شنبه 30 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحي در گفت‌وگو با ايسنا: امیدواریم درسفر آمانو، توافق بر سر تدوین مدالیته جدید صورت گیرد

سفر قريب‌الوقوع، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران در هفته‌ جاري ديپلمات‌ها را به پيشرفت در حل اين مساله اميدوار ساخته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاري فرانسه سفر غير منتظره، يوكيا آمانو، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران را باعث اميدواري به انعقاد توافقي براي همكاري نزديك‌تر دو طرف در حالي دانست كه چند روزي بيشتر به مذاكرات ايران و گروه موسوم به 1+5 ( آمريكا، روسيه ، چين ، انگليس، فرانسه و آلمان) باقي نمانده است.

آمانو بنا به اعلام آژانس روز يك‌شنبه، وين را به قصد تهران براي انجام مذاكراتي با مقامات عالي‌رتبه ايران از جمله سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران ترك مي‌كند.

ديپلمات‌هايي كه خواستند نام‌شان فاش نشود به خبرگزاري فرانسه گفتند كه اين واقعيت كه آمانوي ژاپني خود به ايران سفر مي‌كند اميدها به حصول يك پيشرفت را مطرح مي‌سازد.

ديپلمات ديگري در وين گفت كه اعلام غير منتظره اين سفر علامتي " اميدبخش است و ديپلمات سومي نيز گفت كه آنها انتظار دارند آمانو " مذاكرات درباره‌ مداليته‌هاي (همكاري) را نهايي و آن را در سندي رسمي‌ كند".

وي با ذكر اين كه " جوجه را آخر پاييز مي‌شمارند" افزود كه با اين حال بايد " تا دوشنبه منتظر ماند".

علي‌اصغر سلطانيه، نماينده‌ دايم ايران در آژانس نيز در گفت‌وگويي با خبرگزاري فرانسه به جزييات بيشتري درباره‌ اين سفر اشاره نكرد و فقط گفت كه " اين سفري براي گفت و گو درباره‌ مسايل مورد علاقه دو طرف و البته درباره‌ همكاري با آژانس است."

وزیر امور خارجه کشورمان نيز در تماس خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با وي با تایید سفر یوکیو آمانو به ایران گفت: سفر مدیرکل آژانس به ایران بنا به ابراز علاقه وی انجام می‌شود.

علی‌اکبر صالحی درباره سفر غیرمنتظره یوکیو آمانو به تهران در هفته آینده اظهار کرد: ایران پیش از این از یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران دعوت به عمل آورده بود، اما وی خواستار سفر به تهران و گفت‌وگو با مقامات کشورمان پیش از مذاکرات بغداد شده است.

وی گفت: این سفر روز دوشنبه، اول خرداد، انجام و یک روزه خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که حضور مدیرکل آژانس به ایران را به فال نیک می‌گیرم، درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و آژانس بر سر تدوین مدالیته حل و فصل مسایل باقی‌مانده گفت: در سفر مدیرکل آژانس بحث مدالیته و چارچوب کاری جدید برای رفع ابهامات و سوالات آژانس مورد توجه است و ما امیدواریم توافق بر سر تدوین مدالیته جدید میان دو طرف صورت گیرد.

وي با تاكيد بر اين كه سفر هيات آژانس به ايران براي بازرسي نيست، گفت: سفر هيات آژانس به سرپرستي آمانو براي ديدار و گفت‌وگو با مقامات كشورمان انجام مي‌شود.

صالحی هم‌‌چنین از دیدار آمانو با وی و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نیز فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمانو روز یکشنبه همراه هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل در امور پادمان‌ها و رافائل ماريانو گروسی، دستیار ویژه مدیرکل آژانس وارد تهران می‌شود تا روز دوشنبه با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌یی ارشد ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه آژانس آمده است که آمانو "درباره مسائل مربوط به منافع متفابل" با مقامات بلندپایه ایران گفت‌وگو می‌کند.

یک سخنگوی آژانس در اين باره گفت که نشست بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار بود روز دوشنبه با حضور ناکارتس در وین برگزار شود، لغو شد.

این سفر پيش از نشست روز چهارشنبه بین تهران و 1+5 كه در بغداد برگزار مي‌شود، انجام می‌شود.

ایران و آژانس اخیرا برای اولین بار پس از گذشت سه ماه از آخرين دور نشست خود در وين، پایتخت اتریش با یکدیگر مذاکره کردند.

پس از این نشست دو روزه، که "تبادل خوب دیدگاه‌ها" توصیف شد، ناکارتس و علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که دو طرف روز دوشنبه (اول خرداد) مجددا با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ایسنا، ایران و آژانس هفته گذشته (25 و 26 اردیبهشت) سومین دور از مذاکراتشان درباره رفع سوالات و ابهامات را در وین برگزار کردند و قرار شده بود این مذاکرات روز اول خرداد در وین دنبال شود. به نظر می‌آید با توجه به همراهی هرمان ناکارتس و رافائل گروسی، معاونان آمانو، در سفر به تهران این مذاکرات فنی انجام نشود و در سطحی دیگر در تهران پیگيری شود.

سلطانیه پيش از اين روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ايسنا با خوب و سازنده خواندن مذاكرات دو روزه با هيات فني آژانس در وين گفت: در اين دور از مذاكرات كه به طور فشرده انجام شد، واقعا پيشرفت خوبي داشتيم.

نماينده دائم ايران در آژانس در باره برخي تحليل‌ها از سوي رسانه‌هاي غربي كه مذاكرات ايران و آژانس را در مذاكرات بغداد تاثيرگذار عنوان مي‌كنند، اظهار كرد: تصميم براي انجام مذاكرات از سوي جمهوري اسلامي ايران تصميم مهمي است كه اتخاذ شده است.

وي درباره شرايط همكاري ايران با آژانس در چارچوب سوالات و ابهامات مطرح شده، تصريح كرد: ما تاكيد داريم كه هرگونه همكاري بايد در چارچوب ضوابط خاص خود و به طور مشخص انجام شود.

سلطانيه اظهار اميدواري كرد كه در روند مذاكرات ايران و آژانس كه براي حل و فصل موضوعات باقي‌مانده انجام مي‌شود دو طرف به جمع‌بندي برسند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016