ وکيل مدافع علی جمالی فشی ـ با بيان اينکه بنده حسب وظيفه بايد از متهم دفاع کنم، ايراداتی را نسبت به اتهامات موکل و صلاحيت دادگاه مطرح کرد که پس از پايان دفاعيات وی قاضی صلواتی عنوان کرد که هيچ‌کدام از ايرادات شما وارد نيست.

وی در خصوص ملاقات با موکلش نيز خاطرنشان کرد: از من سوال شد که آيا با موکل خود ملاقات کرديد که من گفتم خير. در جلسه محاکمه برای من موضوع مشهود خواهد شد و اگر سوالی برايم به وجود آيد، خواهم پرسيد. از سوی ديگر اين موضوع برای من ممکن است تالی‌فاسد داشته باشد زيرا موکل هرچه می‌گويد ممکن است بعدها گفته شود که وکيلش به وی آموخته است اما هر وقت که می‌خواستم به من وقت ملاقات داده می‌شد.

وی با تاکيد بر اينکه همه می‌دانيم که رژيم صهيونيستی کارنامه سياهی دارد، گفت:‌ آنها موکل مرا شستشوی مغزی داده‌اند، آن هم شستشوی مغزی با آب ناپاک و در حقيقت وی را فريب داده‌اند.

وکيل مدافع جمالی فشی در پايان اظهار کرد: غرض از صحبت‌های من عدم مجازات موکلم نيست بلکه روشن شدن چگونگی مجازات وی است.

به گزارش ايسنا، عامل ترور شهيد علی‌محمدی در دفاعيات پايانی خود گفت که با پی بردن به اشتباهش از ترور ۵ نفر ديگر خودداری کرده است.

وی اظهار کرد: در اينکه من کار خيلی بدی عليه کشورم انجام دادم شکی نيست ولی اين را در نظر بگيريد که اگر من ذاتا آدم بدی بودم الان بايد من را برای ترور چهار پنج نفر ديگر هم محاکمه می‌کرديد.

جمالی فشی ادامه داد: به علت ذات درونی خودم بود که به اشتباهم پی بردم و از چند ترور ديگر که احتمال داشت به گردن من بيفتد جلوگيری کردم ولی باز هم دليل نمی‌شود بگويم کار بدی نکردم و در نهايت بايد بگويم که پشيمانم.

همچنين در اين جلسه همسر شهيد مسعود علی‌محمدی با حضور در جايگاه شکات اظهار کرد: من از عامل ترور فقط اين سوال را دارم که چطور متوجه نشده که اسراييل دشمن چندين ساله‌ ماست و برای کشتن يک نفر نقشه کشيده است؟ چطور فردی که از او به عنوان سازنده‌ بمب اتم نام برده می‌شود، هيچ محافظی ندارد؟ کشور ما بارها و بارها اعلام کرده که ما به دنبال بمب هسته‌يی نيستيم.

وی با تاکيد بر اينکه اصل ترور قبيح است، گفت: همه‌ اديان ترور را رد می‌کنند. آيا دريافت اين پول‌ها برای کشتن يک نفر ارزش دارد؟ ما همه می‌دانيم که اسراييل برای ما شمشير را از رو بسته است. اين فرد چطور توانسته خام وعده‌های رژيم صهيونيستی شود؟

همسر شهيد علی‌محمدی ادامه داد: آيا جرم همسرم فقط عشق به وطن بود؟ آيا کسی که وطن خود را دوست دارد بايد کشته شود؟ مگر او جز علم‌اندوزی و آموزش چه کاری کرده بود؟ هميشه می‌گفت که من به خاطر شغل معلمی که دارم از آينده‌ی خود مطمئنم زيرا به کسی ظلم نکرده بود. همسرم به راحتی به اين جايگاه نرسيده بود و بسياری از فشارها را تحمل کرده بود.

وی در پايان با اعلام تقاضای اعدام برای متهم، گفت: از دستگاه قضايی تقاضا دارم که اسراييل را به علت اقدامات تروريستی در محاکم بين‌المللی به محاکمه بکشاند و اميدوارم خداوند هر فرد و کشور تروريستی را نابود کند.

صدور حکم اعدام برای «جمالی فشی»

بعد از گذشت يک هفته يعنی در روز ششم شهريور ماه ۱۳۹۰، سخنگوی دستگاه قضايی از صدور حکم اعدام از سوی دادگاه انقلاب برای عامل ترور شهيد مسعود علی‌محمدی خبر داد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: علی جمالی فشی عامل ترور شهيد مسعود علی‌محمدی به اتهام محاربه و فساد فی الارض به اعدام محکوم شد.

وی با بيان اين‌که اين حکم از سوی شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شده است، يادآور شد: حکم صادره به وکيل مدافع علی جمالی فشی نيز ابلاغ شده است.

تاييد حکم در ديوان عالی کشور

روز يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ماه سال جاری، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران از تاييد حکم اعدام قاتل شهيد «مسعود علی‌محمدی» در ديوان عالی کشور خبر داد.

دادستان تهران روز گذشته و در حاشيه برگزاری دهمين جلسه دادگاه فساد مالی نيز گفت که حکم اعدام «علی جمالی فشی» در همين هفته اجرا می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016